Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Veel zaken die simpelman schrijft lijken heel eenvoudig, maar ik denk dat simpelman onderschat welke mentale druk hij op het paard uitoefend uit pure langjarige ervaring.
Wat hij hier beschrijft als gewoon rustig aan en belonen is niet voldoende, er komt een bepaalde mindset bij kijken waardoor een paard van 500m afstand al ziet dat je niet eens hoeft te beginnen met klootzakken.
Dat is ook hét verschil waarom sommige mensen nooit problemen hebben met hengsten en andere al moeite hebben met een ruin met voorjaar in de kop.
Zelfs al doen ze voor de kijker exact hetzelfde, het is de blik in je ogen, de timing van je ophouding, het zelfvertrouwen en de volhardendheid dat ervoor zorgt dat je geweldloos veel kan bereiken.
Alle topruiters hebbe deze kwaliteiten geheid in huis, maar daarbovenop komt de druk van presteren. Zij kunnen daarmee het paard vrij makkelijk over zijn grenzen duwen.
Simpelman schreef:Sizzle schreef:Veel zaken die simpelman schrijft lijken heel eenvoudig, maar ik denk dat simpelman onderschat welke mentale druk hij op het paard uitoefend uit pure langjarige ervaring.
Wat hij hier beschrijft als gewoon rustig aan en belonen is niet voldoende, er komt een bepaalde mindset bij kijken waardoor een paard van 500m afstand al ziet dat je niet eens hoeft te beginnen met klootzakken.
Dat is ook hét verschil waarom sommige mensen nooit problemen hebben met hengsten en andere al moeite hebben met een ruin met voorjaar in de kop.
Zelfs al doen ze voor de kijker exact hetzelfde, het is de blik in je ogen, de timing van je ophouding, het zelfvertrouwen en de volhardendheid dat ervoor zorgt dat je geweldloos veel kan bereiken.
Alle topruiters hebbe deze kwaliteiten geheid in huis, maar daarbovenop komt de druk van presteren. Zij kunnen daarmee het paard vrij makkelijk over zijn grenzen duwen.
Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.
Jennyxx schreef:Waarom is er beeldmateriaal van Simpelman nodig? De berichten die hij (en anderen) plaatst zijn over het algemeen al leerzaam. Als hij anoniem wil blijven, hebben wij dat te respecteren. Toch
Anoniem schreef:Hoi Starbreeze,Ik heb nergens geschreven dat klassieke rijkunst niet goed is of dat het niet bestaat.
Alleen denk ik niet dat er hier één iemand is die perfect rijdt. We streven hopelijk allemaal naar perfectie maar Simpelman schuift alles wat niet in het perfecte plaatje van de klassieke rijkunst past naar slecht rijden. Zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome lijden.
Heb ik nog een vraag. Wat is nu precies klassiek? Goed paardrijden is volgens mij niet iets wat in één bepaald boek staat geschreven. Het is met respect, gevoel en met je hersens rijden. En voelen wat er gebeurd en wat er moet gebeuren. En soms kan het zo zijn dat het niet in het klassieke boek staat geschreven. Maar om het dan af te keuren gaat mij te ver.
Zolang je het paard niet schaad is elke vorm van paardrijden goed. Al ga je er achterstevoren op zitten.
Starbreeze schreef:Anoniem schreef:Hoi Starbreeze,Ik heb nergens geschreven dat klassieke rijkunst niet goed is of dat het niet bestaat.
Alleen denk ik niet dat er hier één iemand is die perfect rijdt. We streven hopelijk allemaal naar perfectie maar Simpelman schuift alles wat niet in het perfecte plaatje van de klassieke rijkunst past naar slecht rijden. Zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome lijden.
Heb ik nog een vraag. Wat is nu precies klassiek? Goed paardrijden is volgens mij niet iets wat in één bepaald boek staat geschreven. Het is met respect, gevoel en met je hersens rijden. En voelen wat er gebeurd en wat er moet gebeuren. En soms kan het zo zijn dat het niet in het klassieke boek staat geschreven. Maar om het dan af te keuren gaat mij te ver.
Zolang je het paard niet schaad is elke vorm van paardrijden goed. Al ga je er achterstevoren op zitten.
Het punt is dat ik ook niet geloof in andere methoden dan die gebaseerd zijn op de klassieke dressuur. Neem als voorbeeld die foto van HP laatst in de hoefslag, die wordt verheerlijkt. Ik kan er niet naar kijken, zo vreselijk vind ik dat beeld. Strookt niet met mijn beeld van 'hoe het hoort'.
Starbreeze schreef:@Gast5428
Theorie lezen heb ik altijd erg fijn gevonden. Ik kan zowel beeld, als geschreven tekst erg goed omzetten in training en van de andere kant kan ik denk ik goed duidelijk maken op welk punt in de training we staan.
Wanneer iemand erg ervaren is, ga je de stappen in de training herkennen en kun je daar gericht advies opgeven.
Ik spreek in ieder geval voor mezelf dat ik met de tips van Simpelman echt uit de voeten kan. Ik hoef daar geen beeld bij te hebben, het gaat toch specifiek om mezelf in combinatie met mijn paard.
Maar ik kan het me voorstellen dat niet iedereen tekst om kan zetten in uitvoering.
Ik ben hem in ieder geval enorm dankbaar dat ik met al mijn vragen terecht kan en dat er met het grootste geduld op gereageerd wordt.
Ohja, en mijn paard is happy, wordt steeds gespierder en fijner te rijden. Wat willen we nog meer
sanne83 schreef:Helemaal eens! (maar dat wist je dus al![]()
![]()
)
Ik ben echt fan van Mclean![]()
Ik denk dat heel veel mensen veel verder kunnen komen in dressuur door GEEN dressuur te doen![]()
Dressuur is namelijk het samenkomen van allerlei verschillende zaken die je, als je die allemaal tegelijk probeert te doen, waarschijnlijk nooit zult leren.
Verdiep je in de leertheorie. Verdiep je in waarom je paard doet wat ie doet en waarom, verdiep je in biomechanica en trainingsleer, zorg dat je paard ten alle tijden ontspannen kan blijven, zorg dat je weet hoe je je paard kan motiveren. Zorg dat je zelf een zo goed mogelijk zit hebt (zonder dat je de teugels in je handen hebt). Leer je paard (gewoon voor de lol en het leermoment) eens een oefening volledig aan met de clicker.
Het is echt onmogelijk om een mooie feel en timing van je (teugel)hulpen te hebben, als je nog aan het stoeien bent met je schrikkerige paard of als je je evenwicht niet kan houden of als je eigenlijk helemaal geen plaatje in je hoofd hebt wat je nou precies wilt van je paard (waardoor je nooit op het juiste moment kan belonen).
sanne83 schreef:Thanks Jannico, dat is ook een goede tip!
Ik stap alleen zelf op als ik denk dat het iets gaat toevoegen. Als het paard zo onbetrouwbaar is dat ik er niet op wil, dan laat ik de ruiter er zelf ook niet opstappen
Overnemen doe ik alleen als ik het idee heb dat woorden alleen niet overkomen en dat het idee niet duidelijk is. Heel af en toe bij onzekere ruiters om het paard even te helpen of even te laten zien dat iets echt mogelijk is bij dat paard, maar over het algemeen probeer ik het dan zo min mogelijk te doen, want onzekere ruiters leren daar over het algemeen vrij weinig van.