bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:04

KiWiKo schreef:
Melica :) een goed paard (van lijf en leden gezond) koop je gewoonweg niet onder de 1000 euro.........

wij hebben hier vier gezonde paarden van <1000 euro staan *D 8-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:07

Ik denk dat Kiwiko KWPN en aanverwanten bedoelt, en daarnaast hadden we al vastgesteld dat jonge paarden veel goedkoper zijn dan goed gereden paarden.

Arabesk

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:08

we hebben twee half kwpn-ers :+

maar voor de echte leuke dressuur huppelpaardjes moet je wel wat meer neerleggen ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:26

Arabesk schreef:
wij hebben hier vier gezonde paarden van <1000 euro staan

Gezond is nog weer wat anders dan kwalitatief goed/correct....

Al is je paard 100% gezond, als hij brak gebouwd is, loopt als een natte krant en daarnaast ook nog eens geen fijn karakter heeft heb je er helemaal niets aan. Het is altijd een combi van meerdere factoren die de waarde bepalen. Gezond + enige aanleg als normaal rijpaard kost gewoon ietsje meer.

Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets aan een 100% gezonde draver.

Arabesk schreef:
we hebben twee half kwpn-ers

vlees noch vis dus....

Overigens zal ik de laatste zijn die zal beweren dat je alleen maar voor heel veel geld/tienduizenden euro's aan een goed rijpaard kunt komen.

Voor een vriendin van mij hebben we twee jaar geleden een heel leuk rij/recreatiepaard gekocht voor 2.500,- 9 jaar oud, netjes gefokt, kon een proefje lopen, buitenritje en een sprongetje maken, 3 correcte gangen (zelfs nog iets meer dan correct; paard heeft gewoon 3 goede gangen), mooie maat (1.65) geen gebreken en een fijn karakter. Zij rijdt er recreatie mee, maar in de ring zal hij zeker niet misstaan. En het is nog een mooi paard om te zien ook.

Mijn eigen paard heb ik als 3 jarige ook gekocht voor een bedrag waar je nog geen fatsoenlijk gefokte Tinker voor koopt en die loopt nu ZZ-licht (en maakt ook een fijn buitenritje etc.)

Mijn andere paard heeft 750,- aan dekgeld gekost plus inmiddels 7 jaar aan onderhoud :+

Maar echt iets fatsoenlijks beneden de 1000,-? Weinig kans....

Maar goed, het is maar net hoe hoog/laag je de lat legt....

randalinpony schreef:
De gemiddelde draver loopt heel ruim, want ja, grote passen gaan over veel bodem en dan ben je sneller aan de andere kant. Sommige mensen zien daar dan dressuurtalent in, maar dressuur gaat niet alleen over hele ruime passen zetten.

De mensen die echt dressuurtalent in een draver zien komen na enige tijd meestal wel van een koude kermis thuis... Helaas voor paard en ruiter....

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:39

maar is het in jullie nog niet opgekomen, dat de meeste mensen die een draver kopen, geen dressuurpaard zoeken, of geen torenhoge ambities hebben? ik snap de ganse discussie hierover niet. De meesten gaan er hier van uit dat mensen enkel op zoek zijn naar een paard dat en kan springen en kan dressuur rijden en kan buitenwandelingen doen. Jullie vergelijkingen slaan gewoon nergens op. Het is niet omdat de meesten een super allround paard zoeken, dat anderen niet tevreden kunnen zijn met een gewoon super wandelpaard, zonder al dat pistewerk erbij. Sommige dravers rijden idd jumping, op laag niveau weliswaar, maar mss is dat voor de eigenaars genoeg, en doen ze gewoon een jumping omdat hun paard dat leuk vindt? als het paard nog een winnaarsmentaliteit heeft van in de koers, kan hij dat hierin ook gebruiken. Niemand beweert hier ook dat een draver een goed dressuur-of springpaard is, maar wel dat hij voor ons voldoet aan onze verwachtingen. Hier worden paarden gemeten aan hun prijs. En als er als eens iemand zegt dat ie tevreden is met zijn "goedkoop" paardje, wordt hier weer commentaar gegeven, alsof een goedkoop paard niet perfect zou kunnen zijn? Geen enkel paard is perfect, al kosten die hopen geld. Prijs heeft meer met papieren en afstamming en niveau te maken, niet met het paard zelf. Hier worden serieus appelen met peren vergeleken. accepteer gewoon dat sommige mensen wel gelukkig zijn met hun -in jullie ogen- beperkt paardje, zonder hopen geld te hebben gegeven. Wij zijn ons wel bewust van hun beperkingen hoor, maar kunnen hier perfect mee om ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:43

Ik denk ook dat mensen die echt op een bepaald niveau dressuur willen rijden over het algemeen geen draver kopen. :+

Maar ik denk dat men vooral niet moet vergeten dat de meeste mensen helemaal niet in de hogere dressuurklasses terecht willen komen. :)*

Verder vind ik dat sommige prijskaartjes aan paarden ook vaak zeggen 'wat een gek ervoor geeft'. Klinkt l.ullig, maar als ik soms zie wat men voor een bepaald paard durft te vragen (en dan vraag ik me werkelijk af of er iemand is, die dat uitgeeft voor zo'n dier)....... 8-)

(Precies Meliciana, dat is het ook het punt wat ik de hele tijd aandraag. IK ben een van de velen die helemaal geen dressuurpaard wil hebben. Al kreeg ik er een miljoen bij :+ ).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:21

meliciana schreef:
De meesten gaan er hier van uit dat mensen enkel op zoek zijn naar een paard dat en kan springen en kan dressuur rijden en kan buitenwandelingen doen.

Niet iedereen wil (en kan) inderdaad op hoog niveau dressuurrijden. Dat hoeft ook helemaal niet. Maar de gemiddelde ruiter wil wel graag een buitenritje kunnen maken, een keer een sprongetje, een keer een dressuurlesje. Alleen al voor dat werk heeft een goed recreatiepaard al enige aanleg nodig om dat fijn en met plezier uit te kunnen voeren... Mijn simpele beleving is dat als je paard goed aankan wat je er van vraagt, je als ruiter ook meer plezier hebt.

meliciana schreef:
En als er als eens iemand zegt dat ie tevreden is met zijn "goedkoop" paardje, wordt hier weer commentaar gegeven, alsof een goedkoop paard niet perfect zou kunnen zijn? Geen enkel paard is perfect, al kosten die hopen geld.

Het gaat niet om goedkoop/duurkoop. Het gaat om wat je voor een bepaald bedrag rederlijkerwijs mag verwachten van een paard (zie voorbeeld van Anoeska over de fiets voor 50,-). Qua paard is het verder aan de eigenaar hoe hoog die de lat legt. Als iemand 100% tevreden is met een brakke draver die maandenlang moet opgelapt worden maar wel heel lief is, dan is dat helemaal prima. Niets mis mee. Ieder zijn meug. Het gaat er om dat je voor aankoop reeele verwachtingen hebt, zodat je niet teleurgesteld wordt.

Wat verder nog meespeelt is hoe goed je kun onderhandelen en hoeveel kennis je hebt van paarden om gebreken (in karakter, bouw etc) en de capaciteiten van een paard reeel in te kunnen schatten (zonder je daarbij te laten verblinden door een lief koppie of een zielig verhaal). En aan de hand daarvaan dus te bepalen of een paard bij je past. Mensen die dat goed kunnen, zullen in de regel een voor hun doel goed en geschikt paard voor niet al te veel geld kunnen kopen. (of dat nou dressuur, springen, recreatie of whatever is)

Mensen die dat niet kunnen zullen in de regel gewoon opgelicht worden, teveel betalen voor een slecht paard. Of die hebben gewoon niet in de gaten hebben dat ze een heel slecht paard hebben gekocht..... Het ontbreekt ze dan gewoon aan kennis om het kaf van het koren te onderscheiden. Zolang die mensen happy zijn met hun paard is er dan nog niets aan de hand... Maar meestal zie je dat na verloop van tijd wel wat meer inzicht wordt verkregen en dat dan de teleurstelling volgt.

Zoals het voorbeeld: iemand die echt dressuurkwaliteiten denkt te zien in een draver zal geheid van een koude kermis thuis komen. Dan maakt iemand gewoon een grote inschattingsfout.

Nogmaals: je hoeft helemaal geen dressuurambities te hebben, en een draver kan voor sommige mensen misschien wel een heel prima paard zijn. Maar dus niet als je bijvoorbeeld dressuurambieties hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:38

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:
Melica :) een goed paard (van lijf en leden gezond) koop je gewoonweg niet onder de 1000 euro.........

wij hebben hier vier gezonde paarden van <1000 euro staan *D 8-)

er is er een bij die artrose heeft toch? en een die niet zuiver loopt toch?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:08

Het zit volgens mij zo :Y) :

Mensen die hoge dressuur ambities hebben kunnen beter geen draver/goedkoop paard kopen.
Mensen die daarentegen een fijn recreatiepaard willen hebben waar ze een aantal keer in de week een buitenritje mee maken en soms een bakhobbeltje doen kunnen imo prima een draver kopen.
Wel moeten ze goed weten dat een draver niet een willekeurige kwpn-er is die braaf in de krul zijn rondjes loopt maar een dier is wat een stevig en soms ook pittig karakter heeft en rustig aan omgeschoold moet worden van koers- naar rijpaard.
Ga als leek niet op je eigen houtje naar een draver (of welk ander ras ook) kijken maar neem iemand mee die verstand heeft van het ras.
Neem begeleiding in de omscholing en wees eerlijk naar het paard toe wanneer je ambities het kunnen van het paard oversteigen.
Naar mijn mening zijn er zat gezonde,correct gebouwde dravers te koop onder de 1000.- met ook nog een prima karakter waar je jaren plezier van hebt.
Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken bij de aankoop en niet bij louche typjes/paardenmarkten rond gaan kijken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:09

jasmijn78 schreef:
meliciana schreef:
De meesten gaan er hier van uit dat mensen enkel op zoek zijn naar een paard dat en kan springen en kan dressuur rijden en kan buitenwandelingen doen.

Niet iedereen wil (en kan) inderdaad op hoog niveau dressuurrijden. Dat hoeft ook helemaal niet. Maar de gemiddelde ruiter wil wel graag een buitenritje kunnen maken, een keer een sprongetje, een keer een dressuurlesje. Alleen al voor dat werk heeft een goed recreatiepaard al enige aanleg nodig om dat fijn en met plezier uit te kunnen voeren... Mijn simpele beleving is dat als je paard goed aankan wat je er van vraagt, je als ruiter ook meer plezier hebt.

Een buitenritje maken, een keer een sprongetje, een keer een dressuurlesje. Dat kan prima met een Draver of een 'kansloze' kruising. Daar heb je echt geen KWPN'er voor nodig.

jasmijn78 schreef:
Het gaat niet om goedkoop/duurkoop. Het gaat om wat je voor een bepaald bedrag rederlijkerwijs mag verwachten van een paard (zie voorbeeld van Anoeska over de fiets voor 50,-). Qua paard is het verder aan de eigenaar hoe hoog die de lat legt. Als iemand 100% tevreden is met een brakke draver die maandenlang moet opgelapt worden maar wel heel lief is, dan is dat helemaal prima. Niets mis mee. Ieder zijn meug. Het gaat er om dat je voor aankoop reeele verwachtingen hebt, zodat je niet teleurgesteld wordt.

Waarom je het nou weer over een brakke Draver hebt? Alsof elke Draver lichamelijk gezien verpest is, als hij stopt met koersen.

jasmijn78 schreef:
Nogmaals: je hoeft helemaal geen dressuurambities te hebben, en een draver kan voor sommige mensen misschien wel een heel prima paard zijn. Maar dus niet als je bijvoorbeeld dressuurambieties hebt.

Dat zal ook niemand ontkennen. Dravers zijn niet gefokt om een een piaffe te laten zien, ze zijn gefokt op snelheid. Maar er wordt hier telkens gezegd dat je als recreatieve ruiter een 'goed' paard nodig hebt en dat is gewoon niet zo, voor een recreatieve ruiter voldoet een Draver echt wel.

Ga verder ook met Meliciana mee.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:49

Even, wij hebben hier 2 hele leuke goed gebouwde paarden met goede gangen en een gouden karakter lopen. De ene... €550,- incl. castratie en de ander 1000 gulden... De ene zou het niet heel gek doen in de dressuur en de anderen zou bij zowel springen als dressuur hoge ogen kunnen halen...we hebben alleen geen zin om ons tussen de wedstrijd ruiters te begeven (ik wil hier niemand mee aanvallen)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:12

Shahazai schreef:
Even, wij hebben hier 2 hele leuke goed gebouwde paarden met goede gangen en een gouden karakter lopen. De ene... €550,- incl. castratie en de ander 1000 gulden... De ene zou het niet heel gek doen in de dressuur en de anderen zou bij zowel springen als dressuur hoge ogen kunnen halen...we hebben alleen geen zin om ons tussen de wedstrijd ruiters te begeven (ik wil hier niemand mee aanvallen)

Ik heb een viool gekocht voor €550,- incl. strijkstok en een piano voor 1000 gulden, de viool is net zo goed als een Stradivarius en de piano doet niet onder voor een Steinway vleugel, ....alleen heb ik helemaal geen zin om het concertpodium ermee op te gaan (no offence, ieder zijn ding). :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:24

Shahazai schreef:
Even, wij hebben hier 2 hele leuke goed gebouwde paarden met goede gangen en een gouden karakter lopen. De ene... €550,- incl. castratie en de ander 1000 gulden...

Guldens?

Shahazai schreef:
De ene zou het niet heel gek doen in de dressuur en de anderen zou bij zowel springen als dressuur hoge ogen kunnen halen...

Tsja.... De vraag is of wij hetzelfde verstaan onder 'leuk', 'niet heel gek' en 'hoge ogen halen'?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:31

bedrijfsblind noem je dat toch? Ik heb er zelf ook last van, als je met een fijn paard aan het werk bent verlies je als snel je objectiviteit. (liefde is blind ;) )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:26

Inge_ schreef:
Dat zal ook niemand ontkennen. Dravers zijn niet gefokt om een een piaffe te laten zien, ze zijn gefokt op snelheid. Maar er wordt hier telkens gezegd dat je als recreatieve ruiter een 'goed' paard nodig hebt en dat is gewoon niet zo, voor een recreatieve ruiter voldoet een Draver echt wel.

In mijn zinnen moet je goed als niet kapot lezen.......... :)

ik bedoel in deze context met goed, dat het paard goed van lijf en leden is........ dus niet kapot.

een goed paard, dus een niet kapot paard kost gewoon geld..... goed geld ;)

en dat heeft niks met prestatie of vermogen te maken, maar alles met gezondheid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:27

Hermelientje schreef:
Shahazai schreef:

Ik heb een viool gekocht voor €550,- incl. strijkstok en een piano voor 1000 gulden, de viool is net zo goed als een Stradivarius en de piano doet niet onder voor een Steinway vleugel, ....alleen heb ik helemaal geen zin om het concertpodium ermee op te gaan (no offence, ieder zijn ding). :+

:')

Ik ken ook mensen die altijd hun oude barrel inruilen voor een vééeeel betere auto en er nog op verdienen ook.

Lukt ons nou nooit. :D

Maar goed, iedereen kan wel eens geluk hebben.

Nog even over kansloze kruisingen: de meeste moderne sportpaarden zijn kruisingen, al dan niet kansloos... :+

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:57

Ik denk dat de meeste mensen die vinden dat praktisch alle dravers kapot zijn,gek in hun kop en onmogelijk een rondje door de bak kunnen lopen laat staan een sprongetje maken zich nooit echt verdiept hebben in het ras (maakt niet uit hoor, ieder zijn ding ;) ) of wellicht ooit een of twee dravers gezien hebben en besloten hebben dat het niks is.
Erg jammer want voor de gemiddelde recreatieve ruiter zijn het leuke,gezonde paarden. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:05

ik heb het woord draver niet gebruikt :) vind het hele leuke dieren die verassend veelzijdig zijn.

echter is het wel zo dat als ze goed zouden zijn ze op de baan zouden lopen, niet snel genoeg is natuurlijk een van de redenen dat ze niet meer op de baan lopen........... reden twee is vaak omdat ze het lichamelijk niet aankunnen, maar wel snel genoeg zijn........ categorie 1 is vaak nog wel heel, categorie twee vaak niet meer :)

Bij uitgekoersde dravers loop je gewoon risico met betrekking tot het gezonde lijf.....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:14

Het was ook niet zo zeer naar jou bedoelt hoor Kiwiko ;) .
Ik denk dat je bij dravers net zoals bij elk paard goed moet kijken naar eventuele fysieke problemen.
Wat jammer is is dat sommige mensen inderdaad een goedkoop paard willen hebben, niet kijken naar wat zij willen (dressuur/springen/hobbelen) en of dat paard dat uberhaupt kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:31

Een gezond paard (of pony) aanschaffen is natuurlijk heel belangrijk. :j
Al heb je in gezondheid ook 'bepaalde nuances'. En dan denk ik even aan een goede bekende van mij die een prachtige schimmel heeft die blind is aan een oog, wat ze wist toen ze hem kocht. Ze doet er toch een aardige dressuurproef mee en inmiddels is het oog zelfs al verwijderd. Verder een kerngezond, fijn paard, hoor.

Maar als ik lees dat vele sportpaarden het al niet eens 24/7 buiten redden :+ , vraag ik me wel eens af of ik dan niet een veel sterkere en gezondere pony onder mijn kont heb dan de gemiddelde KWPNer. :D
En dan voor onder de 1000 euro (al zou hij nu boven de 1000 euro waard zijn :D ). :P

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:30

sportpaarden kunnen prima 24/7 buiten hoor, veel enters en twenters groeien gewoon 24/7 buiten op. Enige nadeel aan 24/7 buiten is, is dat sportpaarden minder geschikt worden voor de sport. Daarom worden ze vaak binnen gehaald, maar niet omdat ze het lichamelijk niet zouden kunnen trekken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:54

Waarom worden ze van op stal staan dan beter voor de sport... You're losing me :?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:07

Meerdere redenen, wat uiterraad weer per paard verschilt. (En een stukje instelling van de eigenaar ook wel denk ik). Maar om een paard strak in het vel te houden, in een dunne vacht etc is wel moeilijker als ze 24/7 op het land staan. Helemaal in de winter kan het warm houden opzich al veel energie kosten waardoor sommige iets wat flegmatieve paarden helemaal geen energie meer overhouden voor de sport. Om maar te zwijgen over het extra risico op mok of rainrot. In de zomer heeft een bepaalde categorie paarden de nijging om zowat uit elkaar te knappen van vetheid als ze 24/7 op het land staan. En denk dat het vooral ook is dat veel mensen van mening zijn dat sportpaarden nou eenmaal op stal horen en bang zijn voor blessures.

Ik heb ook in de winter mijn paard geprobeerd 24/7 op het land te houden maar in combinatie met de training kan ik hem gewoon niet dik genoeg houden en verloor hij daardoor heel veel bespiering. Ik denk dat er dan gewoon te veel van het lijf wordt gevraagd, maargoed mijn paardje is zelf ook gelukkiger als hij 's nachts in de loopstal kan staan :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:45

joopie7 schreef:
sportpaarden kunnen prima 24/7 buiten hoor, veel enters en twenters groeien gewoon 24/7 buiten op. Enige nadeel aan 24/7 buiten is, is dat sportpaarden minder geschikt worden voor de sport. Daarom worden ze vaak binnen gehaald, maar niet omdat ze het lichamelijk niet zouden kunnen trekken.

Dat weet ik ook wel, Joopie. ;)
Maar hoe vaak lees je niet 'mijn paard heeft het koud' (deken?), 'mijn paard loopt blessures op' enzovoort. ;)
En dan heb ik het nog niet over de recreatiepaarden die zogenaamd allemaal niet het klokkie rond buiten kunnen staan :+ . Dan hebben we het over gezonde, normale paarden en pony's, en ja, ik ken ze in real life ook. Alsof ze smelten van een beetje regen of meteen doodziek worden van 2 graden (want ja, dat vinden wij koud als mens). :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:05

Shahazai schreef:
Waarom worden ze van op stal staan dan beter voor de sport... You're losing me :?

Waarom denk je dat het begrip stal ooit verzonnen is door de mens?

Het lijkt wel haast alsof het woord stal een "vies" woord is tegenwoordig of zoals de Engelsen zeggen "a four-letter word".