DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:44

En daarom is LDR ook geen doel maar een deel van een training net zoals het in de hand stellen e.d dat is.
Mijn paard heeft van zichzelf een heel goed actief achterbeen maar die maakt zich graag lang, dan kun je hem beter in de overgang bij elkaar houden door hem ietwat ronder te stellen. Daar is niets mis mee, zou je dit paard extreem been geven en voor niets vragen dan maakt wordt die lang en valt uit elkaar.
Terwijl een ander paard van ons op de kop gebouwd is, zou je die ronder stellen dan maakt die de overgang puur op de voorhand vallend.
Twee heel verschillende dieren heel verschillende manieren van trainen en aanleren van.
Overigens denk ik dat het aanleren van verzameling over oefeningen moet gaan en niet met behulp van ldr. <denkende aan bijvoorbeel schouderbinnenwaarts, het sterker maken en krachtiger van spierenpakketetc. Mbt verzamelende werk wat onnatuurlijk voor paarden is. Je hebt sterkte spieren nodig alvorens een paard krachtig genoeg is om te kunnen dragen. LDR kan een hulpmiddel zijn om bijvoorbeeld het paard al dan niet tijdelijk bij elkaar te houden in de oefeningen.

Ik hoorde trouwens laatst een heel mooie zin. Het was in de trant van het paard moet als compagnon met je mee willen werken niet als slaaf voor je moeten werken. Wat ik wil zeggen als je de extremiteit opzoekt en het paard wordt je slaaf dan is de glans de eenvoud verloren gegaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:32

Na het lezen van heel veel reacties hier over LDr en Klassieke methodes blijft er maar 1 vraag:
Wie omschrijft voor mij nou eens duidelijk en afgebakend wat de 'Klassieke'
methode is?
De rijvoorschriften uit de tijd van Lodewijk de 14e, duitse voorschriften uit de periode 1800-1950, de Nederlandse Handleiding voor ruiters en instructeurs? en ga zo maar door. LDR is over 50 jaar ook klassiek.

En om good old Bonfire er eens bij te halen: het schijnt dat die nog steeds een frisse vrolijke opa is. Ondanks LDR of dankzij LDR? Vertel het me maar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:59

Yvonnelind schreef:
QQQQ schreef:
Ik heb een behoorlijk deel van LDR rijdend Nederland in clinics, demo's en losrijdterreinen in actie gezien - en bij allen is mij dit punt erg opgevallen.
Ik dacht dat ik hier toch zoiets las Haha! .
Ik heb het vast niet geïnterpreteerd zoals jij het bedoelde, maar het staat er wel...
Maakt niet uit, ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoeld hoor.
Een behoorlijk deel is niet persé de helft of zelfs meer Pling
Kafue schreef:
Nee waar je beter je energie in kunt gaat steken is laten zien hoe het wel moet, hoe het beter kan. Want roepen dat het slecht is heeft geen zin, want zolang er geen bewezen alternatief is zul je weinig bereiken. Nee zodra er een bewezen alternatief komt bijvoorbeeld de weggedrukte ruggen met de achterhand kilometers achter het zwaartepunt niet meer op de eerste plek van voren maar de eerste plek van achteren gezien pas dan kun je een difference verschil maken.
Die voorbeelden zijn er zat hoor - er zijn genoeg klassieke trainers die je het goed kunnen leren. Je moet het wel wíllen leren...
horseyfries schreef:
Bij LDR trainen leer je een paard voorwaarts blijven "denken"
Dat voorwaartse denken heeft op zich weinig met de LDR houding te maken - je kan een paard ook best leren voorwaarts te blijven denken, terwijl ie ook voorwaarts kan kijken!
Die manier van rijden impliceert echter de "manegetaktiek" dat je voor remmen je hand nodig hebt. Vraagje: Kan je dan nog wel remmen met lange teugel, zonder je stem te gebruiken?
horseyfries schreef:
Grappig, ik wil juist graag dat mijn paard zelf zijn lichaam rond zet en als ik de hele tijd het bit nodig zou hebben om mijn paard rond te houden wringt er duidelijk iets...
Dus jouw paard volgt het bit niet Verward
Mireille1970 schreef:
Het zou hetzelfde zijn als durven te stellen dat het zorgelijk is dat ogenschijnljik geen enkele ruiter die klassiek is onderricht zijn paard een keer iets ronder zou kunnen rijden.................. Slapen
Jammer, maar DAT heb ik verschillende klassieke ruiters al succesvol zien demonstreren - probleemloos!
CharleyT schreef:
En om good old Bonfire er eens bij te halen: het schijnt dat die nog steeds een frisse vrolijke opa is. Ondanks LDR of dankzij LDR? Vertel het me maar.
Deze link al eens bekeken?
Vind jij dat ze goed bezig zijn?
Die paarden worden net zo oud als elk ander paard...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:50

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Het zou hetzelfde zijn als durven te stellen dat het zorgelijk is dat ogenschijnljik geen enkele ruiter die klassiek is onderricht zijn paard een keer iets ronder zou kunnen rijden.................. Slapen
Jammer, maar DAT heb ik verschillende klassieke ruiters al succesvol zien demonstreren - probleemloos...

Dat is niet jammer, maar normaal als je beetje goed leert paardrijden, en guess what Lachen IK heb al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel LDR gebruikende ruiters vwnw zien rijden zoals het hoort, de hand volgend van achter naar voren met achterbeen op de plek en aan de hand, dus niet losgooien nee...

Oke, weer een fabeltje van je de deur uit qqqq...
Wat is er nog meer wat JIJ nog nooit gezien hebt en dus niet waar KAN zijn, wat ik even kan rechttrekken omdat ik er waarschijnlijk geweest ben Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:41

QQQQ schreef:
[
horseyfries schreef:
Grappig, ik wil juist graag dat mijn paard zelf zijn lichaam rond zet en als ik de hele tijd het bit nodig zou hebben om mijn paard rond te houden wringt er duidelijk iets...
Nee.... de hand....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:03

En wel als ik het vraag maar nee, niet als ik het niet vraag.
Als aanhanger van de klassieke dressuur moet je dat principe toch kennen Q, daar wordt dat gebruikt bij het zgn. überstreichen....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:07

Uberstreichen ken ik gebruiken we heel vaak. LDR iets ronder stellen is toch prima.
Volgens mij was het ook rekken en strekken. Of denk je dat dat chinese slangemeisje die ik laatst op het russiche staatscircus zag zo lenig geboren is?
Maar in ieder geval, ik zat net te lezen in de ST Georg en daar zagen we >Udo Lange aan het werk met een paar meisjes. Het oeralte klassische weg van achter naar voren rijden bracht bij iedere student meer erfolg dan dat hun eigen trekkerij hun bracht. En er werd duidelijk gemaakt dat het paard zich in de rug welven moet om achter goed onder te kunnen treden.
Je ziet wel vele GP paarden met weggedrukte rug lopen in de proeven die naar verluid toch LDR extreem getraind zijn voorbeeld toch helaas Edward Gal. Als dat een logisch gevolg is van het extreem ldr rijden vind ik dat een zorgelijke tendens. Echter je ziet toch veel paarden zich verbeteren in ruggebruik en achterbeen gebruik als ze eens met wat meer variatie gereden worden en ook eens ietsje ronder gesteld gaan mits dat bij hun lichaamsbouw past.

Dus ldr is eigelijk maar een deel van training en die training is klassiek. Nu begrijp ik echter niet waarom halthouden met de hand gereden moet worden.

Eigelijk zou je dan ook een poll moeten maken, wie er voor het rijden met de neus op de boeg is, wie voor iets ronder en wie zich daar absoluut van distancieert. >Deze discussie is leuk maar voert telkens op hetzelfde terug.
Ik zal ss een topic openen daarin kan iedereen eens uitleggen hoe hij traint en wat hij belangrijk vind. En dan natuurlijk de poll.
#

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:11

Kafue schreef:
Of denk je dat dat chinese slangemeisje die ik laatst op het russiche staatscircus zag zo lenig geboren is?

Haha, als m'n paard DAT doet, dan ga ik eraf Haha!

Citaat:
Ik zal ss een topic openen daarin kan iedereen eens uitleggen hoe hij traint en wat hij belangrijk vind. En dan natuurlijk de poll.
#

Ja leuk! Moet je doen Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:19

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:
Nee.... de hand....
horseyfries schreef:
En wel als ik het vraag maar nee, niet als ik het niet vraag.
Als aanhanger van de klassieke dressuur moet je dat principe toch kennen Q, daar wordt dat gebruikt bij het zgn. überstreichen....
Hmm, bij 'klassiek' überstreichen volgt ie de hand niet, omdat je 'm aan je zit houdt. Niet omdat het paard z'n hoofd actief in een houding vasthoudt - hij moet los blijven in kaak en nek. Dat kan helaas niet, in een hoofdhouding achter de loodlijn , want als ie dat zou zijn en blijven, zou het hoofd weer losjes naar voren swingen.
Kafue schreef:
Of denk je dat dat chinese slangemeisje die ik laatst op het russiche staatscircus zag zo lenig geboren is?
Hoe gezond denk je dat dit meisje is..?
Kafue schreef:
Echter je ziet toch veel paarden zich verbeteren in ruggebruik en achterbeen gebruik als ze eens met wat meer variatie gereden worden en ook eens ietsje ronder gesteld gaan mits dat bij hun lichaamsbouw past.
Variatie? Prima. Iets ronder voor zeer korte tijd? Geen probleem.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:43

Q, Horseyfries en ik hebben het allebei over verschillende dingen... dat moet je wel duidelijk zijn, lijkt me?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:43

Ik weet niet QQQQ hoe gezond zon chinees slangemeisje is. Mmmm ze is wel lenig dus dat is wel handig als je op een paard moet opstijgen. Als ik haar zie en dan aan mijn eigen stijve botten denk dan denk ik wel eens dat zij gezonder zijn.
En mischien ook wel handiger fijn in een hand stand overslag met driedubele salto op het paard springen en dan wegen ze volgens mij ook iets van 35 kilo ofzo das drie keer niks voor zon paard.
Mischien vind het paard dat wel fijner dan mijn stijve persoonlijkheid op zijn rug.
Ha ha hah het zadel wordt in ieder geval niet ongelijk belast met opstijgen.

En idd Klassiek uberstreichen een twee passen de hand naar voren het paard blijft in gewenst houding doordat ruiter het paard aan zijn zit en zijn been houdt.

Ein pferd soll beim Überstreichen ihre Haltung beibehalten, das erreichst du, indem du wirklich mit Kreuz und Schenkel, vor allem mit Kreuz, dranbleibst.
Versuch einfach, vermehrt das Kreuz dranzulassen und das Pferd mit allen Hilfen schön einzurahmen kurz vor dem Überstreichen, dann gehst du mit der Hand vor.

Dat is de klassieke manier van uberstreichen voor alles bedoeld om te kijken of het paard aan zit en been is en kan zelf in de dresuur als oefening gevraagd worden op wedstrijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:05

Kafue schreef:
Ik weet niet QQQQ hoe gezond zon chinees slangemeisje is. Mmmm ze is wel lenig dus dat is wel handig als je op een paard moet opstijgen. Als ik haar zie en dan aan mijn eigen stijve botten denk dan denk ik wel eens dat zij gezonder zijn.
En mischien ook wel handiger fijn in een hand stand overslag met driedubele salto op het paard springen en dan wegen ze volgens mij ook iets van 35 kilo ofzo das drie keer niks voor zon paard.
Mischien vind het paard dat wel fijner dan mijn stijve persoonlijkheid op zijn rug.
Kan heel goed zijn dat die paarden zo'n licht lenig meisje prettiger zouden vinden, maar daar ging het hier niet op. Hoe gezond is haar bewegingsmechanisme als ze wat ouder is, dankzij deze extreme strekacties? Ik voorspel weinig goeds...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:50

Je gaat toch niet een mens van 1.60 meter dat zich DUBBEL vouwt tot 80 cm vergelijken met een paard alleen dat de neus 20 centimeter terugbrengt en de hals helemaal rond maakt?
Dat hoeft een paard niet te leren, die kan dat altijd zelf, als hij een vlieg heeft of een kwartiertje jeuk aan de boeg... maar jezelf dubbelvouwen e.d. nou dat is niet geheel natuurlijk hoor.

Ook 's nachts niet Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:51

Mireille1970 schreef:
Je gaat toch niet een mens van 1.60 meter dat zich DUBBEL vouwt tot 80 cm vergelijken met een paard alleen dat de neus 20 centimeter terugbrengt en de hals helemaal rond maakt?
Dat hoeft een paard niet te leren, die kan dat altijd zelf, als hij een vlieg heeft of een kwartiertje jeuk aan de boeg... maar jezelf dubbelvouwen e.d. nou dat is niet geheel natuurlijk hoor.

Ook 's nachts niet Lachen
Als het maar 20 cm zou zijn niet, nee. Overigens heb ik de dame nergens mee vergeleken hoor .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:06

Ik wilde eigenlijk alleen maar illustreren dat een een gewoon leniger is dan de ander.
Weet je kijk dan naar het verschil in rollen van de paarden, de een kan niet eens omrollen terwijl de ander drie keer achter elkaar om kan rollen in het zand dan vrolijk opspringt en een sprintje trekt ligt nummer een nog en komt stijf overeind.

Daarom zal de een met gemak de neus op de boeg doen en houden zonder gevolgen en dat ander komt niet meer uit de kreukels

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:59

Q, je verhaal dat een paard alleen in een zelfhouding voor de loodlijn zou kunnen blijven slaat kant noch wal, een zelfhouding kan net zo goed ronder zijn. Als ik vraag om daarin de hand te volgen, doet mijn paard dat. Als ik de verbinding even verbreek mag hij de hand niet volgen maar moet hij in diezelfde houding blijven. Hetzelfde principe als überstreichen, zoals ik al zei.

Hier kun je ook nog even kijken hoe slecht mijn Fries zich ontwikkeld heeft de afgelopen twee jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=471q1K5eZEs

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:12

KIJK, dat vind ik nou eens lef hebben om 'ons' te wijzen op een stukje werk van jezelf, chapeau. Ja Dat getuigt van lef en trots, dat is te bewonderen.

Mag ik.... iets uh zeggen, of heb je dat liever niet? De muziek is erg leuk gekozen en kloppend, maar mag ik iets vragen dan?
Wolter heeft een prachtige stap en een ruime draf. Ik zou benieuwd zijn naar hoe hij beweegt als hij aan de voorkant iets meer vrij gelaten zou worden, wardoor zijn neus op of misschien wel voor de loodlijn komt. Hier zou een meer 'natuurlijke' oprichting uit kunnen volgen, ik zeg kunnen want ik zit gewoon lekker hier achter de lap top.

Wolter is een Fries, en die hebben een andere lichaamsbouw, in elk geval de halsaanzet is anders, als ze net meer vrijhied kunnen krijgen is ook een gevolg dat de achterhand meer kan odertreden en het paard niet zo gedwongen moet worden om te verzamelen. Dan vind ik een Fries uitkomen zoals het paard hoort en kan zijn. Begrijp me net verkerd en ik hoop niet dat je nu zit te koken, maar ik dacht dat je het misschen leuk zou vinden om iets erover te horen.

Werkelijk mijn complimenten voor je lef om dit te doen.
Verder zou ik iets rustiger rijden, je overgangen zijn soms wat rap, en daardoor is een pasje erbij voor Wolter noodzakelijk, met iets meer rust in de correcties, die ik zelf "vragen of verzoekjes" noem zou je een rustigere manier van rijden kunnen ontwikkelen. Jullie zijn daar wel aan toe. Soms ziet het er wat... ja... onrustig uit en reageert Wolter wel heel erg scherp op een handverzoek van jou. Maar nogmaals mijn complimenten, en spaar me..... Blauw oog ik bedoel het niet als aanval, maar zie het als vraag Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:22

PS: rijd je Wolter echt ook in LDR....?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:36

Paardentango schreef:
PS: rijd je Wolter echt ook in LDR....?

Ja, maar dat is niet wat mensen eronder verstaan die foto's zien van een paard wat door de hand loopt en gecorrigeerd wordt. Hij wordt wel al behoorlijk rond en diep ingesteld ondertussen en in tegenstelling tot wat jij zegt, ondersteund dat juist het ruggebruik wat zo moeilijk totaal goed te krijgen is. Als ik zo rijd als jij beschrijft krijg ik net het laatste stukje over de lendenen niet en breekt hij soms af, komt tegen de hand en drukt zijn rug weg. Wat jij ziet (en dat heb je goed gezien, alleen verkeerde conclusies aan verbonden) is dat de drafmuziek net niet helemaal past en ik dus constant op zoek ben naar het juiste ritme (beetje meer, beetje minder). Ik had de muziek één dag vantevoren ontvangen en de kür één keer kunnen oefenen, vandaar dat dat nog niet helemaal 100 % ging. De laatste lijn reed ik zelfs verkeerd (afwenden bij A ipv bij C) waardoor ik veel te veel tijd over had en compleet niet geoefende hele pirouettes in piaffe heb gemaakt. Er zou een halve piaffepirouette naar links inzitten als ik bij de C was afgewend, vandaar dat die naar links wel goed gaat, dat begin kende hij immers en dan gaat hij gewoon door, maar naar rechts begreep hij eerst niet wat ik bedoelde omdat ik dat nog NOOIT gedaan had.
En voor mij bewijst dat eens te meer dat een paard met die manier van trainen fantastisch aan de hulpen komt te staan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:01

Nou, ik weet niet of mijn conclusie verkeerd is, het is wellicht niet de jouwe. Misschien is dat namelijk ok de reden dat daardoor de pirouette een kleine volte wordt.
Nogmaals ik kraak je werk niet af he !!
Persoonlijk zie ik liever een paard wat in alle rust, voor het oog dan, zijn efeningen doet. Anky kan dat, terwijl je weet dat ze op een BOM zit. Ze tooont niet alsof ze een trein moet halen, en die haast zie ik gewoon veel om me heen. Paarden die erg snel en soms wat ongecontoleerd reageren op hulpen, schoksgewijs reageren ...uh... tonen daarmee hun africhting.
Juist een Fries kan verrekte mooi verzamelen, als hij de juiste oprichting heeft en de kans krijgt omdat te ontwikkelen en te laten zien. Met kort houden van voren komt de achterkant minder goed mee en lijkt voor en achter uit twee stukjes te bestaan (ik zeg niet dat het steeds bij je opgaat). Pas als een paard in de balans loopt die voor dat paard past krijg je een fraai plaatje.
Je zou dit ook heel aarig in de piaffe kunnen oefenen, meer rust en het paard vertrouwen dat het zijn best doet voor je. Ik vind de piaffes waarbij sprake is van een meer losse teugel sprankelender. Een paard wat achter de loodlijn gehouden wrodt laat wel een piaffe zien, maar toont meer een mini-gevecht. Ah, nee nou doe ik toch niet aardig.
Als je het bezwaarlijk vindt haal ik deze post straks weer weg, laat maar weten. Nogmaals je hebt gewoon erg veel lef om je zo kwetsbaar te durven opstellen, en daarvoor kan ik alleen mijn bewondering uitspreken.
Paardrijden is nu eenmaal veel filosoferen over... en vaak maar een stuje echt in het zadel zitten nietwaar.

PS De muziek mag niet leidend zijn, ook zonder muziek is en Kur op muziek een Kur. De muziek is er voor het publiek, niet voor het paard. Nogmaals je keuze van muziek is erg leuk. Money, money... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:15

Horsefries mijn complimenten.Voorlopig doe ik je het niet na Haha! .
Ik vind het zeker voor een Kur die zo kort van te voren geoefend is.Heel Knap.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:43

Ik heb de DVD van Ulrieke Thiel niet zelf gezien, daar ken ik dus geen commentaar opleveren. Om even on-topic te komen Knipoog

Aan de andere kant heb ik net wel weer een artikel gelezen dat ze (U.Tiel) deze keer Imke Bartels weer onderuit probeerde te halen ivm training van haar paarden...

Zegt voor mij genoeg. Iedere 'niet' Duitser die aan de top staat of 'dreigt te komen' wordt door hun door het slijk gehaald...
Provocatie ten top, daarom heb ik totaal geen behoeft om die DVD te bekijken. Vind het echt een smerig spelletje, en die mensen moeten echt eens goed op hun plek gezet worden.

Ik ben geen Rollkur of LDR rijder/voorstander, geef mij maar klassiek. Maar wat deze mensen uitbrengen vind ik echt klinklare onzin en daar ga ik echt geen energie in steken.
Dan ga ik liever naar een symposium zoals in Genemuiden...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:02

PT, leuk dat je het zo sterk van me vind dat ik dit durf te plaatsen. Ik zou niet weten waarom niet, je kritiek deert me niets, ik zou het sterker vinden als jij nu een filmpje van jezelf plaatst waarin je laat zien hoe jij het doet en vind hoe het moet.
Het grappige vind ik vooral dat jij het de hele tijd hebt over mijn sterk inwerkende handen terwijl ik constant te horen krijg dat mijn paard zo mooi los van de hand liep en zo mooi met de hals op lengte....
Heb je een verkeerde bril op of WIL je dat gewoon niet zien?

De keuze voor money money was simpelweg van de kürmaker...... maar maak er gerust je eigen interpretatie van. Als het mij om money money ging was mijn paard al tien keer verkocht, van wat hij waard is kan ik ondertussen een aardig huis laten bouwen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:44

Hé leuk je filmpje te zien.

Mag ik reageren:

Ik zie een fries die los door het lijf en aan de hand is, mooi aan de hulpen, mooi naar boven en in tact en mooi vertraagd doch voorwaarts genoeg. Ik vind dat je hem fijn aan het lopen hebt.

De stap vind ik de gevaarlijkste gang op de film.

De draf mooi in tact en in de veer (mooier dan menig stampertje of met traag achterbeen).

Galop mooi naar boven.

Ik zie zeker geen gehaast beeld...

Wat vond je zelf van de film?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:08

Ik was super tevreden over de manier waarop hij zich liet rijden, voor het eerst in zo'n immense hal met veel publiek (je ziet het niet zo omdat het vanaf de lange zijde waar de tribunes vol zaten gefilmd is). Zoals gezegd had ik zelf moeite het juiste ritme in draf te vinden, waardoor dat tempo af en toe iets teveel wisselt om daar echt tevreden over te zijn, maar als je het hebt over aan de hulpen staan, nageeflijk zijn en geconcentreerd zijn dan heb ik geen fijnere proef gereden dan deze. Zelfs tijdens het applaus tijdens de pirouettes en de piaffe bleef hij super geconcentreerd op me.
Gehaast vind ik het ook absoluut niet en dat hij nog meer voor de loodlijn zou moeten vind ik ook niet, alleen in de piaffe bij de C mocht hij een tikkeltje hoger. Voor een zeven en een half jarig paard vind ik echter dat hij op dit moment in zijn opleiding best nog iets te rond mag komen als hij op die manier blijft aantreden en heb ik hem op dit moment daar liever iets te rond dan iets te hoog, want in tegenstelling tot wat PT zegt is zijn ruggebruik als hij iets voor de loodlijn komt slechter ipv beter, daar heb ik trainingsvideo's genoeg voor om die conclusie te kunnen trekken.