[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:59

Ik vind je proef erg fijn Horseware! Ik zie een heel mooi ontspannen paard met de neus eruit en jou handjes naar voor. Ik zou hier persoonlijk heel blij van worden. Daarnaast lijkt je paard goed en netjes aan de hulpen te zijn. Ik vind de overgangen juist erg netjes en niet overhaast gereden. Ik vind je paard al een stuk meer naar de hand toe dan de meeste combinaties die ik zie. Jij geeft je paard de mogelijkheid om je hand te volgen, je "neemt" niet.
Je zit kan iets stabieler en je hand- en elleboog houding daardoor ook. Het ziet er voor mij uit alsof je onstabiele aanleuning daar vandaan komt. Je zal eerst zélf een stabiel en verend contact moeten aanbieden voordat je paard er 100% van de tijd op kan vertrouwen dat hij contact kan houden. Probeer het contact te houden met je ellebogen en je handen zo los en ontspannen mogelijk te houden. Je onderarm is als het ware "van je paard" en een verlenging van de teugel.
Daarnaast denk ik dat de lengtebuiging iets beter mag, vooral gereden vanuit zit en been. Ik heb het idee dat je nog iets te vaak je teugels daarvoor nodig hebt.

Horseware schreef:
Ter info wat de jury vond: jury 1 vond de aanleuning niet constant genoeg, omdat het paar regelmatig niet naar mijn hand toe was en achter het bit kroop. Advies: zachter bit in doen (maar aangezien ik al rij met een dubbelgebroken anatomisch sensogan watertrensje wordt dat lastig). Tempo was prima en paard oogde erg ontspannen.
Jury 2 vond de proef TE ontspannen, te braaf, overgangen duurden te lang en ik moest met meer lef gaan rijden. Het paard was te ontspannen en vond het allemaal wel best volgens hem. Ik moest hem een schop onder zn kont geven en hem harder aan het werk zetten, want hij was al 15. Tempo was goed.

Wat heb je nou aan dit soort adviezen?? Ik word hier echt een beetje treurig van :n Schop onder z'n kont geven, waarvoor?? Ik zou dit als een compliment opvatten: "je paard vond het allemaal wel best". Ja, dat is de bedoeling ook....

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:25

Citaat:
Wat heb je nou aan dit soort adviezen?? Ik word hier echt een beetje treurig van :n Schop onder z'n kont geven, waarvoor?? Ik zou dit als een compliment opvatten: "je paard vond het allemaal wel best". Ja, dat is de bedoeling ook....

precies!!, en niks verdoezeld, maar eerlijk laten zien hoe goed t paard al zelfstandig kan gaan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:39

sanne83 schreef:
Ik vind je proef erg fijn Horseware! Ik zie een heel mooi ontspannen paard met de neus eruit en jou handjes naar voor. Ik zou hier persoonlijk heel blij van worden. Daarnaast lijkt je paard goed en netjes aan de hulpen te zijn. Ik vind de overgangen juist erg netjes en niet overhaast gereden. Ik vind je paard al een stuk meer naar de hand toe dan de meeste combinaties die ik zie. Jij geeft je paard de mogelijkheid om je hand te volgen, je "neemt" niet.
Je zit kan iets stabieler en je hand- en elleboog houding daardoor ook. Het ziet er voor mij uit alsof je onstabiele aanleuning daar vandaan komt. Je zal eerst zélf een stabiel en verend contact moeten aanbieden voordat je paard er 100% van de tijd op kan vertrouwen dat hij contact kan houden. Probeer het contact te houden met je ellebogen en je handen zo los en ontspannen mogelijk te houden. Je onderarm is als het ware "van je paard" en een verlenging van de teugel.
Daarnaast denk ik dat de lengtebuiging iets beter mag, vooral gereden vanuit zit en been. Ik heb het idee dat je nog iets te vaak je teugels daarvoor nodig hebt.

Horseware schreef:
Ter info wat de jury vond: jury 1 vond de aanleuning niet constant genoeg, omdat het paar regelmatig niet naar mijn hand toe was en achter het bit kroop. Advies: zachter bit in doen (maar aangezien ik al rij met een dubbelgebroken anatomisch sensogan watertrensje wordt dat lastig). Tempo was prima en paard oogde erg ontspannen.
Jury 2 vond de proef TE ontspannen, te braaf, overgangen duurden te lang en ik moest met meer lef gaan rijden. Het paard was te ontspannen en vond het allemaal wel best volgens hem. Ik moest hem een schop onder zn kont geven en hem harder aan het werk zetten, want hij was al 15. Tempo was goed.

Bedankt :)

Ik dacht ook altijd dat het de bedoeling was dat het paard het allemaal wel best vindt en relaxed is, zeker in het L1 toch? :') Ik snap dat het allemaal wat spectaculairder mag in het Z maar op dat niveau train ik nu niet qua proeven. Ik ga ook zeker niets met dit advies doen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:40

marietta schreef:
Citaat:

precies!!, en niks verdoezeld, maar eerlijk laten zien hoe goed t paard al zelfstandig kan gaan.

Hoe vaak zie je dat nog op concours? Niet vaak. Veel te weinig. Helaas. De rillerige beestjes met een super voorbeen maar zonder ontspanning in de rug en de kaak krijgen de punten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:42

Vandaag heb ik voor het eerst een lesje van Yvon Hoogervorst gehad. Doel was werken aan de stretch. Ze vond m'n paard gelukkig al fijn lopen, maar het kan altijd beter natuurlijk :) Helaas erg weinig filmmateriaal omdat de camera het al vrij snel begaf :(
Ik vond haar manier van lesgeven erg prettig en het sluit helemaal aan bij wat ik graag wil leren.

damian23

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:58

Horseware, dat ziet er al goed uit! Tuurlijk kan het altijd beter. Daar heb je tenslotte ook les voor. Leuke toeschouwer had je. Is dat jouw hond?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:00

Horseware schreef:
Hoe vaak zie je dat nog op concours? Niet vaak. Veel te weinig. Helaas. De rillerige beestjes met een super voorbeen maar zonder ontspanning in de rug en de kaak krijgen de punten.

Inderdaad, daar stoor ik me ook mateloos aan!!
Hier een leuke foto ter illustratie ;(

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:20

Tja, het blijft een jurysport.

Net als de opmerkingen die horseware van de jury kreeg. Daar kan je toch helemaal niks mee. En die bij elkaar getrokken paarden halen wel de punten. Wedstrijden zijn ook niet echt mijn ding.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:13

damian23 schreef:
Horseware, dat ziet er al goed uit! Tuurlijk kan het altijd beter. Daar heb je tenslotte ook les voor. Leuke toeschouwer had je. Is dat jouw hond?

Nee het is de stal hond van mijn instructeur die ook mee keek. Super lief dier!
Er is nog genoeg te leren. Ik denk dat dat de rest van mijn leven zo blijft ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:16

Starbreeze schreef:
Horseware schreef:

Inderdaad, daar stoor ik me ook mateloos aan!!
Hier een leuke foto ter illustratie ;(

[ [url=m/bUr4v4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stang horizontaal, holle weggedrukte rug, achterbenen achter de massa, voorbeen stuk hoger dan achterbeen... En tot voor kort viel dit me niet op en vond ik dit mooi :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:21

Daar sluit ik mij bij aan. Vroeger vond ik het prachtig maar nu ik meer bewust ben geworden van de biomechanica van een paard en wat dit soort rijden met een paardenlichaam doet vind ik het niet fijn om naar te kijken. En je ziet het op alle niveaus. En tot 2 jaar geleden dacht ik ook dat je zo moest rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:30

En dan durven mensen ool nog te zeggen dat mensen op dát niveau écht kunnen rijden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:30

Laten we niet weer verzanden in het afkraken van internationale ruiters op enkel een foto, dat is zonde van dit topic.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:34

Ze hebben op dat niveau wel alle middelen ter beschikking om goed te rijden en dan bedoel ik: onafhankelijke zit ed. Dat is precies zo jammer; het enige wat deze ruiters nodig hebben is een attitudeverandering OF, ervan uitgaande dat ze niet beter weten, een cursus biomechanica... Als een paar ruiters, die werkelijk iets kunnen veranderen, het licht zouden zien, kon er iets veranderen.. maar de meesten bij wie zoiets gebeurt trekken zich terug in de schaduw, wegvluchtend van de hopeloosheid.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:35

Joolien schreef:
Laten we niet weer verzanden in het afkraken van internationale ruiters op enkel een foto, dat is zonde van dit topic.

Mijn excuses _/-\o_ ik was te laat

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:36

Ik kraak de ruiter niet af, volgens mij doet niemand dat, maar dit beeld wordt meer gewaardeerd door een jury dan een gewoon netjes correct gereden paard. Daar ging het mij om.

En ik ken ook genoeg voorbeelden van minder bekende ruiters die met banaanpaarden een beetje spectaculair door de baan draven, die kunnen dan het oranje lint ophalen. Ik begrijp daar echt niks van.

Dat heeft niets met klassieke dressuur te maken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:50

SinneJ schreef:
Ze hebben op dat niveau wel alle middelen ter beschikking om goed te rijden en dan bedoel ik: onafhankelijke zit ed. Dat is precies zo jammer; het enige wat deze ruiters nodig hebben is een attitudeverandering OF, ervan uitgaande dat ze niet beter weten, een cursus biomechanica... Als een paar ruiters, die werkelijk iets kunnen veranderen, het licht zouden zien, kon er iets veranderen.. maar de meesten bij wie zoiets gebeurt trekken zich terug in de schaduw, wegvluchtend van de hopeloosheid.

Ik vrees dat financiële belangen een verandering in de weg staan

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:51

Horseware schreef:
SinneJ schreef:

Ik vrees dat financiële belangen een verandering in de weg staan

inderdaad, correct rijden verreist geduld en 'time is money'..

edit: en toch geloof ik dat veel topruiters het oprecht goed voorhebben met hun paard en gewoon niet beseffen dat dat beetje extra tijd wel opweegt tegen de nadelige gevolgen voor het paard
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 31-05-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:52

Zeker met dekhengsten. Hoe sneller meer bekendheid des te sneller kan het dekgeld omhoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:58

Beetje heel erg ot.... maar hoeveel foto topics komen hier niet voorbij met piep jonge paarden die al flink op wedstrijd moeten presteren? De ooohs en aaahs zijn dan niet van de lucht. Dan denk ik aan mijn eigen pups die 6 wordt. En rustig opgeleid wordt. Haar leeftijdsgenoten lopen al ergens in het M of hoger.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:59

Kamy schreef:
Beetje heel erg ot.... maar hoeveel foto topics komen hier niet voorbij met piep jonge paarden die al flink op wedstrijd moeten presteren? De ooohs en aaahs zijn dan niet van de lucht. Dan denk ik aan mijn eigen pups die 6 wordt. En rustig opgeleid wordt. Haar leeftijdsgenoten lopen al ergens in het M of hoger.

helemaal waar.. ook enorm pijnlijk als men op je neerkijkt als je lekker rustig aan het bollen bent met je jonkie, maar ach we weten wel beter ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:11

De paarden die tijd krijgen, blijven meestal wel heel. Je zou ze de kost eens moeten geven hoeveel kapotte paarden er via de achterdeur verdwijnen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:31

Er gaan er zoveel kapot... Achteraf zie ik dat ik mijn merrie van destijds ook helemaal stuk gereden heb ;( Vreselijk maar daar kan ik helaas niets meer aan doen. ik wist niet beter. Nu wel en nu ga ik het ook beter doen. Dat zal niet meevallen na 25 jaar op dezelfde foute manier gereden te hebben maar ik ga mijn best doen. En ik zal vast heel wat commentaar krijgen. We startten immers succesvol Z1 en nu ben ik alleen maar bezig met wat de buitenwereld ziet als "op de voorhand hobbelen in stap en in een sukkeldrafje". Ach het zij zo. Gelukkig is mijn huidige instructeur ook helemaal om. Hij startte succesvol ZZ zwaar en is nu ook bezig met stretchen dus kunnen we samen "aansukkelen" :')

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:03

Ik ben met dit paard (mijn 3e) ook pas echt mijn eigen weg ingeslagen. Op facebook wordt wel eens geïnformeerd of ik haar nog wel heb omdat ik nog steeds niet op de startlijsten gesignaleerd ben.... ik heb haar nog en ben nu op een manier bezig die mij sowieso heel veel plezier geeft ;-) als ik zie met "hoe weinig" mijn paard zoveel geeft ben ik blij dat ik weg ben uit het "kunstje leren en wp scoren". De wedstrijden komen nog wel ;-)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:22

Ik heb het roer bij mijn tweede paardje omgegooid nadat hij in het hek was gerold en hij door de dierenarts/chiropractor onder handen was genomen. Si gewricht stond scheef en zijn rug en hals zaten vast.Daarna kreeg ik huiswerk en de eerste les erna voelde zoooo verkeerd. Paard drukte enorm zijn rug weg en ik moest maar vasthouden aan de voorkant. Het was ook direct de laatste. Zo ga je niet met je maatje om. En ja..wat dan... dan ga je verder op onderzoek. Ik kwam bij toeval een filmpje van will faeber (engaging the back) op facebook tegen. Ok, dat klonk logisch en lag ook in de lijn met de oefeningen die ik van de dierenarts had gekregen. Daar wilde ik meer van weten. Mij sprak de klassieke dressuur erg aan nadat ik naar een clinic van david de wispelaere was geweest. Voor mij ging er een wereld open. Ik ben zelf clinics gaan rijden en heb een hele fijne instructrice gevonden. Het gaat goed (niet snel) en zijn nog lang niet uitgeleerd.

En die wedstrijden...Misschien ooit... maar ik denk het niet. Het trekt mij ook niet. Ik moet wel eens kantinedienst draaien, maar ik mis het ook niet. Vroeger ging het op die momenten kriebelen.