moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:12

Paardrijden is zo is zo niet natuulijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:15

Die meing ben ik ook toegedaan.

Ik vind het opvallend dat je veel tactfouten tegenkomt zeker ook bij de hoogste niveaus. Vier benen evenredig belasten komt in mijn ogen weinig voor. Ik zie heel erg vaak verschil in hoek in de achterbenen zeker bij de hoogste klassen. Ook valt mij op dat er ook verschil is in het optillen van de voorbenen. En ik zou heel graag wendingen wel vloeiender willen zien. Al deze punten hebben in mijn ogen te maken met balans en zijn in mijn ogen dus directe reactie van overbelasting (compenseren van balans) met (extreme) slijtage tot gevolg.

Daarom ben ook ik van mening dat balans en dan het daadwerkelijk correct gereden worden over de 4 benen het welzijn van het paard ten goede komt....dus ook de grijze haren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:15

callunairis schreef:
Wat ik bedoelde met 'de foto spreekt boekdelen' is dat haar paard dan wel bespierd is, maar niet op de voor 'klassieke' dressuur juiste plaats...

Maar ik meng mij niet meer in discussie met mensen die er op uit zijn andere mensen naar beneden te halen. Dus hierbij stop ik dan ook

hihihihi en laat dit paard nou heel klassiek gereden zijn geweest :D :D :D :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:20

Lovely schreef:
Vudress, jij vindt het geen trekken, ik vind het jammer dat je niet van mij wilt aannemen dat het wel zo is. Wat voor beeld krijg jij bij een ruiter die tijdens het halthouden zijn teugels op maat moet maken en op die lengte de handen een decimeter of 3 naar zich toe moet halen (op de dijen, erachter is ook gezien)?? En dan terwijl je dit doet (al halthoudend en niet in een overgang) geen been mag geven. Wat voor beeld krijg jij daarbij??

Ik vraag me af hoe effectief het is om je handen achter je dijen te zetten.
Het beeld zoals jij me nu voorschetst is van een ruiter die zijn paard in de overgang (en ook al voor die tijd) zijn paard drie meter lang laat worden en hem uiteindelijk in het halthouden bij elkaar moet harken.
Naar je toe halen en daarin losmaken is niet erg, mits het maar volgt door je hand voor te zetten en er met je been achterna te rijden. Dan heeft het ook pas effect.
Nogmaals, ik zie het nut er niet van om je been eraan te houden in een overgang. Wat wil je daarmee bereiken? Ik zeg niet dat je helemaal geen been mag geven in een overgang maar je moet dan wel een hele duidelijke reactie op krijgen.
Heb je zelf wel eens op die manier gereden?

Met de laatste alinea van Jasmijn ben ik het helemaal eens, ik vind mensen als Bandida echt een gevaar voor de sport en dat soort types zullen ervoor gaan zorgen dat er meer achter gesloten deuren gebeurt.

Anoniem

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:23

Vudress, ik vind de waarschuwing in je laatste alinea behoorlijk op zijn plaats, moet ik zeggen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:27

suleilitha schreef:
Verder is het nooit zo dat een paard in de training continu in een rollkürhouding loopt (hyperflexie)
Deze oefening is louter om de spieren los te werken en te rekken. Precies wat mensen doen voor ze beginnen met een uurtje pittig sporten, die rekken hun spieren ook van te voren om blessures te voorkomen, en hier is dat niet anders.
Ik ben echt verbaasd over zoooooveel onkunde op een hoopje ;)

Ik ook :D Als we het nou hebben over iemand uit een boekje napraten.. ;)
Als je ook maar één keer bij het losrijden was gaan kijken, had je gezien dat dit niet waar is. Er wordt letterlijk constant achter de loodlijn gereden, dan wel hoog achter de loodlijn, dan wel laag achter de loodlijn. Er wordt helaas op demo's wel wat anders erbij verteld. Net als dat duidelijk te zien is dat de extreem diepe houding gebruikt wordt bij "ongehoorzaamheden" van het paard, wat dan ook nog constant ontkent wordt.
Daarnaast stretchen mensen hun spieren heel rustig en geconcentreerd uit stilstand en niet in beweging. De hals stretchen lijkt me niet nuttig, dan kan je nog beter de benen gaan stretchen, maar dat heb ik nog nooit een ruiter zien doen :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 12-03-09 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:28

Ik heb me ook verdiept in de anatomie en de beweging(en) van een paard. Maar ik merk elke dag dat ik nog niet uitgeleerd ben.

Toch ben ik benieuwd aan de hand van deze discussie waar nu precies nageflijkheid begint?
En op welk moment de rug welft of kan welven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:38

Misvatting Sanne83, ook mensen stretchen hun spieren in beweging als voorbereiding voor bijvoorbeeld een atletiekwedstrijd of schaatswedstrijd, ik noem maar een paar zijstraatjes.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:52

Voor de LDR aanhangers, ik zou graag jullie mening en commentaar willen weten over deze combi

Afbeelding

ik zou graag willen weten hoe de mensen van LDR een paard willen zien lopen op dat niveau... Dus ik ben erg benieuwd! GAat niet om diegene die erop zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:54

Ik heb even een vraagje over het stretchen van de spieren, Suleilitha

Welke spieren stretch je eigenlijk bij LDR?

De halsspieren misschien?
Of de rugspieren?
Of beide?

Wat gebeurt er dan precies in het lichaam als deze spieren gestretched worden?

En wat gebeurt er met de achterhand tijdens het stretchen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:09

Modie, de gehele bovenlijn, dus vanaf achter de oren, tot aan de staartwortel. Stretchen heeft als functie een betere doorbloeding waardoor de spieren beter bestand zijn tegen belasting. Verder is het zo dat een paard met voldoende warme en op lengte gemaakte spieren, de achterhand er beter onder kan krijgen en beter kan dragen vanuit de achterhand.
Bij bovenstaande foto is de timing van de fotograaf niet helemaal 100% geweest, zie linksachter t.o.v. rechtsvoor, verder is er een klein tactfoutje in het spel dat nog bijdraagt aan dit beeld. Een opname in het zweefmoment zou een ander beeld hebben gegeven ;)
Voorts had ik persoonlijk liever de achterhand er verder onder willen hebben maar das ook een kwestie van type paard, zelf zie ik in de dressuursport het liefst paarden met een pietsie tuigerbloed, juist vanwege het gebruik van de achterhand.
Dan nog loopt het paard op de foto niet LDR op het moment dat de foto is genomen, sterker nog, de houding is eerder klassiek te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:12

callunairis schreef:
de oefening uit de klassieke (oorspronkelijke) dressuur zijn oefeningen die uit de 'natuur' komen...
langduring in de krul daarentegen...

Geschiedenis was niet je beste vak of wel?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:14

ok, je kunt zeggen dat de timing van de fotograaf slecht is geweest, maarja als je goed rijdt is ieder moment geschikt ;)

ook dit paard kan makkelijk op de achterhand lopen, alleen wordt hierna niet gereden. Tuigerbloed hebben misschien sterke achterhand, maar deze gaan ook sneller stuwen ipv dragen.
daarnaast moet je een bloedlijn hierbuiten laten, dit paard loopt gewoon op de voorhand, en van deze foto's kan ik er een heleboel vinden. Het tactfoutje komt doordat het paard spanning heeft en niet ontspannen door zn lijf loopt. Een tactfout behoort niet op dat niveau voor te komen.

en daarnaast dit paard wordt LDR getraint en dus niet getraint om te dragen en is gewent op de voorhand te lopen. Als het paard niet getraint wordt om te dragen zal die dat zeker ook niet doen als die eindelijk wat lucht krijgt van voor. dus dan kun je misschien op dat moment wel geen LDR rijden, als je zo traint kun je niet opeens anders gaan rijden tijdens een concours ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:14

Ik zal meteen zeggen dat ik niet alle 25 pagina's heb doorgelezen.
Over manier van trainen valt nou eenmaal te twisten, maar over het eindbeeld (resultaat) niet.

Zo heb ik onlangs op een ander forum Anky en de rest van de top tot in de treuren zitten verdedigen tot er inderdaad foto met verschillen werden geplaatst. Die vervelende foto's hebben we ondertussen allemaal wel eens onder ogen gehad, dus dat vond ik nog niet zo spannend. Maar er waren tekeningen of oude plaatjes van hoe een perfecte piaff gereden moest worden en ook van de uitgestrekte draf. Daarnaast werden verschillende foto's van de wereldtop van dit moment naast gelegd. En ik kon niet anders als toegeven dat de oefening op die foto's niet correct werden uitgevoerd!

Ik dacht ook dat een foto maar een moment opname is, dus ik aan het spitten op internet naar foto's van oa. Anky om te kunnen laten zien dat zij echt wel een correcte uitgestrekte draf kan laten zien!

Ben er dus geen een tegen gekomen... helaas..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:15

daarnaast behoor je vooral het paard de buikspieren te laten trainen.. Een veelal verkeerde opvatting dat je de rugspieren moet trainen. Je moet de buikspieren trainen van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:17

KiWiKo schreef:
[......... en als ik jou nou eens vertel, dat als een paard in de natuur afzet in welke gang dan ook, dat dan het hoofd van nature in de zogenaamde LDR houding gaat

Dat is natuurlijk ook niet waar Kim!

Anoniem

Roos_s schreef:
daarnaast behoor je vooral het paard de buikspieren te laten trainen.. Een veelal verkeerde opvatting dat je de rugspieren moet trainen. Je moet de buikspieren trainen van een paard.

Niet zo selectief lezen, meisie..... stretchen is iets heel anders dan TRAINEN.

cherie78

Oké, Suleilitha. Ik begrijp het.
Je hebt het tot aan de staartwortel. Wil dit dan zeggen dat je met stretchen de achterhandspieren niet stretched?

Die train je tegelijkertijd?

Oeps, zie net dat stretchen en trainen iets anders is.

Dus dan stretch je de achterhandspieren ook?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 12-03-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:18

Jessix schreef:
Ik zal meteen zeggen dat ik niet alle 25 pagina's heb doorgelezen.
Over manier van trainen valt nou eenmaal te twisten, maar over het eindbeeld (resultaat) niet.

Zo heb ik onlangs op een ander forum Anky en de rest van de top tot in de treuren zitten verdedigen tot er inderdaad foto met verschillen werden geplaatst. Die vervelende foto's hebben we ondertussen allemaal wel eens onder ogen gehad, dus dat vond ik nog niet zo spannend. Maar er waren tekeningen of oude plaatjes van hoe een perfecte piaff gereden moest worden en ook van de uitgestrekte draf. Daarnaast werden verschillende foto's van de wereldtop van dit moment naast gelegd. En ik kon niet anders als toegeven dat de oefening op die foto's niet correct werden uitgevoerd!

Ik dacht ook dat een foto maar een moment opname is, dus ik aan het spitten op internet naar foto's van oa. Anky om te kunnen laten zien dat zij echt wel een correcte uitgestrekte draf kan laten zien!

Ben er dus geen een tegen gekomen... helaas..

idd... vaak wordt anky gewaardeert om al haar prestaties, en natuurlijk is dat ook hartstikke goed wat voor een prijzen ze behaalt heeft...

Maar daarnaast doordat ze dat bereikt heeft, wordt ze door velen niet kritisch bekeken naar hoe een paard eigenlijk behoort te lopen. Het gaat op het moment zelfs zo ver dat mensen zelfs helemaal opgaan in die beredenering zonder te kijken naar een paard eigenlijk behoort te lopen... helaas..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:19

Pipo schreef:
KiWiKo schreef:
[......... en als ik jou nou eens vertel, dat als een paard in de natuur afzet in welke gang dan ook, dat dan het hoofd van nature in de zogenaamde LDR houding gaat

Dat is natuurlijk ook niet waar Kim!

idd die foto wil ik graag zien ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:19

Wat gezellig hier... }:)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:20

suleilitha schreef:
Roos_s schreef:

Niet zo selectief lezen, meisie..... stretchen is iets heel anders dan TRAINEN.

te eerste, doe niet zo denegrerent met je meisie.

Daarnaast waarom datgene trainen wat eigenlijk niet positief werkt voor het beter lopen van een paard?

KiWiKo

dus de mensen in de hokjes snappen er werkelijk geen bal van?

Anoniem

Vudress schreef:
[

Met de laatste alinea van Jasmijn ben ik het helemaal eens, ik vind mensen als Bandida echt een gevaar voor de sport en dat soort types zullen ervoor gaan zorgen dat er meer achter gesloten deuren gebeurt.

Ik vind het naast een gevaar voor de sport ook een gevaar voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:21

KiWiKo schreef:
dus de mensen in de hokjes snappen er werkelijk geen bal van?

Iedereen die zijn paard in de overgangen LDR instelt krijgt een minpunt voor de overgang van de mensen in de hokjes. Zelfs anky.