Spicenut schreef:Maar ik ben wel echt benieuwd trouwens, ik heb dat hier al zo vaak zien staan: 'toen was hij er echt 'klaar' voor'/'hij wilde echt aan het werk'/ 'dat paard was er echt aan toe'
Meestal denk ik 'ja,ja, je hebt zelf gewoon bedacht dat dat zo is, en dus wil je het graag zien'. Maar misschien zijn er wel echt mensen die kunnen zeggen hoe ze dat merken aan een paard. Ben ik echt benieuwd naar.
Ik heb mooi voorbeeld uit m'n eigen ervaringen met m'n 2 jonge paarden... 2 totaal verschillende paarden die een verschillende aanpak vergen.
M'n merrie is 4, gaat in april 5 jaar worden, is ingereden als 3jarige, heeft toen de hele winter door niet gewerkt om haar de kans te geven om al haar energie naar het groeien te laten gaan. Na die winterperiode ben ik stillaan terug beginnen werken (maart 2009, bijna 4 jaar dus) de eerste tijd ging dat goed, heb zelf een paar wedstrijden meegepikt, ik mocht naar provinciaal kampioenschap maar de laatste weken begon ze wat moeilijker te doen en gaf ze aan moeite te hebben met de buiging (ze sprong aan in galop als ik stelling wilde vragen en durfde af en toe steigeren). Toen hebben wij dierenarts laten komen omdat we het niet vertrouwde. Die heeft de conclusie getrokken dat ze op dit moment nog steeds enorm aan het groeien is (ze is 1m76 en dus nog steeds in de groei) en dat de combinatie van werken en groeien te zwaar is en pijnlijk is van zodra er een ruiter op haar rug zit. Ze krijgt nu supplementen om de spieren te versterken en we moesten haar blijven longeren met pessoa. Veel mensen zouden in deze situatie waarschijnlijk niet eens denken aan een fysieke oorzaak en denken dan meteen dat het paard maar ongehoorzaam is moet 'aangepakt' worden. Nu beginnen we echt verschil te merken in haar gedrag, ze is niet meer boos als we haar klaarmaken, ze is veel vrolijker en gaat heel soepel en sterk draven aan de longe... ze liet dus wel duidelijk merken dat het werk haar niet afging en nu dat ze sterker aan het worden is zie je dat ook aan haar humeur en conditie.
en dan mijn ruin van 3jaar, hij is nu 3 maanden onder het zadel en staat op 3 maanden tijd bijna even ver als mijn bovengenoemde merrie maar is een HEEL ander paard. Hij is maar 1m63, is ten opzichte van m'n merrie een korte spierbundel en heeft echt nergens moeite mee en heeft bijzonder veel energie. Hij is echt een plezier om mee te werken en ik moet opletten niet teveel van hem te willen, net omdat alles zo makkelijk gaat!