Ronja schreef:Ik heb altijd geleerd met overgangen terug géén of zo min mogelijk teugelhulpen te gebruiken. De teugel gebruik ik alleen om het hoofd te stellen en de hoofd-halshouding te bepalen, en héél soms om te begrenzen. Maar zeker nooit met terugwerkende kracht om het paard te laten vertragen.
Verder lijkt mij dat een paard net zoveel energie verbruikt als dat jij erin stopt. Die energie uit zich in ofwel snelheid ofwel activiteit. Waar moet die energie anders vandaan komen, uit het paard zelf? En wat als je eens op een van nature traag paard rijdt, of als je voorwaartse paard een slechte dag heeft.. dan zou ik er niet op durven vertrouwen dat hij voorwaarts "wil". De energie die je in je paard stopt komt vanuit je zit en been, waarbij de zit de voorwaarts drijvende dan wel terugwerkende kracht is en het been activiteit behoudt.
Juist bij het rijden van een overgang terug, pomp je energie in het paard. Je vertraagt en vertraagt (op je zit) en ondersteunt met je been om de activiteit in de benen te houden en zodoende niet kwijt te raken. Vertragen.. vertragen.. *boem* overgang. Niet door de teugel, maar door het loslaten van de zit. Voor tijdens én na de overgang is het belangrijk de energie te behouden.
Mijn vroegere instructeur trainde ook op het "voorwaarts willen zijn" van het paard. Volgens hem moest een paard sneller willen gaan lopen als je de teugels liet vieren, vanuit zijn eigen voorwaartse drang. Die voorwaartse drang zou ook tot uiting moeten komen tijdens bijvoorbeeld de gestrekte draf. Naar mijn idee is dit niet echt de bedoeling, ook de gestrekte draf wordt door de ruiter voorbereid en ingezet, net als activiteit in de benen tijdens verzameling en zijgangen, net als bij het aangalopperen, zoals gewoon tijdens het rijden in het algemeen. Een luisterbereid paard zal hierin meewerken en rijden doe je samen. De energie die het paard zelf heeft en kwijt wil (bijvoorbeeld bij een jong en fris paard) wordt door de ruiter in goede banen geleid zodat het efficiënt gebruikt wordt in de training, dat wel, maar dit is iets anders dan voorwaarts rijden.
Helemaal goed! Helemaal LDR.