Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:21

Het is geen wedstrijd van wie het meeste punten verdiend in de GP.
Misschien rijden wij de basis wel veel beter dan dat de GP ruiters dat kunnen.
Ik heb helemaal geen ambitie om GP te kunnen starten met mijn 22 jarige draver. Maar wel om uiteindelijk een lange klasse 2 te kunnen rijden in de endurance. En daar heb ik goed ruggebruik voor nodig. Dus dressuren we en dat doe ik het liefst vriendelijk en goed. De basis is wat mij betreft het belangrijkst, daar racen wij niet doorheen. En dat wordt met GP paarden vaak wel gedaan. Ze krijgen geen tijd/rust. En dat vind ik persoonlijk jammer. Omdat de basis zo waardevol is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:23

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten die écht niks toevoegden verwijderd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:28

Anoniem schreef:
biscaya schreef:
Laat ik het zo zeggen ik heb weleens achter de schermen mogen meekijken bij Dhr Gal en consorten en daar kreeg ik toch een beetje plaatsvervangende schaamte.. Dat gaat toch wel heel erg ver..
Niets lijkt op wat het is..

Ik ben ook niet direct een fan van Gal maar het is wel zo dat hij grandprix rijdt en jij in de basis.
Maar ik heb het hier niet over Gal gehad. (ben er toevallig vandaag wel geweest)
Maar Simpelman gaf kritiek op de clinic van Carl hester. En dan met name over het wat ronder instellen van Valegro.
Tja, dan denk ik, laat eens zien als jij het zoveel beter kan.

Volgens mij gaf Simpelman commentaar op jouw interpretatie van de clinic?

Het kan mij echt vrij weinig schelen wie er wel of niet Grand Prix rijdt, ik ben meer geïnteresseerd in de gezondheid van paarden.

Het blijft toch vreemd dat heel veel aspecten van dressuurtraining als revalidatie training gebruikt kunnen worden, maar dat dressuurpaarden de meeste blessures hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:29

Simpelman, ik geef altijd antwoord op de door aan mij gestelde vragen dus ik vind het niet terecht dat je zegt dat ik niks beargumenteer.
Wat mij opvalt, en dat heb ik al eerder aangegeven, is aan het zelfverheerlijking in dit topic. En daar bedoel ik niet alleen jou mee. Jij Simpelman komt volgens mij graag over als de professor, de leraar maar ik breng graag enige nuance in omdat hetgeen jij stelt echt niet altijd de enige waarheid is. Er zijn meer wegen die naar Rome rijden.

Verder zijn er hier een aantal bokkers/ruiters die continue op zoek zijn naar bevestiging en/of complimentjes. En natuurlijk is het leuk als dingen fijn gaan of als er iets gelukt is maar het lijkt onderhand wel een theeleutclubje. Ik heb het eerder al eens zweverig genoemd.
En de reden dat ik hier reageer is dat ik de bokkers een andere kant wil laten zien. En wat zij er mee doen is aan de bokkers. Ik kan het niet laten om in een topic als deze enige nuance te brengen.
Het is een interessant topic en ik wil gewoon mee kunnen discussieren.

Jammer dat er nu weer een moderatoropmerking is geplaatst.
Dat slaat weer nergens op.
In een discussie gaat het weleens wat andere kanten op. Niemand is hier volgens mij over de schreef gegaan en toch weet een moderator weer zo'n topic te verkloten. Erg jammer weer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:31

Anoniem schreef:
Jammer dat er nu weer een moderatoropmerking is geplaatst.
Dat slaat weer nergens op.
In een discussie gaat het weleens wat andere kanten op. Niemand is hier volgens mij over de schreef gegaan en toch weet een moderator weer zo'n topic te verkloten. Erg jammer weer.

De mod opmerking gaat dan ook niet over de discussie die onstaan is, maar op dat ene berichtje dat het hier gaat exploderen, dat inderdaad geheel off topic was.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:32

Oke, dan nog vind ik wel erg ver gaan om dan meteen in te grijpen. Wat een kleuterschool blijft het hier toch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:33

Gast5428, ik denk dat je sommige dingen misinterpreteert.
Je kunt namelijk prima je paard een stukje initiatief geven en toch streng blijven.

Als een paard loopt te klieren om een 'gevaarlijk' schaap waar we al 100x langsgekomen zijn dan heeft dat paard echt vreselijk pech want ik ga toch heus mijn zin krijgen. Echter zal ik dan niet de 'hij mot gewoon luisteren schop hem naar voren techniek' gebruiken, maar gebruik mijn extra hersencellen die ik meer heb tov het paard.

Ik heb nog niemand gezien hier die dan zou zeggen: oh hij wil niet, dan maar niet.

Veel zaken die simpelman schrijft lijken heel eenvoudig, maar ik denk dat simpelman onderschat welke mentale druk hij op het paard uitoefend uit pure langjarige ervaring. Wat hij hier beschrijft als gewoon rustig aan en belonen is niet voldoende, er komt een bepaalde mindset bij kijken waardoor een paard van 500m afstand al ziet dat je niet eens hoeft te beginnen met klootzakken.
Dat is ook hét verschil waarom sommige mensen nooit problemen hebben met hengsten en andere al moeite hebben met een ruin met voorjaar in de kop.
Zelfs al doen ze voor de kijker exact hetzelfde, het is de blik in je ogen, de timing van je ophouding, het zelfvertrouwen en de volhardendheid dat ervoor zorgt dat je geweldloos veel kan bereiken.

Alle topruiters hebbe deze kwaliteiten geheid in huis, maar daarbovenop komt de druk van presteren. Zij kunnen daarmee het paard vrij makkelijk over zijn grenzen duwen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:37

Gast5428, Ik vind het juist waardevol als mensen schrijven dat het goed is gegaan. Hoe meer hoe beter, hoe meer ik zelf ook weet dat ik op de goede weg ben voor mijn paard. Misschien kun jij die berichten overslaan en alleen (op een vriendelijke ;-) ) manier meepraten met rijkunstige onderwerpen die je interesseren?

Enfin, ik ga weer ontopic :D

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:38

Ik lees nog steeds fanatiek mee en haal uit de verhalen wat ik kan gebruiken en pas dat toe. Tot nu toe het resultaat een paard wat vele mate beter beweegt en in z'n vel zit. Welke ik eindelijk weer onder het zadel kan rijden en het ruime stappen en ruggebruik mag gaan voelen. Ik ben dus ben erg blij met dit topic en wat een besproken wordt.

Wel heb ik naar aanleiding van de laatste pagina's in dit topic een moderator getipt. Ik erger mij zeer aan berichten die niks toevoegen aan de discussie of puur geplaatst zijn om te rellen. Dit topic is niet de enige die ik lees, ik kijk om me heen, discusieer en pas toe. Ik heb dan niet iemand nodig hebben met rellerige posts mij een ander beeld opdringt. Gefundeerde argumenten met voorbeelden en evt beeldmateriaal, daar kan ik wat mee!

Goed en nu weer verder met het SAMEN werken aan beter bewegen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:39

[quote="Simpelman"

Het is commercie en ambitie en er zullen voorzover mogelijk alleen beelden naar buiten gebracht worden die de handel niet verstoren.[/quote]

DIT DUS!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Er is dus een hoop wat je niet weet Gast5428.. En dan rij ik liever basis.. voorheen trouwens wel een stukkie hoger dan de basis gereden ( met eerlijk is eerlijk veel ruk en pluk werk. .En voortijdig geblesseerd.. Die geniet nu van zijn pensioen DAT ben ik hem verplicht omdat ik niet beter wist! Dus laat mij maar lekker voorlopig maar in de basis rijden..Zit ik helemaal niet mee..Ik hoop dat mijn huidige paard heel veel langer mee mag gaan nu ik een andere veel eerlijkere weg naar t paard toe ben ingeslagen en dan komt dat hogere nivo echt wel.
Laatst bijgewerkt door Othilly op 07-12-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:40

Goede ervaringen delen, is ineens vissen naar complimentjes...

Die mag je uitleggen

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:43

Ik noem dat altijd kennis overdracht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:44

Dank voor je bericht Sizzle.
Ben het met je eens wat betreft initiatief geven. Ik heb eerder al geschreven dat je duidelijk moet zijn naar je paard en daar bedoel ik niet mee dat je moet dwingen maar gewoon consequent zijn en niet te veel trutten. Been betekend voorwaarts. Een weerstandbiedende hand betekend terug enz. Dus niet 100 kreeg vragen of je paard eens terug wil komen of 30 keer drijven of je paard naar voor wilt gaan.
Dat bedoel ik en ik denk dat wij beiden hetzelfde bedoelen.

Of Simpelman werkelijk zoveel ervaring heeft is gissen. Ik ben nu ik in dit topic meelees niet meer zo zeker over wat de ervaring werkelijk is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:46

Mijn opmerking, dat het topic op exploderen staat, daar bedoelde ik mee, dat het superactief is, en snel! Ik bedoelde het beslist niet om te rellen! ( beetje impulsief, oke..) maar ik plaats ook inhoudelijke posts

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:48

Dan denk ik dat je toch een verkeerd beeld hebt van iedereen in dit topic. Want ik kan niemand benoemen in dit topic die 100 keer vraagt of 30 keer drijft.
Naar mijn idee is het grootste deel consequent. Dus vandaar dat ik je ook niet begrijp als je zegt dat wij teuten. Misschien moet je die vooroordelen even naast je neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:48

Ik ben hier ook niet om te rellen hoor. Alleen om het te nuanceren. :D
Dat sommige hier mij niet aardig vinden, prima, ik neem geen blad voor de mond maar ik ben nergens grof, scheld niemand uit. Ik houd best van een (pittige) discussie en kan er ook tegen als mensen mij tutoyeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:54

Lupucelle, dat zal inderdaad niemand weten. Maar aangezien zijn oog voor problemen duidelijk geschoold is en de oplossingen te makkelijk lijken (maar niet makkelijk zijn) denk ik wel dat het hier gaat om iemand die genoeg paarden in handen gehad heeft ;)

Mijn man (geen ervaring met paarden) heeft een natuurlijke dominantie en rust over zich waardoor hij na 10 min uitleg ieder jong paard kan longeren en vashouden met inrijden.
Die innerlijke rust en 'met mij valt niet te kloten' uitstraling mist bij een overgroot deel van de ruiters.
Als die onzeker in het hart ruiters een paard belonen als het ergens bang voor was zullen ze dat geheid op het verkeerde moment doen waardoor het paard de touwtjes in handen krijgt en ze uiteindelijk toch weer dwang zullen gaan toepassen.
Ik heb echter het idee dat een groot deel hier wel degelijk weet waarbhij/zij mee bezig is en zeker niet loopt koetschi koetschi-en.

Ben trouwens 4 dagen van huis geweest en heb alleen vandaag een beetje gelezen, dus sorry als ik niet erg op nieuwe vordering in ga :o

Voor degene die het vroeg enkele pagina's geleden: het gaat heel slecht en ik weet nog steeds niets, ze begint nu zelfs balans problemen te omtwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-12-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:55

Raamzicht schreef:
Gebruik je ook een bridge signaal om aan te geven welk gedrag je precies beloont simpelman? Sommige van je verhalen klinken richting clickeren, dan kun je heel precies aangeven welk gedrag je beloont en paarden hebben het veel sneller door. Aangezien je vaak met leertheorie aankomt en dergelijke. Je kunt het voor alles inzetten. Zoals je zelf al schrijft.

Ik haal even dit naar boven. Was mij ook al opgevallen, raamzicht, leuk. Gebruik jij zelf clickertraining bij het rijden? Ik vind het erg waardevol.

Maar los daarvan denk ik dat voor iedereen in dit topic (meer) kennis van leertheorie heel waardevol kan zijn. (Behalve dan voor Sanne83 want die is daar al helemaal in thuis geloof ik :D) dus ik wil voor de liefhebber twee leestips geven: Truth about horses van McLean en Denkwerk van Teblick. Beide zijn van belang (eigenlijk is kennis van leertheorie dat in het algemeen) voor alle disciplines en of je nou werkt met beloningen of niet, of met de ouderwetse 'hulpen' en hulpmiddelen of niet. Echt aanraders om meer inzicht in je eigen rijden te krijgen vind ik. Overigens ook voor andere gedrags"problemen". (Denk aan die Tucker die nu ook de dressuur wereld binnen komt, die doet eigenlijk niets anders dan de leertheorie heel goed in de praktijk brengen - dat is even voor Gast5428, het is dus niet zweverig maar heeft ook, vooral, praktisch nut ;) )
Heb al vaker op deze boeken gewezen maar hopelijk bereik ik zo weer wat mensen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:56

biscaya schreef:
Even weer terug naar de bitten (knevel trens) tijdje terug kwamen hier deze bitten voorbij..Ik heb er zelf 1 enkel gebroken..
Nu merkte ik dat er hier veel voorstanders waren van knevel maar dan dubbel gebroken. Sprak vandaag de tandarts en er waren schijnbaar nieuwe onderzoeken gedaan o.a in samenwerking met Sprenger en nu schijnen ze toch weer meer voorstander te zijn van enkel gebroken.. Ik zelf heb een enkel gebroken ( had deze nog liggen) en vond het wel es ff de moeite waard om deze een tijdje te proberen ( had dubbelfebroken watertrens.. Tot nu toe bevalt dit bit goed..
Is jullie wat bekend over deze onderzoeken?

Nee, maar ik heb enkelgebroken altijd al wel een goed bit gevonden. Ik snap niet dat mensen vinden dat dit een notenkrakereffect heeft; de ringen komen toch nooit tegen elkaar, bit kan toch noet dubbelklappen? Daarnaast wijst de schakel met de tong mee wanneer het paard correct aan de teugel gaat, dwz met de neus voor de ll.

Wanneer je een normaal dubbelgebroken bit hebt (dus niet die kk ultra's) dan is het tussenstukje zo breed dat de schakels recht op de lagen komen, dat zit vast niet lekker. De ultra's zijn gedraaid en een stuk smaller.

Ik heb zowel dubbel als enkelgebroken bitten in mijn collectie. Het maakt niet zo heel veel uit wat ik erin hang. Nu toevallig een dubbelgebroken kk ultra, maar ik heb deze ook in enkelgebroken en mijn pelham is ook enkelgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:58

Oh, wat jammer dat het met je paard achteruit gaat Sizzle. Wanneer krijg je de uitslagen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:59

Ik hoop snel want ik weet nu echt niet wat ik wel of juist niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:00

Geef je hier een update wanneer de uitslagen er zijn?
Heel veel sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:06

Uiteraard :)

De andere is uit de groeispurt denk ik.
Wat liep die ongelovelijk fijn en soepel aan de longe vandaag. Wat een goed paard is dat aan het worden <3
Als ze dadelijk niet meer zo'n last heeft van haar mentale blokkades dan is ze vermoedelijk een zalig wedstrijdpaard.
Echter zal daar nog wel even tijd overheen gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:09

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:
Ik kan redelijk goed lezen.
Hij kan zich niet sterk maken ook al zou hij dat willen.

In jouw filosofie van rijden geloof ik niet zo. Goed paardrijden willen wij natuurlijk allemaal zoals zonder enige dwang en dat het allemal volgens het boekje gaat.
Jij bent volgens mij de enige waar het bij lukt. Laat het dan ook eens zien Simpelman.
Ik denk te weten dat jij ook wel rijervaring hebt maar voor mij ben jij ook één van de vele internetruiters.
Een hoop theoretisch geklets. Je spiegelt het allemaal wel erg mooi voor en sprookjes bestaan echt niet hoor Simpelman.

Wellicht ben jij degene die de berichten eens beter zou moeten lezen. Het merendeel hier rijdt op de klassieke manier, hoe kóm je erop dat dit niet zou werken....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:12

Wat naar Sizzle ;( Heel veel sterkte!

Visitor schreef:
Raamzicht schreef:
Gebruik je ook een bridge signaal om aan te geven welk gedrag je precies beloont simpelman? Sommige van je verhalen klinken richting clickeren, dan kun je heel precies aangeven welk gedrag je beloont en paarden hebben het veel sneller door. Aangezien je vaak met leertheorie aankomt en dergelijke. Je kunt het voor alles inzetten. Zoals je zelf al schrijft.

Ik haal even dit naar boven. Was mij ook al opgevallen, raamzicht, leuk. Gebruik jij zelf clickertraining bij het rijden? Ik vind het erg waardevol.

Maar los daarvan denk ik dat voor iedereen in dit topic (meer) kennis van leertheorie heel waardevol kan zijn. (Behalve dan voor Sanne83 want die is daar al helemaal in thuis geloof ik :D) dus ik wil voor de liefhebber twee leestips geven: Truth about horses van McLean en Denkwerk van Teblick. Beide zijn van belang (eigenlijk is kennis van leertheorie dat in het algemeen) voor alle disciplines en of je nou werkt met beloningen of niet, of met de ouderwetse 'hulpen' en hulpmiddelen of niet. Echt aanraders om meer inzicht in je eigen rijden te krijgen vind ik. Overigens ook voor andere gedrags"problemen". (Denk aan die Tucker die nu ook de dressuur wereld binnen komt, die doet eigenlijk niets anders dan de leertheorie heel goed in de praktijk brengen - dat is even voor Gast5428, het is dus niet zweverig maar heeft ook, vooral, praktisch nut ;) )
Heb al vaker op deze boeken gewezen maar hopelijk bereik ik zo weer wat mensen :)

Helemaal eens! (maar dat wist je dus al :D :D :D )

Ik ben echt fan van Mclean :j

Ik denk dat heel veel mensen veel verder kunnen komen in dressuur door GEEN dressuur te doen :))
Dressuur is namelijk het samenkomen van allerlei verschillende zaken die je, als je die allemaal tegelijk probeert te doen, waarschijnlijk nooit zult leren.

Verdiep je in de leertheorie. Verdiep je in waarom je paard doet wat ie doet en waarom, verdiep je in biomechanica en trainingsleer, zorg dat je paard ten alle tijden ontspannen kan blijven, zorg dat je weet hoe je je paard kan motiveren. Zorg dat je zelf een zo goed mogelijk zit hebt (zonder dat je de teugels in je handen hebt). Leer je paard (gewoon voor de lol en het leermoment :)) ) eens een oefening volledig aan met de clicker.
Het is echt onmogelijk om een mooie feel en timing van je (teugel)hulpen te hebben, als je nog aan het stoeien bent met je schrikkerige paard of als je je evenwicht niet kan houden of als je eigenlijk helemaal geen plaatje in je hoofd hebt wat je nou precies wilt van je paard (waardoor je nooit op het juiste moment kan belonen).