heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:12

:j Jawel, vanaf de M1 is het verlicht om sporen te dragen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:23

Dat vind ik nergens op slaan..
Voor de een is het nodig, voor de ander niet.

Malou_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:22

Ik gebruik geen sporen de mijne is voorwaards genoeg. alleen met springe gebruik ik een zweep.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:24

@Malou tessa: Dat is dus een foute gedachte, jij zegt; Ik hoef geen sporen want hij is toch voorwaarts genoeg.
Maar sporen zijn niet om 'm naar voren te krijgen, maar voor verfijning van de hulp ;)!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:20

als je paard goed voorwaarts is,horsesgekkie?wat heeft dat er mee te maken?
want daar zijn sporen niet voor bedoeld?

en de mensen die vinden dat sporen pas vanaf het M nodig zouden zijn; waarom?voor welke oefeningen dan?

ik denk niet dat je dat als feit kunt stellen,omdat het voor iedereen anders is.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:21

Heel zelden spoorgebruik :)

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:23

Gipsylover schreef:
@Malou tessa: Dat is dus een foute gedachte, jij zegt; Ik hoef geen sporen want hij is toch voorwaarts genoeg.
Maar sporen zijn niet om 'm naar voren te krijgen, maar voor verfijning van de hulp ;)!

Inderdaad, maar denk je zelf niet dat daar onwijs veel misbruik van wordt gemaakt. Gewoon uit onwetendheid?
Ik ken genoeg meisjes die met sporen rijden om ze zogezegd ' beter te laten vooruit gaan'..
Ik zelf rij zonder sporen. Ik vind dat ( voor mij ) overbodig en zeker op jonge paarden.
Op onze manege zijn er geen ruiters met sporen.
Ik begrijp zeker dat je er mee rijdt, al je voldoende ervaring hebt en op een punt bent gekomen dat je er nuttig mee kan omgaan :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:25

er wordt heel veel misbruik van gemaakt.
ik denk dat er daarom steeds herhaald word dat het niet voor de voorwaartse impuls is.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:19

ik rijd bijna nooit met sporen. heb ooit op de manege bij 1 pony met sporen gereden omdat hij dan veel beter liep. hij liep dan wat voorwaartser en hij ging dan ook nageven wat je anders bijna niet voor elkaar kreeg omdat hij niet voorwaarts genoeg was.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:15

@Snoevie: Omdat je voor de M eigenlijk geen oefeningen hebt die moeilijk zijn op te lossen met je been. Vanaf de M/Z krijg je andere onderdelen en dan kan ik begrijpen dat je daar net wat meer perfectie wilt hebben!

@Only18: Zeker word er onwijs veel misbruik van gemaakt. Daarom zeg ik het ook ;)!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:04

oke snap ik,al denk ik dat het voor het wijken in het L1/L2 net zo goed fijn kan zijn.

en ja als je het echt zo stelt,je paard zou in het beste geval zo goed aan je been qua verfijning ook moeten zijn dat je geen extra perfectie nodig hebt en geen dingen hebt die moeilijk zijn op te lossen met het been

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:20

Ik zie heel veel mensen hier typen dat ze wel of geen sporen dragen omdat hun paard wel of niet voorwaarts is.

Maar sporen zijn juist niet bedoeld om je paard voorwaarts te krijgen! Een paard dat niet voorwaarts is moet eerst goed aan het been gereden worden.

Ik zelf rij zonder spoor, ookal is mijn paard goed aan het been. Ben zelf nu alleen maar bezig om zelf goed te zitten en dan voornamelijk mijn steeds terugwerkende linkerhand die daar echt mee moet ophouden. Dus voor ons zijn verfijning van bepaalde hulpen nog niet aan de orde.

Natuurlijk kan je zeggen dat je sporen om kan doen omdat je de hulp om voorwaarts te gaan wil verfijnen. Maar een paard dat goed voorwaarts is kan je makkelijk met een lichte kuitdruk en je zit op laten komen voorwaarts rijden.

Gittii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:24

Heee ik rijd ook niet met sporen ! ,
Dit is een verduidelijkheid van de hulp
niet om het paard beter vooruit te laten gaan
groetjes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:18

Maar als je nou M of hoger start en je paard zou wat maling aan je been hebben... Dan kan een spoor toch prima helpen om het ontzag voor het been te herstellen?? (als je consequent eerst been geeft en dan pas spoor). Op die manier helpen sporen je ook om voorwaarts te komen. Later kun je ze desnoods weer afdoen, maar je kan dan in mijn ogen net zo goed je been af laten hangen. Je paard voelt dan het verschil niet.. En als je dat met zweep oplost, weet het paard maar al te goed wanneer je die weg moet leggen in de proef :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:51

maar ook als je lager dan M start kan dat best een oplossing zijn hoor

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:55

Martine__ schreef:
:j Jawel, vanaf de M1 is het verlicht om sporen te dragen.

:n
Dummysporen zijn sporen zonder knop, ook toegestaan! :D

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:00

ik heb ook een eigen pony en rijd haar ook met sporen (gewone stompen, dat wel ;) ) omdat ze heel traag is op het been soms rijd ik ook zonder voor de afwisseling zodat ze op een gegeven moment niet denk van hé hier hoef ik ook niet op te reageren. en met buitenritten rij ik over het algemeen altijd zonder omdat het dan gewoon geen nut heeft om er mee te rijden. ook rijd het voor mij veel lekkerder dan als ik de hele tijd moet zitten schoppen. Maar idd sommigen hebben het gewoon echt NIET nodig en dan kunnen ze hun benen ook nog niet stilhouden dus zitten ze de hele tijd te prikken, echt stom!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:27

Sodeletuut: Dat versta ik ook onder sporen ;) Je moet iig iets om je voeten hebben :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:37

nynke1995 schreef:
ik heb ook een eigen pony en rijd haar ook met sporen (gewone stompen, dat wel ;) ) omdat ze heel traag is op het been soms rijd ik ook zonder voor de afwisseling zodat ze op een gegeven moment niet denk van hé hier hoef ik ook niet op te reageren. en met buitenritten rij ik over het algemeen altijd zonder omdat het dan gewoon geen nut heeft om er mee te rijden. ook rijd het voor mij veel lekkerder dan als ik de hele tijd moet zitten schoppen. Maar idd sommigen hebben het gewoon echt NIET nodig en dan kunnen ze hun benen ook nog niet stilhouden dus zitten ze de hele tijd te prikken, echt stom!

Als jouw paard goed aan het been is, dan hoort dat niet nodig te zijn. Met een voorwaarts paard zullen alle de te rijden oefeningen makkelijker gaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:40

Ik rijd nu een tuigpaard van 1.70. Ontzettend lomp dier, en zij en ik kunnen eigenlijk nog niets. Voorwaarts is ze wel, maar alleen als zij er zelf zin in heeft. Aandrijven werkt soms heel goed, andere momenten niet. Zelfs als ik met dit paard verder in de dressuur zou komen (Waar ik voor het gemak niet vanuit ga) komen er geen sporen op :) Ik wil het gewoon proberen zo te kunnen, bij welk paard dan ook. Alhoewel ik wel snap dat sommige mensen het wel doen ivm subtielere hulpen, maar ik zou het niet willen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:50

toen ik nog mijn paarden trainde reed ik altijd met sporen....buiten niet.
ik gebuik ze alleen om de hulpen te verfijnen.
ik zie soms mensen met sporen rijden die absoluut hun benen niet stil kunnen houden....dat vind ik niet kunnen...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:53

Ehm, nee hoor.
Heb mijn paard nooit met sporen gereden, hoe vervelend ze soms ook kan zijn.
De tijd dat ik haar zelf niet kon rijden, is ze wel met sporen gereden. Maar verder niet.

'Vroeger' reed ik er wel mee op mijn pony. Was pas 11, en ik had niet erg veel controle over mijn pony. In het z parcours gaf een martingaal en de sporen me net dat stukje controle dat ik nodig had. :)

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:23

Ik reed altijd zonder sporen omdat mijn paard super voorwaarts was en prima luisterde.
Ik vind het niet zielig om met sporen te rijden,gewoon hulpverfijning.

Shelsey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:42

ik rij nog maar net met sporen en het gaat stukke beter mijn haflinger is heel lui en met sporen gaay ze meer voorwaarts

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:52

Shelsey_ schreef:
ik rij nog maar net met sporen en het gaat stukke beter mijn haflinger is heel lui en met sporen gaay ze meer voorwaarts

Je gebruikt ze om de verkeerde reden ook. ;)
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, dat je paard/pony eigenlijk net wat beter reageert op jouw hulp, dus niet om 'm naar voren te krijgen.