[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:43

Starbreeze schreef:
Als hij lekker loopt (en dat doet hij meestal wel), vind ik het zonde om na 20 min. af te stappen, ik geniet ook wel van het rijden hoor, soms lekker oefeningen rijden. Ik snap dat een paard zo sneller iets leert maar ik heb hem toch ook om fijn mee te rijden en er wat langer van te genieten. Of is dat heel stom?

Ha, ha, dat is zeker niet stom! Maar je kunt dan toch ook iets anders gaan doen?

Mijne heeft ook haar regenpak aan. De "mannen" staan bloot, maar ik heb ze wel in een andere wei gezet zodat ze luw kunnen staan.

Starbreeze

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:54

Ja ik rij wel veel in de bak hoor... maar ik wissel het wel af en bouw meestal op en af naar een echte trainingsdag. En soms gaan we gewoon lekker rondjes galopperen (rondjes van 250 meter, dat is de omtrek van onze bak). Daarnaast doe ik ook aan vrijheidsdressuur en mag hij lekker uitkuren in de cirkel, of wandelen we wat rond en gaan we op zoek naar gras.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:56

LoveUggs schreef:
Ik heb gister gevraagd aan de eigenaresse van Yankee om een stukje te filmen van ons. Hij liep gister super fijn maar zoals jullie in het filmpje dalijk kunnen zien lopen we wel tegen wat dingetjes aan. Ik had net gegalopeerd met hem en daar heeft hij veel moeite mee. Daarna denkt hij bij iedere volte dat hij moet galopperen en dat is ook terug te zien. Vind het fijn om te zien dat ik hem daarna wel vrij snel terug heb in normaal tempo en hij weer de ontspanning op zoekt. Ik ben nog erg zoekende met hem, dat zie ik terug in mijn handhouding. (Tegenwoordig draag ik mijn handen eigenlijk altijd netjes, hier is dat minder) Hij mag wat meer lengte in de hals maar verder vind ik hem heel fijn lopen!

Als ik deze link neerzet, kunnen jullie dan mijn filmpje zien? (Zit op mijn mobiel!)

http://tinypic.com/player.php?v=308wk1s ... W1d7kd1HqB

Ik heb anders ook vast een foto maar daar kunnen jullie niet heel veel mee denk ik..

Hij doet het! Wat ik zie is een paard dat zijn balans nog erg mist, ik denk dat hij daarom erg onrustig wordt. Hij vindt het gewoon nog erg moeilijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:59

Oh dat is fijn!
Ja dat kan best kloppen. Dit doet hij alleen na de galop, maar dit vind hij heeeeeel erg moeilijk. Hij kent de baan dus met de galop zitten we nog in de 'aanleer fase'. Denk dat hij daarna zijn balans enigszins kwijt raakt want daarvoor liep hij onwijs fijn en erg fijn om mijn been op de voltes etc. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:11

Ik vond hem in draf ook nog wat vluchterig op de volte. Probeer eens slangenvoltes met 3 bogen te gaan rijden, op een heel rustig tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:11

Ik kan t filmpje niet goed zien want hij hapert bij mij heel erg, maar als hij er dan moeite mee heeft, ga dan even rustig stappen om de rust er weer in te krijgen. Wacht desnoods met galopperen totdat je hem in stap en draf beter voor elkaar hebt.

Starbreeze: Ik zou het juist niet te moeilijk maken, in dit soort figuren komt een paard juist uit balans. Herhalen is beter, tot inden treure dezelfde volte rijden bijv.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:17

Dit doet hij alleen na een galopje. Normaal loopt hij in rustiger tempo. :) maar terug naar stap is wel een goede :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:24

Ik heb ook nog een filmpje, het is wel van een paar maanden geleden. Mijn valkuil is dat ik het moeilijk vind wanneer mijn paard heet wordt, ik het te netjes wil blijven doen. Hij loopt graag groot en voorwaarts. Ik ga hem dan tegenhouden waardoor zijn neus er niet uit blijft. De afgelopen tijd ben ik hier hard mee aan de slag gegaan, voltes rijden met schoudertje er meer in, handen vooruit (alsof je een winkelwagen duwt) en mijn been er meer aan (was ik vergeten met zo'n voorwaarts paard denk ik..). Dus ik zal proberen mezelf binnenkort te laten filmen zodat jullie -hopelijk- verschil zien.

http://youtu.be/Y9OkJC1DyHU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:25

Joolien schreef:
Ik kan t filmpje niet goed zien want hij hapert bij mij heel erg, maar als hij er dan moeite mee heeft, ga dan even rustig stappen om de rust er weer in te krijgen. Wacht desnoods met galopperen totdat je hem in stap en draf beter voor elkaar hebt.

Starbreeze: Ik zou het juist niet te moeilijk maken, in dit soort figuren komt een paard juist uit balans. Herhalen is beter, tot inden treure dezelfde volte rijden bijv.

Ik ben het voor een deel met je eens Joolien, maar als ik met mijn paard tot in den treure op dezelfde volte blijf rijden, dan krijgt mijn paard toch echt stress.

En soms is het voor mijn paard zelfs fijner om even te galopperen, dan gaat de spanning eruit.

Of juist even doorbreken wat we aan het doen zijn, zodat we daarna weer rustig verder kunnen. Een slangenvolte in een heel laag draftempo helpt bij mijn paard weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:30

[***] schreef:
Joolien schreef:

Ik ben het voor een deel met je eens Joolien, maar als ik met mijn paard tot in den treure op dezelfde volte blijf rijden, dan krijgt mijn paard toch echt stress.

En soms is het voor mijn paard zelfs fijner om even te galopperen, dan gaat de spanning eruit.

Of juist even doorbreken wat we aan het doen zijn, zodat we daarna weer rustig verder kunnen. Een slangenvolte in een heel laag draftempo helpt bij mijn paard weer wel.

Kun je uitleggen waarom je paard stress krijgt? Want van herhaling weet ze wat er gaat komen en zou een paard juist rustiger moeten worden. DAt werkt bij die van mij juist heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:35

Mijn paard is gewoon een sensibele merrie en als ik iets verkeerd doe (bijv teveel been) als ik de volte wil openen, dan reageert ze heftig. Als ik dan blijf herhalen, schiet ze in de stress. Dan kan ik beter even iets anders gaan doen en daarna heel voorzichtig (en dus minder been) opnieuw gaan proberen om de volte te openen.

En dat teveel been geven is geen schop of iets dergelijks, maar soms ervaart mijn merrie ineens mijn been als "teveel" :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:37

[***] schreef:
Mijn paard is gewoon een sensibele merrie en als ik iets verkeerd doe (bijv teveel been) als ik de volte wil openen, dan reageert ze heftig. Als ik dan blijf herhalen, schiet ze in de stress. Dan kan ik beter even iets anders gaan doen en daarna heel voorzichtig (en dus minder been) opnieuw gaan proberen om de volte te openen.

Zou het dan niet juist de uitdaging zijn om te gaan zoeken naar die balans? Imo sla je daar een leermoment over, je kapt het af. Dat is zonde. Als je voelt dat je merrie spanning opbouwt, probeer dan zo te rijden dat je die spanning voor blijft. Is maar een idee hoor, maar het lijkt mij juist de uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:42

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je het eerst even zou moeten ervaren wat ze doet, helaas woon je te ver weg. Maar anders ben je van harte uitgenodigd om het eens te voelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:46

Joolien schreef:

Klopt dat dit heel moeilijk is, maar door je paard op de AC lijn echt terug te rijden (of maak een overgang naar stap of halt en draaf langzaam weer weg), kun je het tempo wat meer gaan beheersen en je paard de wending meer door begeleiden. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ook een goede is een diagonaal rijden, stel je gaat naar de rechterhand, en dan vlak zoor het einde van de diagonaal, wanneer je de hoek door gaat rijden, je linkerkand (buitenteugel dus) van de hals en echt op aanleuning nemen, ondersteun je paard met je binnenbeen, eventueel vanaf de knie, om de wending door te komen. Op deze manier vallen ze niet naar binnen.

Edit: dit laatste kun je ook toepassen op (slangen)voltes, dan zet je je paard echt aan de buitenteugel waardoor hij niet zo over de schouder naar binnen valt. Op deze manier krijgen ze ook wat vertrouwen dat jij ze de wending door helpt.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 02-06-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:48

Mijn paard wordt ook heet bij oefeningen die hij moeilijk vindt. Aard van het beestje. Dat wordt wel minder, maar vergt wel een andere aanpak (meer stapmomenten inbouwen en stress af laten vloeien), niet te vaak herhalen, gewoon af en toe eens wat moeilijks tussendoor pakken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:53

[***] schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je het eerst even zou moeten ervaren wat ze doet, helaas woon je te ver weg. Maar anders ben je van harte uitgenodigd om het eens te voelen.

Bouw je niet zelf spanning op..? Als je paard zo gevoelig is reageerd ze misschien daar op? Als ik op Yank te veel spanning in mijn handen heb dan reageerd hij daar ook erg sterk op. Kop vliegt om hoog, en als ik pech heb komt de rest er achteraan. Hij gaat in zn achteruit etc. Ik let er dus zeker op dat ik ontspan, of even wat vraag en meteen weer los laat. Anders bouwt hij ook spanning op en dan ga ik dus de gehele tijd de bak door zoals in het filmpje of nog erger.

Starbreeze, gister idd veel figuren gereden om hem bezig te houden, anders verveeld hij zich en gaat hij klieren. Zo ging ik bijv van f naar e van hand veranderen, e b e grote volte en dan van e naar m weer van hand veranderen. Moeilijke oefenen maar goed om juist balans op te zoeken en om het goede been te buigen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:57

Ja, en dan leren ze wachten ipv al hun gewicht op de voorkant te gooien en in één richting te gaan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:58

Bij mijn paard maakt het niet zoveel uit of iets moeilijk is. Soms wordt ze gewoon heet, gespannen of hoe het het ook noemen wilt. Doet ze zelfs in het land :D . Inderdaad "aard van het beestje".

Bij mijn paard werkt het wel goed om te proberen in een heel laag tempo te gaan draven, door haar vooral op je zit terug te rijden en zo steeds proberen of ze wil stretchen. Dat doet ze in een laag tempo makkelijker. Maar ook weer in galop makkelijker dan in stap :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:59

LoveUggs schreef:
[***] schreef:

Bouw je niet zelf spanning op..? Als je paard zo gevoelig is reageerd ze misschien daar op? Als ik op Yank te veel spanning in mijn handen heb dan reageerd hij daar ook erg sterk op. Kop vliegt om hoog, en als ik pech heb komt de rest er achteraan. Hij gaat in zn achteruit etc. Ik let er dus zeker op dat ik ontspan, of even wat vraag en meteen weer los laat. Anders bouwt hij ook spanning op en dan ga ik dus de gehele tijd de bak door zoals in het filmpje of nog erger.

Starbreeze, gister idd veel figuren gereden om hem bezig te houden, anders verveeld hij zich en gaat hij klieren. Zo ging ik bijv van f naar e van hand veranderen, e b e grote volte en dan van e naar m weer van hand veranderen. Moeilijke oefenen maar goed om juist balans op te zoeken en om het goede been te buigen.

Dat zou best goed kunnen. Gebeurt onbewust. Niet omdat ik bang ben dat ze achterlijk gaat doen, want dat doet ze niet, maar soms wil ik net iets te lang vasthouden of wil ik net nog een pasje extra wijken, waarbij ik bijv mijn hand niet genoeg loslaat en dan is er spanning.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:00

Dat is bij die van mij weer lastig, dat langzame draven, als hij zijn 'racepet' op heeft staan, dat resulteert dan in achter de loodlijn gaan lopen drammen. Op zo'n moment steek ik mijn handen naar voren en geef ik been, hij moet dan nog harder dan hij eigenlijk wil, maar dan op een volte. Wanneer ik dat een paar keer gedaan heb komt hij terug en vraagt hij aan mij wat hij moet doen (in het meest ideale geval dan :D, uiteraard hebben wij ook dagen dat ik af stap en denk: morgen weer een dag..)

Dat sneller loslaten herken ik ook, mijn vriendin rijdt hem wel eens (zij is GP ruiter) en die kan dat veel beter dan ik. Bij haar wordt hij nooit zo gespannen als dat hij dat bij mij wel eens kan doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 11:03

@[***], Misschien even goed op letten dan om te kijken of dot mee speelt? Volte? Hand opzij, en als ze de bocht om gaat weer los laten, en dan weer opnieuw. Binnenbeen erbij en er weer af. Dan houd je de ontspanning er wat meer in.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 02-06-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:06

Bij mij zit het meer in kortere ophoudingen maken wanneer hij dramt, dat anders oplossen ipv er aan gaan zitten aan de voorkant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:10

Starbreeze schreef:
Ik heb ook nog een filmpje, het is wel van een paar maanden geleden. Mijn valkuil is dat ik het moeilijk vind wanneer mijn paard heet wordt, ik het te netjes wil blijven doen. Hij loopt graag groot en voorwaarts. Ik ga hem dan tegenhouden waardoor zijn neus er niet uit blijft. De afgelopen tijd ben ik hier hard mee aan de slag gegaan, voltes rijden met schoudertje er meer in, handen vooruit (alsof je een winkelwagen duwt) en mijn been er meer aan (was ik vergeten met zo'n voorwaarts paard denk ik..). Dus ik zal proberen mezelf binnenkort te laten filmen zodat jullie -hopelijk- verschil zien.

http://youtu.be/Y9OkJC1DyHU

Heeft iemand mijn filmpje nog kunnen bekijken? :)
Ohja aan het einde kwam er een bakspook langs, niet op letten :+

Hier nog een recenter filmpje https://www.youtube.com/watch?v=OUYibPbkHfo ook nog niet perfect helaas.. maar geeft duidelijk mijn valkuil weer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:44

SinneJ schreef:
damian23 schreef:
SinneJ, Ik bind de teugels met een kort touwtje aan de bovenste ring van de longeersingel vast. Dus een beetje daar waar je je handen normaal zou hebben. Mijn paard liep niet echt fijn met bijzetteugels, bleef dan net even hangen. Ik wil graag dat hij zijn neus naar het zand doet en niet naar zijn knieen. Die bijzetters bewogen nog te veel door die gekke rubbers die erop zitten. Waarschijnlijk rijdtechnisch helemaal onverantwoord :o maar mijn paard loopt er super op.

Ik wil je er absoluut niet op afbreken, maar ik begrijp de meerwaarde tov rijden niet echt in dit geval? Op zich zijn touwtjes 'eerlijker' dan handen, natuurlijk, maar ik zou het niet snel doen :) wederom zonder afbreuk te doen op jouw methode. Wat zegt Yvonne je eigenlijk over longeren? Als ik zo nieuwsgierig mag zijn :o

Ik gebruik geen bijzetteugels/touwtjes, juist omdat mijn idee is dat je handen eerlijker zijn dan touwtjes :+

Ik ben benieuwd wat jullie doel precies is bij longeren? Moet het paard juist aanleuning nemen op die touwtjes of juist niet? Wil je alleen ontspanning en hoofd laag? Als je weet wat je doel is, kan je ook kijken waarom je wat zou gebruiken :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:46

Starbreeze schreef:
Als hij lekker loopt (en dat doet hij meestal wel), vind ik het zonde om na 20 min. af te stappen, ik geniet ook wel van het rijden hoor, soms lekker oefeningen rijden. Ik snap dat een paard zo sneller iets leert maar ik heb hem toch ook om fijn mee te rijden en er wat langer van te genieten. Of is dat heel stom?

Ik snap je helemaal, da's ook mijn valkuil :D Als je nog hele simpele dingen aan het aanleren bent, is het makkelijker om snel te stoppen, dan als je ingewikkeldere dingen vraagt (want wanneer is het precies goed genoeg?). Dan ben ik ook geneigd om nog even door te gaan. Daarom rijd ik nu vaak met een stopwatch om te voorkomen dat ik dat doe.

Gaat er iemand trouwens hierheen? Ik ga eigenlijk alleen heen voor de lessen van Andrew Mclean.
http://www.teugeldrukmeter.nl/training- ... eugeldruk/
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 02-06-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt