Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:biscaya schreef:Laat ik het zo zeggen ik heb weleens achter de schermen mogen meekijken bij Dhr Gal en consorten en daar kreeg ik toch een beetje plaatsvervangende schaamte.. Dat gaat toch wel heel erg ver..
Niets lijkt op wat het is..
Ik ben ook niet direct een fan van Gal maar het is wel zo dat hij grandprix rijdt en jij in de basis.
Maar ik heb het hier niet over Gal gehad. (ben er toevallig vandaag wel geweest)
Maar Simpelman gaf kritiek op de clinic van Carl hester. En dan met name over het wat ronder instellen van Valegro.
Tja, dan denk ik, laat eens zien als jij het zoveel beter kan.
Anoniem schreef:Jammer dat er nu weer een moderatoropmerking is geplaatst.
Dat slaat weer nergens op.
In een discussie gaat het weleens wat andere kanten op. Niemand is hier volgens mij over de schreef gegaan en toch weet een moderator weer zo'n topic te verkloten. Erg jammer weer.
Raamzicht schreef:Gebruik je ook een bridge signaal om aan te geven welk gedrag je precies beloont simpelman? Sommige van je verhalen klinken richting clickeren, dan kun je heel precies aangeven welk gedrag je beloont en paarden hebben het veel sneller door. Aangezien je vaak met leertheorie aankomt en dergelijke. Je kunt het voor alles inzetten. Zoals je zelf al schrijft.
biscaya schreef:Even weer terug naar de bitten (knevel trens) tijdje terug kwamen hier deze bitten voorbij..Ik heb er zelf 1 enkel gebroken..
Nu merkte ik dat er hier veel voorstanders waren van knevel maar dan dubbel gebroken. Sprak vandaag de tandarts en er waren schijnbaar nieuwe onderzoeken gedaan o.a in samenwerking met Sprenger en nu schijnen ze toch weer meer voorstander te zijn van enkel gebroken.. Ik zelf heb een enkel gebroken ( had deze nog liggen) en vond het wel es ff de moeite waard om deze een tijdje te proberen ( had dubbelfebroken watertrens.. Tot nu toe bevalt dit bit goed..
Is jullie wat bekend over deze onderzoeken?
Anoniem schreef:Simpelman schreef:Ik kan redelijk goed lezen.
Hij kan zich niet sterk maken ook al zou hij dat willen.
In jouw filosofie van rijden geloof ik niet zo. Goed paardrijden willen wij natuurlijk allemaal zoals zonder enige dwang en dat het allemal volgens het boekje gaat.
Jij bent volgens mij de enige waar het bij lukt. Laat het dan ook eens zien Simpelman.
Ik denk te weten dat jij ook wel rijervaring hebt maar voor mij ben jij ook één van de vele internetruiters.
Een hoop theoretisch geklets. Je spiegelt het allemaal wel erg mooi voor en sprookjes bestaan echt niet hoor Simpelman.
Visitor schreef:Raamzicht schreef:Gebruik je ook een bridge signaal om aan te geven welk gedrag je precies beloont simpelman? Sommige van je verhalen klinken richting clickeren, dan kun je heel precies aangeven welk gedrag je beloont en paarden hebben het veel sneller door. Aangezien je vaak met leertheorie aankomt en dergelijke. Je kunt het voor alles inzetten. Zoals je zelf al schrijft.
Ik haal even dit naar boven. Was mij ook al opgevallen, raamzicht, leuk. Gebruik jij zelf clickertraining bij het rijden? Ik vind het erg waardevol.
Maar los daarvan denk ik dat voor iedereen in dit topic (meer) kennis van leertheorie heel waardevol kan zijn. (Behalve dan voor Sanne83 want die is daar al helemaal in thuis geloof ik) dus ik wil voor de liefhebber twee leestips geven: Truth about horses van McLean en Denkwerk van Teblick. Beide zijn van belang (eigenlijk is kennis van leertheorie dat in het algemeen) voor alle disciplines en of je nou werkt met beloningen of niet, of met de ouderwetse 'hulpen' en hulpmiddelen of niet. Echt aanraders om meer inzicht in je eigen rijden te krijgen vind ik. Overigens ook voor andere gedrags"problemen". (Denk aan die Tucker die nu ook de dressuur wereld binnen komt, die doet eigenlijk niets anders dan de leertheorie heel goed in de praktijk brengen - dat is even voor Gast5428, het is dus niet zweverig maar heeft ook, vooral, praktisch nut
)
Heb al vaker op deze boeken gewezen maar hopelijk bereik ik zo weer wat mensen