DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:48

Dank voor de link!

Om rede van die combinatie, ben ik heel benieuwd of het ook vanaf de kant in te voelen is Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:51

Dewi

Ik heb je een PM getsuurd Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:19

Gunst... wat vervelend dat sommige mensen dus niet goed kopieren van Sjef, want ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat op de meeste stallen paarden voor hun 6e in LDR ge... tr... uh.... gereden worden?

Dank je Dewi voor deze aanvulling en correctie om weer ON topic te blijven.

Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:28

Ja, ik ben van mening dat Anky en Sjef hier best wat meer nadruk op mogen leggen. Ik vraag mij af of zij weten wat er speelt in de recreatie- en basissport. Komen zij ooit in aanraking met mensen die hun methode verkeerd kopieren?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:34

Wat mooi gezegd. En eigenlijk is het dus dat wat de meesten doen iets ronder stellen, en die anky gaat daar dan ook weer veeeeeeeeel verder in , maar ja die is ook alweer heel wat meer ervaren. Waarin wij nog in onze kinderschoenen staan is zij gewoon aan de top van haar kunnen met behulp van manlief natuurlijk die niet vergeten want ook de achterban is very important.

En zo zie je maar dat met de tijd het onderwijsbeleid veranderd. Ik heb net mijn dochter ingeschreven op de basisschool man man wat is er in pak hem beet 20 jaar veel veranderd. En die verandering staat dus niet alleen bij het schoolonderwijs stil. Verander de manier van trainen van kinderen is het bijna logisch dat de manier van rijden ook veranderd. Want onze denkwijzen staan niet stil.

En er is er hier niet een die kan ontkennen dat hij zij zijn paard wel eens iets ronder stelt zelf QQQQ niet, ook die paarden zullen als ze goed getraind zijn zelf wel eens ronder stellen, want dat is gewoon perfect voor het paard voor souplesse lenigheid, ontspanning noem maar op. Mijn paarden zoek die houding wel eens uit zichzelf op, maar ook pas sinds ik meer ontspannen ben gaan trainen.

Natuurlijk zijn anky en sjef op de hoogte van de basis sport perikelen, uiteindelijk is paardensport klein, handelen zij ook met paarden komen lesklanten rijden en dergelijke. Bij hun ben je echt niet pas vanaf het Z welkom. ( je moet denk ik wel een dikke portomonee meebrengen voor les en of je daar in de B al voor kiest )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:38

Umme.... dit klinkt heel cynisch, maar denk je werkelijk dat ze het zich aantrekken welke kopietjes er gemaakt worden?
De toevoeging van de gouden medalilles had wellicht als eerste genoemd kunnen worden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er geen verantwoordelijkheid genomen wordt voor de interpretatie van datgene wat Sjef vindt en doet.
De enige die wel verantwordlijkheid neemt en abslouuyt een stelling inneemt is Ulrike Tiel. Met alle gevolgen van dien.

Ik denk ook niet dat iemand die toppaarden dagelijks traint zich op welke manier dan ook interesseert en/of verdiept wat er op de basis gebeurt.
Laat ik een stapje verder gaan.... dat vind ik ook met name van de KNHS die zich bijna volledig onthoidt vn welk stanpunt dan ook en zelf in de basis nog immer uitgaat van een 'antiek' principe terwijl er zoveel kennis is.
De huidige instructeurs baren me echt enorme zorgen !

Maar dat is mijn mening, ik weet dat er een paar mensen zijn die er ook zo over denken. Ik vind het diep triest om te zien dat mensen zo enorm volgen, klakkeloos en de paarden zien als machines.
Of blijven hangen in kinderlijk theorieen over roofdiertje en prooidier, of vluchtdier en dat soort ge...l... (censuur).

Als je in de basis al zo begint, hoe moet je dan verder ? Hoeveel mensen hebben gereden op een schoolpaard, de meeste worden op een gefrustreerd manege paard gezet, wat in de praktijk ook minder goed verzorgd wordt dan welk eigen paard ook !!!! En dan roepen we als we niet er vanaf vallen, kijk we kunnen rijden !! Aaarg... Boos!

Zie dit als een kleine uitspatting van me, meer niet. Ik hoop met mijn boek alleen iets meer te vertellen dan welke afmeting een leuk stalletje moet hebben. Nog even geduld voor ik roep.
Bovendien.... wie ben ik.... geen één gouden medaille !

Dus zwijplicht. Lips are sealed

Moeilijk...!!!!! Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:56

Ha ha ha. De eindverantwoording ligt bij de mensen zelf en niet bij anky, knhs of wie dan ook.
Je wilt niet weten hoe paarden veelal behandeld, mishandeld worden of wat dan ook. Maar niet alleen paarden wat te denken van andere dieren, kijk eens in bijvoorbeeld bosnie ofzo die arme dieren voor zon karretje.
Dan hebben die arme sloebers het bij ons nog werelds. Ik doe niet aan struisvogelpolitiek hoor dat absoluut neit, maar een alleen de wereld willen verbeteren.
Ik ben er vast van overtuigd dat al die ophef over het rollkuur rijden en anky haar gouden medailles meer mensen ervan overtuigd zo ook eens te gaan rijden.

Kijk maar eens op tv, die Saddam Hoessein wordt opgehangen inmiddels hebben al vijf kinderen de ter dood veroordeling en excecutie nagespeeld met als gevolg vijf extra doden. Wat niet weet wat niet deerd.
Al die ophef maakt dat mensen juist gaan proberen.

Die schoolpaarden mee eens, maar maakt het leven dan eens goedkoper. Mensen kunnen de kop nauwelijks nog boven water houden en dat komt echt niet door alle regen van gisteren, en waar wordt het eerst op bezuinigd juist de dieren en dergelijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:52

Ik denk dat je niet moet vergeten dat het gros van de amateurs plat gezegd gewoon butsers zijn. En die butsen hun paard ook wel de vernieling in, of ze dat nou diep of hoog doen Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:34

Paardentango schreef:
Gunst... wat vervelend dat sommige mensen dus niet goed kopieren van Sjef, want ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat op de meeste stallen paarden voor hun 6e in LDR ge... tr... uh.... gereden worden?

Dank je Dewi voor deze aanvulling en correctie om weer ON topic te blijven.

Knipoog

Foutje, je suggereert! Trekken van de meeste ruiters mag je niet koppelen aan LDR, maar aan onkunde van mensen die geen paard zouden mogen hebben, en die zijn er al miljoenen jaren helaas!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:41

Zep schreef:
Ik denk dat je niet moet vergeten dat het gros van de amateurs plat gezegd gewoon butsers zijn. En die butsen hun paard ook wel de vernieling in, of ze dat nou diep of hoog doen Bloos

Mijn idee, helaas...

En eerlijk gezegd, kunnen ze dan beter Butsen op een paard met bolle rug en dus de kop tussen de knieen dan op één met platte of holle rug en de kop in de lucht... Bloos Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:48

Kafue schreef:
Ha ha ha. De eindverantwoording ligt bij de mensen zelf en niet bij anky, knhs of wie dan ook.
Je wilt niet weten hoe paarden veelal behandeld, mishandeld worden of wat dan ook. Maar niet alleen paarden wat te denken van andere dieren, kijk eens in bijvoorbeeld bosnie ofzo die arme dieren voor zon karretje.
Dan hebben die arme sloebers het bij ons nog werelds. Ik doe niet aan struisvogelpolitiek hoor dat absoluut neit, maar een alleen de wereld willen verbeteren.
Ik ben er vast van overtuigd dat al die ophef over het rollkuur rijden en anky haar gouden medailles meer mensen ervan overtuigd zo ook eens te gaan rijden.

Kijk maar eens op tv, die Saddam Hoessein wordt opgehangen inmiddels hebben al vijf kinderen de ter dood veroordeling en excecutie nagespeeld met als gevolg vijf extra doden. Wat niet weet wat niet deerd.
Al die ophef maakt dat mensen juist gaan proberen.

Die schoolpaarden mee eens, maar maakt het leven dan eens goedkoper. Mensen kunnen de kop nauwelijks nog boven water houden en dat komt echt niet door alle regen van gisteren, en waar wordt het eerst op bezuinigd juist de dieren en dergelijke

Goed onthouden! Het is niet de methode of de slof of whatever die schade aanricht of juist goed doet, het is de kenner of butser die ermee werkt of prutst...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:52

Paardentango schreef:
Gaan we weer.... je kan het ook betere aan Koninging Anky vragen he..... Die is jonger en weet veeeeeel meer, nou ja, manlief Sjef dan.

Het lijkt ook wel een kippenhok hier Pling .

He suggereer je, ?? Dat stond er namelijk niet. Moet je ook niet doen. Ga ervaren en spreek dan uit ervaring... Niet uit theorie.

Weet je, ieder boek over een alcoholist eindigt met een AA bijeenkomst en voila hij drinkt niet meer. Geloof je echt dat die boeken de realiteit weergeven?

Nogmaals: hoeveel procent is eerlijk en echt waar van interviews e.d.???

Ga kijken, luisteren, ervaren, rijden, kilometers maken op en met verschillende dieren, neem ze in je hand, vooral in de hand en observeer...

En kom dan eens met je mening. (je als in allen)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:47

Gelukkig zie ik ook in de basissport nog wel eens mensen op een eerlijke manier rijden... Ik krijg het gevoel een beetje hier, dat er in de basis niemand iets goed kan doen... Haha!
Er zijn (behalve Anky en Sjef Clown ) nog wel goeie instructrices en instructeurs hoor. Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat er heel veel instructrices zijn (zoals ikzelf, al geef ik niet meer zo vaak les) die niet per se een tegenstander zijn van LDR, maar die het nooit in het hoofd zullen halen om het eigen paard òf een leerling ooit te stimuleren om een oefening uit de LDR te rijden...
Ik denk dat het meestal op eigen initiatief is, wanneer er geen pottenkijkers bij zijn die er negatief op zouden kunnen reageren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:56

Waar volg je de beste cursus... "hoe word ik een goede struisvogel" ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:07

De meest pubers roken wel eens stiekem een sigaret, ondanks dat ze weten en door en door gewaarschuwd zijn dat het slecht is voor je gezondheid.
Het is de menselijke natuur van sommigen om dingen tòch te proberen óók wanneer ze zouden moeten weten hoe verkeerd het is/kan zijn.
Het is een soort nieuwsgierigheid.
Eva had volgens de bijbel ook niet van de appel mogen eten, maar deed het wel als je het verhaal mag geloven; of het nu al dan niet een mooi sprookje is; het verschijnsel is al eeuwen bekend.

Ik denk dat het zo ook is met LDR, helaas.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:33

Ik denk dat we ook veel meer aandacht en energie moeten steken in het trainen van het instructeurskorps, het jurycorps.
Durf te straffen denk ik dan, de foute methode komt toch zeker naar voren in de wedstrijd. Waarom dan niet afstraffen. Maar nee die zweefdraf, beenweggooier, taktonreine, teugelkreupele en dergelijke staan leuk vooraan bij de prijzen.

Ik hoorde van mijn instructrice een verhaal over een meisje dat zij een keer de ring uitstuurde wegens kreupel zijn van het paard. Nou ja de brutaliteit zeg weet je wel wie mijn dochter is bla bla bla en bedreigingen neit te zuinig.
Werkelijk als we daar de kop in het zand steken kunnen we gewoon weg hier niet discusieren. Het is gewoon weg feit dat niet anky maar wij allemaal schuld zijn aan verkeerde rijwijzen.
Ik heb eens een keer een 9 jarige met slof en sporen erop gewezen dat een pony zo niet gereden hoorde te worden, nou toen had ik de halve stal op mijn nek zitten want het arme kind meende het zo goed.
Wie durft nu nog een ander op zijn fouten te wijzen, wie durft te luisteren naar een ander die je op jouw fouten wijst.
Nee tegenwoordig zijn de meesten alleen maar druk met zichzelf, de fout ligt altijd bij de ander, het paard deugt niet, de omgeving te lawaaig de bodum te slecht. Maar de fout bij zichzelf zoeken en zich afvragen hoe kan het beter.
Zo ook met instructeurs bij ons in de buurt is het meestal heb je papier, ja ooke je mag blijven, nee opstappen. Wat kost je per uur, oh heel duur goed we doen het, goedkoop nee te goedkoop kan niet wat zijn opstappen.
Het paard moet aan bepaalde modekleur voldoen bijpassend bij de rijbroek zeg maar, papieren minimaal top en met 6 al zz-licht minimaal. Nou en als het niet bevalt dan staat er volgende week weer een nieuwe voor de deur.

Sjonge ik denk wel eens waar zijn we dan nog mee bezig paardrijden zeer zeker niet want op een stamboekpapier kun je niet rijden, een goed paard heeft geen kleur, en een topatleet heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Dan gaan de paarden in de weide als ze mazzel hebben een half uurtje per dag anders worden ze moe, dik, verkleuren worden vies. Ingepakt met deken, halsbeschermer, halster met bontje, vliegenmutsje, bandages, peesbeschermers en per voet twee springschoenen. Sjonge denk ik dan arm paard. En naar buiten in het bos rijden doen we niet want, hij ontploft, is bang, te ver lopen voor hem, kan hem daar niet houden of hij vind het niet leuk. Op stal het liefst ingepakt met vijf dekens en een bal om te spelen anders verveelt hij zich zo.

Lang leve de paardensport maar of het echt sport is met het paard ik betwijvel het.
Wij zelf moeten veranderen niet de rest.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:47

jasmijn78 schreef:
Nogmaals; het gaat er ook niet om dat je het niet kunt constateren. Het gaat erom dat jij of iemand die niet op dat niveau rijdt geen oplossingen kunt aandragen om bijvoorbeeld de galoppirouettes te verbeteren. Dan ben je dus slechts bezig met foutenkijken. Dat mag best hoor, maar om de discussie positief te houden kun je het commentaar op die fouten beter overlaten aan iemand die ook op rijtechnisch gebied advies kan geven hoe de fouten op te lossen.
Ik gaf het uiterst simpele advies om even niet verder te willen komen, eerst dit niveau te stabiliseren en deze oefeningen er goed in te krijgen.
Veel verder dan dat zal ik hier niet gaan! Net zo min als ik zeg dat er iets door LDR komt - ik heb Jenny nog niets zien doen dat op LDR lijkt (wat ronder rijden reken ik daar niet toe).
Mireille1970 schreef:
Aan Kottas vragen? Grapjas...
Staat Kottas voor het woord God voor jou QQQQ?
Nee, niets of niemand staat voor mij voor dat woord Knipoog
Kottas heeft de combinatie echter (net als ik) 1.5 jaar geleden gezien en kan dus wel een mening geven over de vooruitgang. Dus, niet omdat ie god zou zijn, maar omdat ie het verschil van toen en nu kan beoordelen.
jasmijn78 schreef:
Wellicht kan HF het ook beter aan deze meneer vragen want als ik het goed begrijp kan hij haar wel opbouwend advies geven ipv haar af te branden op haar fouten.
Ik weet dat hij behoorlijk fel kan zijn tegen mensen die oefeningen van hun paard vragen waar de combinatie nog niet aan toe is... (en dan brandt ie héél wat feller af dan ik hier doe Ja ).

Nogmaals: Ik brand HF niet af, ben misschien enkel wat minder lovend dan de rest hier (ben dan ook niet haar personal coach Tong uitsteken ), maar ik heb wel duidelijk aangegeven waarom ik het minder fantastisch vind dan sommigen hier. Ben overigens lovend zat geweest over haar optreden bij Kottas (en die lof accepteert ze dan weer zonder moeite Lips are sealed ), dus wat dat betreft heeft ze niks te klagen hoor Knipoog .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:58

Tsjah, misschien ben je inderdaad wel eerlijk, maar er bestaat ook nog zoiets als 'opbouwende kritiek'. Ik kan dat uit je eerdere posts niet echt terug lezen eigenlijk (dat 'opbouwende' bedoel ik).

Ik zie ook dat het geen 'perfecte' proef is, maar dit paard is nog in ontwikkeling en HF is terecht trots op hetgeen ze al heeft bereikt met deze jonge hengst. Ik ga dan niet flauw reageren, vooral ook omdat ik het haar zelf niet na kan doen. Lachen

@Kafue; ook ik ben niet dol op het maken van buitenritjes met mijn Shamira, al doe ik het soms wel eens met mooi rustig weer.
Het kan echt levensgevaarlijk zijn; geloof je het niet: Kom gerust langs voor een ritje (op eigen risico uiteraard Haha! ).
Een paard is een paard en het moet kunnen, maar toch vind ik: veiligheid voor alles.
Dat zegt trouwens niet alleen 'veel' over mij (ik ben inderdaad wel voorzichtig), maar ook over de fokkerij e het beleid van het KWPN op de fokkerij van met name dressuur paarden, maar goed: dàt is weer een hele andere discussie! Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:28

Mireille1970 schreef:
Mijn idee, helaas...

En eerlijk gezegd, kunnen ze dan beter Butsen op een paard met bolle rug en dus de kop tussen de knieen dan op één met platte of holle rug en de kop in de lucht... Bloos Bloos

Kan ik me alleen maar bij aansluiten....
Het is wel vreselijk lastig narijden als ze met de kop tussen de knieën gereden zijn zonder verbinding van achteruit en daardoor achter de teugel en tegen het been komen. Maar dat paard loopt in ieder geval niet continu met rugpijn rond, spanning in het hele lijf enz.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:28

Paardentango schreef:

Bij QQQQ Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:41

Yvonnelind schreef:
Tsjah, misschien ben je inderdaad wel eerlijk, maar er bestaat ook nog zoiets als 'opbouwende kritiek'. Ik kan dat uit je eerdere posts niet echt terug lezen eigenlijk (dat 'opbouwende' bedoel ik).
Ik bouw bewust niet teveel op (wel iets hoor, als je een beetje zoekt Ja ), want ik wil d'r juist afremmen, niet aansporen Pling .

Daarnaast moet iemand die mij zo probeert "uit te dagen" door een beetje arrogant iets naar voren te brengen onder het mom van "kijk is hoeveel beter het nu gaat? Nu ben je stil hè?" wel met iets beters komen, wil ik daarin mee gaan. Helaas vind ik het niet beter dan wat ze 1,5 jaar geleden (toen d'r paard nog véél meer in opleiding was!) toonde.

Iemand die haar in dit filmpje voor het éérst ziet rijden, op een 7.5 jarige Fries, zal er ongetwijfeld positiever over zijn, want die heeft het referentiebeeld van 1.5 jaar terug niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:42

Paardentango schreef:

Inderdaad door je ogen te sluiten of niet op te slaan uit een boek, niet door de wijde wereld in te kijken en te durven zien... Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:44

Aimee schreef:
Het is wel vreselijk lastig narijden als ze met de kop tussen de knieën gereden zijn zonder verbinding van achteruit en daardoor achter de teugel en tegen het been komen. Maar dat paard loopt in ieder geval niet continu met rugpijn rond, spanning in het hele lijf enz.
Dus volgens jou heeft een paard dat met de kop tussen de knieën gereden is, zonder verbinding van achteruit en daardoor achter de teugel en tegen het been komt, géén spanning in het hele lijf?
Struisvogel! Zij zijn groot en ik is klein!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:46

QQQQ schreef:
Ik bouw bewust niet teveel op (wel iets hoor, als je een beetje zoekt Ja ), want ik wil d'r juist afremmen, niet aansporen Pling .

Daarnaast moet iemand die mij zo probeert "uit te dagen" door een beetje arrogant iets naar voren te brengen onder het mom van "kijk is hoeveel beter het nu gaat? Nu ben je stil hè?" wel met iets beters komen, wil ik daarin mee gaan. Helaas vind ik het niet beter dan wat ze 1,5 jaar geleden (toen d'r paard nog véél meer in opleiding was!) toonde.

Iemand die haar in dit filmpje voor het éérst ziet rijden, op een 7.5 jarige Fries, zal er ongetwijfeld positiever over zijn, want die heeft het referentiebeeld van 1.5 jaar terug niet.

Ach Q.... laat jij eens recente foto's zien, is alweer een tijd geleden dat ik jou rijden heb gezien.... misschien ben je wel vooruit gegaan? IK heb tenminste een referentiekader en ik wil best opbouwende kritiek geven als dat terecht is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:48

QQQQ schreef:
Dus volgens jou heeft een paard dat met de kop tussen de knieën gereden is, zonder verbinding van achteruit en daardoor achter de teugel en tegen het been komt, géén spanning in het hele lijf?
Struisvogel! Zij zijn groot en ik is klein!

Ja, want dat paard hoeft geen aanspanning in zijn lijf te hebben.... er is geen sprake van aansgespannen ontspanning, of ontspannen in de aanspanning..... er is namelijk helemaal geen sprake van aanspanning, maar wèl van ontspanning.