Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pocca_Locca schreef:Tussen de regels door lees ik dat jij je ten onrechte aangevallen voelt, alleen maar omdat mensen hier lekker bezig zijn, en daarover berichten. Zelfverheerlijking???
sanne83 schreef:Ik ben nog steeds benieuwd wat je nou precies "geteut" vind
Anoniem schreef:sanne83 schreef:Ik ben nog steeds benieuwd wat je nou precies "geteut" vind
In het kort gezegt, het niet gaan paardrijden maar het gehalte van 'ik wacht af tot mijn paard er aan toe is en ik geef nooit een grote hulp of ik stel mijn paard nooit ronder in en het neusje moet voor de loodlijn blijven enz. enz.
Goed paardrijden gaat je niet lukken met alleen suikerklontjes en lieve woordjes.
Je moet soms je grenzen wat verleggen om beter te worden.
Je zult ook je paard moeten motiveren om te gaan werken. Dat doen ze niet vanzelf.
Ik hoop dat dit een antwoord is waarmee je begrijpt wat ik bedoel te zeggen wat voor mij geteut is.
Anoniem schreef:Nee, zeker niet met het verkeerde been uit bed gestapt.![]()
Maar ik wordt wel een beetje kriegel van het teutgehalte van sommige hier.
Ik vind dat je gewoon het allemaal niet mooier moet maken dat het is en dat men hier recht heeft het eerlijke verhaal te vertellen.
Dus vandaar dat ik soms ineens hier binnen val en dan een beetje de advocaat van de duivel speel.
Anoniem schreef:Maralyn, Ik heb zelf ook zo'n schrikkert van een merrie gehad.
Pas toen ik zelf duidelijk was is zij makkelijk geworden. Het was zo dat ik meer leiding moest nemen omdat het paard heel onzeker was. Nu was ik de leider geworden en dat gaf de merrie rust.
biscaya schreef:En jij verteld het eerlijke verhaal?
Leven en laten leven, iedereen een beetje in zn waarde laten..Dat valt wat mij betreft niet onder teutgehalte..daarbij als je je zo irriteert zou ik dit topic lekker overslaan..
sanne83 schreef:@Gast5428: Ja, ik begrijp wat je bedoeld, maar ik ben het er niet mee eens![]()
Ik merk ook dat de discussie gelijk weer zo zwart-wit wordt. Als je aangeeft dat je graag wacht to het paard ergens klaar voor is en de neus liever niet achter de loodlijn ziet, dan werk je opeens weer alleen met suikerklontjes en lieve woordjes.
Nou werk ik daar zelf heel graag mee, maar uiteindelijk werken we allemaal gewoon met druk. Het is alleen zo cruciaal hoeveel druk je gebruikt, hoe je de druk opbouwt en wanneer je die druk weer loslaat.
De meeste mensen die ik zie rijden hebben eerder meer vriendelijkheid, meer rust, meer wachten, meer loslaten nodig, dan meer druk, meer doorzetten, meer activiteit, meer aanpakken.
wouke schreef:Citaat:paard staat achterin lange lage gang op stal, en moet dus altijd langs alle andere paarden die uit box hangen met hoofd.
Is daarbij een keer fiks in kont gebeten, en zich de pleuris geschrokken.
Ik haal paard op, loop uiteraard zelf aan "Gevaarkant" maar door zijn angst versneld hij steeds fiks en loopt me voorbij en trekt me mee.
Mag niet want leverr voor mijn gevaar op, maar correctie op druk kan hier eigenlijk niet, want hier is angst paard de reden en dat "straf" je nooit.
Wat zou jij hier toepassen kwa taktiek ?
Ik heb ook een erg onderdanige merrie, wie haar billen ook erg in trek zijn, haflingerhapje?
Als ze hier op zijn best zijn neem ik een zweep mee en doe net zo als een koetsier, hoog vasthouden.
Zelf ook een echte baas houding (dominant) en ze gedragen zich netjes.
Is er een paard (etenstijd) die komt laat ik de zweep zien, sla nooit, maar voor hun is het pas op!![]()
Zo doe ik het.
Milkberry schreef:Ik heb zelf een moeilijk paard (gehad). Schrok overal van, pakte dan het bit, en zette het op een lopen. Regelmatig de andere kant van de rijbak gezien. Was waarschijnlijk vroeger ook flink aangepakt. Bij het tevoorschijn halen van een zweep, liet hij zijn urine lopen. Hij is als levensgevaarlijk weg gezet, en nooit meer naar omgekeken.
Maar door vriendelijk, regelmatig uit te leggen dat het niet eng hoeft te zijn en dat rijden leuk kan zijn. Heb ik het voor elkaar kunnen krijgen om hem om te scholen tot super bomproof paard. Hij is nergens meer van onder de indruk.
Duidelijk, maar vriendelijk. En zo wil ik ook overkomen. Duidelijk, maar vriendelijk. En aangezien hij gewoon doet wat ik vraag, hoef ik nooit zijn neus achter de loodlijn te trekken. Of grote hulpen te geven. Als ik vraag ho, dan staat hij gewoon stil, en als ik vraag om groter of harder, dan doet hij dat.
Snap niet waarom ik hem dan aan zou moeten pakken. Paard zet geen stap verkeerd.
biscaya schreef:Laat ik het zo zeggen ik heb weleens achter de schermen mogen meekijken bij Dhr Gal en consorten en daar kreeg ik toch een beetje plaatsvervangende schaamte.. Dat gaat toch wel heel erg ver..
Niets lijkt op wat het is..
biscaya schreef:Laat ik het zo zeggen ik heb weleens achter de schermen mogen meekijken bij Dhr Gal en consorten en daar kreeg ik toch een beetje plaatsvervangende schaamte.. Dat gaat toch wel heel erg ver..
Niets lijkt op wat het is..