Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:26

Evelijn, nee dat boek staat nog op mijn verlanglijstje. Leuke van Truth about horses is dat het ook als eerste kennismaking heel goed is: alles wordt geïllustreerd met plaatjes en praktische voorbeelden en gaat van inrijden tot springen tot trailer laden, etc. Zo zie je ook meteen hoe je het toe kan passen en wat je aan die kennis hebt.
Ik denk dat het boek dat jij noemt meer theorie is, net als dat boek Denkwerk dat ik noemde.

Dank voor jou toevoegingen en ook die van jannico

Evelijn schreef:
Heb me nog niet volledig ingelezen in Andrew McLean maar al wel eens zeer interessante lezing van hem gezien op you-tube. Er zijn naast zijn boeken gelukkig ook heel veel informatie te vinden op internet.
Wil daar zeker nog meer over lezen... :) Vind dat je het mooi zegt, Sanne83 ...

Oh..even linkjes naar websites voor als anderen zich ook willen inlezen in wat Andrew McLean te vertellen heeft
http://www.equitationscience.com/
http://www.aebc.com.au/articles

Oh en Visitor... heb je dan ook het boek Equitation Science gelezen? Is dat heel anders dan het boek wat jij tipt? Kan het boek "Truth about Horses" maar slecht vinden...

Oh... ik vind nog een leuke link *\o/* zelf nog niet gelezen maar gaat over de leertheorie en hoe je die kan gebruiken voor je dressuurproef :Y)
http://www.horsesandpeople.com.au/article/boost-your-dressage-scores-learning-theory#.VmX_-nYvfIU

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:39

Ik laat eigenlijk nooit meer iemand op mijn paard. Hij heeft een aantal keer laten merken dat hij daar helemaal niet van gecharmeerd is, en raakt in de war als iemand het NET even anders doet dan ik. Dan raakt hij gewoon helemaal in paniek. In de bak dan. Buiten zou ik er iedereen op durven zetten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:07

Ik vind beeld materiaal ook erg fijn. Dan kan ik me zelf een beeld vormen hoe het er uit moet gaat zien. Daarom vond ik dat gilpmje met het commentaar van will faeber ook erg fijn. Theorie brengt mij maar zo ver, beeld geeft net dat beetje aanvulling.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:14

Vroeger vond ik het wel eens fijn als mn instructie een keer opstapte. Nu hoeft dat van mij niet meer eigenlijk. Ik doe nu sowieso alles zelf, heb geen les meer. Maar dit bevalt mij uitstekend.

En wat Sizzle zegt, jij kan wel een super gevoel hebben, tuurlijk zien buitenstaanders dingen die zij anders zouden doen. Ligt er wellicht ook aan met welke achtergrond je kijkt.

Mijn doel nu is fijn rijden. En of ik nou 3 kwartier aan het halsstrekken ben of zijgangen heb gereden, dat doet er niet meer toe :) ben blij dat ik mentaal die stap heb kunnen maken.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:27

Voor mij hoeft Simpelman echt geen filmpje van zichzelf te posten.
Het gaat immers om het gevoel. Je moet je niet blindstaren op hoe iets er uitziet, vind ik. Dat is een doodlopende weg.
Nou ja, het is te beperkt, of te eenzijdig.
Maar een instructeur/trice die ongezouten kritiek heeft vanaf de grond, maar woorden niet kracht kan bijzetten door er zelf even op te gaan(manegepaard) Kan beter toegeven dat hij / zij niet durft, dat vind ik wel zo eerlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:35

Het gaat mij er ook niet om dat ik persé een film van iemand moet zien maar ik vind Simpelman behoorlijk hoog van de toren blazen. (jammer) en als je dan werkelijk zo goed bent als hij zelf verteld en dat het bij hem allemaal vanzelf gaat. Tja....... dat gevoel ken ik niet en dat wil ik dan wel zien want ik geef eerlijk toe dat ik nog graag wat wil leren van anderen.

Simpelman schreef:
Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:48

Tja en toch, uiteindelijk valt het kwartje als je het zo doet. Ik heb het al eerder gepost. Begin 2014 heb ik hem eens een pb gestuurd met een vraag over mn hete bok. Het antwoord was iets in de trant van zelf stil worden, fluisteren en antwoord krijgen. Paard moet eerst traag worden.

Ja dacht ik túúrlijk! Die van mij én traag worden?? Dacht het niet.

Ik ben toen verder gegaan op eigen houtje, bracht me uiteindelijk nergens. Een dik jaar later was ik zelf dus weer zoekende en kwam via het vorige topic bij WF terecht en dat heeft me geïnspireerd. Zodoende ook hier weer aangehaakt en nu pas weet ik wat Simpelman 2 jaar geleden bedoelde. Ja mijn paard is traag geworden en ja ik moet zachte hulpen geven (fluisteren) en ik heb er een super fijn paard voor terug gekregen.

Wat ik wil zeggen is dat je een bepaalde visie niet zomaar af moet fakkelen omdat je zelf niet weet wat er bedoeld wordt, dat het wellicht vaag klinkt. Maar ik verzeker je, wanneer je eraan begint en de stappen bevestigd, dan weet je ineens wat er bedoeld wordt. Het is een bewustwordingsproces. En misschien dat dit niet iedereen ligt, dat kan, maar dat zegt niets over de methode, die bestaat al eeuwen en het enige dat S doet is die leven en herhalen en toevallig kan hij dat heel goed. Vind ik ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:52

Pocca_Locca schreef:
Voor mij hoeft Simpelman echt geen filmpje van zichzelf te posten.
Het gaat immers om het gevoel. Je moet je niet blindstaren op hoe iets er uitziet, vind ik. Dat is een doodlopende weg.
Nou ja, het is te beperkt, of te eenzijdig.

Is dit niet het grote probleem van tegenwoordig, dat iedere zelfbenoemde [vul naam topper in] het paard in het silhouet van de toppers wil rijden en dat zonder enig benul na probeert te streven, totaal voorbijgaand aan het leerproces en de biomechanica van het paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:56

DarkoFoitzik schreef:
Ik vind beeld materiaal ook erg fijn. Dan kan ik me zelf een beeld vormen hoe het er uit moet gaat zien. Daarom vond ik dat gilpmje met het commentaar van will faeber ook erg fijn. Theorie brengt mij maar zo ver, beeld geeft net dat beetje aanvulling.

Eens, het inspireert mij ook. Maar gevoel hierbij komt is nog belangrijker vind ik nu en dat krijg je pas door het te gaan doen. Dat zie je niet op een filmpje.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:56

Beeldmateriaal kan helpen om een oordeel te vormen of een denkwijze tot een voor jou gewenst resultaat leidt. Als ik naar de filmpjes van art2ride kijk, en dan ook vooral het filmpje dat WF wel probeert naar meer verzameling te rijden, is dat voor mij zeker niet het gewenste resultaat. Daar waar WF naar verzameling wil rijden, verliest zijn paard takt, wordt krabbelig en drukt de rug weg...en toch rijd hij door in die houding. Voor mij dus zeker geen voorbeeld van waar ik naar toe wil en een reden om de denkwijze/rijwijze in twijfel te trekken.
Kijk ik naar bv Ingrid Klimke, dan zie ik daaruit wel een voor mij zeer wenselijk beeld uit voortkomen...voor mij dus een voorbeeld dat ik graag probeer te volgen (maar helaas door beperkingen eigen talenten niet in de buurt kom, maar het gaat om het voorbeeld).

Ik lees bij Simpelman een heleboel dingen waar ik mij wel in kan vinden en waarvan ik denk dat het goed is. Maar ik lees ook dingen waar ik afhaak en denk...ja...dat zou ik wel eens willen zien of dat in de praktijk nou echt werkt. Hoeft ie voor mij niet zozeer materiaal van zichzelf voor te plaatsen (ik blijf zelf ook liever anoniem, dus daarvoor alle begrip) maar het zou wel helpen om een keer voorbeelden te zien wat volledig bij zijn denkwijze aansluit en een voor mij goed beeld geeft. Manolo Mendez bv opgezocht, maar daar is niet veel beeldmateriaal van te vinden en wat ik zie overtuigd mij niet. Philippe Karl waar hij vaak naar beeldmateriaal van wijst, geeft ie zelf van aan dat dat een andere school is dan hij zelf aanhangt. Sowieso kan ik weinig met voorbeelden van barokke spaanse paarden omdat dat heel ver van mijn eigen paardvoorkeur en bewegingsvoorkeur afstaat. Dus wat dat betreft blijft het voor mij een beetje koffiedik kijken hoe ik de adviezen van Simpelman moet interpreteren. Wat ik al zei, ik ben het zeker met een aantal dingen eens, dat zijn de dingen die ik uit eigen ervaring zo heb beleefd. Maar er zijn ook dingen waarvan ik tot nu toe niet overtuigd ben geraakt. Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar beeldmateriaal van mensen die volgens de leer van simpelman rijden en verder zijn gekomen dan het vwnw, maar ook daadwerkelijk tot verzameling en oprichting zijn gekomen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:04

Ik snap wat je bedoelt @oij

Ingrid Klimke geeft mij ook een heel fijn beeld. Met mijn paard is het ook moeilijk om te associeren met de beelden van de andere professionals. Je moet inderdaad tot je nemen dat bij je past en waar jij je in kunt vinden. Aanvullen zul je moeten nagaan wat jij en je paard aan kunnen en waar het op houdt. dan bedoel ik niet dat je klaar bent me the paard maar dat je het niveau niet meer kunt uitbouwen door lichamelijke of mentale beperkingen van zowel ruiter als paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:14

Anoniem schreef:
Het gaat mij er ook niet om dat ik persé een film van iemand moet zien maar ik vind Simpelman behoorlijk hoog van de toren blazen. (jammer) en als je dan werkelijk zo goed bent als hij zelf verteld en dat het bij hem allemaal vanzelf gaat. Tja....... dat gevoel ken ik niet en dat wil ik dan wel zien want ik geef eerlijk toe dat ik nog graag wat wil leren van anderen.

Simpelman schreef:
Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.

Moest hier wel een beetje om lachen Gast5428: jij doet in menig topic niet anders en weigert ook om te vertellen wie je bent om ondertussen te blaten dat je bij alle 'topsporters' thuiskomt. Neemt niet weg dat ik ook nieuwsgierig ben naar beeldmateriaal van Simpelman. Bij mij doet beeld trouwens ook veel meer dan woorden, maar denk wel dat Simpelman velen op weg heeft geholpen en bij staat met raad en daad.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:19

Dat is niet waar. Gast5428 heeft wel degelijk eigen beeldmateriaal op bokt geplaatst in een eerder topic over klassiek vs academisch.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:23

Maar is dat gewoon niet bij iedereen en elke theorie/aanwijzing etc. het moet jou op dat moment passen. Soms ben je in je eigen proces nog ergens niet aan toe... kan je dingen nog niet plaatsen of kan je het nog niet goed genoeg uitvoeren om hetzelfde te bereiken.

Denk dat juist je blijven verdiepen... en dus veel lezen en kijken... blijven leren... en kritisch op jezelf blijven .... je eigen leerproces aan de gang houden... daarvoor zijn mooie voorbeelden leuk maar niet noodzakelijk want jij en je paard zijn nooit één op één te vertalen naar een andere maar dat betekent niet dat je niet van anderen kan leren.

Ik vind Ingrid Klimke ook geweldig om te zien... maar heb met haar beelden ook moeite om dat te vertalen naar mijn kneusjespaarden... daar heb ik bij de beelden van WF dan weer niet... gewoon omdat dat heel simpel en basis blijft (en nee... die verzameling en oprichting is er niet... maar daar ben ik ook niet aan toe.... als ik Klimke dan zo'n gaaf paard even in oprichting of verzameling zie rijden lijkt dat zo simpel maar daar ben ik en mijn kneusjespaard gewoon nog niet aan toe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:26

oji schreef:
Dat is niet waar. Gast5428 heeft wel degelijk eigen beeldmateriaal op bokt geplaatst in een eerder topic over klassiek vs academisch.

Welk topic?

Klimke is mijn grote voorbeeld: zij heeft ook veel filmpjes over de basis-dingetjes die volgens mij niet heel moeilijk te vertalen zijn naar eigen paard en situatie. Maar goed, dat werkt voor mij, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:28

Even op @oji inhakend, een toonvoorbeeld van een bekende figuur in het vwnw> oprichting is Reiner Klimke.
Zeker is ook daar wat op aan te merken maar dat is er op alles iedereen, perfectie bestaat niet.
Zijn dochter heeft de fakkel overgenomen en laat mooie dingen zien, maar ook daar is natuurlijk iets op aan te merken. :)
Het moeten leveren van bepaalde beelden in de internationale wedstrijdsport gaat ten alle tijde ten koste van de artistieke prestatie.
De artistieke prestatie is een beleving.

Wat ik probeer met op of aanmerkingen op bepaalde personen, die zichzelf ten toon stellen om hun centjes of hun eer te verdienen, is aangeven waar er gesmokkeld wordt met de intenties van het FEI art 401, opgesteld door niet de eerste de beste nitswits Gen Décarpentry.
Op FEI art401 en het Scala heb ik dit topic geopend.

Mensen die door het kleine gaatje zijn gekropen van de intenties van het fei art hebben geen aandacht, eer of centjes meer nodig, je zult ze niet meer tegenkomen in openbare oorden, ze hebben genoeg aan hun paard en zichzelf en dit is op geen enkele manier bedoeld als kritiek.

Er zijn een aantal redenen waarom ik absolute anonimiteit handhaaf.
In het verleden heb ik ervaren wat het oplevert wanneer men grotere aantallen mensen meeneemt in een voor hen ongekende ervaring.
Er zijn er dan een aantal die gaan verafgoden, goeroeisme, ik ben daar hyperallergisch voor.
Mensen beginnen de privacy te schenden.

Het tonen van beelden op internet heeft een heel grote impact op de privacy, ze blijven heel lange tijd bestaan en kunnen uit hun verband gelicht op alle nette en onnette manieren gebruikt worden.
Men kan op internet nu, na 4 jaar nog terugvinden welk huis ik voor hoeveel geld heb verkocht, hoe ik heb gewoond.
Hier pas ik voor.

Het tonen van beelden leidt wanneer ze uit hun verband gelicht worden tot polemiek die vaak geen enkele andere functie heeft dan de kwaadaardigheid van de aanvaller bevredigen, het leidt de aandacht af.

De posts die ik plaats hebben de intentie mensen uit te nodigen te kijken wat er te vinden is achter het kleine gaatje van het FEI art401.
Voor de een kan een bepaalde stelling volkomen wartaal of zweverig lijken, voor de ander nét datgeen wat hij zocht.
Eén ding, "I was there", ik nodig uit naar daar waar ik was, waar ik geleerd heb en begrepen.
Take it or leave it. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:32

zo, wat zijn jullie hard gegaan.
voor degene met facebook. Er komt toch steeds meer kritiek op hoe de hedendaagse dressuur uitgeoefend wordt. Laten we hopen dat dit allen bijdraagt en dat er weer volgens het FEI gereden EN gejureerd gaat worden
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:39

damian23 schreef:
voor degene met facebook. Er komt toch steeds meer kritiek op hoe de hedendaagse dressuur uitgeoefend wordt. Laten we hopen dat dit allen bijdraagt en dat er weer volgens het FEI gereden EN gejureerd gaat worden

Amen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:41

Wbt het verafgoden van iemand: ik vind Ingrid Klimke geweldig maar heb niet de behoefte om haar privéleven uit te spitten of i.d.. Dus valt dat misschien niet een beetje mee Simpelman?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:42

Ik ben super blij dat je dit topic begonnen bent Simpelman. IK heb dan ook weer direct een vraag. Ik ervaar het op het moment als moeilijk om tact en otspanning te combineren. zodra mijn paard ontspant laat regelmatig zijn tact en ritme te wensen over. komt dit door een gebrek aan kracht? Hij begint zijn bovenlijn nu los te laten en te briezen in draf. echter in stap heeft hij meer moeite met de stretch. vanuit mijn "oude" instructeur heb ik heel erg het idee dat ik hem voorwaarts moet rijden, lees sneller. echter voelt dit nu verkeerd inverhouding met de stretch en ontspanning.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:48

Bij mijn grote merrie moet ik ook erg uitkijken om de takt niet te verliezen in stap... die is vroeger echt te vaak over tempo geduwd en telgangt daardoor snel. Heb echt voor mijn gevoel heel lang "sloom" moeten stappen omdat ze gewoon tijd nodig had om de stap af te maken.
In het skala is takt nummer 1 ... dus ik interpreteer dat als dat ik die iig niet mag verliezen met de acties die ik doe. Als ze alleen de takt kan vasthouden in een wat lager tempo dan doe ik dat.
Nu ik paar maanden bezig ben... word de stap steeds beter en kan ik ook iets gaan schakelen in de stap.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:50

ik heb het tegenovergestelde. hij gaat eerder te langzaam dan te snel. vooral in gallop en draf houdt hij dan minder takt en ritme. gallop wordt al snel een viertakt en in draf struikeld hij dan vaker.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:50

Over anonimiteit. Nou ik heb ooit wel een of andere gochemert aan mn fiets hebben hangen die mij dus serieus googlede en allerlei dingen over mij aan het vertellen was alsof hij mij écht kende. Niet leuk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:52

damian23 schreef:

Mooi zo!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:53

DarkoFoitzik schreef:
ik heb het tegenovergestelde. hij gaat eerder te langzaam dan te snel. vooral in gallop en draf houdt hij dan minder takt en ritme. gallop wordt al snel een viertakt en in draf struikeld hij dan vaker.

In het geval van Takt komt als eerste... zou ik dus maar even zonder op alle andere dingen te denken flink voorwaarts rijden... liefst eerst buiten op lang zandpad :Y)
Als ze met stretchen het voorwaarts verliest... dan maar weer eerst vooruit... het is VWNW... en volgens mij is die volgorde niet zomaar...