Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:30

Hap! :P

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:31

Citaat:
mijn opinie hier is dat door de piaffe de spieren gesterkt worden in de achter hand en lende met namen, er word meer draagkracht en geslotenheid ontwikkelt deze draag kracht komt weer tot uiting in de galop
galop kan men niet verbeteren door meer te gaan galoperen, maar die discussie hebben we hier al gehad in dit topic

Denk dat u iets ontgaat mijnheer Moll.
En die discussie in deze vorm hebben wij nog niet gehad, zeker niet om de ander tot nadenken te zetten wat eventuele andere oefeningen zijn om de achterhand te sterken en meer tot dragen te brengen, om de galop gezet te krijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:32

in de galop de achter hand versterken door traver te galoperen, halve tot hele arbeids pirouette, volte te gaan sluiten en te openen enz

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:34

Moll schreef:
in de galop de achter hand versterken door traver te galoperen, halve tot hele arbeids pirouette, volte te gaan sluiten en te openen enz

Wanneer de galop niet gezet is (onvoldoende verzameling heeft) hoe kan men dan een Pirouette rijden???
Men zou toch eerst de galop inorde moeten hebben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:34

Professor schreef:
Citaat:
mijn opinie hier is dat door de piaffe de spieren gesterkt worden in de achter hand en lende met namen, er word meer draagkracht en geslotenheid ontwikkelt deze draag kracht komt weer tot uiting in de galop
galop kan men niet verbeteren door meer te gaan galoperen, maar die discussie hebben we hier al gehad in dit topic

Denk dat u iets ontgaat mijnheer Moll.
En die discussie in deze vorm hebben wij nog niet gehad, zeker niet om de ander tot nadenken te zetten wat eventuele andere oefeningen zijn om de achterhand te sterken en meer tot dragen te brengen, om de galop gezet te krijgen.

we hebben zeker al in dit topic a besproken dat galoperen om de galop te verbeteren niet altijd doel treffent is, omdat wanneer het paard niet correct galopeerd je er geen verbetering in kan krijgen, ook zo dat je een galop niet beter kan krijgen dan dat het paard van nature bezit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:35

Professor schreef:
Moll schreef:

Wanneer de galop niet gezet is (onvoldoende verzameling heeft) hoe kan men dan een Pirouette rijden???

eens, en men begint dus met de aan zet tot de galop, en deze op de volte te behouden en deze te sluiten en te openen alvoords het paard blokeerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:36

Citaat:
we hebben zeker al in dit topic a besproken dat galoperen om de galop te verbeteren niet altijd doel treffent is, omdat wanneer het paard niet correct galopeerd je er geen verbetering in kan krijgen, ook zo dat je een galop niet beter kan krijgen dan dat het paard van nature bezit.

Die discussie hebben wij gehad zeer juist mijnheer Moll, maar deze gaat over meer op de achterhand galopperen (gezet galopperen).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:36

Moll schreef:

lende spieren trainen?
waarom?
das helemaal niet belangrijk voor de piaffe
is uberhaupt niet belangrijk
Ik hoop toch wel dat deze spieren lekker lenig en los zijn bij mijn paarden.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:38

Als je doel is van KR (of dressuur) om een lenig maar krachtig paard te krijgen.
moet je juist niet teveel aparte spiergroepen gaan korter maken
dan train je je paard uit zijn fundament. Is niet handig.
Lange lenige spieren, is wat ik graag wil bij mijn paarden.
Dat mis ik nog wel eens bij de AR en soms de KR

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:41

Professor schreef:
Citaat:

Die discussie hebben wij gehad zeer juist mijnheer Moll, maar deze gaat over meer op de achterhand galopperen (gezet galopperen).

en daar geef ik ook antwoord op zij gangen oefen in de galop is hier een goeie oefening voor, echter ben ik dan wel van mening dat men pas kan gaan galoperen wanneer de draf correct is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:42

Professor schreef:
Moll schreef:

Volgens mij kán je niet eens verzameld galopperen als de achterhand niet sterk genoeg is (draagkracht)
Door traver, of buigingen ga je niet de complete achterhand sterk maken. dat zijn eenzijdige oefeningen.(1 kant van het lichaam) dan krijg je nooit een paard die op beide zijde evensterk is om een verzameling in alle gangen voor elkaar te krijgen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:42

Moll schreef:
echter ben ik dan wel van mening dat men pas kan gaan galoperen wanneer de draf correct is

Ik niet :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:46

Citaat:
en daar geef ik ook antwoord op zij gangen oefen in de galop is hier een goeie oefening voor, echter ben ik dan wel van mening dat men pas kan gaan galoperen wanneer de draf correct is

Hoe kan men zijgangen rijden wanneer de galop nog niet bevestigd is???
U schrijft hier u zelf tegen, omdat u in de tweede zin het tegendeel schrijft.
Eerst de draf inorde dan pas galoperen.
Daar ben ik het niet geheel eens, de draf gecontrolleerd kunnen rijden dus de takt inorde en de aanleuning, en dan kan men galoperen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:47

Het fundament van een paard zijn zijn 4 benen.
Zijgangen worden altijd in een verzamelde gang gereden, dus eerst moet de verzameling in orde zijn wil men met de zijgangen beginnen.
Buiten de stap, daar kan men de zijgangen rijden zonder veel verzameling.
Daarom ook mijn vragen, welke oefening voor welk doel????
Wijken voor de kuit kan men rustig rijden dat is geen zijgang dat is een zijwaartse beweging.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-04-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:49

Professor schreef:
Citaat:

Hoe kan men zijgangen rijden wanneer de galop nog niet bevestigd is???
U schrijft hier u zelf tegen, omdat u in de tweede zin het tegendeel schrijft.
Eerst de draf inorde dan pas galoperen.
Daar ben ik het niet geheel eens, de draf gecontrolleerd kunnen rijden dus de takt inorde en de aanleuning, en dan kan men galoperen.

en dan is de draf niet correct volgens u? in mijn opinie wel hoor, ook het evenenwicht moet daar in verwerkt zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:49

Professor schreef:
Het fundament van een paard zijn zijn 4 benen.

ja
en wat gebeurd er als je 1 been van dat fundament sterker maakt dan de ander? in de bespiering?

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:53

Waarom kom ik jullie nooit tegen in de topics waar hulp bij rijtechnische problemen wordt gevraagd? Iedereen denkt het hier toch het beste te weten. Is het niet zinvoller om wat met jullie kennis te doen i.p.v. hier te blaten wie het meeste verstand van rijden heeft?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:54

wat ook goed werkt is, Reeks van hoek verandert, dat wil zeggen smalle rechthoeken (bijv. 10m x 20m), dat van A naar C.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:55

Citaat:
en dan is de draf niet correct volgens u? in mijn opinie wel hoor, ook het evenenwicht moet daar in verwerkt zijn.

Correct is niets, het gaat erom dat in elk africhtings stadium (die u blijkbaar door elkaar haalt) men alle gangen rijden kan.
Hoofd thema is het paard dient in mate van de Africhting (Ausbildung) in de hand staan, dat is met een Remonte anders dan het Schoolpaard. (hogeschool)
Maar beide kunnen en mogen galopperen. U gaat ervan uit dat men alles perfect moet hebben voordat het volgende punt komt, daarbij gaat u al zijgangen rijden wanneer het paard niet verzameld is?
Denk dat u te eenlijnig kijkt of leest, te veel gefixeerd op dat ene de Hogeschool.
Maar er zijn verschillende africhtings fase.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:58

Dressage4U schreef:
Waarom kom ik jullie nooit tegen in de topics waar hulp bij rijtechnische problemen wordt gevraagd? Iedereen denkt het hier toch het beste te weten. Is het niet zinvoller om wat met jullie kennis te doen i.p.v. hier te blaten wie het meeste verstand van rijden heeft?

Denk dat u het geheel niet helemaal begrijpt, is ook moeilijk wanneer men er zo tussen flitst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:36

Professor schreef:
Citaat:

Correct is niets, het gaat erom dat in elk africhtings stadium (die u blijkbaar door elkaar haalt) men alle gangen rijden kan.
Hoofd thema is het paard dient in mate van de Africhting (Ausbildung) in de hand staan, dat is met een Remonte anders dan het Schoolpaard. (hogeschool)
Maar beide kunnen en mogen galopperen. U gaat ervan uit dat men alles perfect moet hebben voordat het volgende punt komt, daarbij gaat u al zijgangen rijden wanneer het paard niet verzameld is?
Denk dat u te eenlijnig kijkt of leest, te veel gefixeerd op dat ene de Hogeschool.
Maar er zijn verschillende africhtings fase.

denk dat u mij nou dingen toe bedeeld die niet correct zijn, dat ik van mening bent dat je niet aan een galop kan werken als de draf nog niet correct genoeg is wil niet meteen zeggen dat ik dingen door elkaar ,nog dat ik van een remonte uit ga nog van een schoolpaard.
en als u denkt dat ik zijgangen rijzonder verzameling, verbaast mij dit zij gangen kunnen niet correct gereden worden zonder verzameling, daar zijn we het beide over eens.
dat ik een doelstelling zet van hoogeschool geheel correct, echter ben ik mij degen bewust dat er een heel traject aan voor afgaat van het scholen van het paard.
En zonder meer werk ik altijd van uit het Skala die als een rode lijn door de scholing heen loopt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:04

Professor schreef:
Moll schreef:

Zou dan eerst als een beleerd paard rijden, overgangen, tempi, balken, cavaletti, paar galopsprongen en opbouwen. Longeren en rijden, zodra paard ook maar enige galopsprongen geeft stoppen na enkele herhalingen op beide handen. Afwisselen met oefeningen, ontspannen geen druk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:06

Professor schreef:
Citaat:

Ben even de discussie tussen u beide verloren? In dit geval verkorten, tempi, halt, achterwaarts, galop.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:08

Dressage4U schreef:

Misschien omdat wij alle teveel groene pb's hebben ontvangen?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:58

Citaat:
Dressage4U schreef:

Dat kunt u dan toch mooi doen?

Hoe leer je een paard piaffe aan de hand aan? Kunnen jullie dat uitleggen?