DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:24

horseyfries schreef:
Q, je spreekt jezelf tegen want je zei eerder dat je mij in een clinic van Kottas had gezien en je toen niet kon zien dat mijn paard LDR getraind werd....
Misschien ben jij de uitzondering op de regel? Misschien zijn Friezen de uitzondering op de regel? Misschien train jij niet zo extreem LDR? Misschien hadden jullie een "goede dag"? Misschien scheelde het al dat je niet met LDR had opgewarmd?
Zie de tegenspraak niet. Heb ook nooit beweerd dat ik dat verschil altijd direct kan zien.

Kafue: Sterkte met die auto en ik ben het wel eens met je post, geloof ik. Bloos! (Iets ronder instellen staat in dit topic namelijk niet zo ter discussie)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:48

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Q, je spreekt jezelf tegen want je zei eerder dat je mij in een clinic van Kottas had gezien en je toen niet kon zien dat mijn paard LDR getraind werd....
Misschien ben jij de uitzondering op de regel? Misschien zijn Friezen de uitzondering op de regel? Misschien train jij niet zo extreem LDR? Misschien hadden jullie een "goede dag"? Misschien scheelde het al dat je niet met LDR had opgewarmd?
Zie de tegenspraak niet. Heb ook nooit beweerd dat ik dat verschil altijd direct kan zien.

Kafue: Sterkte met die auto en ik ben het wel eens met je post, geloof ik. Bloos! (Iets ronder instellen staat in dit topic namelijk niet zo ter discussie)

Even herinneren wat je zei? Haha!
"Wat mij zorgen baart, is (o.a. ) de schijnbare onmogelijkheid van de LDR ruiters, om hun paard VWNW met neus vóór de loodlijn te presenteren, terwijl ze het contact met de mond bewaren. Ik heb het ze op verschillende clinics zien proberen, zonder succes. De paarden konden het wel als de teugel geheel werd losgegooid"

Misschien heb jij de uitzonderingen op de regel dat ze het wel kunnen wel gezien? Vork

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:53

horseyfries schreef:
Misschien heb jij de uitzonderingen op de regel dat ze het wel kunnen wel gezien? Vork
Dan zijn er meer uitzonderingen dan regels - da klop nie Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:58

Alsof jij het merendeel van LDR rijdend Nederland in clinics aan het werk hebt gezien??
Je hebt een keer een clinic gezien waarin een paard niet helemaal voor de loodlijn kwam en voila, je mening is gevormd....
Dat je ook andere clinics gezien hebt waarin het tegendeel bleek en je die voor het gemak maar totaal vergeet zegt veel over hoe objectief je hier nog naar wil kijken....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:43

horseyfries schreef:
Alsof jij het merendeel van LDR rijdend Nederland in clinics aan het werk hebt gezien??
Je hebt een keer een clinic gezien waarin een paard niet helemaal voor de loodlijn kwam en voila, je mening is gevormd....
Dat je ook andere clinics gezien hebt waarin het tegendeel bleek en je die voor het gemak maar totaal vergeet zegt veel over hoe objectief je hier nog naar wil kijken....
Voor iemand die beweert dat iemands mening snel is gevormd, ben jij wel erg goed is snelle ongefundeerde aannames... Rolleyes
JOU heb ik slechts bij Kottas zien rijden. Ik heb een behoorlijk deel van LDR rijdend Nederland in clinics, demo's en losrijdterreinen in actie gezien - en bij allen is mij dit punt erg opgevallen. Het tegendeel heb ik NOOIT mogen zien in de verschillende clinics van LDR rijdend Nederland. Daarom zeg ik, dat jij wellicht de uitzondering bent (zoals aangegeven zijn hier verschillende redenen voor denkbaar) en dat niet al die verschillende clinics die ik heb gezien de uitzondering zijn, en jij de regel bent!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:04

Ja hoor, jij hebt meer dan de helft van LDR rijdend Nederland in clinics gezien.... Rolleyes
Daar heb je wel een dagtaak aan dan, heb je je baan maar opgezegd? Tong uitsteken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:08

Ja, dat lijkt mij ook sterk.
De helft van de Nederlandse TOP die LDR rijdt heb je misschien een keer zien rijden. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:20

Weet je er zijn LDR rijders, mensen die graag LDR zouden willen rijden, mensen die niet kunnen rijden, mensen die paarden slechts bewegen, mensen die klassiek rijden enzevoort enzevoort.
Heel jammer is het dat wij vergeten dat we het paard rijden en niet een rijwijse berijden.
Een paard heeft zijn individuele aanpak nodig. Om goed te kunnen trainen moet je je in kunnen voelen in het paard.
Je moet je hoofd leeg maken om het paard aan te voelen, leer voelen met je lijf met je geest.
Dan kom je er ook achter dat onderdrukken helemaal niet hoeft, scherpe bitten, slofteugels noem maar op zou je niet hoeven te nemen. Want de ene dag gaat nu eenmaal minder dan de andere dag.
Sensibele paarden, gevoelige paarden, hete paarden. Het komt allemaal weer terug op inleven, waarom bokt een paard als je erop stapt, waarom steigert die noem maar op. Je kunt je rijwijse aanpassen en hem met de snufferd op de boeg geparkeerd rijden okee hij kan niet meer steigeren maar zeer zeker nog wel bokken en achterwaarts gaan. Je kunt je ook afvragen of het michien van pijn komt of simpel weg van te weinig beweging in combinatie met te veel energierijk voer.

Ik zou graag zien dat we eens terug zouden gaan denken aan vroeger, ja toen we nog met zit en been reden en van de teugels af moesten blijven en niet mochten trekken. Toen de paarden in de zomer nog 22 uur in het land liepen en 2 uur aan het werk waren onder ons zadel om samegesteld, springen en dressuurwerk te doen. Toen een paard nog gewoon paard was in plaats van nu een paard al geboren wordt als dressuurpaard, springpaard of millitarypaard.
Zouden we gewoon een allrounder fokken dan behoeven we ook geen nieuwe manieren van rijden te bedenken.
Dan konden paarden vanaf de B tot en met de grand prix weer gewoon op de trens gereden worden. Dan konden alle ruiters en paarden weer fijn het bos in, dan waren minder paarden die altijd met de slof gereden werden.
En dan reden we de paarden gewoon van VWNW naar ronder naar verzameld en dergelijke.
Dan hoef je niet met de neus op de boeg. Ik vind dat ook niet goed maar er is er hier ook geen een die beweerd dat dat "goed" is.

En de auto zucht altijd als ik buiten wil schoonmaken gaat het regenen de laatste maand. bij ons is de helft van de weilanden al weer onder gelopen, die dinkel staat er weer buiten de oevers.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:55

Yvonnelind schreef:
Ja, dat lijkt mij ook sterk.
De helft van de Nederlandse TOP die LDR rijdt heb je misschien een keer zien rijden. Knipoog
Ik heb ook nooit gezegd dat ik half Nederland gezien heb hoor .
Kafue schreef:
Dan hoef je niet met de neus op de boeg. Ik vind dat ook niet goed maar er is er hier ook geen een die beweerd dat dat "goed" is.
Er zijn er wel zat die vinden dat er niets over gezegd mag worden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:01

QQQQ schreef:
Ik heb een behoorlijk deel van LDR rijdend Nederland in clinics, demo's en losrijdterreinen in actie gezien - en bij allen is mij dit punt erg opgevallen.

Ik dacht dat ik hier toch zoiets las Haha! .
Ik heb het vast niet geïnterpreteerd zoals jij het bedoelde, maar het staat er wel...
Maakt niet uit, ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoeld hoor.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:07

Ik denk dat je je niet druk moet gaan maken om de weinige die vinden dat je er niets van moet zeggen van dat extreem LDR maat ik het ELDR gaan noemen????
Ik denk dat als je je er druk om maakt dat dat hetzelfde is als water naar onze dinkel dragen op dit moment, de weilanden zijn al ondergelopen......

Nee waar je beter je energie in kunt gaat steken is laten zien hoe het wel moet, hoe het beter kan. Want roepen dat het slecht is heeft geen zin, want zolang er geen bewezen alternatief is zul je weinig bereiken. Nee zodra er een bewezen alternatief komt bijvoorbeeld de weggedrukte ruggen met de achterhand kilometers achter het zwaartepunt niet meer op de eerste plek van voren maar de eerste plek van achteren gezien pas dan kun je een difference verschil maken.
Nu niet want wat niet 100% gaat staat nog altijd op 1.

Het verschil zit hem dus in het laten zien hoe het wel moet en laten zien dat je daar beter mee kunt scoren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:10

Dat vind ik een goed punt Kafue. Lachen
Ook ik denk dat dat de enige manier is om mensen te kunnen overtuigen, al zullen er ook dan weer tegenstanders op gaan staan. Alles heeft ten slotte zijn voor en zijn tegen en zo zal het altijd zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:16

Mensen hebben eigen meningen en die zullen ze altijd blijven ventileren in de ruimte.
Het is belangrijk voor jezelf te weten dat je goed bezig bent of niet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:10

~ hier komt een stille meelezer zich bemoeien, tarratataa ~

QQQQ schreef:
Trainingstechnisch volgt er eerst een duidelijke uitleg over hoe men de hulpen geeft. Het wordt als heel bijzonder gebracht dat men teugel- en beenhulpen gescheiden houdt. Men zegt ondermeer dat men voor halthouden enkel teugel en geen been gebruikt, om geen tegenstrijdige hulpen te geven. Echter bij de halve ophoudingen geeft men wel aan dat men been/zit en teugel toepast en dat die hulpen steeds dichter bij elkaar komen te liggen, maar nooit tegelijk worden gegeven. Blijkbaar begrijpt men het daarbij wel, maar vertaalt men dit niet door naar de hele ophouding. Ook in klassiek geef je teugel- en beenhulpen nooit tegelijkertijd, maar achter elkaar.

Que? Dat vind ik wel een beetje typisch. Dan ben je toch *KLABAF* ineens een hoop energie kwijt?
Het "gescheiden" zijn van been- en handhulpen vind ik ook maar beperkt hoor. Dat je ze niet tegelijkertijd uitvoert zit misschien wat in, maar ze hebben wel degelijk invloed op elkaar en werken samen (als je paard genoeg doorlatig is tenminste) met zit- en gewichtshulpen. Bovendien werken zit-been en zit-hand toch ook weleens tegelijkertijd? En tegenstrijdig? Begrijp niet goed waarom dat voor been en hand anders zou zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:31

Bij LDR trainen leer je een paard voorwaarts blijven "denken", je wilt dus niet de voorwaartse drang bij een overgang terug erin blijven duwen met je benen, maar rijdt telkens weer naar voren als het paard uit zichzelf niet voorwaarts blijft treden. Daardoor gaat het paard op den duur uit zichzelf ondertreden. Dit is een ander principe van rijden wat mij prima bevalt omdat het niet "tegenhouden en drijven" tegelijk is. Dit wordt als tegenstrijdig ervaren omdat het gasgeven en remmen tegelijk is en het paard dus nooit goed op beide hulpen tegelijk kan reageren: ofwel reageert het goed op het gasgeven en loopt door je hand, ofwel reageert het goed op het remmen en gaat hij niet voorwaarts op je been.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:46

Waar zijn de tijden gebleven dat een paard wordt geleerd onder het zwaartepunt van de ruiter te stappen? Voorwaarts rijden doe je door je zwaartepunt naar voren te bewegen, terug nemen door je zwaartepunt wat naar achter te bewegen. Dat zou de primaire aanwijzing voor je paard moeten zijn. De benen van de ruiter dragen ertoe bij de activiteit van het achterbeen te onderhouden, het bit is om het paard "rond" te houden, en niet (primair) om te remmen. De zit en handen van de ruiter zijn om te voelen wat het paard doet.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:17

Don_Marcello schreef:
Waar zijn de tijden gebleven dat een paard wordt geleerd onder het zwaartepunt van de ruiter te stappen? Voorwaarts rijden doe je door je zwaartepunt naar voren te bewegen, terug nemen door je zwaartepunt wat naar achter te bewegen. Dat zou de primaire aanwijzing voor je paard moeten zijn. De benen van de ruiter dragen ertoe bij de activiteit van het achterbeen te onderhouden, het bit is om het paard "rond" te houden, en niet (primair) om te remmen. De zit en handen van de ruiter zijn om te voelen wat het paard doet.

OK dan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:24

Grappig, ik wil juist graag dat mijn paard zelf zijn lichaam rond zet en als ik de hele tijd het bit nodig zou hebben om mijn paard rond te houden wringt er duidelijk iets... De activiteit van de achterbenen moet mijn paard ook zelf onderhouden, als ik daar al mijn benen voor nodig heb dan moet ik een paar benen extra bijgroeien als ik een galopappuyement wil rijden: dan moet hij actief blijven onderspringen, voorwaarts, zijwaarts, lengtebuiging...
Ik dacht dat jij juist minder met bit en benen zou doen?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:45

Je hebt bit zeker niet de hele tijd nodig. Als het paard rond is blijven de teugels iets doorhangen, net genoeg om de ruiter te kunnen laten voelen wat het paard met de mond doet. Zo ook ook de benen van de ruiter, die bewegen zachtjes in het ritme mee, net als het zitvlak van de ruiter. Achterbeen iets terug om het paard steeds iets naar binnen gebogen te houden. Verlies je activiteit en wil je die vergroten druk je het been op het juiste mpment aan, eventueel geholpen door je spoor. Vergroten van de activiteit van het achterbeen wil niet zeggen dat het paard harder gaat (meer snelheid krijgt). Harder gaan bereik je door je zwaartepunt naar voren te bewegen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:50

Ik heb altijd geleerd met overgangen terug géén of zo min mogelijk teugelhulpen te gebruiken. De teugel gebruik ik alleen om het hoofd te stellen en de hoofd-halshouding te bepalen, en héél soms om te begrenzen. Maar zeker nooit met terugwerkende kracht om het paard te laten vertragen.

Verder lijkt mij dat een paard net zoveel energie verbruikt als dat jij erin stopt. Die energie uit zich in ofwel snelheid ofwel activiteit. Waar moet die energie anders vandaan komen, uit het paard zelf? En wat als je eens op een van nature traag paard rijdt, of als je voorwaartse paard een slechte dag heeft.. dan zou ik er niet op durven vertrouwen dat hij voorwaarts "wil". De energie die je in je paard stopt komt vanuit je zit en been, waarbij de zit de voorwaarts drijvende dan wel terugwerkende kracht is en het been activiteit behoudt.

Juist bij het rijden van een overgang terug, pomp je energie in het paard. Je vertraagt en vertraagt (op je zit) en ondersteunt met je been om de activiteit in de benen te houden en zodoende niet kwijt te raken. Vertragen.. vertragen.. *boem* overgang. Niet door de teugel, maar door het loslaten van de zit. Voor tijdens én na de overgang is het belangrijk de energie te behouden.

Mijn vroegere instructeur trainde ook op het "voorwaarts willen zijn" van het paard. Volgens hem moest een paard sneller willen gaan lopen als je de teugels liet vieren, vanuit zijn eigen voorwaartse drang. Die voorwaartse drang zou ook tot uiting moeten komen tijdens bijvoorbeeld de gestrekte draf. Naar mijn idee is dit niet echt de bedoeling, ook de gestrekte draf wordt door de ruiter voorbereid en ingezet, net als activiteit in de benen tijdens verzameling en zijgangen, net als bij het aangalopperen, zoals gewoon tijdens het rijden in het algemeen. Een luisterbereid paard zal hierin meewerken en rijden doe je samen. De energie die het paard zelf heeft en kwijt wil (bijvoorbeeld bij een jong en fris paard) wordt door de ruiter in goede banen geleid zodat het efficiënt gebruikt wordt in de training, dat wel, maar dit is iets anders dan voorwaarts rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:14

Ronja schreef:
Ik heb altijd geleerd met overgangen terug géén of zo min mogelijk teugelhulpen te gebruiken. De teugel gebruik ik alleen om het hoofd te stellen en de hoofd-halshouding te bepalen, en héél soms om te begrenzen. Maar zeker nooit met terugwerkende kracht om het paard te laten vertragen.

Verder lijkt mij dat een paard net zoveel energie verbruikt als dat jij erin stopt. Die energie uit zich in ofwel snelheid ofwel activiteit. Waar moet die energie anders vandaan komen, uit het paard zelf? En wat als je eens op een van nature traag paard rijdt, of als je voorwaartse paard een slechte dag heeft.. dan zou ik er niet op durven vertrouwen dat hij voorwaarts "wil". De energie die je in je paard stopt komt vanuit je zit en been, waarbij de zit de voorwaarts drijvende dan wel terugwerkende kracht is en het been activiteit behoudt.

Juist bij het rijden van een overgang terug, pomp je energie in het paard. Je vertraagt en vertraagt (op je zit) en ondersteunt met je been om de activiteit in de benen te houden en zodoende niet kwijt te raken. Vertragen.. vertragen.. *boem* overgang. Niet door de teugel, maar door het loslaten van de zit. Voor tijdens én na de overgang is het belangrijk de energie te behouden.

Mijn vroegere instructeur trainde ook op het "voorwaarts willen zijn" van het paard. Volgens hem moest een paard sneller willen gaan lopen als je de teugels liet vieren, vanuit zijn eigen voorwaartse drang. Die voorwaartse drang zou ook tot uiting moeten komen tijdens bijvoorbeeld de gestrekte draf. Naar mijn idee is dit niet echt de bedoeling, ook de gestrekte draf wordt door de ruiter voorbereid en ingezet, net als activiteit in de benen tijdens verzameling en zijgangen, net als bij het aangalopperen, zoals gewoon tijdens het rijden in het algemeen. Een luisterbereid paard zal hierin meewerken en rijden doe je samen. De energie die het paard zelf heeft en kwijt wil (bijvoorbeeld bij een jong en fris paard) wordt door de ruiter in goede banen geleid zodat het efficiënt gebruikt wordt in de training, dat wel, maar dit is iets anders dan voorwaarts rijden.

Helemaal goed! Helemaal LDR.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:16

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Het voorwaarts-neerwaarts met de neus in graas-stand is met het achterbeen duwend en naar achter.
Het oprollen en eraan houden houdt de boog in ontspanning rond en laat de boog niet wegschieten. Dus je houdt energie erin en je paard op achter en bij het eerste hou je je paard op voor.
Je houdt energie erin door 'm aan de teugel te houden, dat kan zonder oprollen. VWNW kan ook met behouden energie worden gereden. Achterbeen moet er bij zijn en blijven. Het is geen verzameling, maar er kan wel gewoon worden ondergetreden bij behoud van opwaarts ruggebruik. Dit kan verder worden gestimuleerd door het rijden van (schijn)overgangen.

Het ondertreden zorgt voor het "trekken" aan de achterkant van de ruggegraat. Het goed ondertreden is juist wat ik bij de extreme LDR mis. De gezakte hals zorgt ervoor dat de halsspieren (bovenkant halsbasis) trekken aan de lange uitsteeksels die de schoft vormen. Samen zorgt dit voor het opwaarts welven van de rug. Het extra afbuigen van de hals verbetert dit mijnsinziens niet - de hoek die de wervels in de halsbasis t.o.v. de rug maken zal in LDR-stand eerder vlakker zijn, wat minder "trek" veroorzaakt. Wellicht wordt dit deels opgevangen door het oprekken van de bovenlijn van de hals, maar een verbetering zie ik hier niet gebeuren.

Om in oprichting het trekken aan de voorkant te verwezenlijken, moeten de halsspieren getraind zijn om de "schoftwervels" ondanks de opgerichte houding naar voren te trekken. Deze spieren worden in de LDR houding hooguit opgerekt, terwijl de antagonisten van deze spieren worden getraind (kort gemaakt).

Het grootste extra effect van de extreme LDR-houding t.o.v. VWNW vindt plaats in de bovenste helft van de hals. Het oprekken hier vergemakkelijkt misschien wel het afbuigen in de nek? Wellicht komt men daardoor zo snel achter die loodlijn?

Wat mij zorgen baart, is (o.a. Knipoog ) de schijnbare onmogelijkheid van de LDR ruiters, om hun paard VWNW met neus vóór de loodlijn te presenteren, terwijl ze het contact met de mond bewaren. Ik heb het ze op verschillende clinics zien proberen, zonder succes. De paarden konden het wel als de teugel geheel werd losgegooid. Dit zelfde beeld zie ik terug in dit boek. Hoe kan het, dat men in een systeem van absolute houdingscontrole, niet in staat is om dit te tonen?

Helaas weer niet waar. En een uitspraak die ik niet zou durven maken omdat het nergens op slaat. Het zou hetzelfde zijn als durven te stellen dat het zorgelijk is dat ogenschijnljik geen enkele ruiter die klassiek is onderricht zijn paard een keer iets ronder zou kunnen rijden.................. Slapen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:18

andafries schreef:
Don_Marcello schreef:

OK dan!

Klinkt prachtig.

Maar als je van een hond nooit de poot optilt enof vastpakt als je "poot" zegt, zal hij nooit een poot leren geven Lachen
Een blindegeleidehond wordt gemaakt en niet geboren, daarom kan het niet bij alle honden.

Een dressuurpaard idemdito!!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:48

Mireille1970 schreef:
Ronja schreef:
*knip*

Helemaal goed! Helemaal LDR.

Ben nochtans klassiek opgeleid Haha!

Zo zie je maar weer dat het elkaar niet ver hoeft te ontlopen.
Ik ben overigens niet tégen het dieper, lager en ronder instellen van de hoofd-hals, maar voor dat het zover komt moet het paard al wel een flink eind op weg zijn in de training (lees: aan de hulpen, ontspannen, in evenwicht, rechtgericht, op de eigen benen, doorlaatbaar, nageeflijk en flink opgewarmd) en dan nog zou ik het enkel als stretch-oefening gebruiken. Ik klim niet op een paard met het idee "nu ga ik hem eens even lekker diep en rond instellen", maar soms bedenk ik wel na de opwarming tijdens het rijden "nu zou het goed zijn om hem even, gedurende een pas of tien, wat dieper in te stellen". Ik zou het echter nooit mijn "trainingsmethode" noemen, dat vind ik een beetje teveel eer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:51

en het boek van stal Bartels geeft dat ook exact op die manier aan OK dan!