Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Is springen en cavalletti ook niet een goede oefeninge om de kracht in de achterhand en daarmee de verzameling in galop te verbeteren?
(ik vind aan de hand wandelen fijn voor mezelf, en om het paard onbelast uit te stappen of in te stappen)
Airborn schreef:Is springen en cavalletti ook niet een goede oefeninge om de kracht in de achterhand en daarmee de verzameling in galop te verbeteren?
(ik vind aan de hand wandelen fijn voor mezelf, en om het paard onbelast uit te stappen of in te stappen)
Citaat:denk dat u mij nou dingen toe bedeeld die niet correct zijn, dat ik van mening bent dat je niet aan een galop kan werken als de draf nog niet correct genoeg is wil niet meteen zeggen dat ik dingen door elkaar ,nog dat ik van een remonte uit ga nog van een schoolpaard.
en als u denkt dat ik zijgangen rijzonder verzameling, verbaast mij dit zij gangen kunnen niet correct gereden worden zonder verzameling, daar zijn we het beide over eens.
dat ik een doelstelling zet van hoogeschool geheel correct, echter ben ik mij degen bewust dat er een heel traject aan voor afgaat van het scholen van het paard.
En zonder meer werk ik altijd van uit het Skala die als een rode lijn door de scholing heen loopt.
Professor schreef:Zooist schreef:Daarnaast rijd ik veel tempi, schouderbinnenwaarts en travers, zowel in de stap, draf en galop.
Doelt u hierop?
Nee een specifieke oefening voor het verbeteren van de galop, en het verbeteren van het gewicht meer op de achterhand te houden, wat u allemaal hier dragen noemt.
Wat eigenlijk verzameling is.
Noemt u eens specifieke oefeningen, die in elkaar haken die met elkaar te doen hebben.
Professor schreef:Citaat:denk dat u mij nou dingen toe bedeeld die niet correct zijn, dat ik van mening bent dat je niet aan een galop kan werken als de draf nog niet correct genoeg is wil niet meteen zeggen dat ik dingen door elkaar ,nog dat ik van een remonte uit ga nog van een schoolpaard.
en als u denkt dat ik zijgangen rijzonder verzameling, verbaast mij dit zij gangen kunnen niet correct gereden worden zonder verzameling, daar zijn we het beide over eens.
dat ik een doelstelling zet van hoogeschool geheel correct, echter ben ik mij degen bewust dat er een heel traject aan voor afgaat van het scholen van het paard.
En zonder meer werk ik altijd van uit het Skala die als een rode lijn door de scholing heen loopt.
Leest u eens rustig terug, dan kunt u uit uw eigen woorden die u geschreven heeft alleen opmaken dat men niet eerder galopperen kan wanneer het paard perfect draaft, dat heb ik er tenminste uit opgemaakt.
Zooist schreef:Ik heb nog nooit te maken gehad met dergelijke blessures dus ik kan je niet helpen.
Maar als je paard bij longeren gaat rondspringen lijkt me dat ook niet wijs
wat zegt je va?
orienta schreef:Even offtopic maar ben toch wel benieuwd naar jullie meningen aangezien hier mensen met kennis van zaken zitten.
Mijn paard liep zeer fijn voordat zij kreupel werd aan haar linkervoorbeen eind december.
Na een tijd heb ik haar weer opgepakt rustig en bleef zij gewoon regelmatig echter gaat het sinds dat zeer moeilijk met rijden en is zij zeer stug, niet ontspannen en kort in haar bewegingen, reden dat ik er meteen op ben weer gaan zitten is dat zij niet gek mocht doen en met longeren zij nog weleens rare bokkensprongen wil maken.
Echter heb ik nu het idee dat ik meer goed dan kwaad doe met rijden en zit er aan te denken om haar voorlopig aan te longeren want ik kwam er vandaag echt met een slecht gevoel vanaf en mijn paard lijkt er ook geen zin meer in te hebben terwijl ze normaal altijd heel ijverig was.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Overigens ben ik wel van plan om er een fysiotherapeut naar te laten kijken hoewel de kliniek haar uitgebreid bekeken heeft maar ben benieuwd of jullie dan ook voor longewerk zouden kiezen of voor wat anders?
probabeest schreef:kafue, je hebt vast helemaal gelijk maar voor sommige is het zo fijn als ze handvaten aangeboden krijgen om dat te bereiken![]()
en dan is het zo lastig als de een roept het moet zo en de andere roept het tegen over gestelde.
Kafue schreef:Klassieke rijkunst en academische rijkunst, er wordt gevraagd naar het verschil of het vergelijk.
We zitten in ieder geval bij beide dingen op het paard, de ene noemt het klassiek en de ander academisch omdat die dat leuker vind klinken.
Hadden we ook nog de Janssen methode of bedoel je daar academisch mee. Allemaal mooie benamingen met hetzelfde doel.
Want daar mag en kan je niet aan voorbij lopen met poogt allemaal een mooi plaatje neer te zetten het hoogste ereschavot te halen en de grootste eer. Allebei willen ze de geschiedenisboeken in. De een bestaat al eeuwen de ander komt net kijken.
Hoge schoolsprongen grappig maar niet noodzakelijk en niet gevraagd in geen enkele proef. En ja natuurlijk is het het kunstje laten zien, want geen enkel paard vraagt om een ruiter op de rug. Een ieder paard loopt uiteindelijk toch het liefst zonder al die poespas aan benen met zijn hoofd relaxed naar beneden al knabbelend aan het groene gras in zijn giga grote weiland.
Vraag je je nog steeds af wat het verschil is, tja ik denk dat die er niet is want in theorie willen beiden hetzelfde bereiken. In praktijk trainen ze anders.
Als resultaat bereiken ze nooit de 100% zoals de beweging bedoeld is.
Daar kan je heel veel mooie plaatjes en heel veel mooi fotos tekeningen prachtige benamingen langs laten vliegen. Het ene theorie gedeelte nog moeilijker dan het ander maar beste mensen dat perfecte ding dat bereikt niemand en geen enkel paard.
Perfecte ruiters bestaan niet, perfecte paarden al evenmin en de perfecte trainingsmanier ook niet. Om maar te zwijgen van de beste instructeur of instructrice die bestaat ook niet. Mensen verschillen zo de meningen ook.
De een doet het zo de ander zus.
In de 240 paginas een giga discussie en jullie zijn er nog niet uit.
Gepraat over wel of niet vroeg aanrijden laten piafferen en dergelijke. Ik zou zeggen rijd met een hele hoop gevoel, probeer je paard als je partner te zien, laat hem in zijn waarden, overvraag hem niet en gun hem een zo paard mogelijk bestaan.
Ik zie heel vaak het skala voor bij vliegen. Als je in de volgorde rijd, je zorgt er ook voor dat je je paard eerst lekker voorwaarts voor het been rijd in alle drie de gangen, van achter naar voren en je gaat pas verder als de basis bevestigd is komt het vast allemaal goed. En vooral niet plukken aan de voorzijde, en vooral een goede warming up en nooit moeilijker vragen dan daar waar het paard aan toe is, een fingerspitzen of een buik gevoel.
Zo genoeg voor vandaag we gaan lekker slapen. Discusieren jullie nog maar een eind in de ronde.
Ik roep altijd positief denken, tevreden moet je zijn, en meer met minder bereiken.
Moll schreef:fysio en een massage, zijn in deze geen over bodige luxe, echter zou ik wel adviseren met dubbele longe te werken, zo je het paard meer kan begeleiden, en het uit de dak gaan kan minimaliseren
orienta schreef:Moll schreef:fysio en een massage, zijn in deze geen over bodige luxe, echter zou ik wel adviseren met dubbele longe te werken, zo je het paard meer kan begeleiden, en het uit de dak gaan kan minimaliseren
Mag ik vragen met welke je goede ervaringen hebt?
Wij hebben wel een "vaste" op stal maar kan over haar niet echt iets vinden op bokt en ben altijd een beejte huiverig met dat soort dingen, moet wel goed gebeuren
orienta schreef:Moll schreef:fysio en een massage, zijn in deze geen over bodige luxe, echter zou ik wel adviseren met dubbele longe te werken, zo je het paard meer kan begeleiden, en het uit de dak gaan kan minimaliseren
Mag ik vragen met welke je goede ervaringen hebt?
Wij hebben wel een "vaste" op stal maar kan over haar niet echt iets vinden op bokt en ben altijd een beejte huiverig met dat soort dingen, moet wel goed gebeuren
murphy102 schreef:Zorg dat je de "fysiotherapeut" wordt van je eigen paard, geef ik altijd als advies aan mijn leerlingen. Dat doe je door een eerlijke, correcte manier van rijden, aan de hand van het Scala.
Zijn er medische problemen geweest, dan eerst weer langzaam opbouwen. De vele peesproblemen van tegenwoordig hebben veelal te maken met overbelasting. Ik zeg níet dat dat bij u ook het geval is, hoor.
orienta schreef:murphy102 schreef:Zorg dat je de "fysiotherapeut" wordt van je eigen paard, geef ik altijd als advies aan mijn leerlingen. Dat doe je door een eerlijke, correcte manier van rijden, aan de hand van het Scala.
Zijn er medische problemen geweest, dan eerst weer langzaam opbouwen. De vele peesproblemen van tegenwoordig hebben veelal te maken met overbelasting. Ik zeg níet dat dat bij u ook het geval is, hoor.
Uiteraard maar op dit moment zie ik daar geen verbetering in en aangezien ik geen deskundige ben op fysiotherapeutisch gebied kan het geen kwaad om er eens een expert erna laten kijken lijkt mij
Zooist schreef:Orienta, hebben ze een scan gemaakt van de pees? Wanneer dat niet gebeurd is blijft het natuurlijk gissen. Ik zou echt proberen zekerheid te krijgen voor wat betreft de blessure en daarna (in overleg met) een plan van aanpak maken.
Mocht het toch een pees zijn dan is het nu zonde van je geld om er een fysio oid bij te halen.