Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:28

Professor schreef:
Kan iedereen aanraden het boekje van Reiner Klimke, staan verschillende dingen in wat men met cavaletti allemaal bereiken kan, en natuurlijk de afstanden.
Moet zeggen heb dat boekje niet thuis liggen weet ook even niet hoe het heet aangezien ik het uitgeleend heb.

is dit het befaamde roode boekje?

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:32

Het boek heet:Cavaletti

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:34

piepenfiets schreef:

Fijn dat u dat even schrijft, ben van dat uit vergeetachtig weet nooit de titel, wel de inhoud.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:36

Professor schreef:
piepenfiets schreef:

Fijn dat u dat even schrijft, ben van dat uit vergeetachtig weet nooit de titel, wel de inhoud.

Beter zo dan anderom professor }:0

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:00

FaberSmid schreef:
Beter zo dan anderom professor }:0

Daar kunt u weleens volledig gelijk hebben.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:11

Professor schreef:
Kan iedereen aanraden het boekje van Reiner Klimke, staan verschillende dingen in wat men met cavaletti allemaal bereiken kan, en natuurlijk de afstanden.
Moet zeggen heb dat boekje niet thuis liggen weet ook even niet hoe het heet aangezien ik het uitgeleend heb.

Weet u of hierin hetzelfde wordt behandeld als op de DVD van zijn dochter? Die heb ik namelijk thuis liggen (en nog niet gekeken :o).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:21

spokie79 schreef:
Professor schreef:

Weet u of hierin hetzelfde wordt behandeld als op de DVD van zijn dochter? Die heb ik namelijk thuis liggen (en nog niet gekeken :o).

Denk dat het boekje beter is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:24

Professor schreef:
murphy102 schreef:
De gemiddelde lengte van een galopsprong is 2.70 - 3.60 m. Dat betekent dat een paard met zijn leidende voorbeen ongeveer elke 2.70 - 3.60 m de grond bereikt.

Dat is bij het springen geachte murphy102.

Ja, dat klopt, gedacht vanuit de cavaletti-arbeid in galop.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:27

murphy102 schreef:

En hoe is dat met dressuur, had al aangegeven dat de galop in de arbeidsgalop korter is dan de galop in het parcour, en wij willen nu over balkjes of cavaletti galoperen en niet erover springen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:11

Professor schreef:
murphy102 schreef:

En hoe is dat met dressuur, had al aangegeven dat de galop in de arbeidsgalop korter is dan de galop in het parcour, en wij willen nu over balkjes of cavaletti galoperen en niet erover springen.

Ik denk dan dat één galopsprong uitkomt op ongeveer 1.30 meter bij een arbeidsgalop.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:13

murphy102 schreef:
Kafue schreef:
Klassieke rijkunst en academische rijkunst, er wordt gevraagd naar het verschil of het vergelijk.
We zitten in ieder geval bij beide dingen op het paard, de ene noemt het klassiek en de ander academisch omdat die dat leuker vind klinken.
Hadden we ook nog de Janssen methode of bedoel je daar academisch mee. Allemaal mooie benamingen met hetzelfde doel.
Want daar mag en kan je niet aan voorbij lopen met poogt allemaal een mooi plaatje neer te zetten het hoogste ereschavot te halen en de grootste eer. Allebei willen ze de geschiedenisboeken in. De een bestaat al eeuwen de ander komt net kijken.

Hoge schoolsprongen grappig maar niet noodzakelijk en niet gevraagd in geen enkele proef. En ja natuurlijk is het het kunstje laten zien, want geen enkel paard vraagt om een ruiter op de rug. Een ieder paard loopt uiteindelijk toch het liefst zonder al die poespas aan benen met zijn hoofd relaxed naar beneden al knabbelend aan het groene gras in zijn giga grote weiland.

Vraag je je nog steeds af wat het verschil is, tja ik denk dat die er niet is want in theorie willen beiden hetzelfde bereiken. In praktijk trainen ze anders.
Als resultaat bereiken ze nooit de 100% zoals de beweging bedoeld is.
Daar kan je heel veel mooie plaatjes en heel veel mooi fotos tekeningen prachtige benamingen langs laten vliegen. Het ene theorie gedeelte nog moeilijker dan het ander maar beste mensen dat perfecte ding dat bereikt niemand en geen enkel paard.
Perfecte ruiters bestaan niet, perfecte paarden al evenmin en de perfecte trainingsmanier ook niet. Om maar te zwijgen van de beste instructeur of instructrice die bestaat ook niet. Mensen verschillen zo de meningen ook.
De een doet het zo de ander zus.

In de 240 paginas een giga discussie en jullie zijn er nog niet uit.
Gepraat over wel of niet vroeg aanrijden laten piafferen en dergelijke. Ik zou zeggen rijd met een hele hoop gevoel, probeer je paard als je partner te zien, laat hem in zijn waarden, overvraag hem niet en gun hem een zo paard mogelijk bestaan.
Ik zie heel vaak het skala voor bij vliegen. Als je in de volgorde rijd, je zorgt er ook voor dat je je paard eerst lekker voorwaarts voor het been rijd in alle drie de gangen, van achter naar voren en je gaat pas verder als de basis bevestigd is komt het vast allemaal goed. En vooral niet plukken aan de voorzijde, en vooral een goede warming up en nooit moeilijker vragen dan daar waar het paard aan toe is, een fingerspitzen of een buik gevoel.
Zo genoeg voor vandaag we gaan lekker slapen. Discusieren jullie nog maar een eind in de ronde.

Ik roep altijd positief denken, tevreden moet je zijn, en meer met minder bereiken.

Maar kennelijk is dit topic interessant genoeg voor u om het te blijven volgen......

Dat klopt ik lees heel af en toe mee. En dan maar kleine stukjes heb niet zoveel tijd als sommigen van U.
Ik vraag me werkelijk af of men de tijd die men in deze topic steekt niet beter aan het werk kan besteden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:18

FaberSmid schreef:
Waar komt u ineens vandaan ons de les voor te schrijven? U komt ineens in dit topic, waarom vraag ik me dan af? Om dit topic op slot te schrijven? Die aan dit topic deel willen nemen, zijn van harte welkom, wij alle kunnen van elkander leren. En dit is een ten zeerste leerzaam topic.
U bent van mening dat alle wijze van rijden hetzelfde doel hebben, de rijwijze van sjef janssen is vloeken helemaal in de usa. Nee ik ben het zeker niet met uw eens, de doel van sj is niet mijn doen, nooit ten koste van paarden en dressuur. U bent ook de gelofte en eed vergeten die wij ruiters aan de paarden, paardensport en ruiters schuldig zijn. U maakt zo te lezen gebruik van die wijze van rijden?

Kafue schreef:

Ik roep altijd positief denken, tevreden moet je zijn, en meer met minder bereiken.

Nee hoor heel af en toe lees ik eens mee. En op slot nee. Leren van een ander is oke hoort ook ze. Al gaat het hier soms wel erg theoretisch.
Op de SJ manier rijd ik niet ik rijd gewoon normaal dressuur. Ben niet hardhandig maar gewoon gemakkelijk van achter naar voren. Zit, been hand meer niet. Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:22

nombrado schreef:
waarom moet je een paard leren ruimer te galopperen?
wat is het nut of doel daarvan?

kan iemand mij dit misschien uitleggen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:28

[quote="Kafue"] Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

Welke grote en kleine klassieke stallen kent u dan?Ze zijn n.l met een kaarsje te zoeken.Ik heb hier juist voor gekozen vanwege o.a. de zelfbeheersing en eerlijkheid van het rijden,u bent de eerste die suggereert dat dat niet zo is.Voorbeelden?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:29

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:31

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:33

Als hoefsmid zijnde kom ik zekers niet op grote stallen, al helemaal niet opgeleid en werkende in europa en usa. Welke ruiters wel of niet paardvriendelijk zijn heb ik persoonlijk mogen ervaren, zo ook of die de waarheid verkondigen of niet. Zo ook met sjef ke janssen en bent branderup bijvoorbeeld.
Het was mij gewoon opgevallen dat u uit het niets, uw commentaar doet schrijven. Als u dit topic niet interessant doet vinden en uw tijd beter kan besteden aan uw werk, waarom komt u dan ineens commentaar schrijven? Tegenwoordig kan men niet oordelen en zeker niet veroordelen of anderen niet moeten werken, door werktijden, beroepen, laptop, smartphone, tijdverschillen etc? Als het niet uw keuze is, laat die het wel verkiezen dan in vrede?
Wat is volgens u normaal dressuur? Hoe oud is uw paard en welk niveau? Welk niveau rijdt u? Uw weten moet van enorm niveau zijn gezien uw schrijven?

Aanpassing speciaal voor nombrado:
Citaat:
Nee hoor heel af en toe lees ik eens mee. En op slot nee. Leren van een ander is oke hoort ook ze. Al gaat het hier soms wel erg theoretisch.
Op de SJ manier rijd ik niet ik rijd gewoon normaal dressuur. Ben niet hardhandig maar gewoon gemakkelijk van achter naar voren. Zit, been hand meer niet. Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 07-04-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:39

FaberSmid schreef:
Als hoefsmid zijnde kom ik zekers niet op grote stallen, al helemaal niet opgeleid en werkende in europa en usa. Welke ruiters wel of niet paardvriendelijk zijn heb ik persoonlijk mogen ervaren, zo ook of die de waarheid verkondigen of niet. Zo ook met sjef ke janssen en bent branderup bijvoorbeeld.
Het was mij gewoon opgevallen dat u uit het niets, uw commentaar doet schrijven. Als u dit topic niet interessant doet vinden en uw tijd beter kan besteden aan uw werk, waarom komt u dan ineens commentaar schrijven? Tegenwoordig kan men niet oordelen en zeker niet veroordelen of anderen niet moeten werken, door werktijden, beroepen, laptop, smartphone, tijdverschillen etc? Als het niet uw keuze is, laat die het wel verkiezen dan in vrede?
Wat is volgens u normaal dressuur? Hoe oud is uw paard en welk niveau? Welk niveau rijdt u? Uw weten moet van enorm niveau zijn gezien uw schrijven?

en ineens staat er een andere quote bij
lekker duidelijk!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 07-04-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:43

Als u nu eens goed zou lezen, bent u kafue is dat uw schaduwaccount heeft u met verkeerde account in doen loggen?

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

Ik kan er niets aan doen, dat je bovenstaand gevoel krijgt of hebt bij mijn berichten.
Echter als ik alles al weet, of zou weten? Dan leef ik echt niet meer op deze aardbol :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:46

FaberSmid schreef:
Als u nu eens goed zou lezen, bent u kafue is dat uw schaduwaccount heeft u met verkeerde account in doen loggen?

Ah, vandaar, ik snapte er al geen zak van! :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:49

FaberSmid schreef:

FaberSmid schreef:

pas dees dan ook maar ff aan fabersmid
anders wordt het wel errrug verwarrend

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:51

Nee u kan beter lezen en minder vol van u zelf zijn, niet alles heeft betrekking tot u. En zekers niet wat ik doe schrijven, opvallend dat u niet weet wat u zelf en anderen schrijven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:55

FaberSmid schreef:
Nee u kan beter lezen en minder vol van u zelf zijn, niet alles heeft betrekking tot u. En zekers niet wat ik doe schrijven, opvallend dat u jiet weet wat u zelf en anderen schrijven.

grappig genoeg, reageer je op iedereen die het anders ziet op deze wijze.
dat heeft niets met de anders denkende te maken, maar geheel met jezelf :D ;) :+
dat heet spiegelen.....projecteren.
Maar goed, das een ander onderwerp en hoort niet in dit topic thuis *D

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:03

En wat denken jullie van drafbalkjes? Of zou het dan alleen een kunstje zijn om ruimere passen te nemen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:07

Danique_G schreef:
En wat denken jullie van drafbalkjes? Of zou het dan alleen een kunstje zijn om ruimere passen te nemen?

Snap u even niet, maar zelf vind ik cavaletti fijner, die schuiven niet.
Het gaat erom om het paard meer afdruk te leren geven in zijn diogonaal, waardoor meer Schwung verkregen word.