Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:38

Fransje_70 schreef:
Ik heb wel eens mijn nagels onder in haar buik gezet (ja klinkt hardvochtig maar voor peerd klein prikje hoor :P ) en dan zie je dat ze haar rug boller maakt. Noa is heel gevoelig dus die gebruikt dan actiever haar buikspieren waardoor ze ook actiever haar achterbeen onderplaatst. Tenminste dat is dan de bedoeling he?

Met de vinger onder de buik maak je gebruik van het abdominale reflex van het paard. dat werkt net als bij ons het tikje tegen je nie waardoor je onderbeen naar voren gaat. Dat kan je inderdaad met je vingers of een stompe hoevenkrabber opwekken en is een leuke oefening. Ik geloof echter niet dat je dat op wekt met een zweepje zo te houden.

Ik gebruik bij Koek helemaal geen zweepje maar bij mijn stalgenoten die les hebben wordt het zweepje gebruikt als verlengde van je arm om bijvoorbeeld het been iets te activeren. Zover ik gezien heb op beeld gebruikt \marijke het ook zo en niet om tegen de buik te tikken om de buikspieren te activeren. Dat lijkt mj ook eerder irritant dan een goede hulp :)

Heel lang en laag instellen tegen het stofzuigen aan gebruik ik tegenwoordig vaak als warming up voor Koek. Ik kan dan snel zien of ze wat stijf is. Ze moet dan overigens wel netjes in een recht sppor lopen. Om het achterbeen er goed onder te krijgen en te trainen moet ik haar hoger in stellen want zo laag valt ze snel erg op de voorhand. Ik vraag dan ook stelling en wil het binnenachterbeen meer onder de massa hebben.

Ik vind dat Hannah's paard niet zijn rug wegdrukt tijdens de oefeningen. Wel moeten ze toe werken naar meer verzameling waardoor hij zijn rog ook boller zal gaan maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:39

Fransje_70 schreef:
Hee andere Fransje. Ja dat klopt, ik wil haar verder hier niet met naam en toenaam noemen vanwege de privacy zal ik maar zeggen!)

Ik vond Kim als naam algemeen genoeg om te noemen :D

KDS

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:54

het stofzuigen is voor ons ook tijdens het instappen en als afwisseling bij het draven. Peerdlief heeft het gekke idee dat ze al heul goed kan verzamelen, en houdt er dus niet mee op. Echter moet ik er heel erg voor waken dat ze haar rug dan niet gaat spannen en alles weer omdraait, dus dan gebruik ik stofzuigmodus. Ik wissel dus tussen stofzuig, langlaag en opgericht al naar gelang wat zij wil en de spanning in haar rug.

Inderdaad wel lastig om haar dan niet op de voorhand te laten vallen of haar achterhand heel erg achter te laten. Dus als ik stofzuig probeer ik meestal het tempo ook lekker hoog te leggen en veel te wisselen, stukken middendraf erbij en dan blijft ze haar achterhand er veel beter bijhouden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:46

fransje23 schreef:
Fransje_70 schreef:
Ik heb wel eens mijn nagels onder in haar buik gezet (ja klinkt hardvochtig maar voor peerd klein prikje hoor :P ) en dan zie je dat ze haar rug boller maakt. Noa is heel gevoelig dus die gebruikt dan actiever haar buikspieren waardoor ze ook actiever haar achterbeen onderplaatst. Tenminste dat is dan de bedoeling he?

Met de vinger onder de buik maak je gebruik van het abdominale reflex van het paard. dat werkt net als bij ons het tikje tegen je nie waardoor je onderbeen naar voren gaat. Dat kan je inderdaad met je vingers of een stompe hoevenkrabber opwekken en is een leuke oefening. Ik geloof echter niet dat je dat op wekt met een zweepje zo te houden.

Ik gebruik bij Koek helemaal geen zweepje maar bij mijn stalgenoten die les hebben wordt het zweepje gebruikt als verlengde van je arm om bijvoorbeeld het been iets te activeren. Zover ik gezien heb op beeld gebruikt \marijke het ook zo en niet om tegen de buik te tikken om de buikspieren te activeren. Dat lijkt mj ook eerder irritant dan een goede hulp :)

Heel lang en laag instellen tegen het stofzuigen aan gebruik ik tegenwoordig vaak als warming up voor Koek. Ik kan dan snel zien of ze wat stijf is. Ze moet dan overigens wel netjes in een recht sppor lopen. Om het achterbeen er goed onder te krijgen en te trainen moet ik haar hoger in stellen want zo laag valt ze snel erg op de voorhand. Ik vraag dan ook stelling en wil het binnenachterbeen meer onder de massa hebben.

Ik vind dat Hannah's paard niet zijn rug wegdrukt tijdens de oefeningen. Wel moeten ze toe werken naar meer verzameling waardoor hij zijn rog ook boller zal gaan maken.

OK ik zal eens nadenken met dat zweepje. Ik zag idd dat Marijke het als verlengde van haar arm gebruikt om bij achterhand/achterbeen/rug te komen.
We staan nog helemaal aan het begin van het rechtrichten, dus ik denk dat we over een tijd ook wel wat hoger uit gaan komen. Verzameling zijn we nu nog niet echt mee bezig, ik ben vooral bezig met haar spieren en lijf soepel te maken. Ik moet bij Noa een behoorlijke geschiedenis van spanning uitwissen. Ik heb alle tijd dus ik probeer alles goed te bevestigen.
Op de filmpjes van Marijke zie ik dat zij ook niet zo hoog stelling vraagt, maar haar paard toch ook ergens tussenin houdt!? Lager dan Hannah doet op haar flimpjes? (Sorry Hannah het is geen commentaar maar ik probeer uit te vinden waar het ergens zit) Heb jij filmpjes gepost Fransje23?

Wat is volgens jou de opbouw van rechtrichten Fransje23? Ik denk nu dus eerst lang-laag, dan steeds meer stelling vragen op de volte waardoor paard goed leert in te buigen, en dan? Schouderbinnenwaarts aan de hand? En verzamelt het paard zich dan daarin? Of hoe werk jij toe naar verzameling aan de hand?

Ik zal als het weer eens boven 0 C is eens vragen of een stalgenootje mij kan filmen met Noa, dan kan ik eens goed kijken waar ik zit met haar en hoe ze nu loopt (en dan kunnen jullie tips geven....)

Leuk topic dit, leer er veel van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:02

Hoe hoog of hoe laag je het paard instelt is afhankelijk van wat het paard aan kan en het doel van de oefening.

Met het losstappen stelt ik haar dus erg laag in om de rugspieren wat op te rekken. Daarna stel ik haar hoofd weer wat hoger in om de buigingsarbeid op te pakken. Schouderbinnenwaarts of schouder voor lukt niet met een paard wat heel laag met het hoofd loopt, mede omdat ze dan erg op de voorhand zijn.

Het is ook handig om te bedenken dat stelling en lengebuiging 2 verschillende dingen zijn. Je kan stelling zonder lentebuiging hebben maar geen lengtebuiging zonder correcte stelling. Stelling is ook niet meer dan het buigen van de nek, het allereerste stukje van de hals. Ik, en ik gok meerderen, heb snel te neiging om teveel stelling te vragen. Hierdoor krijg je alleen het hoofd naar binnen maar verder loopt het paard rechtdoor of het valt weg over de buitenschouder.

Ik kan wat betreft de opbouw van het rechtrichten alleen spreken uit eigen ervaring en wat ik zie bij mijn stalgenoten. Ik ben begonnen met rustig stappen aan de hand en dan schouder voor te vragen waarbij het binnenachterbeen dus onder de massa komt. Het is een goede oefening om het paard sterker te maken in de achterhand en vandaar uit kan je verder werken naar verzameling.

Mijn paard bood al heel snel van alles en bleek niet zo heel stijf en scheef te zijn. Wel is ze erg heet en voorwaarts. Dus veel bezig met tempocontrole, zelf rustig blijven lopen en ademhalen en in niet het jachtige gedrag van haar mee gaan.

Toen ze wat stijf was hebben wij de lang en laag-oefening gebruikt om haar wat meer op te warmen en los te maken. Verder gebruiken wij die niet tijdens de lessen.

Er zijn nog geen filmpjes van mij in dit topic maar wel wat foto's. Ik hoop binnenkort weer eens wat foto's/ filmpjes te hebben maar het weer werkt niet echt goed mee.. ;)

Misschien kan Woodstock alles nog wat beter uitleggen O:)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:41

Vanochtend in een *redelijke* bak (ja echt waar, een wonder) gewerkt met Noa. Niet te lang, maar wel geconcentreerd. Ze was bij mijn vorige les even flink met de kont tegen de krib gegaan omdat de buiging opeens een tikkie verder ging dan ze weer gewend was. Dus nu kalm weer opbouwen vanuit wat ze al kan. Dan gaat het toch heel wat rondjes achter elkaar netjes hoor. Ik kan precies onder mijn oksel naar haar spoor kijken en ze trad redelijk ver in met b.a. been. Wat zou het beste zijn: elke dag even werken, dus frequent maar niet te lang? Of 3x per week langer werken? Wat doen jullie? Ik twijfel nog even, want Noa kan best verveeld zijn van dat rechtrichten. Ik koppel het nu vaak aan clickertraining, gaan we van alles oefenen los in de bak en daar maak ik haar dan weer heel blij mee.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:53

Ik wissel af met lange lijnen of dubbele lijnen longeren. Elke dag wat grondwerk is wel fijn, sommige paarden zijn er erg gebaat bij.
Mijn bijrijdster had gisteren heerlijk gereden en ze kon echt merken dat hem de dag ervoor gelongeerd had, wel grappig dus.
Ik geef hem meestal 1 dag rust, maar soms ook 2 en soms geen een. Het ligt eraan en bovendien hoeft hij niet heel hard te werken in vergelijking tot sommige paarden van stal :-)

Knap dat je zo kon zien dat ze goed ondertrad, dat lukt mij niet echt hahaha. Puur op gevoel. Ik word steeds meer bewuster van zijn achterhand.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:13

bij ons is alles zo'n ramp, dikke laag sneeuw het wordt nu dus echt heel vervelend, rechtrichten zit er nu echt niet in, maar zodra het weer kan zal ik ook eens dingen proberen vast te leggen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:26

Fransje_70 schreef:
Ik kan precies onder mijn oksel naar haar spoor kijken en ze trad redelijk ver in met b.a. been.

Wat bedoel je daar precies mee, wat zie je dan?

Ik wissel het werk normaal af en combineer de oefeningen aan de hand met longeren, ander grondwerk (balkjes draven, slalom om pionnen etc.) of doe het voor het rijden. Daarnaast probeer ik minimaal 1 keer per week een buitenrit te maken.
Ik ben een tijdje even te fanatiek geweest met oefenen en deed toen heel veel werk in de bak. Cookie gaf echter aan dat even uitwaaien buiten ook broodnodig was dus nu combineer ik het.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:50

fransje23 schreef:
Fransje_70 schreef:
Ik kan precies onder mijn oksel naar haar spoor kijken en ze trad redelijk ver in met b.a. been.

Wat bedoel je daar precies mee, wat zie je dan?

Ik wissel het werk normaal af en combineer de oefeningen aan de hand met longeren, ander grondwerk (balkjes draven, slalom om pionnen etc.) of doe het voor het rijden. Daarnaast probeer ik minimaal 1 keer per week een buitenrit te maken.
Ik ben een tijdje even te fanatiek geweest met oefenen en deed toen heel veel werk in de bak. Cookie gaf echter aan dat even uitwaaien buiten ook broodnodig was dus nu combineer ik het.

Hoi, nou wat ik probeer te checken is waar ze haar binnenachterbeen neerzet tov het spoor van haar voorbenen, om in te schatten of en hoever ze ondertreedt (en of ze dus correct inbuigt). Ik kan zien dat ze linksom (makkelijke kant) haar binnenachterbeen al tussen de afdrukken van voorbenen zet, terwijl rechtsom (moeilijke kant) ze vaak nog niet eens op de hoefafdruk van binnenvoorbeen instapt. Toen ze een paar weken geleden superstijf was zette ze haar binnenachterbeen zelfs ong 20 cm van de afdruk van haar binnenvoorbeen. Dus zo probeer ik een beetje de progressie in te schatten. Helemaal naar achteren kijken is lastig, als ik dat doe merk ik dat ze meteen anders gaat lopen omdat ik dan onhandig zijwaarts loop en dan loopt zij ook meteen uit balans.

Ik heb Noa pas 4 maanden en wil/kan nog niet met haar naar buiten, helaas want dat is wel erg leuk, sta midden in het bos! Maar Noa kent het bos niet, ik ben wel vaak met haar gaan wandelen maar paar keer beetje link geweest omdat ze echt heel erg schrok en ging steigeren *oeps*. Ze bleef wel bij me maar op t nippertje allemaal. Dus ga eerst nog eens schriktrainen in de bak enzo, om haar comfort zone op te gaan rekken. T arme peerd heeft nooit wat anders gedaan dan in bakkie hobbelen, dus er wordt aan gewerkt voor een ontspannen bosrit....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 23:58

Ik hou het wederom allemaal niet bij, jammer, ik vind het zo'n leuk topic. Maar heb nu op dit moment erg weinig tijd om te bokken.

Wel 1 opmerking: wij begonnen in het begin ook heel laag, zelfs met de neus over de grond. Er was op dat moment ook helemaal geen sprake van verzameling, het ging op dat moment alleen om leren (durven) ontspannen en dat hoofd laag laten hangen. Pas later mocht ik beginnen hem wat hoger te vragen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:57

HannahFrouk schreef:
Ik hou het wederom allemaal niet bij, jammer, ik vind het zo'n leuk topic. Maar heb nu op dit moment erg weinig tijd om te bokken.

Wel 1 opmerking: wij begonnen in het begin ook heel laag, zelfs met de neus over de grond. Er was op dat moment ook helemaal geen sprake van verzameling, het ging op dat moment alleen om leren (durven) ontspannen en dat hoofd laag laten hangen. Pas later mocht ik beginnen hem wat hoger te vragen.

Hee leuk TS, dat je er ook even bent :-) Ik leer heel veel van dit topic en ook door te kijken naar andermans werk + filmpjes, dus, ik kijk uit naar een bijdrage als je weer tijd hebt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:02

Kan iemand mij de verschillen in methode uitleggen tussen methode Antoine de Bodt en Marijke de Jong? Of zijn die er niet?!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:49

Ik heb gisteren travers in draf aan de hand gedaan. Ging volgens mij best wel goed.

@ Fransje, ik kan het je helaas niet vertellen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:30

Fransje_70 schreef:
Kan iemand mij de verschillen in methode uitleggen tussen methode Antoine de Bodt en Marijke de Jong? Of zijn die er niet?!

Ben niet geschoold in beiden, maar dit zijn iig mijn observeringen van DVD/clinics:

Dit stukje haalde ik van de site van Antoine, duidelijk verschil al met jou instructrice ;)

"Het wordt nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei:"Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen." "

Antoine begint dus te werken met een niet te laag ingesteld paard, terwijl jou instructrice eerst je paard laag wilde hebben.

Verder vind ik Marijke kleiner in hulpgeving dan Antoine. Bij Antoine zie je vaak armen die alle kanten opvliegen.

Marijke begint op de grond, Antoine volgens mij in het zadel.

En nog eentje, volgens mij maakt Antoine -iig eerste instantie- meer gebruik van rechte lijnen en meer voorwaarts, Marijke van de zijwaartse oefeningen en verzamelder.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:51

- naam van je paard
Isolde
- zijn/haar leeftijd
12 jaar
- hoe lang je al bezig bent met RR en wat voor oefeningen doe je
sinds kort pas, eerst dacht ik dat het eigenwijs was maar weet nu beter. Ik laat haar veel op de moeilijke hand lopen en dan voltes.
- een beetje de geschiedenis van je paard, o.a. lichamelijke beperkingen
Ze heeft hoog in de dressuur gelopen, maar daarna niet meer serieus gereden (pennytijden). Verder weet ik niet og het belangrijk is maar ze draait weg met haar achterbenen. Ze houdt haar linkerhand vast en de andere negeert ze.
- Specifiek probleem met rechtrichten
Ze krijgt krijgt geen binnenstelling als haar linkerhand buiten zit (dus moet rekken). Ze probeerd dan alles om eronder uit te komen/
En eventueel, als je het leuk vindt:
- was voor jou de aanleiding bv een fysiek probleem of heb je ambities in klassieke dressuur?
Ik was rond aan het kijken waarom ze nou haar bit vasthield en de andere negeerde. Toen zei iemand kijk eens of dit iets is.
- Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten
Ik heb moeite met het doorzetten, en pak snel mijn teugels ongelijk en pak alleen d'r zware kant vast.
- Wat je al bereikt hebt
vrij weinig, ben pas begonnen, Al laat ze al wel meer los
- Wat je doelen zijn.
Een fijn recht paard dat ontspannen loopt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:39

Welkom Ietjelover :)

Fransje_70 schreef:

Die zijn er zeker wel hoewel het doel min of meer hetzelfde is. Ik ben geen AdB-expert maar heb we een aantal clinincs van heb bezocht en de DVD ooit bekeken.

Volgens mij zijn de belangrijkste verschillen:

AdB
- werkt veel meer contrastelling
- hoog tempo
- veel onder het zadel
- ruiter mag in het begin erg naar voren ziiten om paard aan te moedigen in een hoger tempo te lopen

BB
- begint met schouderbinnenwaarts
- eerst oefeningen bevestigen aan de hand daarna pas onder het zadel
- vanuit een rustig tempo

Ik kan voorlopig met alle sneeuw en ijs niet veel doen. Heb vanavond even de spieren in de achterhand gemasseerd en even wat meeloop oefeningen gedaan. Ook even gekeken of ze recht chterwaarts wilde gaan, dat ging redelijk. De massage vond ze wel lekker door het voorzichtig buiten lopen met die gladde stukken worden ze toch een beetje stijf.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

fransje23 schreef:
Hoe hoog of hoe laag je het paard instelt is afhankelijk van wat het paard aan kan en het doel van de oefening.

Met het losstappen stelt ik haar dus erg laag in om de rugspieren wat op te rekken. Daarna stel ik haar hoofd weer wat hoger in om de buigingsarbeid op te pakken. Schouderbinnenwaarts of schouder voor lukt niet met een paard wat heel laag met het hoofd loopt, mede omdat ze dan erg op de voorhand zijn.
Dat is nieuw! Maar niet waar.

Het is ook handig om te bedenken dat stelling en lengebuiging 2 verschillende dingen zijn. Je kan stelling zonder lentebuiging hebben maar geen lengtebuiging zonder correcte stelling. Stelling is ook niet meer dan het buigen van de nek, het allereerste stukje van de hals.
Stelling is het buigen van de gehele hals.

Ik, en ik gok meerderen, heb snel te neiging om teveel stelling te vragen. Hierdoor krijg je alleen het hoofd naar binnen maar verder loopt het paard rechtdoor of het valt weg over de buitenschouder.
Rijdt met je been! Stelling vragen zonder gebruik van je benen, is geen oefening. Je hebt beide benen nodig, om hem voorwaarts te rijden en je buitenbeen om hem niet over de schouder weg te laten vallen.

Ik kan wat betreft de opbouw van het rechtrichten alleen spreken uit eigen ervaring en wat ik zie bij mijn stalgenoten. Ik ben begonnen met rustig stappen aan de hand en dan schouder voor te vragen waarbij het binnenachterbeen dus onder de massa komt. Het is een goede oefening om het paard sterker te maken in de achterhand en vandaar uit kan je verder werken naar verzameling.
Hoe wil je dat dan doen????

Mijn paard bood al heel snel van alles en bleek niet zo heel stijf en scheef te zijn. Wel is ze erg heet en voorwaarts. Dus veel bezig met tempocontrole, zelf rustig blijven lopen en ademhalen en in niet het jachtige gedrag van haar mee gaan.

Toen ze wat stijf was hebben wij de lang en laag-oefening gebruikt om haar wat meer op te warmen en los te maken. Verder gebruiken wij die niet tijdens de lessen.

Er zijn nog geen filmpjes van mij in dit topic maar wel wat foto's. Ik hoop binnenkort weer eens wat foto's/ filmpjes te hebben maar het weer werkt niet echt goed mee.. ;)

Sorry om je zo tegen te spreken, maar kom beter beslagen te ijs, als je deze termen verkondigd.
Meer dan de helft klopt niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:46

Johanna59 schreef:
fransje23 schreef:

Dat is nieuw! Maar niet waar.

Het is ook handig om te bedenken dat stelling en lengebuiging 2 verschillende dingen zijn. Je kan stelling zonder lentebuiging hebben maar geen lengtebuiging zonder correcte stelling. Stelling is ook niet meer dan het buigen van de nek, het allereerste stukje van de hals.
Stelling is het buigen van de gehele hals.

Ik, en ik gok meerderen, heb snel te neiging om teveel stelling te vragen. Hierdoor krijg je alleen het hoofd naar binnen maar verder loopt het paard rechtdoor of het valt weg over de buitenschouder.
Rijdt met je been! Stelling vragen zonder gebruik van je benen, is geen oefening. Je hebt beide benen nodig, om hem voorwaarts te rijden en je buitenbeen om hem niet over de schouder weg te laten vallen.

Hoe wil je dat dan doen????

Sorry om je zo tegen te spreken, maar kom beter beslagen te ijs, als je deze termen verkondigd.
Meer dan de helft klopt niet.

Johanna, misschien is het makkelijker als je je opmerkingen allemaal vet gedrukt zet. Nu is het een heel onduidelijk verhaal ;)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:43

Goofy44 schreef:
In Duitsland betekent Stelling wat anders dan Stelling in rijkunstige of academische zin.

Stelling is de zijdelingse buiging van de nek van het paard tov de hals. De hoogte van de oren blijft gelijk en de nek is het hoogste punt.

Stelling is dus niet het meebuigen van de hals tot in de schoft van het paard. In de Duits sprekende landen is de buiging van de hals in het begrip weer wel opgenomen.

Maw de definitie van Fransje klopt wel. De definitie van Johanna is wat er in de sport van gemaakt is, maar niet wat er oorspronkelijk mee bedoeld werd.

Overigens kan schouderbinnenwaarts etc wel met een laag ingestelde hals uitgevoerd worden, alleen maakt dat de oefening heel moeilijk.

Het verhaal van van schouderbinnenwaarts naar verzameling lijkt me vanzelf sprekend.

Er hebben inderdaad veel mensen de neiging om te veel stelling te vragen! Dit komt omdat de buiging niet in orde is. Door te veel stelling heeft de ruiter wel nog het idee op de volte te blijven. Eigenlijk is dit funest voor het paard.

Ik hou er alleen niet van om een halspositie (hoogte) te koppelen aan een trainingsniveau. Enerzijds is dit wel zo, een bepaalde mate van hankenbiegung veroorzaakt een bepaalde halsinstelling, maar het risico dat je hiermee loopt, is dat een bepaald halsinstelling nagestreeft wordt, ipv correcte manier van bewegen bij een bepaald niveau.

Als je begint met trainen, is het dus niet direct per definitie laag, dan komt je paard namelijk snel op de voorhand. De halsinstelling is afhankelijk van hoe het lichaam functioneert of waar je aan het werken bent. Het is in 99% van de gevallen een gevolg van het functioneren van de rest van het lichaam, en niet andersom, dus de beredenering 'omdat ik een jong/groen paard heb stel ik hem laag in' klopt niet. De bewering 'ik werk aan voorwaartse impuls, ontspanning en tact op mijn net ingereden paard, waardoor hij een iets langere en lagere halsinstelling aanneemt' klopt wel.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:50

Zoo van de week een lesje gehad volgens BB.. Het ging erg goed, Lay reageerd er ook goed op.. We zijn begonnen met laag in te stellen als ik voor haar stond, toen stelling vragen toen ik stil voor haar stond... Vervolgens zijn we een stukje gaan stappen.. Ik moest haar eerst naar beneden vragen in stap.. Uit eindelijk toen dat wat beter ging mocht ik stelling vragen.. Als ze haar buiten voorbeen optilde, drukte ik haar weg, zodat ze aan gaat leren niet alleen maar naar binnen te vallen.. Op de rechter hand ging dit beter, dan links.. Ik wil nu gaan oefenen voor mijn volgende les.. Ik ben nu dus opzoek naar een kaptoom.. Weten jullie een paar goede sites??

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:56

Lay schreef:
Zoo van de week een lesje gehad volgens BB.. Het ging erg goed, Lay reageerd er ook goed op.. We zijn begonnen met laag in te stellen als ik voor haar stond, toen stelling vragen toen ik stil voor haar stond... Vervolgens zijn we een stukje gaan stappen.. Ik moest haar eerst naar beneden vragen in stap.. Uit eindelijk toen dat wat beter ging mocht ik stelling vragen.. Als ze haar buiten voorbeen optilde, drukte ik haar weg, zodat ze aan gaat leren niet alleen maar naar binnen te vallen.. Op de rechter hand ging dit beter, dan links.. Ik wil nu gaan oefenen voor mijn volgende les.. Ik ben nu dus opzoek naar een kaptoom.. Weten jullie een paar goede sites??

Hoi Lay,
Precies zo ben ik ook begonnen (en nog bezig) dus duidelijk de Brent B -Marijke de Jong methode.
Je kan bij Marijke een kaptoom bestellen, maar iets goedkoper en hetzelfde kan je ze vinden bij http://www.trekkingsaddles.com/default. ... frame.aspx (daar heb ik ook mijn zadelpas gedaan en zadel gekocht) of bij http://www.rubyswesternstore.nl/nl_NL/p ... _&_teugels of tweedehands op Marktplaats, hoewel de ene kaptoom de andere niet is, dat ligt aan de ketting die in de neusriem is verwerkt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:34

iemand nog tips voor mij?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:42

Woodstock schreef:
Overigens kan schouderbinnenwaarts etc wel met een laag ingestelde hals uitgevoerd worden, alleen maakt dat de oefening heel moeilijk..

Oke, ik ging er vanuit dat het te moeilijk zou zijn. De mijne kan het in ieder geval, nog, niet.

Woodstock schreef:
Er hebben inderdaad veel mensen de neiging om te veel stelling te vragen! Dit komt omdat de buiging niet in orde is. Door te veel stelling heeft de ruiter wel nog het idee op de volte te blijven. Eigenlijk is dit funest voor het paard..

Ik denk ook dat veel paarden heel graag alleen hun hals buigen dan daadwerkelijk in de lengtebuigen, wat ze lastig vinden, en de ruiters dat inderdaad niet door hebben. Ik heb zelf ook een exemplaar die graag haar hals buigt en dat heel makkelijk doet waardoor ik er goed op moet letten en haar hoofd weer meer voor haar lichaam moet plaatsen.

Ietjelover, wat voor tips wil je :)

Ik heb een kaptoom zonder metaal/ketting voor Cookie en die werkt bij haar genoeg in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:52

Dit is mijn kaptoom met daarover het deel van mijn hoofdstel waar het bit aan zit.

Afbeelding