Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:18

lailapri schreef:
jammer dat er geen ruimte is voor mensen die minder om vaktaal geven en meer om gevoel ;(

U moet niet zo snel oordelen, u verwisseld aanwijzingen met vaktaal, nee in de aanwijzingen zit de vaktaal, dat is dus geheel iets anders.
In de uitleg kan men niet anders om dat met vaktaal uit te leggen.
Geeft meer ophoudingen achter elkaar u paard reageerd niet snel genoeg bij de tempi wisselingen.
Hoe zou ik dat anders moeten zeggen??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:20

Professor schreef:
Geeft meer ophoudingen achter elkaar u paard reageerd niet snel genoeg bij de tempi wisselingen.
Hoe zou ik dat anders moeten zeggen??

Dat zou ik graag willen weten.

lailapri

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:30

vraag diegene na een gelukte overgang wat voor gevoel het oproept.

Uitstrekken voelt voor mij alsof ik op een zijlboot zit, en bij verzamelen kun je mij heel veel tekst en uitleg geven maar daar kan ik weinig mee. Het enige wat ik denk is omhoog en in mijn lijf gaat het dan redelijk vanzelf en door oefening (en eventueel wat verbeterpunten in beeld te zien) wordt dit steeds completer.

Een paar extra ophoudingen zou bij mij eerder betekenen dat iets niet helemaal doorkomt dat ik meer mijn buikspieren moet gebruiken, mijn rug rechter moet houden, mijn ademhaling moet laten zakken, etc. In mijn taal, touwtje door je centrum wat van achter laten zakken en van voren wat omhoog laten komen, staart aantrekken en zuchten.

Daarbij heb ik overal denkbeeldige touwtjes en stokjes en mij helpen ze. Hierdoor hoef ik minder met mijn hand te doen en kan ik steeds meer bewustere veranderingen in mijn houdeng toepassen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:32

Bedoeld u loodlijnen lailapri?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:34

lailapri schreef:
vraag diegene na een gelukte overgang wat voor gevoel het oproept.

Uitstrekken voelt voor mij alsof ik op een zijlboot zit, en bij verzamelen kun je mij heel veel tekst en uitleg geven maar daar kan ik weinig mee. Het enige wat ik denk is omhoog en in mijn lijf gaat het dan redelijk vanzelf en door oefening (en eventueel wat verbeterpunten in beeld te zien) wordt dit steeds completer.

Een paar extra ophoudingen zou bij mij eerder betekenen dat iets niet helemaal doorkomt dat ik meer mijn buikspieren moet gebruiken, mijn rug rechter moet houden, mijn ademhaling moet laten zakken, etc. In mijn taal, touwtje door je centrum wat van achter laten zakken en van voren wat omhoog laten komen, staart aantrekken en zuchten.

Daarbij heb ik overal denkbeeldige touwtjes en stokjes en mij helpen ze. Hierdoor hoef ik minder met mijn hand te doen en kan ik steeds meer bewustere veranderingen in mijn houdeng toepassen.

Leuk allemaal, maar heeft niets met vaktaal te maken, u wilt vergelijken.
Bovendien hoe legt u dan een schouderbinnenwaarts uit????

Dat zijn correcties, die men zeer zuiver en duidelijk geven kan, wat u bedoeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:40

Wat jij wilt, mij helpt het.

Ik ga nu slapen en wat betreft de sb. Heb ik nog nooit goed gereden. Helaas al veel verschillende been en teugelhulpen geleerd maar nog niet op de zit en hoe het er nou echt uit hoort te zien. Als iemand een correct filmpje heeft en ik het op het paard mag ervaren kan ik er een gevoel aan koppelen, maar das voor mij persoonlijk.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:18

Ik denk dat vaktaal en gevoel samen MOETEN gaan. Aan alleen theorie heb je niets, alleen gevoel ook niet.

Je moet weten wat je moet doen, maar als je de hulpen voorgeschreven krijgt, en vervolgens bv gaat verkrampen op plaatsen, dan geef je theoretisch redelijk correcte hulpen, maar het gevoel is verkeerd want de ontspanning ontbreekt. Hierdoor belemmer je het paard alsnog.

Er zijn te weinig instructeurs die naast het uitleggen van de hulpen (als ze dat al doen >;) ) ook aangeven hoe iets hoort te voelen. Je eigen gevoel bepaalt voor een heel groot deel hoe correct je de hulpen kunt geven. Anderzijds kun je voelen wat je wilt, als je hulpen fout zijn schiet je er nog niets mee op ;)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:23

Daarnaast kun je de hulpen theoretisch correct geven, maar als niemand je leert wanneer je ze geeft en wanneer je ze stopt, dan mis je dus ook gevoel ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:03

Maar hoe zijn de hulpen en het gevoel van sbw dan?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:21

Ik zal het zo volledig mogelijk proberen ;)

Ik begin met mijn binnenschouder naar achteren draaien, mijn bekken blijft rechtuit gaan. Ik voel dat mijn zwaartepunt boven mijn paard blijft, ietsje meer naar binnen. Zou ik mijn binnenheup ook naar achteren draaien dan voel ik mijn zwaartepunt verplaatsen naar buiten en dat mag niet.
Ook moet ik blijven ademhalen door mijn buik, anders voel ik mijn spieren in de bovenste helft van mijn romp aanspannen en verhoogt mijn zwaartepunt dus ook. Mijn schouders kunnen dan ook niet meer vrij bewegen omdat ze 'vastgeklemd' worden door mijn gespannen spieren. Mijn bekken moet vrij links en rechts onafhankelijk naar voren kunnen bewegen en daarbij ontspannen blijven, mijn schouders moeten makkelijk alle kanten op kunnen glijden.
Ik maak indien nodig een hele korte ophouding op mijn binnenteugel, zodra ik voel dat mijn paard erop nageeft is deze teugel weer los. Op mijn buitenteugel komt een heeeel klein beetje meer verbinding door de stelling en buiging die mijn paard aanneemt. Mijn armen blijven echter ontspannen afhangen en mogen nooit gespannen worden. Gebeurt dit wel, dan komt mijn paard tegen mijn hand en ontstaat er dus nog meer druk, voel ik mijn paard hard in de mond worden, in zijn bovenlijn spannen en dus hol worden.
Mijn binnenbovenbeen is iets meer tegen het zadel en voelt dus iets meer druk, omdat mijn bekken recht naar voren moet blijven gaan, en mijn paard van achteren daadwerkelijk rechtdoor moet blijven gaan, wat niet altijd even makkelijk is.
Mijn knieen en hele benen blijven los en ontspannen hangen, voelen als elastiek omdat ze in alle gewrichten kunnen veren omhoog en omlaag. Mijn binnenbeen is iets langer dan mijn buitenbeen en voelt ook zo. Dit kan, omdat mijn paard aan zijn binnenzijde hol is.
Mijn borst is naar voren, vrij, echter mijn schouders moeten dan nog wel ontspannen af kunnen hangen. Voor mij persoonlijk moet mijn navel ook iets naar voren, mijn bekken staat iets achterover gekanteld, dus daar moet ik rekening mee houden (altijd eigelijk). Ik heb t gevoel naar voren en omhoog te gaan.
Mijn paard moet onder mij door blijven rollen, de beweging van achteruit moet helemaal naar voren doorvloeien en mag niet stoppen bij de schouders of net daarachter. De beweging voelt iets meer verheven. Mijn paard voelt aan alsof hij op minimale veranderingen in mijn bekken naar voren of terug kan komen, omdat de energie van achteren naar voren doorvloeit als een continue golf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:56

Professor schreef:
Overschenkelen*, is een parallel vorm van wijken uit stand.
Een paar passen van de hoefslag weg en weer terug.
Dit werd gebruikt om een kolonne of een opstelling gesloten te krijgen.
In het Duits heet dat öffnen und schließen.

Dit heb ik fout geschreven, het heet schenkelen*

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:06

FaberSmid schreef:
Verwarring is er toch ontstaan, zo ook bij schenkelen en overschenkelen.

Blijft lastig of niet meneer Professor, de fouten die door verkeerd vertalen ontstaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:57

FaberSmid schreef:
Blijft lastig of niet meneer Professor, de fouten die door verkeerd vertalen ontstaan.

En daarom is het juist belangrijk om de vaktaal te leren.
Fouten kan gelukkig ik ook maken, ben ook maar een mens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:59

Bent u ook maar mens, ik ook net als de rest.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:03

FaberSmid schreef:
Bent u ook maar mens, ik ook net als de rest.

Gelukkig maar.....
Mensen kunnen fouten maken, als mensen de fouten maar niet blijven maken..?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:05

Ezels en stenen genoeg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:34

modie schreef:
Gelukkig maar.....
Mensen kunnen fouten maken, als mensen de fouten maar niet blijven maken..?

Als het maar niet ten koste van de paarden is.
En helaas dat is het te vaak....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:37

Paarden zijn maar vee, nutsdier, groot huisdier, vervoersmiddel, voorwerp en ga zo maar door.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:43

FaberSmid schreef:
Paarden zijn maar vee, nutsdier, groot huisdier, vervoersmiddel, voorwerp en ga zo maar door.

Voor mij niet, maar vele anderen wel.
Dat is diep bedroevend, en de KNHS, de dierenbescherming (L.I.D.) helpen hier aan mee.
Ja mijnheer FaberSmid, dit is niet te begrijpen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:14

Het is helaas de diep trieste harde waarheid. En mijn vraag is hoe lang wij paardenliefhebbers dat nog accepteren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:54

Hebben jullie nog uitleg over het filmpje sbw?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:26

Kan iemand mij de definitie van een zijgang vertellen?
Ik heb namelijk geleerd dat schouderbinnenwaarts geen zijgang is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:31

Dat is terug te lezen Gerner, dat heeft onder anderen meneer Professor al beschreven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:37

Handleiding schreef:
Appuyeren, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, renvers, wijken voor het been.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 22:03

Handleiding schreef:
Appuyeren, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, renvers, wijken voor het been.

Wijken voor het been, hoort eigenlijk niet bij de zijgangen, het is een zijwaartse beweging.
Zijgangen zijn zijwaartse beweginen, waarbij het paard een lengte buiging heeft.
Dit is niet het geval bij wijken voor de kuit.
Dit staat helaas maar 1x vernoemd in de handleiding.
En staat helaas ook bij het rijtje zijgangen.