[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:09

@damian23,
Inderdaad, voelen daar gaat het om.
Van wie heb jij les?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:11

Ergens mis ik het, maar ergens ook niet. Terwijl ik voor mijn gevoel "verder" ben met rijden dan ik ooit gekomen ben. Alleen is dat thuis hihi. En tuurlijk, thuis is makkelijker, geen stress, geen beoordeling. Dat weet ik ook wel. Maar het gevoel dat je echt een team bent, zonder dwang of druk zoveel bereiken....
Van de ene kant mis ik de wedstrijden. Lekker je paard tuttelen, apepakje aan. De spanning erom heen, het gevoel.
maar van de andere kant.... Ik ken ook mensen die thuis komen met winstpunten waarvan ik weer denk: als het zo moet dan pas ik. Dat is inderdaad de moderne dressuur en die scoort nog steeds op wedstrijd.... En zo hoeft het voor mij niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:40

@kamy, ik mis het op zich niet (heb nu wel een startkaart maar ben al tijden niet geweest). Ik heb veel last van spanning en dat maakt het dat ik wedstrijdrijden niet meer leuk vindt. Maar ik heb wel heel erg de drang om mezelf te bewijzen ofzo.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:02

Ik heb een traject doorgelopen bij een sportpsych. Is echt een aanrader! Dus ik heb wel een rugzakje met tools om om te gaan met spanning en prestatiedrang ;-)
Ik heb het soms wel nodig zo'n beoordeling. Even een duwtje om serieus te trainen. Ik ben van nature makkelijk aangelegd zeg maar hihi.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:05

Herkenbaar! Bij wie heb je dat gedaan?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:20

Maaike Bierstekers. Als mens en als ruiter heb je daar echt enorm veel aan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:27

Joolien schreef:
Sodeletuut schreef:
Leuk om te lezen Jolien, dat het zoveel effect heeft om weer fijn terug naar de basis te gaan! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen de komende weken, houd je ons op de hoogte?

Kan soms echt wel eens makkelijker zijn in draf, ik herken dat wel!

Idd, het is fijn maar zeker omdat ik bij deze merrie ook niet anders zie hoe ik haar kan verbeteren. Ze is zo'n aparte, als ze het in haar bol heeft kan ze bij wijze van zo door de omheining heen denderen, dan zit er geen rem meer op, dan gaan de luiken dicht en dring je niet mer door. Dat is aan de hand ook zo overigens.
Ik wilde t eigenlijk filmen maar er was niemand bij me :P

Zo ging ze voorheen op slechte dagen de baan door. Met vlagen ontspannen maar ook zomaar ineens als een gek doordenderen en dan reageert ze nergens meer op, vandaar dat ik haar deze keer tegen het hek parkeer waar ze trouwens vol tegenaan liep. Dit was overigens wel een extreme dag hoor. Zoals je later in het fillmpje ziet loopt ze wel vaker, met haar neus recht vooruit en dan maakt ze zich ook heel stug in haar hals en kaak. Dit wisselde, de andere keer was ze niet vooruit te branden en kon ze ineens 'aan' gaan en weer vluchterig worden. Vandaar dat ik het nu anders aanpak en het op rust en vertrouwen baseer.
[ Video ]

Prettig dat we kunnen zien wat ze doet. Inmiddels heb ik zelf ook een update. Ga een 12 jarige draver ruin bijrijden. Heb eigenlijk eenzelfde soort probleem als jij.

Hij vind het soms moeilijk (probeert me toch ook wel flink uit) en gaat 'staken' komt omhoog, gaat er vandoor, of valt net als hier door mijn binnenbeen naar binnen. Denderd dan zo het midden op. Ik kan een reactie geven zo als jij doet Jolien, maar daar schiet ik weinig mee op. Lost mijn probleem ook niet op want hij staat stil. Probeer het voorwaarts op te lossen.

Dit is wat ik doe: ik rijd in eerste instantie door alsof mijn neus bloed. Leg mijn BUITENBEEN aan en parkeer zijn kont naarbinnen. Ik zet hem gewoon zo schuin dat hij gaat wijken voor de druk van mijn buitenbeen daar maak ik hem dan dus eerst recht want hij viel over de binnenschilderwerk naar binnen en ik zet zijn bullen dus weer achter de voorhand. Vanuit daar rijd ik weer een rechte lijn naar de hoefslag.

Zelfde geld voor het echt er vandoor gaan. Hij gaat in volle galop, plat door de bochten door de bak. Het is een draver dat de baan kent (staat ook echt op een 'draversstal' met baan) dus galop is en blijft moeilijk. Ondanks dat die galop op dat moment niet mijn bedoeling was laat ik hem door galopperen. Goede galop of niet, plat door de bocht of niet, hij gaat door totdat IK zeg dat hij terug naar draf mag. Ik maak zijn poging tot etteren/uitbreken/ staken, hoe je het ook wilt noemen minder leuk omdat ik de overgang van MIJ maak.

Dus mijn vraag aan jou, waar ik best nieuwsgierig naar ben; wat gebeurd er als je haar op dat moment bijvoorbeeld op de volte zet? Is het echt een puntje van niet begrijpen? Niet willen? Weet je wel al waarom ze het doet?

Er zullen er hier vast een aantal bij zitten die het niet eens zijn met MIJN manier van oplossen maar voor ons als combinatie werkt het. Bij mij loopt hij 2 sec van te voren de sterren van de hemel en ineens vliegen we door de bak heen.. Dit werkt voor ons echt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:59

Even benieuwd, wat vinden jullie van longeren met een driehoeksteugel?

Zoals op deze foto:
Afbeelding

Ik had al een zelfgemaakte voor mijn pony. Deze gaat vast aan de longersingel, door de bitring, door het ringetje aan de onderkant v.d. singel en dan door de andere bitring en vast aan de andere kant van de longeersingel. Op deze manier kunnen ze het hoofd dus vrij naar links en naar rechts bewegen zonder dat aan een kant meer druk komt en aan de andere kant de boel los komt te hangen.
Ze heeft duidelijk meer en betere bespiering gekregen, en wanneer haar ruitertje erop zit hoeft die maar voorwaarts te rijden en haar hand stil te houden (tov de mond) en pony zakt al. Erg fijn.

Ik overweeg om er ook een voor mijn paard (trekpaard kruising) te maken. Die heeft ohz nog nooit geen meter aan de teugel gelopen, en ook aan de lange lijnen zakt ze niet. Gisteren eens een probeerseltje gemaakt. In stap liep ze keurig met haar neus langs de loodlijn, en ik zag ook bij elke pas haar buikspieren opbollen. Naar mijn idee dus een goede manier om haar sterker te maken, zodat ze het dadelijk ook ohz kan?

Of misschien hebben jullie nog ideeën, tips? Buikspieroefeningen ed doen we al.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:03

Lijkt me een werkbare compromis.
Haal de sperriem er af en stel de neusriem veel losser.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:05

Oh dat ben ik even vergeten. Mijn merrie loopt, na diverse bitten geprobeerd te hebben, het fijnst op een sidepull. Zou dat uitmaken?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:11

Ik gebruik ook die teugel, nouja een slof die ik dus zo vastknoop. Ik doe hem alleen niet tussen de voorbenen, maar laag op de zijkant. Mijn paard gaat soms echt 'stofzuigen' en zo vind ik dat net wat veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:33

Gypsy ik longeer ook vaak op die manier. Vind ik heel handig. Gebruik hier ook meestal een stoffen slof voor.
LoveUggs, op dit soort momenten sluit ze zich helemaal af. De enige optie is bijna om dan op de noodrem te gaan omdat zae anders door blijft drammen, op normale signalen reageert ze dan gewoon niet. Als ik haar in dit soort gevallen op de volte zet breekt ze helemaal uit en gaat ze nog harder lopen. Ze is met verschillende mensen op dit punt al aan de ren gegaan en die mense nzin er ook afgevallen.
Het zal een deel bij dat been vandaan komen maar haar buien zijn zo wisselvallig dat het ook een stukje karakter is plus de omgang van haar eigenaresse, maar die zie ik nooit samenwerken dus dat is gissen. Aan de hand kan ze namelijk ook heel bijzonder reageren zeg maar :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:41

@ Gypsy, zo soortgelijk heb ik met gas ook gedaan. :j Vond ik heel fijn werken! Direct door de singel naar de bitringen trok hij zichzelf in de krul, kon doen wat ik wil.. Hij trok zichzelf in de krul. Ik ben op een gegeven moment met dubbele lijnen gaan longeren en dan van de hand door de singel naar de bitring en dan tussen de benen vast maken. Daar liep hij heel fijn op.

Jolien, okee, jammer! Voor ons is het echt ideaal. Bij ons ook een deel karakter, moeilijkheid en dan het uitprobeer dingetje. Ik maak het van mezelf en dan is het niet leuk meer, hij kan alleen goed volhouden. Eerst nog een paar keer zelf en daarna ga ik ook gewoon starten met lessen om hem beter onder controle te houden. Morgen gaat een vriendinnetje ook mee dus hoop dat ze een stukje wil filmen of foto's wil maken. Is dan de 3e keer dat ik hem rijd. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:43

Simpelman schreef:
@damian23,
Inderdaad, voelen daar gaat het om.
Van wie heb jij les?

Ik les al weer een tijdje naar volle tevredenheid bij yvon hoogervorst.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:03

Oh wat leuk dat er meer mensen op deze manier longeren!
Hoe strak hebben jullie hem overigens staan? Ik moet hem wel zo zetten dat ze hem een beetje voelt trekken als ze haar hoofd omhoog doet, anders gebeurt er echt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:08

Gypsy schreef:
Oh wat leuk dat er meer mensen op deze manier longeren!
Hoe strak hebben jullie hem overigens staan? Ik moet hem wel zo zetten dat ze hem een beetje voelt trekken als ze haar hoofd omhoog doet, anders gebeurt er echt niks.

Ligt eraan. Bij groene paarden doe ik m wat losser. Bij ervaren paarden wat strakker maar nooit achter e loodlijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:09

Neus 5 cm voor de verticaal, hals op de horizontaal.
Niet straffer, maar geduld.

Starbreeze

Niet echt strak, neusje kan er mooi uit, maar strak genoeg zodat hij niet over de teugel gaat.

Anoniem

Ik longeer zelden, maar dit ga ik eens proberen. Ziet er wel prettig uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:10

Je kunt ook gewoon touwtjes van de Action nemen als je geen slof hebt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:11

Simpelman schreef:
Neus 5 cm voor de verticaal, hals op de horizontaal.
Niet straffer, maar geduld.

En dit raad je aan voor vrijwel alle niveaus v paarden? Ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord over longeren met hulpteugels.. was een het denken misschien toch maar weer aan de dubbele lijnen te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:11

Starbreeze schreef:
Je kunt ook gewoon touwtjes van de Action nemen als je geen slof hebt.

Oke thanks! Ik denk dat als ik ergens in een kast ga graven ik misschien nog wel ergens een slof :o kan vinden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:17

Achter de loodlijn is zeker niet de bedoeling nee.

Ik was eigenlijk sowieso al verbaast dat ze het op deze manier doet, ze heeft haar bouw niet echt mee en lijkt het erg moeilijk te vinden. Misschien dat ik van de week eens wat foto's plaats.

Ik heb hier een voorbeeld van de pony. Het staat iedereen vrij om deze niet al te conventionele manier van beweging geven af te keuren.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:18

Idd of touwtjes een een haakje van de bouwmarkt. Is niet zo ingewikkeld allemaal :P
Tip. neem niet te grote/zware haken want die kunnen door de zwaarte weer het contact in de mond verstoren.

Gypsy, ik ben eerder benieuwd waarom je zelf ook niet beweegd? Op de fiets ernaast bijv, geef je jezelf en pony toch beweging? :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:20

Klopt, maar pony vind het ook leuk om als de touwtjes eraf zijn een flinke galop te doen. :D
En dat vind ik dan weer eng, als je dan de manen beetpakt, bang dat ik val. :=