Fransje_70 schreef:Ik heb wel eens mijn nagels onder in haar buik gezet (ja klinkt hardvochtig maar voor peerd klein prikje hoor) en dan zie je dat ze haar rug boller maakt. Noa is heel gevoelig dus die gebruikt dan actiever haar buikspieren waardoor ze ook actiever haar achterbeen onderplaatst. Tenminste dat is dan de bedoeling he?
Met de vinger onder de buik maak je gebruik van het abdominale reflex van het paard. dat werkt net als bij ons het tikje tegen je nie waardoor je onderbeen naar voren gaat. Dat kan je inderdaad met je vingers of een stompe hoevenkrabber opwekken en is een leuke oefening. Ik geloof echter niet dat je dat op wekt met een zweepje zo te houden.
Ik gebruik bij Koek helemaal geen zweepje maar bij mijn stalgenoten die les hebben wordt het zweepje gebruikt als verlengde van je arm om bijvoorbeeld het been iets te activeren. Zover ik gezien heb op beeld gebruikt \marijke het ook zo en niet om tegen de buik te tikken om de buikspieren te activeren. Dat lijkt mj ook eerder irritant dan een goede hulp

Heel lang en laag instellen tegen het stofzuigen aan gebruik ik tegenwoordig vaak als warming up voor Koek. Ik kan dan snel zien of ze wat stijf is. Ze moet dan overigens wel netjes in een recht sppor lopen. Om het achterbeen er goed onder te krijgen en te trainen moet ik haar hoger in stellen want zo laag valt ze snel erg op de voorhand. Ik vraag dan ook stelling en wil het binnenachterbeen meer onder de massa hebben.
Ik vind dat Hannah's paard niet zijn rug wegdrukt tijdens de oefeningen. Wel moeten ze toe werken naar meer verzameling waardoor hij zijn rog ook boller zal gaan maken.