Aan de onderring van een stalhalster gegespt.
Geen enkele andere onaangename inwerking dan omhoogkomen kost kracht en levert niets op.
Wat je aan het zoeken bent is losgelatenheid en dat is vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Dit werkt het best.
Geen enkele andere onaangename inwerking dan omhoogkomen kost kracht en levert niets op.
Wat je aan het zoeken bent is losgelatenheid en dat is vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
[ Afbeelding ]
Simpelman schreef:Dit werkt het best. (Kun je zelf in elkaar prutsen met wat touwtjes en een muskatonhaak.)
[ Afbeelding ]
Starbreeze schreef:Simpelman schreef:Dit werkt het best.
[ Afbeelding ]
Wat het paard met deze teugel zou moeten doen, doet mijn paard zónder bijzet. Echt stofzuigen dus. Maar ik wil hem soms ook echt in "de houding" trainen, dat lukt dan beter met die driehoeksteugel. Dan gaat hij mooi bergop met de neus eruit.
Joolien schreef:Gypsy schreef:Klopt, maar pony vind het ook leuk om als de touwtjes eraf zijn een flinke galop te doen.
En dat vind ik dan weer eng, als je dan de manen beetpakt, bang dat ik val.
Haha ja oke dat is iets minder veilig op de fiets dan
damian23 schreef:Gypsy, ik heb geprobeerd om op die manier te longeren maar voor mijn paard werkte het niet. Die kroop achter de loodlijn, ook al had ik het ruim afgesteld. En wat ik ook minder vind aan deze manier is dat ze niet naar beneden kunnen en hun neus kunnen uitschuiven.
Ik longeer zelf met dubbele lijnen, een longeerhulp of ik bind gewoon de teugels vast aan het hoogste punt van de longeersingel.
Simpelman schreef:Voor mij moet het, voor het paard, zijn het bit is mijn voelende nagevende hand en niet een massieve blokkade waar hij achter moet blijven.
Over trainen.
Ga eens 10 minuten, op dezelfde hand, op een cirkel lopen van 10m diameter en vertel jezelf dan of je een verschil voelt tussen je linker en rechter kant.
Verder doe je dat toch onder het zadel, bijgezet longeren voegt niets toe maar maakt dat het paard op zijn gemak kan zoeken naar mogelijkheden om zich te drukken.
Kamy schreef:Op mijn manier kun je ook 8 tjes lopen in de rijbak. Omstellen enz. En als ik in de cirkel longeer wissel ik heel veel van kant en gang. Om de belasting niet te eenzijdig te maken.
daarom zet ik haar ook niet bij/vast. Dan kan ik voelen hoe ze loopt en kan ik communiceren. Net als met rijden
Peetstap schreef:Kamy schreef:Op mijn manier kun je ook 8 tjes lopen in de rijbak. Omstellen enz. En als ik in de cirkel longeer wissel ik heel veel van kant en gang. Om de belasting niet te eenzijdig te maken.
daarom zet ik haar ook niet bij/vast. Dan kan ik voelen hoe ze loopt en kan ik communiceren. Net als met rijden
veel afwisselingvierkantjes maken, wybertjes, slangen nadoen, lijn over rug, lijn achter poepert, men houding, etc, etc je kunt zoveel meer met dubbele longe.
Houdt ze wakker en alert en is ook nog es goedvoor je eigen conditie.
Maar ik beken eerlijk....de langere stukken draf doe ik zoveel mogelijk in cirkelvorm.. hoef ik zelf minder te sjouwen
damian23 schreef:SinneJ, Ik bind de teugels met een kort touwtje aan de bovenste ring van de longeersingel vast. Dus een beetje daar waar je je handen normaal zou hebben. Mijn paard liep niet echt fijn met bijzetteugels, bleef dan net even hangen. Ik wil graag dat hij zijn neus naar het zand doet en niet naar zijn knieen. Die bijzetters bewogen nog te veel door die gekke rubbers die erop zitten. Waarschijnlijk rijdtechnisch helemaal onverantwoordmaar mijn paard loopt er super op.
Simpelman schreef:@[***],
Dat krijg je al snel zonder kruishulpen.
Eerst langere tijd lager laten zakken en daarin werken om sterker te worden.
Eenmaal bevestigd zal ze niet meer achter de loodlijn gaan.
Geduld...
Starbreeze schreef:[***] schreef:Mijn paard wil ook aan de dubbele lijnen weleens achter de loodlijn kruipen. Zodra ik haar uitnodig om weer voor de loodlijn te komen, gaat ze vaak sneller.....
Ah dat heeft die van mij ook (buiten dat ik zelf erg onhandig ben met die méters dubbele longe..).
Simpelman schreef:@[***],
Laat maar lopen, dat heeft ze kennelijk even nodig?
Neem alles niet zo ernstig.
Speel.
Wanneer je met je paard speelt doe jij mee met wat zij wil en vraag je haar te doen wat jij wilt.
Maak dat het doen wat jij wilt extra leuk door te stoppen en ze zal jouw spel het leukst gaan vinden.