Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 10:04

Anoniem schreef:
Voor diegene die Ziggo hebben.
Heel interessante clinic van Carl Hester waar hij Valegro op dat moment 6 jaar en Charlotte traint.
Boeiend om te zien dat Valegro continue rondgesteld is. Dit om te zorgen dat hij in de moeilijke oefeningen zich niet sterk kan maken. ok wordt er steeds geschakeld naar de verzameling en verruiming.

Je legt hier precies de vinger op het elementaire verschil tussen dat wat we klassieke dresuur en moderne wedstrijddressuur noemen.
Het paard zodanig "rond" instellen dat het geen verzet meer kan bieden tegen het overvraagd worden.
Men werkt er vanuit onderwerping/afgedwongen overgave, waar het passende woord edelmoedige overgave is, het recht tegenovergestelde.

In de klassieke dresssuur ontwikkelt zich het vermogen om de moeilijke oefeningen te kunnen doen in de loop van een flink aantal jaren, het is het eindresultaat van een langzame harmonieuse training.
Het paard ontwikkeld zich op harmonieuse wijze naar het ultimum van zijn natuurlijke bewegingen toe, het eindresultaat is trots en een lichamelijk en geestelijk welbevinden.
Met andere woorden het paard wordt in zijn natuurlijke waarde ontwikkeld, het wordt zijn best mogelijke zelf.

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:54

altijd interessant om te zien. Ik denk dat de meeste van ons op die wijze zijn geistrueerd. Ik ben er toen vanaf gestapt omdat het bij mijn paard echt niet werkt. begrijp me niet verkeerd, het "werkt" bij geen enkel paard maar de kracht en gewicht van een koudbloed komt dan extra onder de aandacht. Ik ben toe me in gaan lezen op de wijze zoals beschreven in dit topic.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:03

Jaaaa, kan wel janken van blijheid!
Stretch knop, zit er op <3
Het ging zo goed vandaag. Eindelijk in draf ging hij loslaten. Helemaal gelukkig zijn we.
En eerder kreeg ik hem de bak niet in, nu wilde hij er niet uit! *\o/*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 11:11

DarkoFoitzik schreef:
altijd interessant om te zien. Ik denk dat de meeste van ons op die wijze zijn geistrueerd. Ik ben er toen vanaf gestapt omdat het bij mijn paard echt niet werkt. begrijp me niet verkeerd, het "werkt" bij geen enkel paard maar de kracht en gewicht van een koudbloed komt dan extra onder de aandacht. Ik ben toe me in gaan lezen op de wijze zoals beschreven in dit topic.

Het is niet alleen maar een kwestie van "werken".
Onderliggend is het een kwestie van ethiek en mededogen voor het paard.
Een groot deel van de mensen is gelukkiger wanneer ze zich aan universele waarden als respect en mededogen houden, men voelt zich daar persoonlijk beter bij, kijk maar op dit topic, allemaal blije mensen. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:15

Milkberry schreef:
Jaaaa, kan wel janken van blijheid!
Stretch knop, zit er op <3
Het ging zo goed vandaag. Eindelijk in draf ging hij loslaten. Helemaal gelukkig zijn we.
En eerder kreeg ik hem de bak niet in, nu wilde hij er niet uit! *\o/*

+:)+ +:)+ geniet ervan samen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:18

Dank je wel! ^__^
Dat gaan we zeker doen!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:19

Wat ontzettend leuk Milkberry, heerlijk gevoel :)

Ik had gisteren na een paar dagen wat minder ook weer super gevoel onder het zadel en dat in de buitenbak met de wind (en dus veel klapperend plastic etc.). Stalgenoot kon niet ontspannen rijden dus had me gewaarschuwd maar de grote merrie liep gewoon super haar rondjes met neusje over de grond en swingende rug :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:20

Haha top Milkberry!!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:52

Citaat:
paard staat achterin lange lage gang op stal, en moet dus altijd langs alle andere paarden die uit box hangen met hoofd.
Is daarbij een keer fiks in kont gebeten, en zich de pleuris geschrokken.
Ik haal paard op, loop uiteraard zelf aan "Gevaarkant" maar door zijn angst versneld hij steeds fiks en loopt me voorbij en trekt me mee.
Mag niet want leverr voor mijn gevaar op, maar correctie op druk kan hier eigenlijk niet, want hier is angst paard de reden en dat "straf" je nooit.
Wat zou jij hier toepassen kwa taktiek ?

Ik heb ook een erg onderdanige merrie, wie haar billen ook erg in trek zijn, haflingerhapje?

Als ze hier op zijn best zijn neem ik een zweep mee en doe net zo als een koetsier, hoog vasthouden.
Zelf ook een echte baas houding (dominant) en ze gedragen zich netjes.
Is er een paard (etenstijd) die komt laat ik de zweep zien, sla nooit, maar voor hun is het pas op! {:)-:(
Zo doe ik het.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:29

Anoniem schreef:
Heel interessante clinic van Carl Hester waar hij Valegro op dat moment 6 jaar en Charlotte traint.
Boeiend om te zien dat Valegro continue rondgesteld is. Dit om te zorgen dat hij in de moeilijke oefeningen zich niet sterk kan maken. ok wordt er steeds geschakeld naar de verzameling en verruiming.

Is deze ook ergens terug te kijken of weet je toevallig welke tijdstip dit nog een keer komt? Ben wel benieuwd.

Super Milkberry & Evelijn! +:)+

Bij ons gaat het ook erg fijn. Gister op buitenrit geweest en daar als ik nu al heel licht contact neem, voel ik haar mooi bollen zakken. <3 Behalve dat het goed voor haar is, zit het ook heerlijk haha. En zonder neusriem rijden heeft haar echt goed gedaan volgens mij. Ze durft nu haar neus er meer uit te doen.
Van sint hebben wij een chambon gekregen dus aan de longe kunnen we ook nog gerichter oefenen op het stretchen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:58

Hier ook een heel blij en dankbaar mens!
Blij met dit onbetaalbare topic _/-\o_ +:)+

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:02

Pocca_Locca schreef:
Hier ook een heel blij en dankbaar mens!
Blij met dit onbetaalbare topic _/-\o_ +:)+

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:43

Goedzo Pocca_Locca! Mijn paard heeft na het aha moment van afgelopen week, de dagen dat ik gereden heb, steeds met veel veer gelopen. Thick in the box voor de draf dus :) Ga me de komende tijd meer op de galop focussen, die is wel altijd met veel impuls en takt, maar hij moet leren om áltijd terug te komen op een lichte ophouding (galoppeert graag ruim en groot...). Er zijn dagen dat dit super gaat, maar dan versloft het weer en lukt het niet. Tijd om dit ook te bevestigen dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:00

Evelijn, Sarahilse en Milkberry, lekker dat het zo goed gaat.

Voor mij is paardrijden altijd afdwingen, want op het moment dat ik er een zadel op leg en opstijg ga ik iets vragen en dat is niet vrijblijvend.
Het ideaal plaatje is uiteraard het edelmoedige dier dat zich overgeeft (wat denk ik gewoon andere manier van afdwingen is) aan onze vraag.
Hoe we het ook doen, we zijn altijd op zoek naar een grens en proberen deze langzaam te verleggen.

Maar het klinkt wel prachtig afdwingen versus edelmoedige overgave.
Nog mooier zou zijn edelmoedige samenwerking. (vind overgave toch wel dwingend klinken).

Ik ook happy.
Waarom, nieuwe motto NIX (heb dit maar als motto genomen) waar ik nu denk ik 4 wkn mee bezig ben gaat zijn vruchten afwerpen. Jullie zullen lachen als jullie het zien, want er zijn nog bergen werk.
Van stiller zitten, nog meer NIX, betere timing, tot niet plat op zijn rug liggend meeliften en hem niet storen in zijn takt en en en..
Maar langzaam gaan we elkaar beter begrijpen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:03

Mijn paard Bonte Jaopie is atijd op zoek naar MIJN grens om die vervolgens te proberen te verleggen, hahaha...Mag wel, ik ben wel voor SAMEN doen.Afbeelding
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:23

Sjolvir schreef:
Evelijn, Sarahilse en Milkberry, lekker dat het zo goed gaat.

Voor mij is paardrijden altijd afdwingen, want op het moment dat ik er een zadel op leg en opstijg ga ik iets vragen en dat is niet vrijblijvend.
Het ideaal plaatje is uiteraard het edelmoedige dier dat zich overgeeft (wat denk ik gewoon andere manier van afdwingen is) aan onze vraag.
Hoe we het ook doen, we zijn altijd op zoek naar een grens en proberen deze langzaam te verleggen.

Maar het klinkt wel prachtig afdwingen versus edelmoedige overgave.
Nog mooier zou zijn edelmoedige samenwerking. (vind overgave toch wel dwingend klinken).

Edelmoedige overgave is het wanneer jij zoveel vertrouwen in je partner hebt dat je hem op een bepaald moment alle beslissingen over jouw wel en wee laat nemen.
Dat is géén onderwerping, maar het tegendeel want je kunt op ieder gewenst moment uit die situatie weg stappen.
Het is een vrije keus, je geeft jezelf.

Ben je met je paard eenmaal in die situatie aangekomen dan begrijp je dat er geen sprake meer is van afdwingen maar van een samenspel.

Paarden kunnen dat als kuddedier gemakkelijker dan wij.
Het geeft de ruiter een enorme verantwoordelijkheid.

Een paard is geen edelmoedig dier, maar onder onze rijkunstige opbouw is het in staat om zich edelmoedig over te geven.
Dat is wat rijkunst is.

De grens die we harmonieus proberen te verleggen is de grens van het vermogen van het paard.
We brengen het paard naar een hogere staat van zichzelf.
Dat dat zo is toont het door het stijgen in rangorde in zijn kudde, zijn innerlijke kalmte, zijn zekerheid, het gemak waarmee het aan onze vraag kan voldoen en zijn algemene gezondheid en welzijn.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:27

terpentijn schreef:
Mijn paard Bonte Jaopie is atijd op zoek naar MIJN grens om die vervolgens te proberen te verleggen, hahaha...Mag wel, ik ben wel voor SAMEN doen.[ [url=m/cKo3Fs.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UHBAhB.png]Afbeelding[/url] ]

Korte stijve mondspleet, bolle kin.
Een stevig karakter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:46

Zeker niet mijn ding, zoals je al zegt, niet meteen iets dat in de menselijke natuur zit.
In de kudde (hoe klein ook) zie je het wel, kan dan ook uren dom naast een weiland zitten gewoon alleen kijken.
Maar ook daar zijn wel eens strubbelingen.

Helaas zie je het ideaal plaatje of het nou het edelmoedig overgeven dan wel het artikel van de FEI, niet vaak. Ook niet bij diegenen die pretenderen op klassieke wijze te rijden en/of les te geven, aantal komt een heel eind, maar blijft dan weer hangen in het vrijblijvende gedeelte.
Ontspanning moet uiteindelijk wel tot aanspanning leiden en het moet geen kabbelend beekje blijven dat nergens naar toe gaat. Diegenen die het proces in zijn geheel kunnen afmaken zijn schaars goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:59

[Afbeelding
Ja vertel me wat @Simpelman! Heb 'm al vanaf veulen, hij is nu 12 jaar,'t is nogal een trots karaktertje. In zijn jongere (puber)jaren was dat niet altijd een feest, zeg maar. Moest ik écht wel even de gebruiksaanwijzing van leren kennen.
Paard laat zich absoluut niet dwingen (lees: forceren), dan wordt-ie vrij boos. En terecht.
Ik wil ook niet dwingen, wil het SAMEN doen, dat werkt het beste bij hem, dat hij het gevoel heeft dat hij óók een aandeel heeft in wat we aan het doen zijn.
Hij werd op een gegeven moment ook nukkig en narrig van mijn 14 daagse "rechtrichtlessen", daar ben ik na ampel beraad bij mezelf dan ook mee gestopt. Kon er niet meer mee naar buiten rijden voor een buitenrit, dus maar even helemaal met álles gestopt. Pauze ingebouwd, van het moeten, van de maniertjes. Even afkicken, opnieuw beginnen met stukjes buitenrit, zodat hij er ook weer lol in krijgt.

Gaat al weer beter, het is doorgaans een ontzettend meewerkend paard OHZ, maar we hadden er allebei geen lol meer in.

We kunnen allebei niet tegen geforceerd /gedwongen gedoe, hoe die lessen ook op VWNW e.d. gericht waren, en we er beiden aanvankelijk gigantisch veel wijzer van zijn geworden, en Jaopie zonder twijfel beter is gaan bewegen, ben ik er met hem te lang in blijven hangen.

We gaan nu even alleen maar leuke dingen samen doen, dat doen we al even, dus binnenkort zie ik aan hém wel wanneer hij weer zin heeft om iets "werkerigs" te gaan doen.

't Is overigens een ontzettend loyaal, beetje eenkennig, dat wel (maar ik ben de enige die hem hanteert/er op rijdt dus daar heeft niemand last van) en leuk paard, ik ken zijn ongein en streken natuurlijk ook wel na zoveel jaar. Heb erg veel (gezond) respect voor zijn eigenzinnige karakter, dat mag ik wel.

Binnenkort maken we zonder twijfel samen de buitenwegen en dreven hier weer onveilig, zoals voorheen!

Dat éérst. In de bak weer wat oefeningetjes rijden zal gewoonweg weer gaan volgens de richtlijnen zoals hier in dit topic uiteen gezet, ontspanning, VWNW, en vandaar uit langzaam weer beginnen op te bouwen.
Eigenlijk zoals in dit topic te uit en te na staat uitgelegd. Dat onderschrijf ik ten volle!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:24

En vooral kort de oefeningetjes doen.

Een oud behaviorisme experiment met een duif in een hokje van 35X35cm.
Wanneer de duif twee passen naar links draait krijgt hij een graantje, telkens opnieuw.
Duif honger, draait twee passen naar links graantje, ingeprent.

Duif honger, twee passen naar links, niks!, duif nog twee passen naar links, graantje, nu hebben we 4 passen.
Herhaal.

Binnen een dag draait de duif als hij honger heeft zonder ophouden naar links tot hij graan krijgt.

Dit principe werkt op bijna alles dat leeft, inclusief mensen, we kunnen het gebruiken om bepaalde dingen uit te leggen en in te prenten.
Het is een onderdeel van de africhting, we kunnen niet zonder.
Een paard is in staat om de verschillende inprentinkjes die we hem aanbrengen samen te voegen tot bepaalde bewegingen.
Om hem de gelegenheid te geven om te begrijpen wat we op een bepaald moment van hem vragen is het essentieel om in het begin direct te stoppen en te belonen als hij iets in de juiste richting levert (de eerste twee passen van de duif).
De optimale beloning is afstappen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:22

Gebruik je ook een bridge signaal om aan te geven welk gedrag je precies beloont simpelman? Sommige van je verhalen klinken richting clickeren, dan kun je heel precies aangeven welk gedrag je beloont en paarden hebben het veel sneller door. Aangezien je vaak met leertheorie aankomt en dergelijke. Je kunt het voor alles inzetten. Zoals je zelf al schrijft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:49

Braaf

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:02

Even weer terug naar de bitten (knevel trens) tijdje terug kwamen hier deze bitten voorbij..Ik heb er zelf 1 enkel gebroken..
Nu merkte ik dat er hier veel voorstanders waren van knevel maar dan dubbel gebroken. Sprak vandaag de tandarts en er waren schijnbaar nieuwe onderzoeken gedaan o.a in samenwerking met Sprenger en nu schijnen ze toch weer meer voorstander te zijn van enkel gebroken.. Ik zelf heb een enkel gebroken ( had deze nog liggen) en vond het wel es ff de moeite waard om deze een tijdje te proberen ( had dubbelfebroken watertrens.. Tot nu toe bevalt dit bit goed..
Is jullie wat bekend over deze onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:12

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:

Je legt hier precies de vinger op het elementaire verschil tussen dat wat we klassieke dresuur en moderne wedstrijddressuur noemen.
Het paard zodanig "rond" instellen dat het geen verzet meer kan bieden tegen het overvraagd worden.
Men werkt er vanuit onderwerping/afgedwongen overgave, waar het passende woord edelmoedige overgave is, het recht tegenovergestelde.

In de klassieke dresssuur ontwikkelt zich het vermogen om de moeilijke oefeningen te kunnen doen in de loop van een flink aantal jaren, het is het eindresultaat van een langzame harmonieuse training.
Het paard ontwikkeld zich op harmonieuse wijze naar het ultimum van zijn natuurlijke bewegingen toe, het eindresultaat is trots en een lichamelijk en geestelijk welbevinden.
Met andere woorden het paard wordt in zijn natuurlijke waarde ontwikkeld, het wordt zijn best mogelijke zelf.

Heb je naar de clinic wel gekeken Simpelman?
Helemaal nergens is dwang te zien of kracht te zien.
Valegro in deze clinic wat ronder instellen is heel wat anders dan afdwingen/overgave of onderwerping. Dit is wel heel zwart/wit wat je hier stelt.
Valegro wordt daarbij gereden met een teugel waaraan het uiteinde elastiek zit.
Bekijk de clinic en oordeel dan opnieuw.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:13

Nee, helemaal niet, maar ik ben wel nieuwsgierig!