Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:21

zoals mijn instructeur altijd zegt, een zweep is niet om te slaan maar om te toucheren..
Als in ik gebruik hem alleen om de achterhand wat meer te activeren..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:25

Ik gebruik hem wel best vaak.
Op de manege moet je een paard gewoon even wakker maken.
als je daar aandrukt reageren ze gewoon echt niet!!!!!! druk ik nog een keer
gebeurd er nog niets dan geef ik 1 beste tik en dan zijn ze de rest van de les
heerlijk vlot :D

Naj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:34

Ik rij nooit met zweep. Indien mijn paard ineens bedenkt dat hij niet op mijn been reageert, en dan bedoel ik echt niet, of er juist tegenin gaat, zwaai ik 1 x de teugel die ik over heb naar de andere kant van zijn hals. Doet geen zeer en hij is meteen bij de les.
Verder geef ik alleen been als het nodig is. Dus als hij loopt loopt hij en blijf ik niet drijven.

Vind het overigens wel erg goed idee, een zweep om vliegen mee weg te jagen of het knopje bij een verkeerslicht in te drukken :D misschien moet ik m toch maar s meenemen! ;)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:36

Niet :+
Zodra ik een zweep in me handen heb, laat ze me alle kanten van de bak zien. Dat is net zo met longeren. Alleen met vrijheidsdressuur gaat het nog, dan wijs ik er mee. Hoe de angst komt weet ik niet. Want heb nooit met zweep gereden of geslagen :(:)

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:13

Alleen sturing en activiteit vd achterhand. Daar is hij ook voor bedoeld volgens mij ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:08

Zwepen zijn inderdaad ideaal om vliegen weg te vegen :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:29

Om mijn paard een tik te geven als ze niet goed luistert.
Maar ik gebruik hem nooit eigenlijk om haar te straffen dat ze harder moet lopen

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:53

Ik gebruik hem als i niet wil doorlopen, corigeren, en een rustig tikje tegen de half om hem goed de hoek in te laten gaan zodat ze niet afsnijden.

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:04

Ik gebruik hem omdat anders mijn pony gewoon stil gat staan. Dan geef ik een klein tikje op zn kont. Maar meestal probeer ik om hem zo minmogelijk te gebruiken :D

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:10

Ik gebruik mijn zweep om soms een corrigerende tik uit te delen, en om zoals jij het gebruikt het achterbeen erbij te tikken. Maar als je het achterbeen erbij tikt gebruik je de zweep dus eigenlijk om hem actiever te laten lopen. Helemaal neit raar dus dat je de zweep gebruikt om het harder te laten lopen. Alleen je vriendin verwoord het misschien iets anders ;)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:12

Het is beter om een klein tikje met de zweep te geven,
in plaats van de hele tijd been te moeten geven :P Blijven schoppen is namelijk ook slecht..
Ook vind ik dat als een paart bokt,
je hem wel een tikje moet geven om hem te laten weten dat je het er niet mee eens bent.
Ik vind niet dat je bij elk verkeerd stapje dat een paard zet je hem mag slaan met de zweep.
Slaan met de zweep mag sowieso niet,
alleen waarschuwen of een tikje.
Helemaal niet slaan bij jonge paarden want dit werk averechts.
het belangrijkste is dat je je paard goed behandeld en hem netjes rijdt,
en onder netjes rijden valt niet slaan met de zweep net zo lang tot je paard het goed doet!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:19

Ik gebruik hem alleen om mijn paard recht te houden. Daar zit een uitlegje bij: Zor kan soms wat schuin gaan lopen, dan gaat de schouder naar binnen.

Meestal is gewoon een zweep in de binnenhand voldoende om haar er aan te herinneren dat ze recht moet lopen, heel soms gaat ze dan nog schuin en dan laat ik de zweep losjes tegen de hals aan tikken. Dan weet ze het weer en loopt ze weer netjes recht.

Ik hoop dat ik de zweep straks helemaal weg kan laten, want ik heb er een hekel aan om mijn handen zo vol te hebben.

Het zadel is goed passend, en de osteophaat en tandarts zijn eind vorig jaar nog geweest, dus rug is los en tandjes zijn in orde. Het is puur een kwestie van goed oefenen voor ons beide. Zweep is in dit geval even een handig hulpmiddel.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:24

Heel simpel antwoord, nooit :Y)
Mijn paard is al vlot genoeg en heb het eigenlijk totaal niet nodig, rij voornamelijk op het been

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:21

Ik gebruik mn zweep alleen bij 'minder snelle' pony's. Als ze niet reageren op mn been...

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:38

ik zou gewoon als je geen zweep meer mag met sporen en dan moet je m gewoon telkens weer versnellen en dan weer terug nemen ;) !
zodat die goed aan je been is!

de reden dat er geen zweep meer in de M mag is dit: je paard/pony moet gewoon zo goed aan je been zijn dat je geen zweep meer nodig hebt/moet ;) !

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:30

Mijn zweep was vooral voor de vliegen.
En soms het extra steuntje als mijn fries weer eens geen zin had om de dijk over te gaan richting bos.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:53

Soms een zweep als oplettent tikje, meestal heb ik de zweep gewoon vast maar gebruik hem niet. Zonder zweep zou ik niet kunnen ben helemaal gewend hoe ik mijn handen moet houden dus zonder zweep erbij gaat het mis

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:05

ik gebruik mijn zweep om m'n pony actief te houden, of bijv. als ik ga wijken en hij loopt door m'n hand heen, geef ik hem een tikje op z'n schouder, dat hij weet dat hij er niet door heen moet lopen. dus het actief houden en om te corrigeren.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:11

Ik gebruik mijn zweep enkel voor een corrigerende tik,
en bij het springen als hij weigert één tik.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:01

hmm, ik voor het door laten lopen, als ze flauw doet en als we stil staan oefenen en ze gaat kopschudden. dan tik ik haar op de hals..

maar merendeels heb ik de zweep vast om iets vast te hebben. ze weet het en dan is het niet nodig :)

maar nee, om haar gewoon te slaan niet. dat heb ik 1x bij mijn eigen pony gedaan. was compleet geflipt. heb toen heel lang geen zweep meer willen pakken. er sloeg een knopje om (pony was als een gek met z'n bit vast rondjes gaan rennen met mij )

wel heb ik een keer gehad dat ik een ander paard aan het longeren was (nam hem over van het meisje wat hem niet aan kon). beest kwam op me af gestormd. heb hem toch wel even laten weten dat dat de bedoeling niet is hoor.

Noname27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:09

ik gebruik mijn zweep alleen om mn pony actiever te maken of wanneer die bokt maar dat doet ie bijna nooit.maar ik geef hem geen keiharde klap gewoon een zacht tikje.:D

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:36

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:30

nergens voor, dom ding

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:29

Alleen op concours richting hindernis 1, sinds ik dat doe let hij een stuk beter op :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:10

Corrigeren.
Bij bijv. een bok.
Als hij niet reageert op mijn benen.