[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:50

sanne83 schreef:
Ik gebruik geen bijzetteugels/touwtjes, juist omdat mijn idee is dat je handen eerlijker zijn dan touwtjes :+

Ik ben benieuwd wat jullie doel precies is bij longeren? Moet het paard juist aanleuning nemen op die touwtjes of juist niet? Wil je alleen ontspanning en hoofd laag? Als je weet wat je doel is, kan je ook kijken waarom je wat zou gebruiken :D

De ene keer wil ik stretchen, dan doe ik er niets aan, de andere keer wil ik meer in de dressuurhouding trainen, dan gebruik ik de driehoeksteugel. Deze doe ik altijd zo dat hij er net op los kan laten, anders gaan ze er in hangen en dat wil je niet. Hij moet zichzelf dragen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:53

sanne83 schreef:
Starbreeze schreef:
Als hij lekker loopt (en dat doet hij meestal wel), vind ik het zonde om na 20 min. af te stappen, ik geniet ook wel van het rijden hoor, soms lekker oefeningen rijden. Ik snap dat een paard zo sneller iets leert maar ik heb hem toch ook om fijn mee te rijden en er wat langer van te genieten. Of is dat heel stom?

Ik snap je helemaal, da's ook mijn valkuil :D Als je nog hele simpele dingen aan het aanleren bent, is het makkelijker om snel te stoppen, dan als je ingewikkeldere dingen vraagt (want wanneer is het precies goed genoeg?). Dan ben ik ook geneigd om nog even door te gaan. Daarom rijd ik nu vaak met een stopwatch om te voorkomen dat ik dat doe.

Ja en soms is het ook pas zo dat mijn paard na een uur pas écht lekker gaat lopen, dan heb ik bv eerst zijgangen gereden op een laag tempo en veel geschakeld in galop en dan gaat hij daarna super fijn draven. Ik kan dan echt los laten en meneer blijft op eigen benen bij mij lopen. Wanneer ik dát bereikt heb, stop ik wel na een rondje :)

Punt is een beetje dat wanneer ik de training begin met veel geschakel in galop, meneer zijn racepet op zet haha, dan heb ik niks meer in te brengen. :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:03

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:
Ik wil je er absoluut niet op afbreken, maar ik begrijp de meerwaarde tov rijden niet echt in dit geval? Op zich zijn touwtjes 'eerlijker' dan handen, natuurlijk, maar ik zou het niet snel doen :) wederom zonder afbreuk te doen op jouw methode. Wat zegt Yvonne je eigenlijk over longeren? Als ik zo nieuwsgierig mag zijn :o

Ik gebruik geen bijzetteugels/touwtjes, juist omdat mijn idee is dat je handen eerlijker zijn dan touwtjes :+

Ik ben benieuwd wat jullie doel precies is bij longeren? Moet het paard juist aanleuning nemen op die touwtjes of juist niet? Wil je alleen ontspanning en hoofd laag? Als je weet wat je doel is, kan je ook kijken waarom je wat zou gebruiken :D

Hoewel ik hem nooit in de krul zet, doe ik het nog te vaak omdat het gewoon 'zo hoort' begrijp je? Ik heb gisteren een 20 minuten echt vw nw gewerkt en mijn paard was blij maar wel wat moe :D dan weet ik dat ik het juist gedaan heb. Ik ga, als ik op schema zit met studeren, vandaag longeren en kijken of hij nog altijd zo lekker naar beneden en naar voren is als gisteren, zonder er iets aan te hangen. Heb er eigenlijk vrij veel vertrouwen in :)

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:18

@ starbreeze, ik heb je filmpjes bekeken en snap wel wat je bedoelt met 'jouw valkuil'. Ik heb zelf eerlijk gezegd hetzelfde probleem (jong paard dat uit onbalans vaak hard en groot loopt, waardoor ik wel eens te veel begrens en het gevolg is neusje achter de loodlijn), ik denk dat dat vooral een kwestie is van oefenen om rustig te zitten en tempo te bepalen vanuit zithulpen en niet zozeer met de teugel.

Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof je wat moeite hebt met het vinden van balans (vooral het eerste filmpje). Je lijkt aan het begin van je eerste filmpje wat achter de beweging te zitten soms in galop (wellicht en poging tot tempocontrole vanuit zit?) en daardoor zijn je handen soms ook niet onafhankelijk van jouw lichaam (zoals op het eerste filmpje op 1.25-1.35 ongeveer, als je een overgang maakt naar stap, beweegt het hoofd van je paard exact op de manier hoe jij je romp beweegt en je handen meeneemt).

Dit is wat ik zie, maar correct me if i'm wrong :)

Ik loop zelf ook een beetje tegen dit probleem aan, het jonge paard dat ik rijd gaat uit onbalans vaak hard, zoals ik zei, en ik houd hem dan soms te veel vast, waardoor hij zijn balans niet zelf ontwikkelt, maar aan mijn teugel zijn balans zoekt. Dat is natuurlijk niet de goede manier, dus loslaten is voor mij vaak heel belangrijk, alhoewel dat wel moeilijk is :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:21

@SinneJ: Ik begrijp het helemaal hoor, dingen doen omdat het zo hoort :D Vandaar dat ik het ook vraag: wat is jouw doel bij longeren? Misschien heb je wel een heel ander doel dan ik? :D

Ik zie zelf niet in hoe een stille teugel (zoals een bijzet) de aanleuning kan vervangen. Aanleuning is een communicatiemiddel tussen de hand en het paard, een teugel alleen kan dat helemaal niet nabootsen.

Een hulpteugel kan alleen maar begrenzen (en dus het paard aanleren dat het weg moet gaan van de druk van de teugel), terwijl ik met rijden juist contact wil!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:28

sanne83 schreef:
@SinneJ: Ik begrijp het helemaal hoor, dingen doen omdat het zo hoort :D Vandaar dat ik het ook vraag: wat is jouw doel bij longeren? Misschien heb je wel een heel ander doel dan ik? :D

Ik zie zelf niet in hoe een stille teugel (zoals een bijzet) de aanleuning kan vervangen. Aanleuning is een communicatiemiddel tussen de hand en het paard, een teugel alleen kan dat helemaal niet nabootsen.

Een hulpteugel kan alleen maar begrenzen (en dus het paard aanleren dat het weg moet gaan van de druk van de teugel), terwijl ik met rijden juist contact wil!

Precies! Mijn doel bij longeren is, nu ik er bewust over nadenk, gewoon die totale ontspanning opzoeken. Daarom zei ik tegen damian dat ik de meerwaarde tov het rijden niet zag, maar ieder heeft zijn methode uiteraard. Ik ga weer wat aan de slag zonder bijzetteugels, want onder het zadel is hij eigenlijk al een tijd heel fijn in mijn hand en ik heb niet het gevoel dat ik (voorlopig), behalve steeds weer de ontpanning, nog iets extra nodig heb om verder te kunnen. Mijn paard lijkt mijn bedoeling te begrijpen..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:31

kchristi schreef:
@ starbreeze, ik heb je filmpjes bekeken en snap wel wat je bedoelt met 'jouw valkuil'. Ik heb zelf eerlijk gezegd hetzelfde probleem (jong paard dat uit onbalans vaak hard en groot loopt, waardoor ik wel eens te veel begrens en het gevolg is neusje achter de loodlijn), ik denk dat dat vooral een kwestie is van oefenen om rustig te zitten en tempo te bepalen vanuit zithulpen en niet zozeer met de teugel.

Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof je wat moeite hebt met het vinden van balans (vooral het eerste filmpje). Je lijkt aan het begin van je eerste filmpje wat achter de beweging te zitten soms in galop (wellicht en poging tot tempocontrole vanuit zit?) en daardoor zijn je handen soms ook niet onafhankelijk van jouw lichaam (zoals op het eerste filmpje op 1.25-1.35 ongeveer, als je een overgang maakt naar stap, beweegt het hoofd van je paard exact op de manier hoe jij je romp beweegt en je handen meeneemt).

Dit is wat ik zie, maar correct me if i'm wrong :)

Ik loop zelf ook een beetje tegen dit probleem aan, het jonge paard dat ik rijd gaat uit onbalans vaak hard, zoals ik zei, en ik houd hem dan soms te veel vast, waardoor hij zijn balans niet zelf ontwikkelt, maar aan mijn teugel zijn balans zoekt. Dat is natuurlijk niet de goede manier, dus loslaten is voor mij vaak heel belangrijk, alhoewel dat wel moeilijk is :Y)

Heel goed gezien! Ik had op dat moment een zadel waar ik NIET in kon zitten. Het lag achterover. Op het 2e filmpje heb ik al een ander (leen)zadel en zit ik al beter. Het valt waarschijnlijk niet op maar mijn paard gooit hoog op, ik moet echt werken aan mijn core stability.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Ah, dat verklaart wat. Het tweede filmpje ziet er inderdaad ook fijner uit qua zit. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:45

SinneJ schreef:
sanne83 schreef:

Precies! Mijn doel bij longeren is, nu ik er bewust over nadenk, gewoon die totale ontspanning opzoeken. Daarom zei ik tegen damian dat ik de meerwaarde tov het rijden niet zag, maar ieder heeft zijn methode uiteraard. Ik ga weer wat aan de slag zonder bijzetteugels, want onder het zadel is hij eigenlijk al een tijd heel fijn in mijn hand en ik heb niet het gevoel dat ik (voorlopig), behalve steeds weer de ontpanning, nog iets extra nodig heb om verder te kunnen. Mijn paard lijkt mijn bedoeling te begrijpen..

Dat is ook het enige waar ik het voor gebruik :j Ik gebruik longeren eigenlijk alleen om fysieke ontspanning te verkrijgen, balans en lengtebuiging te oefenen. Daarna stap ik erop. Met dubbele lange lijnen zal je ook gerust verder kunnen trainen, maar ik vind rijden leuker :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:54

sanne83 schreef:
Dat is ook het enige waar ik het voor gebruik :j Ik gebruik longeren eigenlijk alleen om fysieke ontspanning te verkrijgen, balans en lengtebuiging te oefenen. Daarna stap ik erop. Met dubbele lange lijnen zal je ook gerust verder kunnen trainen, maar ik vind rijden leuker :D

ja het probleem is dat ik al een paar dagen iets aan mijn nek heb ;( en het wordt er niet beter op met boven mijn boeken te hangen, dus misschien dat ik ergens in mijn examenperiode toch ga moeten terugvallen op de (dubbele) longe om die spanning (die nog scheef zit ook) niet over te brengen op paardlief

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:57

Starbreeze schreef:
Ja en soms is het ook pas zo dat mijn paard na een uur pas écht lekker gaat lopen, dan heb ik bv eerst zijgangen gereden op een laag tempo en veel geschakeld in galop en dan gaat hij daarna super fijn draven. Ik kan dan echt los laten en meneer blijft op eigen benen bij mij lopen. Wanneer ik dát bereikt heb, stop ik wel na een rondje :)

Punt is een beetje dat wanneer ik de training begin met veel geschakel in galop, meneer zijn racepet op zet haha, dan heb ik niks meer in te brengen. :+

Ik denk dat je de lat veel te hoog hebt liggen als je pas na een uur het idee hebt dat je paard écht lekker gaat lopen. Ik zou bedenken wat je criteria zijn van lekker lopen en dat in kleine stukjes op gaan breken en dan voor een kleiner stukje gaan belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:02

Na lang twijfelen plaats ik hier ook wat foto's van mij en mijn bijrijdpaard. Het is een jong paard dat ontzettend ruim loopt van zichzelf. Omdat hij nog niet zo veel balans heeft, valt hij graag terug in groot en ruim lopen, dus we oefenen veel met schakelen en een rustig tempo. Hij is van zichzelf ontzettend los in z'n lijf, dus ik probeer hem zo veel mogelijk op lengte te rijden, alhoewel dat soms lastig is omdat hij snel loperig wordt.

Een hoge halshouding is makkelijk voor hem, maar ik probeer tussendoor vaak hem laag te rijden, zodat hij zijn rug oprekt en zichzelf moet gaan dragen. Vanwege het snelle loperig worden uit onbalans, wissel ik de hoofd en halshoudingen dus af. Helaas heb ik geen goede foto waar hij laag ingesteld loopt

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-RN83RQ84.jpg
Zijn explosieve galop :Y) De foto's zijn van een tijdje geleden, het rustig aanspringen en galopperen gaat nu al veel beter, maar post het toch even om te laten zien en omdat het wel laat zien dat hij van zichzelf graag groot en snel loopt.

Afbeelding
Moeilijk punt voor hem : op de linkerhand netjes op een volte lopen. Vaak gebeurt er dus dit, hij loop over de buitenschouder weg door mijn buitenbeen heen en ik probeer het op te lossen met binnenhand. Gevolg: opgekropt, niet los paard en veel spanning. Als iemand hier een tip voor heeft, hoor ik het graag!!

Afbeelding
Mijn houding bagger, maar paard loopt op zich wel lekker ontspannen.

Ben benieuwd wat jullie zien :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:14

sanne83 schreef:
Starbreeze schreef:

Ik denk dat je de lat veel te hoog hebt liggen als je pas na een uur het idee hebt dat je paard écht lekker gaat lopen. Ik zou bedenken wat je criteria zijn van lekker lopen en dat in kleine stukjes op gaan breken en dan voor een kleiner stukje gaan belonen.

Oeps, heel erg waar := ik moet altijd afgeremd worden... ik wil altijd alles tegelijk, nu meteen en perfect.

Alleen is dat "fijne stukje aan het eind" juist wel het stukje waar ik naar op zoek ben, impuls, oprichting en verzameling. Af en toe word ik daarmee beloond.

Ik beloon mijn paard tussendoor wel heel veel hoor, door mijn stem, door even te stretchen of een stapmomentje :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:51

kchristi schreef:
[ Afbeelding ]
Moeilijk punt voor hem : op de linkerhand netjes op een volte lopen. Vaak gebeurt er dus dit, hij loop over de buitenschouder weg door mijn buitenbeen heen en ik probeer het op te lossen met binnenhand. Gevolg: opgekropt, niet los paard en veel spanning. Als iemand hier een tip voor heeft, hoor ik het graag!!

Heel leuk paard, mooie galop!
Over die schouder, neem eens buitenstelling, schoudertje 'erin' houden zeg maar, voor de achterhand plaatsen. Je kunt ook met een springzweepje de schouder aantikken en tegelijk begrenzen met je buitenteugel als hij niet reageert.

Verder van de hoefslag af wijken op de linkerhand, of lijntjes van H naar A rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:52

@Starbreeze,
Op welk moment van je rijden voel je je paard de rug opbollen, achter dalen en jezelf opgetild worden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:54

Tijdens het stretchen of nadat ik zijgangen in slowmotion gereden heb, gevolgd door schakelwerk.
In beide filmpjes is hier geen sprake van realiseer ik mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:55

Vandaag weer gereden, filmen ging helaas niet. Ik ben eerst weer 20 min bezig geweest haar niet door mn been te laten vallen. Daarbij was ze dit keer onwijs traag maar dat kan ook met de hengstigheid te maken hebben.
Op het einde begon ze ineens te ontspannen, mooi op 2 teugels in te zakken. Toen ben ik maar gestopt.
Heb zo het idee dat het 4 stappen vooruit en 6 stappen terug is, kon voor mijn idee vandaag weer helemaal opnieuw beginnen... -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:36

Starbreeze schreef:
Tijdens het stretchen of nadat ik zijgangen in slowmotion gereden heb, gevolgd door schakelwerk.

Dat is waarnaar je op zoek moet zijn.
Wanneer je dat niet voelt zoals in je twee filmpjes dan ben je aan het bevestigen wat je niet zou moeten willen bevestigen.

Je rijdt sterk met je zit en teugels naar oprichting maar die wordt niet ingezet door dat opbollen, onderbuigen en naar het bit strekken.
Je paard gaat ruim achter de loodlijn lopen om te ontkomen aan de vraag waaraan het niet kan beantwoorden.
Je paard geeft dus ook duidelijk aan dat hij zich zo niet kan oprichten.

Je thermometer is het geluid van de koker, dat moet verdwijnen en de verticaal.
Het maximum punt van oprichting dat je paard nu aankan vind je terug op het moment waar hij achter de verticaal gaat komen.
Alle oprichting komt van achter uit, de voorkant is als een slappe hengel die een beetje doorhangt tot aan de hand.
Hoe meer echte oprichting hoe lichter voor wordt, in een correcte passage komt het paard doordat het de hals sterk opricht zelfs weer duidelijk voor de loodlijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:29

@Starbreeze: wat een leuk paard! Ik vind dat je er best netjes op zit (in het ene filmpje idd mooier dan op het andere) :j

Ik heb het idee dat je paard de oprichting die je vraagt nog niet kan handelen van achteren. Dat zie je vooral goed in de overgangen terug. Deze zet hij niet in op het achterbeen, maar hij valt op de voorhand. Jij hebt ook duidelijk je teugels nodig om bijvoorbeeld van galop naar draf te gaan en dat zou niet (of iig amper) nodig moeten zijn. Je paard komt dan ook achter de loodlijn en knikt wat in. Ik zou liever wat meer lengte zien in de hals en het neusje voor de loodlijn. Voor je gevoel sluit je je paard nu terug en zet je hem daarmee op het achterbeen, maar dat is schijn. Ik mis ook de ontspanning.

Ik ken mezelf hier overigens erg goed in want dit is precies hoe ik mijn paard tot voor kort reed.

Ik zou hem wat meer ruimte van voren geven en wat minder aan verzameling denken. Gaat zeker goedkomen, ik vind jullie een erg leuke combi samen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:34

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Dat is waarnaar je op zoek moet zijn.
Wanneer je dat niet voelt zoals in je twee filmpjes dan ben je aan het bevestigen wat je niet zou moeten willen bevestigen.

Je rijdt sterk met je zit en teugels naar oprichting maar die wordt niet ingezet door dat opbollen, onderbuigen en naar het bit strekken.
Je paard gaat ruim achter de loodlijn lopen om te ontkomen aan de vraag waaraan het niet kan beantwoorden.
Je paard geeft dus ook duidelijk aan dat hij zich zo niet kan oprichten.

[b]Je thermometer is het geluid van de koker, dat moet verdwijnen[/b] en de verticaal.
Het maximum punt van oprichting dat je paard nu aankan vind je terug op het moment waar hij achter de verticaal gaat komen.
Alle oprichting komt van achter uit, de voorkant is als een slappe hengel die een beetje doorhangt tot aan de hand.
Hoe meer echte oprichting hoe lichter voor wordt, in een correcte passage komt het paard doordat het de hals sterk opricht zelfs weer duidelijk voor de loodlijn.

Wat grappig daar heb ik nog nooit van gehoord! Wat betekent het dan als je de koker hoort?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:51

Gebrek aan ontspanning.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:53

Simpelman schreef:
Gebrek aan ontspanning.

wauw dat wist ik niet! wat een handige info simpleman :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:00

SinneJ schreef:
Simpelman schreef:
Gebrek aan ontspanning.

Dat heb ik ook nooit geweten. Weer wat geleerd!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:05

Horseware schreef:
SinneJ schreef:

Dat heb ik ook nooit geweten. Weer wat geleerd!

Nu ben ik weer heel nieuwsgierig natuurlijk :D heb jij dat al veel gehoord bij die van jou horseware? Zal hoedanook ook weer verschillen van paard tot paard hoe snel ze dit doen, maar ik kan het niet laten de vraag te stellen, want die van mij heeft het op 4 jaar onder mijn kont nog maar een 2 keer gedaan voor zover ik me herinner en ik vraag me af of iemand werkelijk ervaart dat ze bij meer ontspanning de koker minder horen..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:32

Dank jullie wel voor het commentaar en het compliment :)

Wat hebben jullie toch gelijk!! Inderdaad, het neusje moet er veel meer uit, hij moet gaan rijken met zijn neus, doet hij niet op de filmpjes. Daar werken we erg hard aan de laatste tijd en geeft vast al een ander beeld dan de filmpjes. Ik zal zsm iemand vragen dat op te nemen.

Jammer dat ik van vandaag geen filmpje heb :) jullie waren vast trots op mij geweest haha. Vandaag lekker in de stretch gereden en wat wordt het dan eigenlijk simpel, dan komt het gewoon vanzelf... Loopt ie gewoon op eigen benen en is los aan de voorkant. Ik wil gewoon echt te veel altijd...

Vorig jaar heeft mijn paardje in de staak gezeten vanwege een niet passend zadel. Gelukkig hebben we dat op weten te lossen en heb ik sinds een paar weken nu een mooi maatzadel waar hij super onder loopt. Hij durft nu weer te zakken en zichzelf los te laten (bouncen noem ik dat :D maar eigenlijk is het dat 'bollen' van de rug, heerlijk is dat).

Wat interessant van die koker trouwens, dus hij heeft juist spanning als je die hoort! Nooit geweten. Vandaag heb ik hem niet gehoord trouwens.

Wat ik trouwens wel moeilijk vind in dat stretchen is ervoor te waken dat hij niet op zijn manier gaat lopen (dus groot en stuwend), dat voelt voor mij heerlijk maar eigenlijk is hij dan van het achterbeen af. Ik schakel dan terug met mijn stem en probeer er zo min mogelijk aan te zitten van voren.