@ starbreeze, ik heb je filmpjes bekeken en snap wel wat je bedoelt met 'jouw valkuil'. Ik heb zelf eerlijk gezegd hetzelfde probleem (jong paard dat uit onbalans vaak hard en groot loopt, waardoor ik wel eens te veel begrens en het gevolg is neusje achter de loodlijn), ik denk dat dat vooral een kwestie is van oefenen om rustig te zitten en tempo te bepalen vanuit zithulpen en niet zozeer met de teugel.
Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof je wat moeite hebt met het vinden van balans (vooral het eerste filmpje). Je lijkt aan het begin van je eerste filmpje wat achter de beweging te zitten soms in galop (wellicht en poging tot tempocontrole vanuit zit?) en daardoor zijn je handen soms ook niet onafhankelijk van jouw lichaam (zoals op het eerste filmpje op 1.25-1.35 ongeveer, als je een overgang maakt naar stap, beweegt het hoofd van je paard exact op de manier hoe jij je romp beweegt en je handen meeneemt).
Dit is wat ik zie, maar correct me if i'm wrong

Ik loop zelf ook een beetje tegen dit probleem aan, het jonge paard dat ik rijd gaat uit onbalans vaak hard, zoals ik zei, en ik houd hem dan soms te veel vast, waardoor hij zijn balans niet zelf ontwikkelt, maar aan mijn teugel zijn balans zoekt. Dat is natuurlijk niet de goede manier, dus loslaten is voor mij vaak heel belangrijk, alhoewel dat wel moeilijk is