Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:27

Waar ik wel benieuwd naar ben he? Hoe ziet iedereen toch dat paarden graag aan het werk 'willen'?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:28

_O- _O- daar zat ik ook net aan te denken! ( misschien hebben we veel paarden fluisteraars onder ons :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:33

Spicenut schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben he? Hoe ziet iedereen toch dat paarden graag aan het werk 'willen'?

Als hij blij op je afkomt met zijn hoofdstel in zijn snuitje :j.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:33

MargrietJonk schreef:
Dat is nou een goed voorbeeld hierboven +:)+ . Daar ben ik ook mee bezig. Zie je wel. Ik ben wel gek maar nog niet achterlijk.... 8)7

haha dat dacht ik ook.. maarja als ik zo om me heen kijk hoe paarden op de "traditionele" manier ingereden worden(alles in 1 keer) en stress en blessures krijgen.. denk ik toch dat deze manier wel goed is en niet achterlijk is hoor;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:36

Lovely schreef:
Spicenut schreef:

Als hij blij op je afkomt met zijn hoofdstel in zijn snuitje :j.

:Y) *D
Doen ze hier allemaal :j

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:36

Owwww. Dan heb ik er weer een voor het 'wie doet wél wat fout'topic..

Ik wacht altijd tot ze met zadel en hoofdstel aan komen lopen en met hun vrije hoef de cap op m'n hoofd zetten O:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:36

ok!! nou dan kan ik lang wachten denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:47

Nou, ik ken dus echt iemand die dacht dat als het paard niet direct vanzelf naar hem toe kwam zodra hij met een zadel bij de wei ging staan, het paard niet wilde dat er gereden werd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:49

Dat meen je?? :P
als ik hier met halster aan kom zetten en het draad open doe, gaan ze ruzie maken wie er als eerste het halster om krijgt..

en dat heeft niets met voeren op stal te maken o.i.d want hier staan ze niet op stal...
schijnbaar gewilligheid.. om aandacht :)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:53

Lovely schreef:
Nou, ik ken dus echt iemand die dacht dat als het paard niet direct vanzelf naar hem toe kwam zodra hij met een zadel bij de wei ging staan, het paard niet wilde dat er gereden werd.

Logisch toch? :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:55

Jolliegirl schreef:
Dat meen je?? :P
als ik hier met halster aan kom zetten en het draad open doe, gaan ze ruzie maken wie er als eerste het halster om krijgt..

en dat heeft niets met voeren op stal te maken o.i.d want hier staan ze niet op stal...
schijnbaar gewilligheid.. om aandacht :)

zie je! je moet ze eerder zadelmak maken want dit is nou een teken dat ze aan het werk willen :+ :+ :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:57

hahahhahahahaha :P
helaas geen jong grut meer staan, ja een onbeleerde van ehmm 8 jaar jong :P maar die vertikt het om een halster om te laten doen :P

overigens, de andere 3, 9 jarige zijn onder het zadel :D terwijl we dit van één paard absoluut niet verwacht hadden, en ik was al op zoek naar een proffecional.. :=

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:11

Maar ik ben wel echt benieuwd trouwens, ik heb dat hier al zo vaak zien staan: 'toen was hij er echt 'klaar' voor'/'hij wilde echt aan het werk'/ 'dat paard was er echt aan toe'

Meestal denk ik 'ja,ja, je hebt zelf gewoon bedacht dat dat zo is, en dus wil je het graag zien'. Maar misschien zijn er wel echt mensen die kunnen zeggen hoe ze dat merken aan een paard. Ben ik echt benieuwd naar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:14

ik heb het hier aan die 9 jarige gemerkt doordat ze me vertrouwde, rustig was, ik mocht dingen doen bij haar...
toen dacht ik : het bange is voor een grotendeels omgezet naar vertrouwen.. nu kan ik een stapje verder... en dit gaat goed, vertrouwen is er... en ja het is niet uit te leggen, maar ik heb echt het idee dat ze iets voor mij wilt doen, al is het meelopen aan een halstertouw...

Ik ben ook erg benieuwd idd naar wat jij zegt.. hoe mensen dat merken, ik kan het niet uitleggen.

heb tevens net een topic geopend over dit dier :
[NA] Dubio over optoming...

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:18

Ik rij weleens bitloos met een kruislings systeem, merk totaal geen verschil met/zonder bit gelijk vanaf het begin. Is ook de enige die ik geprobeerd heb maar bevalt mij goed!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:20

Dus dat bevalt je goed? je kunt met bit en zonder bit overweg dus?
Ik ben er nog niet over uit.
Ik vind het een vreemde manier van sturen, waar ik mezelf maar niet toe gezet krijg :=

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:35

Haha, moest wel even wennen, maar in principe was het met een rondje wennen hetzelfde als met bit. Het enige verschil is dat ze er met bit nog weleens wat achter wil kruipen dus dat ik er dan extra achter aan moet rijden en bitloos wil ze er soms iets teveel tegenaan zitten dus moet ik er ook extra aan rijden.

Maar dat ligt dus meer aan mijn rijden als aan wel/geen bit. Ik denk dat het vooral het idee dat ze niets meer in hun mond hebben raar is. Met zo'n kruislings systeem heb je nog weer een stuk meer te vertellen dan alleen een halstertje!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:40

Ik rij niet dressuurmatig met dit dier, eerst lekker recreatief op dr eigen benen.

zij kent gelukkig nog niets in de mond, dus dat zal wel schelen, maar toch wil ik haar beide aanleren, te beginnen met bitloos.

En idd met een KLsysteem heb je meer druk dan met een halster en dus meer te vertellen.

Ik ben benieuwd waar ik uiteindelijk mee ga stranden :P

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:48

Spicenut schreef:
Maar ik ben wel echt benieuwd trouwens, ik heb dat hier al zo vaak zien staan: 'toen was hij er echt 'klaar' voor'/'hij wilde echt aan het werk'/ 'dat paard was er echt aan toe'

Meestal denk ik 'ja,ja, je hebt zelf gewoon bedacht dat dat zo is, en dus wil je het graag zien'. Maar misschien zijn er wel echt mensen die kunnen zeggen hoe ze dat merken aan een paard. Ben ik echt benieuwd naar.

Ik heb mooi voorbeeld uit m'n eigen ervaringen met m'n 2 jonge paarden... 2 totaal verschillende paarden die een verschillende aanpak vergen.

M'n merrie is 4, gaat in april 5 jaar worden, is ingereden als 3jarige, heeft toen de hele winter door niet gewerkt om haar de kans te geven om al haar energie naar het groeien te laten gaan. Na die winterperiode ben ik stillaan terug beginnen werken (maart 2009, bijna 4 jaar dus) de eerste tijd ging dat goed, heb zelf een paar wedstrijden meegepikt, ik mocht naar provinciaal kampioenschap maar de laatste weken begon ze wat moeilijker te doen en gaf ze aan moeite te hebben met de buiging (ze sprong aan in galop als ik stelling wilde vragen en durfde af en toe steigeren). Toen hebben wij dierenarts laten komen omdat we het niet vertrouwde. Die heeft de conclusie getrokken dat ze op dit moment nog steeds enorm aan het groeien is (ze is 1m76 en dus nog steeds in de groei) en dat de combinatie van werken en groeien te zwaar is en pijnlijk is van zodra er een ruiter op haar rug zit. Ze krijgt nu supplementen om de spieren te versterken en we moesten haar blijven longeren met pessoa. Veel mensen zouden in deze situatie waarschijnlijk niet eens denken aan een fysieke oorzaak en denken dan meteen dat het paard maar ongehoorzaam is moet 'aangepakt' worden. Nu beginnen we echt verschil te merken in haar gedrag, ze is niet meer boos als we haar klaarmaken, ze is veel vrolijker en gaat heel soepel en sterk draven aan de longe... ze liet dus wel duidelijk merken dat het werk haar niet afging en nu dat ze sterker aan het worden is zie je dat ook aan haar humeur en conditie.

en dan mijn ruin van 3jaar, hij is nu 3 maanden onder het zadel en staat op 3 maanden tijd bijna even ver als mijn bovengenoemde merrie maar is een HEEL ander paard. Hij is maar 1m63, is ten opzichte van m'n merrie een korte spierbundel en heeft echt nergens moeite mee en heeft bijzonder veel energie. Hij is echt een plezier om mee te werken en ik moet opletten niet teveel van hem te willen, net omdat alles zo makkelijk gaat!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:20

ja ok, maar dan BEN je er al mee aan het werk, de vraag is hier, waarom met 2.5 inrijden en sommigen antwoorden daarop ik rij mijn paard in als hij/zij er klaar voor is.... 8)7 HOE kan een paard dat zeggen als hij/zij in stal staat en denkt hmmmzzz vandaag ben ik er wel ongeveer klaar voor denk ik... zo denkt een beest niet! ik vind die mensen gewoonweg GEEN paardenmensen! voor een paard is het zowiso niet natuurlijk om erop te gaan zitten dus of hij nou 3 , 5 , 8 of 10 is, een paard is er klaar voor wanneer de baas dat zegt...

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:22

Brando:Ok, ik snap je verhaal, maar dat bedoelde ik dus eigenlijk niet. Dat je even een stapje terug doet als een jong paard zonder aantoonbare reden moeite heeft met het werk, of dat een wat kleiner, meer gespierd paard vaak wat eerder het werk aankan snap ik.

Ik bedoelde meer puur het begin. Sommigen zeggen bijv. met 3 jaar en 2 maanden kon het niet, en met 3 jaar en 3 maanden kon het wel, terwijl het paard in spier en lichaamsbouw vrijwel niets veranderd is. Mensen die zeggen dat ze aan het paard kunnen zien dat het de ene dag nog niet, en de volgende dag wel klaar is voor het werk.

Toen ik nog bezig was met jonge beesten, begon ik vaak met 3 aan de longe en bouwde dat verder uit, als ze wat minder in hun vel zaten een stapje terug en als ze weer 'fris en fruitig' aanvoelden een stapje vooruit. Maar met 3 begon ik, uitzonderingen daargelaten, gewoon met het beleren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:22

hier heb je helemaal gelijk in :j

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:23

@Essiesily, eigenlijk bedoelde ik dat dus :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:24

Mijn hengst is 2,5 jaar. Hij gaat binnen kort onder het zadel, daarna gaat hij gewoon weer heerlijk de weide op. Wordt gecastreerd en dan gaan we in de lente rustig aan beginnen met het oppakken van mijn monster. Waarom?? Omdat ik dat een eerlijke manier van werken vind.

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:23

Mijn merrie is met haar 3 zadelmak gemaakt, ik denk dat het ook beter is om hiermee te wachten maar steeds meer mensen doen het vroeger omdat ze dan jong zijn en al veel kunnen. Als je het gewoon rustig aan doet dan gaat er niet veel mis denk ik. Dit blijft een vervelend onderwerp. :Z