Karl66 schreef:Kafue schreef:
Zelfs ik had niet door dat dat topic bedoeld werd
Ja ja ja dat zal wel weer, of zit je nu alweer in de kelder.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karl66 schreef:Kafue schreef:
Zelfs ik had niet door dat dat topic bedoeld werd
Bewuster Paardrijden schreef:Wist niet dat Emiel van zo’n goede komaf wasEmiel Voest (V. Crack C x Oracle, eigenaren Stal Bartels en J. van Eekeren) met Tineke’s nieuwe merrie Toscane […]
Bewuster Paardrijden schreef:Hiermee geeft men dus aan, dat men LDR toepast als alternatief voor brute kracht – een slimme dwangmethode dus! Ook lijkt men er hier vanuit te gaan dat er voor klassiek zonder LDR kracht nodig is. Echter, voor correct toegepaste klassieke dressuur is geen kracht nodig, gaat het juist over lichtheid.Vroeger reden vooral ‘sterke mannen’ paard, nu zitten we in het tijdperk van de ‘gevoelige vrouwen’. Dat is volgens ons de psychologische verklaring voor de verandering van de trainingsmethoden. De vrouw heeft doorgaans minder spierkracht, maar meestal meer gevoel dan de man![…]Daarmee bedoelt ze niets nadeligs ten opzichte van mannen, want er zijn natuurlijk ook veel goede mannelijke ruiters met veel gevoel, maar Tineke en Imke laten hun paarden nooit door ‘sterke mannen’ berijden
Bewuster Paardrijden schreef:Dus, die logica van vroeger ‘sterke mannen’ ontgaat mij door deze opmerking weer volledig.Als er kracht aan te pas komt, ben je op de verkeerde weg. Dat geldt trouwens voor ieder trainingssysteem
Bewuster Paardrijden schreef:Aangezien je totaal verschillende fysieke en mentale effecten mag verwachten van deze acties, lijkt het mij erg moeilijk om deze nuancering hard te maken. Zoals Arthur Kottas zegt:”Er is slecht rijden en er is goed rijden. Niets er tussenin”. Beide manieren van rijden uit de quote zijn gewoon slecht!(Het zou ons overigens niet verbazen als de combinatie van trainen met te veel kracht en een hoge halshouding slechter voor een paard is dan het rijden met kracht en een lage halshouding)
Bewuster Paardrijden schreef:Waarna ze refereert naar de Friezen die ze getraind heeft en nog traint. Hierover verschilde de “boktexperts” nogal van meningHeet of traag, eigenlijk past ieder paard in deze methode. We hebben inmiddels ervaring met allerlei soorten paarden. Ook voor de correctie van probleempaarden kan diep en rond rijden bijzonder goed werken. Maar deze trainingsmethode is ook zeer geschikt voor andere rassen dan warmbloeden.
Bewuster Paardrijden schreef:Als dit zo was, dan zou er véééél minder protest tegen de methode zijn. Toch heb ik (en niet alleen ik) Tineke en vele anderen met behoorlijke regelmaat véél dieper zien rijden – echt met kin op de borst als in de plaatjes van de TS.Trainingsfase 7: diep en rond (veel dieper rijden wij zelden)
Bewuster Paardrijden schreef:Dat zelfde ontspannen gevoel vind je bij een lagere halshouding die als VWNW omschreven kan worden. Waarom dan ook nog oprollen die hals? Daar wordt niet echt een duidelijke rede voor omschreven, anders dan dat je dan de bovenste halsspier mooi “ziet werken”. Je ziet hem goed, omdat ie naar buiten wordt gedrukt door ruimtegebrek!De reden dat wij het paard al vrij snel uitnodigen om een wat lagere halshouding in te nemen is vooral gebaseerd op het ontspannen gevoel dat het paard ons in die houding geeft.
Paardentango schreef:DAT is nog eens een toevoeging aan dit topic, WOW !!
Dank je, genoeg stof om over na te denken.
Wel wil ik fam. Bartels nageven dat, voor zover ik gekeken heb en hun werk heb mogen zien, ze inderdaad L:DR tot een 'bepaalde hoogte' gebruiken, dus bij deze is mijn oesroonlijke menng dat er niet gejokt wordt.
Dat past deze mensen ook niet.
Wetenschap versus gevoel ? Hoe zit het met paardrijden, moet je alle schema's kennen om in de 1/100 ste seconde juist te kunnen reageren?
Heel erg interessant QQQQ, dank je voor deze recensie.
horseyfries schreef:Toch wordt het zo gebracht, want in Stap 1 wordt het VWNW als laten vallen van hoofd en hals al beschreven. In Stap 6 begint men met de houdingscontrole en de hals ook te verkorten. De quote hierover in mijn vorige post ging over het gevoel dat het laten vallen van hals en hoofd de ruiter kan geven. Hier wordt vaker naar gerefereerd, zonder dat het nou over oprollen gaat.De opmerking over de ontspanning die je voelt in de rondere houding wordt vertaald door Q naar "diezelfde ontspanning die je voelt in vwnw". Als dat zo zou zijn, dan zouden we niet een meer opgerolde houding hoeven op te zoeken nietwaar? Dus misschien is er wel een verschil dat uiterlijk niet zichtbaar is (zoals die opbollende halsspier wel is) maar in het paard wel een verschil teweeg brengt. Zoals Mireille zegt: dat moet je eerst voelen en ervaren voor je erover mee kunt praten.....
horseyfries schreef:Ook van mij nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Grappig om te lezen hoe iemand uit zo'n boek probeert dingen te halen die zijn gelijk bewijzen....
Vooral de opmerking dat de boktexperts er anders over denken vond ik wel een goeie... hoeveel van die bokt"experts" hebben daadwerkelijk een Fries uitgebracht in de sport en ook nog LDR getraind?
De opmerking over de ontspanning die je voelt in de rondere houding wordt vertaald door Q naar "diezelfde ontspanning die je voelt in vwnw". Als dat zo zou zijn, dan zouden we niet een meer opgerolde houding hoeven op te zoeken nietwaar? Dus misschien is er wel een verschil dat uiterlijk niet zichtbaar is (zoals die opbollende halsspier wel is) maar in het paard wel een verschil teweeg brengt. Zoals Mireille zegt: dat moet je eerst voelen en ervaren voor je erover mee kunt praten.....
Mireille1970 schreef:Je houdt energie erin door 'm aan de teugel te houden, dat kan zonder oprollen. VWNW kan ook met behouden energie worden gereden. Achterbeen moet er bij zijn en blijven. Het is geen verzameling, maar er kan wel gewoon worden ondergetreden bij behoud van opwaarts ruggebruik. Dit kan verder worden gestimuleerd door het rijden van (schijn)overgangen.Het voorwaarts-neerwaarts met de neus in graas-stand is met het achterbeen duwend en naar achter.
Het oprollen en eraan houden houdt de boog in ontspanning rond en laat de boog niet wegschieten. Dus je houdt energie erin en je paard op achter en bij het eerste hou je je paard op voor.