Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ''] Ah, dus je hebt je filmpje alleen geplaatst voor de oh's en ah's, niet voor de oprechte meningen.
Dan is dat ook weer duidelijk.
[/quote]
Ik denk dat Horseyfries haar filmpje absoluut niet heeft geplaatst in een een van de weinig bijzonder kritische topics van bokt om alleen maar Oh en Ah te horen. Feit is dat zij haar filmje laat zien en zich in de wedstrijdring begeeft zich wel openstelt voor allerhande kritiek (of die nu terecht is of niet). En zij is ook vrij om bij kritiek waar zij het niet mee eens is het e.e.a. te verdedigen.
Degene die geen filmpje van zichzelf durven plaatsen en/of zich nooit in de wedstrijdring begeven kiezen een aanmerkelijk veiliger pad.
Uiteraard kun je natuurlijk wel het een en ander aanmerken. Dat kun je bij iedere ruiter, want er is nog geen ruiter geweest die ooit op een wedstrijd 100% heeft gescoord. Maar feit is wel dat zij verder is dat menig ander die hier in dit topic reageert.
[quote="horseyfries schreef:Om bij de discussie te blijven: het lijkt mij bijzonder interessant dat mensen die andere trainingsmethodes beter vinden ook filmpjes plaatsen van hun rijden of hun voorbeelden zodat de voordelen en nadelen van die trainingsmethodes misschien duidelijker worden, wat heeft er voor ze gewerkt en waarom denk je dat dat beter is dan iets anders.
Paardentango schreef:Als iemand in de sloot springt moet een ander dan volgen, wat is dat toch?
Moet er worden geconcurreerd? Om lekker elkaar af te gaan zeiken, zeggen zie je wel, die van jou is beter dan die, of slechter waar gaat dit over ?
Paardentango schreef:Ik geloof dat Jenny wel iets leuks heeft losgemaakt, haar actie getuigt van moed en lef, het lef om iets te horen over haar werk en om te laten zien war ze mee bezig is.
Paardentango schreef:Misschien off topic, dat wel.
Paardentango schreef:Kijk maar op je pensionstal of manege, velen gaan onderdoor aan die concurrentie en afgunst naar elkaar. Elkaar helpen zou leuker zijn.
Paardentango schreef:Is de kritische noot die QQQQ geeft echt zo aanvallend, of is het eerder opbouwend en interessant?
Paardentango schreef:Waarom toch is bewijs zo hard nodig? Sommige dingen zijn niet te bewijzen.
Paardentango schreef:Een oude gezegde: horen, zien en zwijgen..... (MOEILIJK !!!!)
Een moderne uitspraak: Ja maar.... (makkelijk)
Een vergeten uitspraak: Waarom...?
Paardentango schreef:Is de kritische noot die QQQQ geeft echt zo aanvallend, of is het eerder opbouwend en interessant? Hij zet mij ook aan het nadenken, en misschien zijn de argumenten niet altijd helemaal 100% correct, hij schrijft wel met een ongelooflijk incasseringsvermogen en vanuit een sportieve, ja sorry, klassieke kijk.
Waarom toch is bewijs zo hard nodig? Sommige dingen zijn niet te bewijzen. Niet om akelig te doen, maar de clinics die Anky geeft vind ik zelf niet altijd even duidelijk. Haar bedoeling is goed maar het overbrengen kan beter. Ook van anderen hoor ik diezelfde kritiek. Dat zegt niks over haar prestaties, ook niet over haar mens zijn maar iets over een andere vaardigheid.
Tineke Bartels is daar kundiger in, toevallig kan ze ook leuk sturen. Wie is beter? Is dat belangrijk? Het gaat toch om degene die les krijgt wat die er aan heeft.
Een oude gezegde: horen, zien en zwijgen..... (MOEILIJK !!!!)
Een moderne uitspraak: Ja maar.... (makkelijk)
Een vergeten uitspraak: Waarom...?
horseyfries schreef:OPRECHTE meningen waardeer ik, zoals die van Kafue, Mireille en PT. Ze zeggen wat ze goed vinden en wat ze minder goed vinden. Jij doet zo ongelooflijk je best om alles af te kraken, dat het niet meer als een oprechte mening overkomt. Als Arthur Kottas ernaast staat en zegt "das ist super" dan vind je het blijkbaar ineens een stuk mooier... Zegt veel over hoe zelfstandig jij kan nadenken over dit soort materie...
Om bij de discussie te blijven: het lijkt mij bijzonder interessant dat mensen die andere trainingsmethodes beter vinden ook filmpjes plaatsen van hun rijden of hun voorbeelden zodat de voordelen en nadelen van die trainingsmethodes misschien duidelijker worden, wat heeft er voor ze gewerkt en waarom denk je dat dat beter is dan iets anders.
horseyfries schreef:Met deze sarcastische insteek, direct aan mij gericht (omdat ik haar 1.5 jaar terug bij Kottas heb zien rijden) klopt mevrouw Jennie zich zeker op de borst en vraagt ze zeker om mijn mening. Blijkbaar vindt zij het fantastisch wat ze laat zien.Hier kun je ook nog even kijken hoe slecht mijn Fries zich ontwikkeld heeft de afgelopen twee jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=471q1K5eZEs
QQQQ schreef:Even voor het juiste perspectief dames:horseyfries schreef:Met deze sarcastische insteek, direct aan mij gericht (omdat ik haar 1.5 jaar terug bij Kottas heb zien rijden) klopt mevrouw Jennie zich zeker op de borst en vraagt ze zeker om mijn mening. Blijkbaar vindt zij het fantastisch wat ze laat zien.Hier kun je ook nog even kijken hoe slecht mijn Fries zich ontwikkeld heeft de afgelopen twee jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=471q1K5eZEs
Jippie schreef:Ik vind dat ze hier best heel trots op mag zijn. Het laat zien dat Jenny weet waar ze over praat en daar zet ik bij veel mensen in dit forum een vraagteken bij. Ik zie een paard dat sympatiek gereden met rust door de baan gaat. Perfect is het natuurlijk niet, maar dat is dressuur nooit want niemand heeft ooit 100% weten te scoren.
Ik vind het heel dapper van Jenny om zich hier zo kwetsbaar op te stellen.
Iemand afbranden is makkelijk zat, pas als je weet wat er bij komt kijken om iets op een dergelijk niveau neer te zetten krijg je waardering en respect voor de ander, ook al is het niet jouw ding wat ze doen.
Aimee schreef:Jippie schreef:Ik vind dat ze hier best heel trots op mag zijn. Het laat zien dat Jenny weet waar ze over praat en daar zet ik bij veel mensen in dit forum een vraagteken bij. Ik zie een paard dat sympatiek gereden met rust door de baan gaat. Perfect is het natuurlijk niet, maar dat is dressuur nooit want niemand heeft ooit 100% weten te scoren.
Ik vind het heel dapper van Jenny om zich hier zo kwetsbaar op te stellen.
Iemand afbranden is makkelijk zat, pas als je weet wat er bij komt kijken om iets op een dergelijk niveau neer te zetten krijg je waardering en respect voor de ander, ook al is het niet jouw ding wat ze doen.
En zo is het maar net......
Juist dat laatste zegt imo héél veel over Q....
Kafue schreef:Maar iemand met L-niveau zou bijvoorbeeld wel kunnen constateren dat de galop al niet recht naar voren is en de galopsprong niet opwaarts gesprongen die kan dus wel heel degelijk constateren dat het fout gaat en wat er mischien gedeeltelijk de schuld is.
Niveau is namelijk niet belangrijk het is het inzicht in de beweging van het paard.
Kijk ik ben ook nog maar een L ruitertje dus ik kan niet zien wat hem schot aan de galopwissel. Overigens kan ik al wel de galopwissel springen, keurig kaarsrecht naar voren en opwaarts gesprongen, mits ik niet vergeet hem bij me te houden en te blijven zitten. Maar jouw redenatie zou wel betekenen dat ik mijn mond moet houden omdat ik niet Z ben. Jouw redenatie betekend dan ook dat ik me ver weg moet houden van zaken als piaffe en passage en dergelijke.
Natuurlijk is het moeilijk want als je het nog nooit gereden hebt ken je het gevoel niet. Maar wat nu als jij en je paard het thuis wel gereden hebben maar niet op wedstrijden, wat ben je dan een L ruiter of mischien een L+ ruiter.
Kafue schreef:Niveau is namelijk niet belangrijk het is het inzicht in de beweging van het paard.
QQQQ schreef:Elke pre-B ruiter kan nog zien dat het vol taktfouten zit. Iedereen die zich een beetje in de correcte bewegingen verdiept kan zien dat er géén pirouettes worden getoond. Wie dat niet kan zien mag van mij GP rijden, maar dan wel bij de gehandicapten, want die is stekeblind!
QQQQ schreef:Er is nog meer mis en inderdaad gaan o.a. ook de wissels niet helemaal lekker. De aanzet van de piaffe ziet er hier en daar wel weer erg netjes uit. Er zit zeker wat in - dat heb ik in het verleden wel gezien - maar het komt er nog niet uit, naar mijn mening.
QQQQ schreef:Ga je op deze basis doortrainen, wordt het nooit wat.
QQQQ schreef:Laat jij je kür maar eens aan Kottas zien en vraag z'n commentaar - ik denk dat ie dit keer iets minder positief over je zal zijn...
Wij horen hier graag of hij nog altijd zo lovend is over je prestaties
Jippie schreef:Iemand afbranden is makkelijk zat, pas als je weet wat er bij komt kijken om iets op een dergelijk niveau neer te zetten krijg je waardering en respect voor de ander, ook al is het niet jouw ding wat ze doen.
Dewi schreef:Hier weer een trouwe meelezer. Heb me wijselijk afzijdig gehouden de laatste weken haha. Wil nu wel even een kleine opmerking maken.
Afgelopen najaar kwam Sjef een lezing geven op het International Rehabilitation Symposium. Hier sprak hij samen met drs. R van Weeren over de methode ´hyperflexion´. Van Weeren vertelde eerst over zijn wetenschappelijke onderzoek, (waar overigens veel haken en ogen aan zaten, aan de hand van dit onderzoek is het nogsteeds moeilijk om conclusies te trekken). Daarna vertelde Sjef over de begeleiding van Anky, met behulp van enkele foto´s. Hier werden de mooiste foto´s van Anky getoond op verschillende paarden die er echt heel happy uitzagen (dus het bestaat wel dat er ook mooie foto´s van zijn). Het verhaal van Sjef was verder wat zwak. Hij vertelde niet meer dan hij eerder al vertelde in intervieuws etc. Ook toonde hij geen filmpjes helaas.
Het enige belangrijke wat hij wilde meegeven is het volgende:
- Zij trainen de paarden pas vanaf hun 6e jaar richting ´hyperflexion´. Eerder dan dat zijn ze er nog niet lichamelijk aan toe. Niet voldoende kracht, lenigheid en coordinatie.
- Het rijden in deze houding gaat niet van vandaag op morgen, het is een kwestie van steeds iets ronder, hoe snel dit gaat hangt af van de lichamelijke en geestelijke toestand van het paard.
- Goede begeleiding bij dit traject is noodzakelijk.
- Hyperflexion is geen doel op zich, slechts een middel om eenmaal in de wedstrijd `iets over te houden´ aan kracht.
- Anky rijd slechts een gedeelte van haar training in deze houding.
Een trainingsvoorbeeld: Ze begint met losrijden lang-laag. Daarna galop in verlichte zit meer opgericht, daarna oefeningen iets ronder. Dan piaff, passage in hyperflexion, dan nog een stukje in wedstrijdhouding. Uitstappen (buitenritje).
Dus... bij deze hoeven jullie niet meer bij Sjef langs
Dewi schreef:ik heb al eerder gezegd dat ik niet uitgesproken pro- of anti- ben he. dat hoef ik niet steeds opnieuw te doen toch