Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:18

Hoi Starbreeze,Ik heb nergens geschreven dat klassieke rijkunst niet goed is of dat het niet bestaat.
Alleen denk ik niet dat er hier één iemand is die perfect rijdt. We streven hopelijk allemaal naar perfectie maar Simpelman schuift alles wat niet in het perfecte plaatje van de klassieke rijkunst past naar slecht rijden. Zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome lijden.
Heb ik nog een vraag. Wat is nu precies klassiek? Goed paardrijden is volgens mij niet iets wat in één bepaald boek staat geschreven. Het is met respect, gevoel en met je hersens rijden. En voelen wat er gebeurd en wat er moet gebeuren. En soms kan het zo zijn dat het niet in het klassieke boek staat geschreven. Maar om het dan af te keuren gaat mij te ver.
Zolang je het paard niet schaad is elke vorm van paardrijden goed. Al ga je er achterstevoren op zitten.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:26

Mooie aanvullingen nog, Sanne83!
Oja en Sizzle beterschap met je paard, balen dat het weer slechter gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:31

Sizzle schreef:
Veel zaken die simpelman schrijft lijken heel eenvoudig, maar ik denk dat simpelman onderschat welke mentale druk hij op het paard uitoefend uit pure langjarige ervaring.
Wat hij hier beschrijft als gewoon rustig aan en belonen is niet voldoende, er komt een bepaalde mindset bij kijken waardoor een paard van 500m afstand al ziet dat je niet eens hoeft te beginnen met klootzakken.
Dat is ook hét verschil waarom sommige mensen nooit problemen hebben met hengsten en andere al moeite hebben met een ruin met voorjaar in de kop.
Zelfs al doen ze voor de kijker exact hetzelfde, het is de blik in je ogen, de timing van je ophouding, het zelfvertrouwen en de volhardendheid dat ervoor zorgt dat je geweldloos veel kan bereiken.

Alle topruiters hebbe deze kwaliteiten geheid in huis, maar daarbovenop komt de druk van presteren. Zij kunnen daarmee het paard vrij makkelijk over zijn grenzen duwen.

Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.
Ik heb ook ervaren hoe mensen te kunnen helpen de weg te vinden die bij hen past.
Dat gaat niet van de ene op de andere dag of met een raadgevinkje, dat is een proces.
Dat soort van proces volgen we hier op dit topic een beetje, iedereen draagt daar aan bij en een ieder raapt ervan af wat hij kan gebruiken op een bepaald moment in zijn ontwikkeling.

Het kan veel mensen helpen een referentie te hebben op welke manier ze uit het stramien van druk, geweld, onderdrukking zoals dat bij gebrek aan visie algemeen is geworden, kunnen breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:35

Simpelman schreef:
Sizzle schreef:
Veel zaken die simpelman schrijft lijken heel eenvoudig, maar ik denk dat simpelman onderschat welke mentale druk hij op het paard uitoefend uit pure langjarige ervaring.
Wat hij hier beschrijft als gewoon rustig aan en belonen is niet voldoende, er komt een bepaalde mindset bij kijken waardoor een paard van 500m afstand al ziet dat je niet eens hoeft te beginnen met klootzakken.
Dat is ook hét verschil waarom sommige mensen nooit problemen hebben met hengsten en andere al moeite hebben met een ruin met voorjaar in de kop.
Zelfs al doen ze voor de kijker exact hetzelfde, het is de blik in je ogen, de timing van je ophouding, het zelfvertrouwen en de volhardendheid dat ervoor zorgt dat je geweldloos veel kan bereiken.

Alle topruiters hebbe deze kwaliteiten geheid in huis, maar daarbovenop komt de druk van presteren. Zij kunnen daarmee het paard vrij makkelijk over zijn grenzen duwen.

Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.

Beste Simpelman, wil je ons dan eens trakteren met filmbeelden van hoe jij dan rijdt? Als het zo makkelijk en vanzelf bij je gaat wil ik daar graag van leren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:39

Anoniem schreef:
Beste Simpelman, wil je ons dan eens trakteren met filmbeelden van hoe jij dan rijdt? Als het zo makkelijk en vanzelf bij je gaat wil ik daar graag van leren.

Tja die vraag zat er natuurlijk een keer in Simpelman..

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:40

nuancering...

veel toppaarden beschikken ook over bovengemiddelde capaciteiten. Kort door de bocht gezegd; voor hen is in de spagaat gebracht worden net zo gemakkelijk als de schouderbinnenwaarts van flipje.

Neemt niet weg dat je nooit en te nimmer mentale grenzen mag passeren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:42

Waarom is er beeldmateriaal van Simpelman nodig? De berichten die hij (en anderen) plaatst zijn over het algemeen al leerzaam. Als hij anoniem wil blijven, hebben wij dat te respecteren. Toch :-)

Hopelijk gaan we nu weer inhoudelijk verder.

Sizzle, sterkte met je paard!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:47

Heb me nog niet volledig ingelezen in Andrew McLean maar al wel eens zeer interessante lezing van hem gezien op you-tube. Er zijn naast zijn boeken gelukkig ook heel veel informatie te vinden op internet.
Wil daar zeker nog meer over lezen... :) Vind dat je het mooi zegt, Sanne83 ...

Oh..even linkjes naar websites voor als anderen zich ook willen inlezen in wat Andrew McLean te vertellen heeft
http://www.equitationscience.com/
http://www.aebc.com.au/articles

Oh en Visitor... heb je dan ook het boek Equitation Science gelezen? Is dat heel anders dan het boek wat jij tipt? Kan het boek "Truth about Horses" maar slecht vinden...

Oh... ik vind nog een leuke link *\o/* zelf nog niet gelezen maar gaat over de leertheorie en hoe je die kan gebruiken voor je dressuurproef :Y)
http://www.horsesandpeople.com.au/article/boost-your-dressage-scores-learning-theory#.VmX_-nYvfIU
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 07-12-15 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:51

Jennyxx schreef:
Waarom is er beeldmateriaal van Simpelman nodig? De berichten die hij (en anderen) plaatst zijn over het algemeen al leerzaam. Als hij anoniem wil blijven, hebben wij dat te respecteren. Toch :-)

Omdat beeld meer zegt dan duizend woorden. :D

Simpelman is zeer gedreven hier en ik geloof zeker dat hij hele goede bedoelingen heeft. Ik begrijp niet zo goed waarom hij heel actief hier is en zelfs dit topic heeft geopend en ons dan geen deelgenoot wil maken van zijn kunde.
Dus waarom zou je anoniem willen zijn als je hier het grote voorbeeld kan zijn en een grote leermeester voor ons allen.

Jij vind dat hij hele leerzame berichten plaatst. Dat onken ik niet maar ik ik lees toch ook wel zaken die ik niet snap en die tegenstrijdig zijn. Dus kom maar op met die beelden. :D

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:54

Dat doet hij juist wel Gast5428... Hij heeft mij echt geholpen en dat doet hij nog steeds.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:54

Sizzle schreef:
Voor degene die het vroeg enkele pagina's geleden: het gaat heel slecht en ik weet nog steeds niets, ze begint nu zelfs balans problemen te omtwikkelen.
oei, das echt nie goed :(:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:56

Anoniem schreef:
Hoi Starbreeze,Ik heb nergens geschreven dat klassieke rijkunst niet goed is of dat het niet bestaat.
Alleen denk ik niet dat er hier één iemand is die perfect rijdt. We streven hopelijk allemaal naar perfectie maar Simpelman schuift alles wat niet in het perfecte plaatje van de klassieke rijkunst past naar slecht rijden. Zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome lijden.
Heb ik nog een vraag. Wat is nu precies klassiek? Goed paardrijden is volgens mij niet iets wat in één bepaald boek staat geschreven. Het is met respect, gevoel en met je hersens rijden. En voelen wat er gebeurd en wat er moet gebeuren. En soms kan het zo zijn dat het niet in het klassieke boek staat geschreven. Maar om het dan af te keuren gaat mij te ver.
Zolang je het paard niet schaad is elke vorm van paardrijden goed. Al ga je er achterstevoren op zitten.

Het punt is dat ik ook niet geloof in andere methoden dan die gebaseerd zijn op de klassieke dressuur. Neem als voorbeeld die foto van HP laatst in de hoefslag, die wordt verheerlijkt. Ik kan er niet naar kijken, zo vreselijk vind ik dat beeld. Strookt niet met mijn beeld van 'hoe het hoort'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:57

Starbreeze schreef:
Dat doet hij juist wel Gast5428... Hij heeft mij echt geholpen en dat doet hij nog steeds.

Maar ben jij dan niet geholpen met fysieke beelden?
Ik vind het bijzonder leerzaam om iemand goed te zien paardrijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:59

Sterkte Sizzle, dat klinkt niet goed :(:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:07

@Gast5428
Theorie lezen heb ik altijd erg fijn gevonden. Ik kan zowel beeld, als geschreven tekst erg goed omzetten in training en van de andere kant kan ik denk ik goed duidelijk maken op welk punt in de training we staan.

Wanneer iemand erg ervaren is, ga je de stappen in de training herkennen en kun je daar gericht advies opgeven.

Ik spreek in ieder geval voor mezelf dat ik met de tips van Simpelman echt uit de voeten kan. Ik hoef daar geen beeld bij te hebben, het gaat toch specifiek om mezelf in combinatie met mijn paard.
Maar ik kan het me voorstellen dat niet iedereen tekst om kan zetten in uitvoering.

Ik ben hem in ieder geval enorm dankbaar dat ik met al mijn vragen terecht kan en dat er met het grootste geduld op gereageerd wordt.

Ohja, en mijn paard is happy, wordt steeds gespierder en fijner te rijden. Wat willen we nog meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:08

Starbreeze schreef:
Anoniem schreef:

Het punt is dat ik ook niet geloof in andere methoden dan die gebaseerd zijn op de klassieke dressuur. Neem als voorbeeld die foto van HP laatst in de hoefslag, die wordt verheerlijkt. Ik kan er niet naar kijken, zo vreselijk vind ik dat beeld. Strookt niet met mijn beeld van 'hoe het hoort'.

Maar dat heeft toch ook niks met respect voor het paard te maken? Dus dat kan gewoon niet goed zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:10

Het is maar net hoe je dat bekijkt :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:20

Starbreeze schreef:
@Gast5428
Theorie lezen heb ik altijd erg fijn gevonden. Ik kan zowel beeld, als geschreven tekst erg goed omzetten in training en van de andere kant kan ik denk ik goed duidelijk maken op welk punt in de training we staan.

Wanneer iemand erg ervaren is, ga je de stappen in de training herkennen en kun je daar gericht advies opgeven.

Ik spreek in ieder geval voor mezelf dat ik met de tips van Simpelman echt uit de voeten kan. Ik hoef daar geen beeld bij te hebben, het gaat toch specifiek om mezelf in combinatie met mijn paard.
Maar ik kan het me voorstellen dat niet iedereen tekst om kan zetten in uitvoering.

Ik ben hem in ieder geval enorm dankbaar dat ik met al mijn vragen terecht kan en dat er met het grootste geduld op gereageerd wordt.

Ohja, en mijn paard is happy, wordt steeds gespierder en fijner te rijden. Wat willen we nog meer :)

Same here :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:25

Fijn Horseware. Maar dan nog zegt een film meer dan duizend woorden.

Ik hoop dat morgen Simpelman zo lief wil zijn zijn rijkunst middels film met ons te delen.

Welterusten allemaal. :evaw:

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:31

Nee niet altijd, wanneer ík nu specifiek een bepaald dingetje heb in mijn training, heb ik liever iemand die me uitlegt wat ik dan moet doen. Kan wel een filmpje kijken, maar dan weet ik nog niet hóe iemand dat doet. Plus dan zou dat filmpje exact moeten gaan over mijn dingetje en het paard ook hetzelfde in elkaar moeten steken als mijn paard. Daarnaast respecteer ik dat niet iedereen beeldmateriaal op internet wil plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:37

Ik hoef ook niet perse beelden en geloof ook niet in een perfecte ruiter.

Los daarvan.
Een paard kan een top dag hebben en je kunt 200% tevreden afstappen en toch zullen kijkers 10.000 dingen zien die nog niet goed zijn.
Er staat ergens op you-tube een filmpje van mijn stippel toen ze net zadelmak was. Ik ben/was zelf erg blij met hoe licht en makkelijk het paard ging, maar als je het zo op internet plompt dan weet ik ook wel dat er kommentaar komt dat het nog niet vw genoeg was, nog geen schwung, nog geen lengtebuiging etc etc.
Maar voor het stadium van africhting was het echter prima in orde.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:09

Hmm... Interessante vraag: wat vinden jullie; moet je instructeur/trice bereid zijn om af en toe, zijn of haar woorden( les) kracht bij te zetten door er zelf even op te gaan?
Zelf reed ik een ,bij vlagen,behoorlijk onvoorspelbaar enschrikachtig paard. De ene instructrice gaf eerlijk toe dat ze er zelf niet zo gouw op zou durven,daar heb ik respect voor.. De andere was minder dapper, die zei wel dat ze er ook op reed, maar niemand heeft het ooit gezien.. Toen ik het een keer vroeg tijdens de les, of ze iets even kon voordoen, vond ze dat niet zo nodig.. Vrij doorzichtig, dat besefte ze ook wel, waarschijnlijk, vanaf dat moment werd ze echt onredelijk en vals, en probeerde mij te kleineren. Heel jammer

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:15

sanne83 schreef:
Helemaal eens! (maar dat wist je dus al :D :D :D )

Ik ben echt fan van Mclean :j

Ik denk dat heel veel mensen veel verder kunnen komen in dressuur door GEEN dressuur te doen :))
Dressuur is namelijk het samenkomen van allerlei verschillende zaken die je, als je die allemaal tegelijk probeert te doen, waarschijnlijk nooit zult leren.

Verdiep je in de leertheorie. Verdiep je in waarom je paard doet wat ie doet en waarom, verdiep je in biomechanica en trainingsleer, zorg dat je paard ten alle tijden ontspannen kan blijven, zorg dat je weet hoe je je paard kan motiveren. Zorg dat je zelf een zo goed mogelijk zit hebt (zonder dat je de teugels in je handen hebt). Leer je paard (gewoon voor de lol en het leermoment :)) ) eens een oefening volledig aan met de clicker.
Het is echt onmogelijk om een mooie feel en timing van je (teugel)hulpen te hebben, als je nog aan het stoeien bent met je schrikkerige paard of als je je evenwicht niet kan houden of als je eigenlijk helemaal geen plaatje in je hoofd hebt wat je nou precies wilt van je paard (waardoor je nooit op het juiste moment kan belonen).

Ik voeg dan ook graag evidence based horsemanship van Dr. Stephen Peters en Martin Black aan dat lijstje toe.

@Pocca_Locca. Ik stap als instructeur vrijwel altijd op, mits ik er van overtuigd ben dat ik het paard er ook daadwerkelijk mee kan helpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:28

Thanks Jannico, dat is ook een goede tip!

Ik stap alleen zelf op als ik denk dat het iets gaat toevoegen. Als het paard zo onbetrouwbaar is dat ik er niet op wil, dan laat ik de ruiter er zelf ook niet opstappen :D

Overnemen doe ik alleen als ik het idee heb dat woorden alleen niet overkomen en dat het idee niet duidelijk is. Heel af en toe bij onzekere ruiters om het paard even te helpen of even te laten zien dat iets echt mogelijk is bij dat paard, maar over het algemeen probeer ik het dan zo min mogelijk te doen, want onzekere ruiters leren daar over het algemeen vrij weinig van :D.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:45

sanne83 schreef:
Thanks Jannico, dat is ook een goede tip!

Ik stap alleen zelf op als ik denk dat het iets gaat toevoegen. Als het paard zo onbetrouwbaar is dat ik er niet op wil, dan laat ik de ruiter er zelf ook niet opstappen :D

Overnemen doe ik alleen als ik het idee heb dat woorden alleen niet overkomen en dat het idee niet duidelijk is. Heel af en toe bij onzekere ruiters om het paard even te helpen of even te laten zien dat iets echt mogelijk is bij dat paard, maar over het algemeen probeer ik het dan zo min mogelijk te doen, want onzekere ruiters leren daar over het algemeen vrij weinig van :D.

Kijk, dat vind ik hout snijden, Sanne83!