Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:15

Mij niks over bekend. Jaopie loopt al sedert zijn 4de jaar met diverse varianten van de dubbelgebroken (rolletje koper in het midden) kneveltrensen. Nou heeft hij ook niet veel ruimte in zijn mond en een vrij laag hangend rooster (verhemelte), dus een enkelgebroken geval prikt hem al snel in het verhemelte.

Ik heb ook een knevel die geheel bestaat uit koperen rollen (kogels) die echter niet helemaal kunnen doorbuigen (want dan stuiten de kogels tegen elkaar aan), daar liep Jaopie ook fijn op, echter had ik het idee dat die kogeltjes te groot waren voor een lekker mondgevoel (voor zover je dat bij een bit kunt hebben als paard).

Ben zelf wel een voorstander van kneveltrensen MITS je de bovenste pootjes niet vastzet (daartoe zijn speciale riempjes verkrijgbaar)aan de bakstukken, want dan krijg je een erg dwingende werking achter de oren. Dat heb ik zelf dan ook nooit gedaan.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:18

Onderzoeken heb ik niet echt wat over meegekregen. Ik gebruik zelf een dubbel gebroken watertrens met van die bit-schijven tegen eventuele velletjes ertussen. Hiervoor heb ik een enkel gebroken watertrens gehad. De dubbel gebroken bevalt mij beter omdat ze er wat rustiger op reageert. Wil wel een keer een kneveltrens nog proberen bij haar. Ik denk dat het heel persoonlijk ligt wat een paard wel/niet fijn vindt.

Ook interessant. Ik merk dat zodra ik met meerdere mensen in de bak rijd verkramp en daardoor wordt Ils ook inactief. Ik weet dat ik het probleem ben en het moet loslaten en ontspannen. Maar ik vind dit heel moeilijk op een of andere manier. Misschien omdat ik de enige ben op stal die verder denkt dat 'krul-en-go' & daarbij ook nog de jongste. Het ligt ook sterk aan de persoon hoor. Als ik hem/haar heel de tijd zie loeren, dan ontspan ik minder snel, terwijl ik weet dat ik me er eigenlijk niets van aan moet trekken. Zijn en laten zijn. Denken en laten denken. Doen en laten doen.

@Gast5428: weet jij toevallig wanneer die nog een keer uitgezonden wordt?

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:25

Hier ongebroken met tongboog. Andere accepteert ze niet.
(En dat al zonder druk..... Laat staan met zacht vriendelijk contact)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:25

Anoniem schreef:
Heb je naar de clinic wel gekeken Simpelman?
Helemaal nergens is dwang te zien of kracht te zien.
Valegro in deze clinic wat ronder instellen is heel wat anders dan afdwingen/overgave of onderwerping. Dit is wel heel zwart/wit wat je hier stelt.
Valegro wordt daarbij gereden met een teugel waaraan het uiteinde elastiek zit.
Bekijk de clinic en oordeel dan opnieuw.

Ik heb de clinic niet gezien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:30

Anoniem schreef:
Boeiend om te zien dat Valegro continue rondgesteld is. Dit om te zorgen dat hij in de [b]moeilijke oefeningen zich niet sterk kan maken.[/b]

Hier heb je zelf al aangegeven wat er achter speelt.
Ik ben niet zwart wit, maar blijf recht op mijn spoor.
De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Om te komen tot edelmoedige overgave. Dat kost tijd, denken, afzien.

Mensen hebben in een eeuw geleerd hoe en waarom dat zo gedaan zou moeten worden.
Blijf binnen dit kader en het werkt, paard blij, ruiter blij.

Het behalen van punten op wedstrijden heeft daar verder niets mee te maken, het is een kwestie van ethiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:34

Lezen Simpelman. Hij kan zich niet sterk maken. Dus hij IS niet sterk!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:36

Ik kan redelijk goed lezen.
Hij kan zich niet sterk maken ook al zou hij dat willen.
Wanneer het niet om het laatste ging dan zou hij toch niet diep en rond gesteld hoeven worden.

BIJ de LDR houding wordt het paard in een houding ingesteld waarbij hij zijn onderhals niet meer kan inzetten om in verzet te gaan tegen het overnemen.
Het is een professionele trainingshouding die volledig voorbij gaat aan alle ethiek.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-12-15 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:37

SarahIlse schreef:
@Gast5428: weet jij toevallig wanneer die nog een keer uitgezonden wordt?

Geen idee. En op youtube is het alleen tegen betaling te zien.
Er wordt de komende dag wel veel over Carl en Charlotte uitgezonden maar niethet geen ik bedoelde.
Maar misschien is het wel leerzaam.
Hier de gids van Horse and Country tv http://horseandcountrytv.nl/tv-gids/
Ook de andere masterclasses zijn interessant, de één meer dan de ander.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:37

maar .. het doen omdat ze zich niet sterk kunnen maken is wel beetje van het negatieve uitgaan.. ipv paard in 'normale' houding te trainen en het sterk maken zien als een teken dat je over een grens gaat en niet hem in een houding rijden waarin je sterk maken ontwijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:42

Simpelman schreef:
Ik kan redelijk goed lezen.
Hij kan zich niet sterk maken ook al zou hij dat willen.

In jouw filosofie van rijden geloof ik niet zo. Goed paardrijden willen wij natuurlijk allemaal zoals zonder enige dwang en dat het allemal volgens het boekje gaat.
Jij bent volgens mij de enige waar het bij lukt. Laat het dan ook eens zien Simpelman.
Ik denk te weten dat jij ook wel rijervaring hebt maar voor mij ben jij ook één van de vele internetruiters.
Een hoop theoretisch geklets. Je spiegelt het allemaal wel erg mooi voor en sprookjes bestaan echt niet hoor Simpelman.

@Evelijn, van een paard wat ronder instellen wordt hij eerder beter dan slechter.
Ik wil mijn paarden graag over de rug rijden. Zo gaan ze langer mee en krijgen ze geen rugproblemen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:46

Maar wát wil je ronder? De hals, de buik, de poep, ronder over de bovenlijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:48

Sprookjes bestaan, voor sommigen die er in geloven.
Wanneer je erin opgenomen wordt dan voel je je gelukkig.
Om er in opgenomen te worden volstaat het te stoppen met streven en je te laten leiden door je gevoel en je intuitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:49

Yeah right.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:56

Weer met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag?
Kan het nou nooit een beetje vriendelijk?

Bedankt allemaal voor de reacties, en alle andere blije reacties. Fijn he? Als het zo goed gaat! Ik ben zo blij dat het nu eindelijk beter gaat. En ik maar zoeken, blijkt het veranderen van het dekje al genoeg te zijn.
Ik rij met een gewoon dubbel gebroken watertrensje en daar loopt hij heel fijn op. Maar ik heb om me heen hele goede dingen gezien met een dubbel en enkel gebroken kneveltrens. Dus die zou ik in de toekomst wel eens willen proberen. Al is het alleen maar om te kijken of het verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:04

Nee, zeker niet met het verkeerde been uit bed gestapt. :):)
Maar ik wordt wel een beetje kriegel van het teutgehalte van sommige hier.
Ik vind dat je gewoon het allemaal niet mooier moet maken dat het is en dat men hier recht heeft het eerlijke verhaal te vertellen.
Dus vandaar dat ik soms ineens hier binnen val en dan een beetje de advocaat van de duivel speel. :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er zo erg is aan wat jij geteut noemt? Waarom irriteer je je er zo aan?

Ik vind dat echt zoveel minder erg dan al dat geruk en gepluk wat ik vaak zie.
Liever een beetje geteut, liever het paard het voordeel van de twijfel geven, dan andersom... Toch??

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:11

"Teutgehalte" getuigd toch wel een klein beetje van een verkeerd been uit bed hoor.

Als je nou eens begint om op normaal niveau te typen. Gewoon met tekst zoals het is. En zonder beledigingen. Dan ben je al een heel eind op weg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:11

Paarden hebben baat bij duidelijkheid. Zij houden niet van onzekere teuteende ruiters/verzorgers.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:16

Ik ben het met je eens dat paarden van duidelijkheid houden en een probleem hebben met onzekerheid... maar je moet iig mijn teutgehalte niet vergissen met onzekerheid.... ik denk dat je best een consequent kan teuten met je paard :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:17

Ik denk dat we daarin op dezelfde golflengte zitten. Paarden hebben baat bij duidelijkheid. Die laatste zin had je wederom weg kunnen laten.
Wat ik duidelijk vind en wat jij duidelijk vindt, dat verschilt misschien. Ik ben zeer duidelijk naar mijn paard en hij weet ten alle tijden precies waar hij staat, zowel onder het zadel als op de grond. (Misschien dat we daarom zo goed kunnen bospadhobbelen).

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:19

Ze hebben duidelijkheid nodig? Eens. Doe ik ook. Ben ik super zelfverzekerd? Nee. Hoeft ook niet. Té zelfverzekerd is in mijn ogen arrogant en niet meer in staat om te kunnen leren van anderen. 'Teuten' kan overigens ook met duidelijkheid hoor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Ik lees hier niemand die onduidelijkheid en onzekerheid aanraad?

Ik dacht dat je met teuten de langzame opbouw bedoelde :D

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Yeeaa, damn right, indeed, miss Pucelle!!! Powerrr to the ( not my own words)
"Oetsjiekoetsjie braaf aaiertjes" ahum... Oftewel de weinige volwassenen die nog steeds in sprookjes geloven. Ik persoonlijk geloof dus niet in sprookjes...
Daar ben ik veel te realistisch voor!
Geloven doe ik niet meer, ik weet het zeker, en heb het volste vertrouwen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:25

Ach, ik ben echt geen zuur mens hoor. Ik ben gewoon rechtuit en eerlijk. Ik maak het niet mooier dan het is en ik ben niet iemand die steeds ooh en aah roept. En ik ben zelf verre van een perfecte ruiter en maak nog steeds veel fouten. Dat ik mijzelf hier dan af en toe laat horen is omdat ik niet zo tegen die zelfverheerlijking kan die door sommigen hier zichzelf toebedelen. :n
Ben gewoon eerlijk, vertel geen sprookjes en als je werkelijk zo goed bent, zelfs beter dan een Carl en Charlotte dan vind ik het wel heel frappant dat je dat voor jezelf houdt en ons niet deelgenoot maakt van je dressuurkunnen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:30

Tussen de regels door lees ik dat jij je ten onrechte aangevallen voelt, alleen maar omdat mensen hier lekker bezig zijn, en daarover berichten. Zelfverheerlijking???