[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:09

Het zich goed leren bewegen van het paard onder de ruiter is vooral een kwestie van het gevoel van veiligheid dat een paard moet hebben, het begrepen hebben van de vraag.
Hoe minder je vraagt, hoe korter je het vraagt, hoe simpeler je het maakt des te meer resultaat zul je boeken.
Door te stoppen na drie échte goede passen in draf, levert meer op dan het weken "trainen van de achterhand".

Er is een tendens om veel te veel te focussen op dressuurtraining, paarden volledig murw te rijden.
Ga lekker wandelen, maak een sprongetje en klim een heuveltje op, bekijk de maaidorser van dichtbij en de nieuwe vuilnisbak van de buren, dat snapt een paard, daar is hij in zijn natuurlijk gedrag.
3 Keer per week 20 minuten dressuur?
Ik doe niet meer dan dat, voor de rest maken we het gezellig.
Sterk worden komt vanzelf met de zich ontwikkelende verbetering van de bewegingen.
Maar ik doe volgend jaar niet mee met de Olympische spelen. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:13

[***] schreef:
Starbreeze schreef:

Dat met die meters lijn heb ik opgelost door een aantal lessen te nemen. Heb nu een goede en handige manier om ze vast te houden. Alleen dat versnellen is lastig. Ik wil absoluut niet remmen aan die longeerlijnen.

[***]: je hebt toch je speciale www.longeer-stem.nl altijd bij je ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:29

Simpelman schreef:
3 Keer per week 20 minuten dressuur?
Ik doe niet meer dan dat, voor de rest maken we het gezellig.
Sterk worden komt vanzelf met de zich ontwikkelende verbetering van de bewegingen.
Maar ik doe volgend jaar niet mee met de Olympische spelen. :)

Je bedoelt hopenlijk wel in een uurtje rijsessie , ca 20 min. daarvan en in blokjes serieus dress en/of spring werken ?
Daar vallen balkjes e.d. voor mij ook onder.
Ik stop ook wel es na half uurtje onder zadel, haal alles eraf en ga lekker freestyle wat doen met paardje.
Kunnen ze boel verwerken, en zich effe uitleven.

Citaat:
Er is een tendens om veel te veel te focussen op dressuurtraining, paarden volledig murw te rijden.
Ga lekker wandelen, maak een sprongetje en klim een heuveltje op, bekijk de maaidorser van dichtbij en de nieuwe vuilnisbak van de buren, dat snapt een paard, daar is hij in zijn natuurlijk gedrag.

Joh, je moest es weten hoe "maf/gek/idioot/geschift" je wordt gevonden als je op bovenstaande manier bezig bent met de paardjes bij je...
En hoe stevig je in je stalschoenen moet staan om je daar niks van aan te trekken.

Ken toch fiks aantal om me heen die vrijwel nooit grondwerken, niet longeren (of paard mot "vast-zitten") en al helemaal nooit van het erf afkomen of het moet met het paard in een trailer zijn achter suv(ferds) bak hangend.
Feitelijk.... is het diep-triest.... ;(

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:36

Het is feitelijk diep triest.

20 Min "werk" en de rest scharrelen, één uur of meer maar niet doorzeuren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:40

Ik vind dat wel moeilijk hoor, zo kort rijden. Je rijdt toch ook los in draf en galop? Of tel je die tijd niet mee.

Alles bij elkaar zit ik meestal op een uur. Soms meer zelfs.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 01-06-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:40

Oh maar ik doe ook van alles. Vrijdag nog heerlijk in het bos geweest (met crossbaan en hindernisjes). Dat is heerlijk! Lekker in een rustig galopje slalommen over het crosspad, hier en daar een heuse boomstam springen ( wel 40 cm hoog). De waterbak is ook altijd leuk.

Ben het met Peetstap eens dat je dan inderdaad heel raar wordt aangekeken. Helemaal omdat ik als ik les heb liever buiten op het gras rijd dan in die suffe manege. De manege ligt nl vlak aan een 80 km weg en daar komt veel verkeer langs. Heerlijk!

Laatst werd mij verweten dat het "zonde" van mijn paard is dat ik er geen wedstrijden (meer) mee rijd. Mijn verhaal is redelijk vergelijkbaar met Horseware. Door de spanning zette ze haar nek erop, stak haar voorbenen lekker vooruit en zette haar rug vast. Maar ik reed net als Horseware met gemak dubbele winstpunten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:42

Starbreeze schreef:
Ik vind dat wel moeilijk hoor, zo kort rijden. Je rijdt toch ook los in draf en galop? Of tel je die tijd niet mee.

Ik heb afgelopen zondag wel 20 min gereden *\o/* . Had zaterdag les en wilde zondag even kijken of het fijne gevoel van de les nog terug te vinden was. En ja hoor, binnen 20 min (daar zit ook de tijd van het langs de weg naar het terrein rijden bij) was het gevoel daar. Dus ik ben gewoon gestopt. Heb alleen gestapt en gedraafd.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:43

Als ik longeer combineer ik dat meestal ook met wat " dressuur aan de hand". Ook zoiets waarmee je nooit een wp gaat halen (volgens je omgeving ).

Als ik les heb maken we meestal het uur wel vol. Incl in-uit en tussendoor lange teugel. Maar als ik zelf rij kom ik meestal op 40 min. 20 min echt werken en de andere 20 is warming up en cooling down. Doelen stellen heet dat ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:44

Mijn doel was zondag binnen 20 min bereikt..... Een ontspannen losgelaten paard. Dan hoef ik niet perse nog te galopperen. Paard blij, ik blij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:53

Ik vergeet ook wel eens de tijd...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:58

Gewoon ontspannen bewegen, wandelen, springen, balkjes, galopperen, warming up, met de kar weg, de heuvel op klimmen en afdalen, één uur of drie uur, of 20 minuten, hoe het uitkomt.
20 Min dressuur, 3 X per week, serieus, ik help het paard met het vinden van de oplossing (=bepaalde beweging), Ik ben heeel blij met de reactie en stap af.

Hij herinnert zich nu de volgende exact wat ik vroeg en hoe hij dat precies oploste.
We doen dat een paar keer precies zo, en daarme hebben we een blokje aan ons commnunicatie bouwwerk toegevoegd en aan zijn "bewegingsprogramma".
Later gebruik ik een aantal van die "blokjes" samen om bijvoorbeeld al voorwaarts gaand, opbollend en inbuigend onder kruishulpen, naar een heel zachte weerstandbiedende hand in de hand gesteld halt te houden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:42

SinneJ schreef:
damian23 schreef:

Ik wil je er absoluut niet op afbreken, maar ik begrijp de meerwaarde tov rijden niet echt in dit geval? Op zich zijn touwtjes 'eerlijker' dan handen, natuurlijk, maar ik zou het niet snel doen :) wederom zonder afbreuk te doen op jouw methode

er is geen meerwaarde tov rijden alleen ik rijd niet iedere dag. Ik heb ze net zo lang als dat ik mijn bijzetteugels heb. En die heb ik al veel langer dan de meeste mensen omdat ik wil dat mijn paard in de stretch loopt. Als ik de bijzetters zo gebruik als will faeber bleef mijn paard wat achter de loodlijn hangen door het gebungel van de bijzetters. En teugels bungelen niet zo. Voor mijn paard werkt het gewoon goed. Het enige verschil met bijzetters is dat de teugels vast zitten ter hoogte van de schoft en bijzetters ter hoogte van de schouder. En een longeerhulp loopt weer tussen de benen door.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:46

Wat simpelman beschrijft doe ik al drie jaar, maar nogmaals, voor een trekpaardkruising die eerst al in paniek raakte als ze het word galop hoorde vallen, is het misschien wat minder simpel. Ik kan me goed voorstellen dat het voor haar moeilijker is als ze ook nog mijn gewicht moet dragen. Bijgezet longeren is dan makkelijker voor haar. En dat dan alleen nog maar in stap, in draf is echt te zwaar. Dat is voor mij de meerwaarde van longeren/lange lijnen, eerst maar eens zonder mij op je rug.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:25

Mijn paarden krijg ik (op dit moment in ieder geval) alleen maar fijn aan de longe met een chambon. Bij alle andere hulpteugels gaan ze toch weer te snel inknikken en achter de loodlijn. Misschien kan ik ze op een later punt wel met lange bijzets gaan longeren maar op dit moment werkt dat niet. Wat dat betreft vind ik de chambon echt een uitkomst omdat het niet alleen stimuleert om te zakken, maar ook om met het neusje eruit te lopen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:27

[***] schreef:
Oh maar ik doe ook van alles. Vrijdag nog heerlijk in het bos geweest (met crossbaan en hindernisjes). Dat is heerlijk! Lekker in een rustig galopje slalommen over het crosspad, hier en daar een heuse boomstam springen ( wel 40 cm hoog). De waterbak is ook altijd leuk.

Ben het met Peetstap eens dat je dan inderdaad heel raar wordt aangekeken. Helemaal omdat ik als ik les heb liever buiten op het gras rijd dan in die suffe manege. De manege ligt nl vlak aan een 80 km weg en daar komt veel verkeer langs. Heerlijk!

Laatst werd mij verweten dat het "zonde" van mijn paard is dat ik er geen wedstrijden (meer) mee rijd. Mijn verhaal is redelijk vergelijkbaar met Horseware. Door de spanning zette ze haar nek erop, stak haar voorbenen lekker vooruit en zette haar rug vast. Maar ik reed net als Horseware met gemak dubbele winstpunten.......

Grappig heh, alsof wedstrijden rijden het hoogste doel is :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:33

Ik vind het ook nog moeilijk om niet TE lang bezig te zijn. Ik vind het zo leuk om die stretch te oefenen nu en ik word dan helemaal fanatiek :') En als hij dan een stukje fijn draaft en ik voel zijn rug opbollen en hem onder me swingen vind ik dat zo gaaf voelen dat ik echt tegen mezelf moet zeggen "oke, dat was super, nu even terug naar stap en belonen, niet te lang doorgaan!" Ik wil het dan weer voelen maar moet blij zijn met korte stukjes in eerste instantie.

Op jullie aanraden en op aanraden van Yvon afgelopen zondag heb ik het draftempo flink teruggeschroefd en ik voel inderdaad het verschil. Hij blijft nu onder me draven.
Der jury van de laatste proef zou me maar niet bezig moeten zien zo, die zou zich vreselijk ergeren :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:35

[***] schreef:
Mijn doel was zondag binnen 20 min bereikt..... Een ontspannen losgelaten paard. Dan hoef ik niet perse nog te galopperen. Paard blij, ik blij.

Super toch! Moet ik ook wat vaker tegen mezelf zeggen ik wil nog weleens te lang doorgaan omdat ik zo enthousiast wordt als ie zo fijn loopt :o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:39

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
@damian23,
Inderdaad, voelen daar gaat het om.
Van wie heb jij les?

Ik les al weer een tijdje naar volle tevredenheid bij yvon hoogervorst.

Ik vind het zo jammer dat ze niet wat dichter hier in de buurt woont. Ik vind haar manier van rijden/lesgeven echt heel fijn

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:08

Horseware, waar heb jij die chambon gekocht?

ik heb ook de neiging om te lang door te gaan op de momenten dat hij goed loopt. Maar juist dan is het een goed moment om te stoppen. Goed is goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:22

Horseware schreef:
[***] schreef:

Super toch! Moet ik ook wat vaker tegen mezelf zeggen ik wil nog weleens te lang doorgaan omdat ik zo enthousiast wordt als ie zo fijn loopt :o

Heb ik ook wel hoor, maar afgelopen zondag ben ik heel verstandig geweest en gewoon gestopt :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:26

Als hij lekker loopt (en dat doet hij meestal wel), vind ik het zonde om na 20 min. af te stappen, ik geniet ook wel van het rijden hoor, soms lekker oefeningen rijden. Ik snap dat een paard zo sneller iets leert maar ik heb hem toch ook om fijn mee te rijden en er wat langer van te genieten. Of is dat heel stom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:28

Ik hoop straks weer wat te filmen, alst een beetje droog blijft :P

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:29

Joolien schreef:
Ik hoop straks weer wat te filmen, alst een beetje droog blijft :P

Waai je er niet af? Hier waai je uit je panty. Bha...Ik ga vanmiddag lekker een spelletje met paardlief doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:31

Ja de mijne heeft zijn regenpakkie weer aan vandaag. Vanmiddag lekker binnen rijden (ja ik smelt van regen :') )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:42

Ik heb gister gevraagd aan de eigenaresse van Yankee om een stukje te filmen van ons. Hij liep gister super fijn maar zoals jullie in het filmpje dalijk kunnen zien lopen we wel tegen wat dingetjes aan. Ik had net gegalopeerd met hem en daar heeft hij veel moeite mee. Daarna denkt hij bij iedere volte dat hij moet galopperen en dat is ook terug te zien. Vind het fijn om te zien dat ik hem daarna wel vrij snel terug heb in normaal tempo en hij weer de ontspanning op zoekt. Ik ben nog erg zoekende met hem, dat zie ik terug in mijn handhouding. (Tegenwoordig draag ik mijn handen eigenlijk altijd netjes, hier is dat minder) Hij mag wat meer lengte in de hals maar verder vind ik hem heel fijn lopen!

Als ik deze link neerzet, kunnen jullie dan mijn filmpje zien? (Zit op mijn mobiel!)

http://tinypic.com/player.php?v=308wk1s ... W1d7kd1HqB

Ik heb anders ook vast een foto maar daar kunnen jullie niet heel veel mee denk ik..
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 02-06-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt