ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:06

met een boek kan je nooit een gebrek aan praktijk compenseren Arabesk :)

met een boek kan je wel de practijk aanvullen :D mits het in de practijk past natuurlikjk :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:07

Boeken zijn een aanvulling op de praktijk. De praktijk is geen aanvulling op een boek.

Op het moment dat zaken op papier kloppen valt het in de praktijk vaak vies tegen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:54

En zeker in de paardensport is dat.
Dat is toch een zaak van voelen.
Als je niet in staat bent om aan te voelen, per paard verschilend, wat hij kan.

DDW1190

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:25

in een boek staat informatie..
als je iets wilt opzoeken kun je uit dat boek lezen hoe het ongeveer moet..
voor mij is bokt ook informatie..
al vraag ik me af waarom wel op bokt en geen boek?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:01

Lovely schreef:
HC, voor iedereen geldt dat men na het lezen van dat boek nog niet over de vaardigheden beschikt waarover de schrijvers van dat boek vermoedelijk wel beschikten. Je kunt wel allerlei dingen weten en het is goed om je te verdiepen in theorie en het hoe en waarom van het rijden.

Voor goed rijden zijn kennis, kunde en vaardigheid nodig. In die volgorde. Je kan er geen missen; óók praktijk niet.
Pas bij het laatste, vaardigheid = praktijk, komt het paard.

Even heel paardwijs een conflictmijdende zijstap;
bij het mennen is het beste gebruik eerst kennis te nemen van een mensysteem zoals dat van Achenbach.
Met kennis van dit systeem gaat men droog oefenen; kunde.
Als men weet wat men doet en dit kan toepassen gaat men vaardigheid in praktijk met het paard opdoen.

Onder het zadel is het systeem van zowel de afspraken als de biomechanica veel complexer. Er zijn ook heel veel verschillende systemen met allemaal een eigen toepassingsgebied. Dat zijn de afgsproken signalen bij een bepaalde dressuurvorm.
Kennis en kunde van een systeemvorm vóór men op het paard stapt is de goede volgorde.
Toch is het bij de ruiterij tegenwoordig gebruikelijk, de norm, dat men begínt met op het paard gaan zitten en ook verder geen momént investeert in kennis en kunde.

The próóf of the pudding is in the eating´.
Je moet echter voor je een goede pudding kan maken wel recepten kennen en die kunnen uitvoeren.
Daarbij komt nog dat één recept als een aap kunnen uitvoeren maakt nog geen goede kok...

Wederom verwijs ik naar mijn favoriete boek, dat van Koning Duarte: goed paardrijden in elk zadel (stijl).
Deze praktijkridder die met vader en broers daadwerkelijk zelf vechtend te paard een koninkrijk op de Moren verovert schrijft in 1438 het bovenstaande. Kennis, kunde en vaardigheid in die volgorde met de wíl het goed te leren/kunnen doen als allerbelangrijkste drijfveer.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:06

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:
HC, voor iedereen geldt dat men na het lezen van dat boek nog niet over de vaardigheden beschikt waarover de schrijvers van dat boek vermoedelijk wel beschikten. Je kunt wel allerlei dingen weten en het is goed om je te verdiepen in theorie en het hoe en waarom van het rijden.

Voor goed rijden zijn kennis, kunde en vaardigheid nodig. In die volgorde. Je kan er geen missen; óók praktijk niet.
Pas bij het laatste, vaardigheid = praktijk, komt het paard.

Even heel paardwijs een conflictmijdende zijstap;
bij het mennen is het beste gebruik eerst kennis te nemen van een mensysteem zoals dat van Achenbach.
Met kennis van dit systeem gaat men droog oefenen; kunde.
Als men weet men doet en dit kan toepassen gaat men vaardigheid in praktijk met het paard opdoen.

Onder het zadel is het systeem van zowel de afspraken als de biomechanica veel complexer. Er zijn ook heel veel verschillende systemen met allemaal een eigen toepassingsgebied. Dat zijn de afgsproken signalen bij een bepaalde dressuurvorm.
Kennis en kunde van een systeemvorm vóór men op het paard stapt zijn de goede volgorde.
Toch is het bij de ruiterij tegenwoordig gebruikelijk dat men begínt met op het paard gaan zitten.

The próóf of the pudding is in the eating´.
Je moet echter voor je een goede pudding kan maken wel recepten kennen en die kunnen uitvoeren.
Daarbij komt nog dat één recept als een aap kunnen uitvoeren maakt nog geen goede kok...

Wederom verwijs ik naar mijn favoriete boek, dat van Koning Duarte: goed paardrijden in elk zadel (stijl).
Deze praktijkridder die met vader en broers daadwerkelijk zelf vechtend te paard een koninkrijk op de Moren verovert schrijft in 1438 het bovenstaande. Kennis, kunde en vaardigheid in die volgorde met de wíl het goed te leren/kunnen doen als allerbelangrijkste drijfveer.

hc

Hier ben ik het volledig mee eens. Echter gaan vele jonge dieren gebukt onder gebrek aan kennis, ervaring van de ruiter.En op het einde van de rit zal altijd de schuld bij het paard gezocht worden. Het beleren van jonge dieren is een vak apart, daar leg je de basis voor alles. Maar tegenwoordig wordt het beleren aanzien als een project, een probeersel en dan komen mijn haren al recht overeind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:12

bulck schreef:
Hier ben ik het volledig mee eens. Echter gaan vele jonge dieren gebukt onder gebrek aan kennis, ervaring van de ruiter.En op het einde van de rit zal altijd de schuld bij het paard gezocht worden. Het beleren van jonge dieren is een vak apart, daar leg je de basis voor alles. Maar tegenwoordig wordt het beleren aanzien als een project, een probeersel en dan komen mijn haren al recht overeind.

Het paard is beroepspaard met het programma ´paard´.
De zwakste schakel is .... de ruiter. Die heeft doorgaans geen kennis van het programma noch kennis en kunde over wat deze daarmee wil noch over het rijden voor met beleren en berijden van een paard wordt aangevangen. De praktijkervaring van paard en ruiter zijn dan geen kennis en kunde maar miscommunicatie resulterend in het zoveelste paard wat ´niet deugd´.
Even wat Spam: Lees het betreffende hoofdstuk op mijn site 8-)

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:26

Ja maar hoe Koning Duarte een 3jarige liet werken is misschien niet zo een heel goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Wellicht zijn er sinds zijn boek uit de 15e eeuw toch wel een paar dingetjes bedacht die in de praktijk anders moesten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:24

Ik ben nu weer bezig met een 2 jarige te beleren.
Lees ruiter op de rug 3 rondjes linksom 3 rondjes rechtsom en weer op de wei.
Over een aantal dagen gaat ze weer definitief de wei op om er pas volgend jaar weer uit gehaald te worden.
Alles wordt op een speelse manier gedaan en ook het paard ziet het meer als een spelletje.
Ook zijn we met een ruim 3 jarige begonnen.
Maar ja nu is die dus al sterker en groter en alles en dus ook gelijk een stuk moeilijker.
Wij gaan overigens niet te werkd oor de paarden te breken, maar op vertrouwen laten we ze aan alles wennen.
Ook gaan we met de 2e a 3e keer dat we er op zitten (niet bij de paarden waarbij het nog te gevaarlijk is) gelijk het bos in zodat ze rechtuit kunnen en niet in een zware bak idioote draaingen met hun benen hoeven te doen.
Ik zal je zeggen de meeste paarden lopen allemaal nog super in de endurence en ook op late leeftijd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:44

Een 2 jarige??? is dat nu niet verschrikkelijk vroeg. Ik neem een driejarig (lees ruim
3.5 pas enkele weken onder de man en dan hop het land nog in)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:51

Lovely schreef:
Ja maar hoe Koning Duarte een 3jarige liet werken is misschien niet zo een heel goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Wellicht zijn er sinds zijn boek uit de 15e eeuw toch wel een paar dingetjes bedacht die in de praktijk anders moesten.

Heb jij het gelezen?

Er is tegenwoordig veel wetenschappelijke informatie ja.
Dit topic illustreert echter dat de meerderheid van de posters daar geen boodschap aan heeft. Niet hoeft te weten en indien het uitkomt graag negeert.

Jij schrijft graag dat er geen data is.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Jij hebt daardoor geen feitelijke onderbouwing voor wat jij claimt. Daarbij leg je ook wetenschappelijk informatie naast je neer.
De weinige data die er wél is over de NL situatie, geeft aan dat met 3 jaar ingereden en met 8 dood norm in NL is.
Dat is een knap stuk achteruitgang op de tijd van Duarte.....

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:06

HC.......... waar heb jij die 8 jaar dood vandaan?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:10

KiWiKo schreef:
HC.......... waar heb jij die 8 jaar dood vandaan?

Dat vraag ik me ook af.
Daar zijn helemaal geen feitelijke cijfers van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:15

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:

Heb jij het gelezen?

Er is tegenwoordig veel wetenschappelijke informatie ja.
Dit topic illustreert echter dat de meerderheid van de posters daar geen boodschap aan heeft. Niet hoeft te weten en indien het uitkomt graag negeert.

Jij schrijft graag dat er geen data is.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Jij hebt daardoor geen feitelijke onderbouwing voor wat jij claimt. Daarbij leg je ook wetenschappelijk informatie naast je neer.
De weinige data die er wél is over de NL situatie, geeft aan dat met 3 jaar ingereden en met 8 dood norm in NL is.
Dat is een knap stuk achteruitgang op de tijd van Duarte.....

hc

Bedoel jij mij met dat ge-jij?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:37

Ken een behoorlijk aantal paarden die met drie zijn ingereden en nu nog prima prima toefen, en dan zijn ze de 15 nabij, gepasseerd of ver gepasseerd. Mijn oude paard is inmiddels 25.
Dus ik zou graag willen weten naar hoevele paardne bij dit onderzoke is gekeken. Naar mijn idee is dit alles behalve representatief.
Vor wat betreft mennen geef ik je gelijk dat je eerst de theorie van bepaalde handelingen moet snappen voordat je de weg op gaat. Dat gebeurt met autorijden ook. Mar met paardrijden verlies je me, daar gaat t met name om gevoel en dat leer je alleen in de praktijk. De boeken zijn leuk om je ergens meer in te verdiepen.

Ik kan me nog steeds niet van de indruk onttrekken dat je je erg ´verschuilt´achter en aantal boeken die jij als meesterwerk ziet. Anderen noemen weer `ruiters en rechters´de paardrijbijbel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:51

Ik vind het werkelijk belachelijk dat mensen paarden op 2-jarige leeftijd inrijden (wat ik hier ergens las) met als excuus 'dan zijn ze minder sterk', bladiebla. Met 3 jaar vind ik persoonlijk ook nog te vroeg, a la, maar 2 jaar??? Nee, ik vind het belachelijk. :(
Mijn hemel, laat die dieren gewoon nog even lekker groeien en ravotten buiten en als je dan per se er op moet, doe dat dan maar met 3 jaar met beleid. Ik ben in elk geval blij dat ik met inrijden pas begonnen ben op 4- en 5-jarige leeftijd (ja, ik heb heel rustig aan gedaan met de mijne). Sterk(er)? Ja zeker, maar dat is prima oplosbaar, hoor. ;)
Gewoon een kwestie van wederzijds respect en vertrouwen opbouwen, zodat je een band krijgt en alles gebaseerd is op samenwerking i.p.v. 'vechten' (want dat lijk ik er uit te proeven, als je zo bang bent voor de kracht van een paard :P ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:20

Twiggy........ ik denk dat het hier over een renpaard gaat.......

en daar heb ik dan net effe wat minder moeite mee als twee jarige omdat zo een dier alleen maar rechtuit gaat met een lichtgewicht jockey op de rug..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:29

Afbeelding

doe eens een leeftijdsschatting van dit paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:36

Vind het een vervelende foto om een leeftijd van te kunnen schatten. Donker, kan het hoofd amper zien en ook het lijf staat er wat onhandig op om te schatten. Maar zal wel of een oud paard zijn die met drie is ingereden en nu nog steedsnplezier heeft of een jonkie die zo'n plezier heeft in zijn werk ondanks zijn leeftijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:50

KiWiKo schreef:
Twiggy........ ik denk dat het hier over een renpaard gaat.......

en daar heb ik dan net effe wat minder moeite mee als twee jarige omdat zo een dier alleen maar rechtuit gaat met een lichtgewicht jockey op de rug..........

Ken anders zat 'dressuurpaarden' (ook recreatiepaarden trouwens) waar ze met 2,5 per se op moeten gaan zitten, anders is 'ie 'te sterk' met 3 jaar. 8)7
Overigens ben ik toch echt niet voor het beleren van 2-jarige renpaarden en dravers. Ik vind het gewoon te vroeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:52

jahoor, doe ik ook :D ........... ik ga mijn nek toch niet breken :D :D

met 2 zadelmak maken, de knoppen erop monteren........ en dan na twee maanden weer lekker het land op voor een jaar :) :)

maar dat is alleen voor de echte brutaaltjes :D maar dan heb ik het niet over de recreatiepaarden waar niet mee gewacht kan worden :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 18-08-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:52

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het werkelijk belachelijk dat mensen paarden op 2-jarige leeftijd inrijden (wat ik hier ergens las) met als excuus 'dan zijn ze minder sterk', bladiebla. Met 3 jaar vind ik persoonlijk ook nog te vroeg, a la, maar 2 jaar??? Nee, ik vind het belachelijk. :(
Mijn hemel, laat die dieren gewoon nog even lekker groeien en ravotten buiten en als je dan per se er op moet, doe dat dan maar met 3 jaar met beleid. Ik ben in elk geval blij dat ik met inrijden pas begonnen ben op 4- en 5-jarige leeftijd (ja, ik heb heel rustig aan gedaan met de mijne). Sterk(er)? Ja zeker, maar dat is prima oplosbaar, hoor. ;)
Gewoon een kwestie van wederzijds respect en vertrouwen opbouwen, zodat je een band krijgt en alles gebaseerd is op samenwerking i.p.v. 'vechten' (want dat lijk ik er uit te proeven, als je zo bang bent voor de kracht van een paard :P ).

Tjonge, wat maakt dit jou een ongelofelijk goed mens, of wat wil je hier anders mee zeggen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:55

piezze schreef:
Tjonge, wat maakt dit jou een ongelofelijk goed mens, of wat wil je hier anders mee zeggen?

Ik wil ermee zeggen dat 'sterk zijn op 3-jarige leeftijd' geen excuus is om er al op 2-jarige leeftijd op te gaan zitten, laat staan rijden. ;)

Edit: En wat wil jij nou eigenlijk zeggen? :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-08-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:56

Nou Piezze, iets minder op de man spelen of even een fatsoenlijk onderbouwde reactie graag.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:05

Twiggy2008 schreef:
piezze schreef:

Ik wil ermee zeggen dat 'sterk zijn op 3-jarige leeftijd' geen excuus is om er al op 2-jarige leeftijd op te gaan zitten, laat staan rijden. ;)

Edit: En wat wil jij nou eigenlijk zeggen? :D

niets eigenlijk, sorry maar moest het er even uitflappen :z
Ik denk dat je gewoon wel gelijk heb. Misschien komen er vanzelf een keer echte wetten om de jonge paarden tegen ons ruiters te beschermen. Verder denk ik dat de paarden hier in NL het al best heel goed hebben en als wij er niet op reden of in karretjes achteraan hingen zouden ze in de worst belanden.