Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:42

Lauke: Fijn dat het opeens met ander zadel stuk beter gaat.
Nu proberen dit vast te houden en steeds opzoeken, en vooral niet te snel willen en meer, meer , meer , beter.
Vindt ik zelf n.l. moeilijk, vooral als je es alleen traint en niemand er is om te zeggen dat het "goed is zo"
Always quit etc etc...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:46

Peetstap schreef:
Maar dat mag ook, dan heeft ie "vrij", hij snapt blijkbaar precies wanneer dat mag en wanneer niet.

Ik had een merrie waarmee ik bij ritten regelmatig onder een druk spoorviaduct doorging, als er een trein overheen ging dan kreeg het plafond altijd een reuzetrap met twee benen tegelijk.
Op een keer was ik ernstig gevallen en kon geen gebruik maken van één been, het kon alleen maar afhangen, ik was dus heel kwetsbaar.
Onder het viaduct aangekomen hoorde ik de trein aankomen en zei heel ongerust "niet doen hoor!" en toen deed ze het niet.....

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:49

Peetstap schreef:
Lauke: Fijn dat het opeens met ander zadel stuk beter gaat.
Nu proberen dit vast te houden en steeds opzoeken, en vooral niet te snel willen en meer, meer , meer , beter.
Vindt ik zelf n.l. moeilijk, vooral als je es alleen traint en niemand er is om te zeggen dat het "goed is zo"
Always quit etc etc...

haha herkenbaar idd!
ik doe sowieso even rustig weer opbouwen omdat ze 3 weken niks heeft gedaan.
Woensdag even een lesje om even stil te staan bij mijn houding in dit zadel. Op een of andere manier zit ik denk ik te veel op rechts. Ik kan nu het zadel de schuld niet meer geven en het is dus duidelijk dat het bij mij vandaan komt dat ze linksom niet/moeilijk wil buigen. Ik denk dat ik mijn gewicht verkeerd verdeel linksom. Dus eerst lekker daar aan werken en dan zien we wel waar we stranden :)

Heb zaterdag nog een wedstrijdje staan. Met als hoofddoel ontspanning en rust. (vorige maand daar afgegroet omdat die twee elementen heel ver te zoeken waren (tikkende regen op het dak :):) 8)7 ) Dus zaterdag nog eens met veel rust proberen. Ik rijd op t moment toch niet voor de punten :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:53

Lauke schreef:
Woensdag even een lesje om even stil te staan bij mijn houding in dit zadel.
Op een of andere manier zit ik denk ik te veel op rechts.
Ik kan nu het zadel de schuld niet meer geven en het is dus duidelijk dat het bij mij vandaan komt dat ze linksom niet/moeilijk wil buigen.
Ik denk dat ik mijn gewicht verkeerd verdeel linksom.
Dus eerst lekker daar aan werken en dan zien we wel waar we stranden :)

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.
Wanneer je niet rechtop zit dan zul je nu ergens aanspanning voelen in je lichaam.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:56

Nee, als ik had willen melden hoe geweldig hij als ruiter is had ik wel iets anders gepost. Ik kan de woorden echter prima loskoppelen van zijn rijden en er inspiratie uithalen.

Maargoed ter illustratie wat ik buiten Dhr Karl om (anders blijft het steeds terug komen op dat) kan waarderen:

Persoonlijk ben ik in ieder geval bezig met laterale oefeningen in draf. Mijn vriend heeft de laatste weken veel extra kracht ontwikkelt en hij houd steeds makkelijker ritme. Hij neigt af en toe wat op te krullen maar laat zich makkelijk weer verlengen dus ik maak me er niet zo druk om op dit moment.
Laatst bijgewerkt door jannico op 06-12-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:59

@Jannico, voel je niet persoonlijk aangesproken. :) :) :) :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:03

biscaya schreef:
Ik zie dagelijks op mijn eigen stal onbegrepen paarden die benaderd worden vanuit de mensenlogica, die paarden vertonen allemaal in min of meerdere mate verzet/ http://angst/..Deze paarden laten dagelijks zien dmv hun gedrag dat er iets helemaal niet goed gaat en " schreeuwen" vaak om een andere aanpak helaas " horen" en zien de meeste mensen dat niet..En gaat bepaald gedrag van kwaad tot erger.

Kan bovenstaande helaas bevestigen, maar tegelijk is niet echt mijn zaak wat een ander doet, en me ermee bemoeien ongevraagd doe ik niet meer zo snel.
Behalve als iemand onterecht paard mept oid of pijn doet als reactie op angst wat paard toont.

Het is alleen praktisch niet altijd zo makkelijk om altijd paardgericht te handelen, je eigen veiligheid speelt ook een rol en je komt soms in situatie's waar er bv geen ruimte is om paard zelf dingen te laten uitvinden.
En karakter speelt ook een rol.

Geef je twee voorbeelden, met de vraag wat jij zou doen.

* paard staat achterin lange lage gang op stal, en moet dus altijd langs alle andere paarden die uit box hangen met hoofd.
Is daarbij een keer fiks in kont gebeten, en zich de pleuris geschrokken.
Ik haal paard op, loop uiteraard zelf aan "Gevaarkant" maar door zijn angst versneld hij steeds fiks en loopt me voorbij en trekt me mee.
Mag niet want leverr voor mijn gevaar op, maar correctie op druk kan hier eigenlijk niet, want hier is angst paard de reden en dat "straf" je nooit.
Wat zou jij hier toepassen kwa taktiek ?

* dik jaar gewerkt met friese merrie, sensibel, snel angst en vluchtmodes, heeft alles te maken met manier van beleren e.d. maar dat ontdekte we later pas.
Op erf, onderweg van stal naar weiland en op weg naar rijbak staat grote bak met paard etende houtblokken, vet eng.
Langsleiden, zelf laten verkennen, snuffel, touch oefening doen , joh niks aan de hand, allemaal gedaan
We hebben het uitgerekend, maar ze kwam er zo'n 700 keer langs en ding bleef dood en dood eng..
Zoals veel van haar hele omgeving trouwens, stukkie van het erf af was zelfmoord....
Paardje had koosnaampje van ons: de autist :D kan wel boek volschrijven.
Nu vindt ikzelf Friezen niet allen bepaald slim, maar zal wel half bokt over me heen krijgen....als ik mijn vermoeden uitspreek waardoor dat zou kunnen komen.
Maar goed, wat zou jij doen in aanpak met zo'n gevoelig en gesloten paardje ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:08

Simpelman schreef:
Peetstap schreef:
Maar dat mag ook, dan heeft ie "vrij", hij snapt blijkbaar precies wanneer dat mag en wanneer niet.

Ik had een merrie waarmee ik bij ritten regelmatig onder een druk spoorviaduct doorging, als er een trein overheen ging dan kreeg het plafond altijd een reuzetrap met twee benen tegelijk.
Op een keer was ik ernstig gevallen en kon geen gebruik maken van één been, het kon alleen maar afhangen, ik was dus heel kwetsbaar.
Onder het viaduct aangekomen hoorde ik de trein aankomen en zei heel ongerust "niet doen hoor!" en toen deed ze het niet.....

Denk niet dat ze je geeft verstaan.
Er gebeuren verbazend mooie dingen als je paarden samen hun gang laat gaan met kids of volwassenen met een beperking.
Waarom zou dat toch komen :)* +:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 19:11

Ze heeft gevoeld dat ik niet in normale staat was en de ongerustheid gevoeld/gehoord en kennelijk geinterpreteerd.

Wat betreft je twee vragen.
Bij de eerste zou ik van rijvereniging veranderen.
Bij de tweede een open mind, een totaal andere schijnbaar volstrekt onlogische aanpak kan soms wonderen doen.
Het zou kunne zijn dat je hier te maken hebt met aangeleerde angst.
Iedereen maakte er een toestand van en dus was er kennelijk reden om zeer alert te zijn.
Tudeluu......

Ik heb eens een manegepaard "gecorrigeerd" dat onder geen enkel beding langs de bakdeur wilde, was al een jaar een probleem, alles hebben ze geprobeerd, vooral heel veel geslagen.
Ik heb hem de hemel in geprezen, klontjes!! :o , als hij er niet langs ging en ben afgestapt.
3 Keer (in 3 dagen) en hij ging er doodgemoedereerd langs, alleen bij mij. |( Bij anderen niet, hij keek wel mooi uit, dan kreeg hij op zijn sodemieter.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-12-15 19:23, in het totaal 3 keer bewerkt

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:12

Simpelman schreef:

Ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Het is helaas jammer dat men de kern mist van de woorden :) welke eigenlijk voor een deel onderschreven worden door jouw ervaring met de merrie :)

Wat betreft angst:

http://www.aebc.com.au/articles/24/

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 19:20

@jannico,
De kern van de woorden is het vermogen tot zelfwerkzaamheid van het paard en daar zijn wij het zeker over eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:26

jannico schreef:
Simpelman schreef:

Ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Het is helaas jammer dat men de kern mist van de woorden :) welke eigenlijk voor een deel onderschreven worden door jouw ervaring met de merrie :)

Wat betreft angst:

http://www.aebc.com.au/articles/24/

Nee, mis de kern niet en snap wat je wilt zeggen. Ik kan alleen (maar dat is mijn fout dan) iemand die het mooi weet te vertellen en het minder fijn uitvoert iets minder serieus nemen. Sorry :o Het zou inderdaad niet uit moeten maken: de woorden blijven hetzelfde en niet minder waardevol....

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:45

Het doel van de filosofische insteek is dan ook niet zozeer de uitvoering maar het prikkelen van gedachtes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:47

Is het niet voor velen een probleem omdat wat allicht heel mooi te verwoorden is, ook net zo mooi in de praktijk ten uitvoer te brengen?
En dan ook los van het rijden / omgaan met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:59

jannico schreef:
Het doel van de filosofische insteek is dan ook niet zozeer de uitvoering maar het prikkelen van gedachtes.

Ja snap ik.
Voor mij werkt het niet zo... maar goed; ben dan misschien ook iets blonder :o? wat dat betreft. Ik zie graag een Ingrid Klimke; de woorden passen bij haar uitvoering. Ik haal er heel veel uit en merk dat terug in het rijden met mijn paard. Ben geen Ingrid, zal het ook niet worden, maar een inspiratie en hulp is het zeker.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:02

Sjolvir schreef:
Is het niet voor velen een probleem omdat wat allicht heel mooi te verwoorden is, ook net zo mooi in de praktijk ten uitvoer te brengen?
En dan ook los van het rijden / omgaan met paarden.

Ja, soms hebben woorden daarom ook meer zin dan alleen de uitvoering. Het concept (de woorden) is namelijk toepasbaar op iedere oefening ( de zelf werkzaamheid van het paard) De uitvoering (zoals bijvoorbeeld het andere filmpje wat ik poste) is een stuk minder toepasbaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:06

Uit FEI art 401

"Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. "

Zelfwerkzaamheid=lichtheid, maar niet kunstjes.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:18

In zelf werkzaamheid zie ik meer dan alleen lichtheid. Het is een FEI statement (ongetwijfeld Decerpantry`s insteek) maar in hoeveel scholen vindt je dit streven nog daadwerkelijk terug ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:27

Bijna nergens. :(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:06

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:

Denk niet dat ze je geeft verstaan.
Er gebeuren verbazend mooie dingen als je paarden samen hun gang laat gaan met kids of volwassenen met een beperking.
Waarom zou dat toch komen :)* +:)+

Oh zo waar! Bij ons vroeger op de ponyclub werd altijd de dag voor het gehandicapt kind gehouden. Deze kinderen mochten dan op onze pony's en op de koets mee. Pony's waten altijd zó braaf! Wisten ze precies. En mijn fries was naar mij toe af en toe zo lomp als dat ze groot was, maar met een klein 4 jarig meisjes op stal was ze oh zo voorzichtig.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:55

Simpelman schreef:
@ChocooPrins,
Ga door met je grondwerk, maar ga er over lezen of koop een paar video's, stort je in een methode.
Begin bij het begin en doe niet zomaar wat, dat werkt nooit.
Mensen als Parelli en Linda Tellington Jones (TTEAM) zijn meer dan 30 jaar met dit soort werk bezig, hebben duizenden mensen en paarden gezien en onderwezen, ze hebben hun methode en technieken net zolang bijgeschaafd tot ze voor iedereen beveredigend zijn.
Je investering hierin is veel en veel waardevoller dan in wat lessen.
Je wordt er een ander mens door.

Het algemene probleem voor iedereen is dat er nog maar heel erg weinig echte paarden mensen over zijn waar je een voorbeeld aan kunt nemen en waar je van af kunt kijken.
We zien alleen maar om ons heen hoe het niet moet, domheid en brutaliteit alom.

Paarden die niet lekker in hun vel zitten, onzeker of angstig zijn, niet begrijpen wat er gevraagd wordt of hoe ze dat op moeten lossen spannen zich aan in hun lijf, net als wij, leg je op dat aangespannen lijf een zadel dan zal dat niet prettig liggen, geen enkel zadel.
Zelfs als het op dat moment perfect past dan zal het niet meer passen als het paard zich los begint te laten.
Ontspanning, vertrouwen, communicatie, begrijpen, stapje voor stapje, doet een paard zich ontspannen, pas dan ga je een zadel aanmeten.
Voor die tijd doe je grondwerk.

Ik zal zeker eens opzoeken die boeken video's. Bijna kerstdag, ideaal dus. :D
Ik doe het gelukkig niet alleen. Heb een grondwerklesmens gevonden, maar ze heeft niet echt een bepaalde stijl of stroming die ze volgt. Ik ken zo een beetje de oppervlakkige lijnen van wat 'stijlen' grondwerk, parelli, Chris Irwin, tteam (vond ik zelf de meest interessante), ect. Maar nooit echt in iets verdiept. En eigenlijk vind ik het wel fijn om geen namen te noemen, maar gewoon in te spelen op wat er gaande is.
Ik ga inderdaad nog wachten om een zadel aan te meten. Daarmee beantwoord ik ook meteen starbreeze haar vraag. Ik wil eerst dat hij mij op de grond vertrouwd, en we zien wel verder. En dan ga ik eerst buiten rijden, dat zullen de eerste stapjes onder het zadel worden. Daar is hij ook minder onzeker, alleen wel fel. Voor mij moeilijker, maar ik moet hem ook leren vertrouwen!
Ik zou het wel fijn vinden om af en toe een filmpje te mogen posten van hoe hij aan de longe loopt.

Vandaag was hij heel fel, ze waren aan het jagen in de buurt. Dus af en toe een luide knal. En wou hem voor me opgesteld hebben voor hij in overdrive ging. Maar zei te snel op stap, beest schrok hem een hoedje omdat ik sprak! Haha eigenlijk wel grappig, maar merkte zo wel weer dat hij soms gewoon maar luistert omdat hij de bedoeling snapt, maar niet omdat hij het echt vertrouwd...

Nu even bijlezen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:26

Peetstap schreef:
biscaya schreef:
Ik zie dagelijks op mijn eigen stal onbegrepen paarden die benaderd worden vanuit de mensenlogica, die paarden vertonen allemaal in min of meerdere mate verzet/ http://angst/..Deze paarden laten dagelijks zien dmv hun gedrag dat er iets helemaal niet goed gaat en " schreeuwen" vaak om een andere aanpak helaas " horen" en zien de meeste mensen dat niet..En gaat bepaald gedrag van kwaad tot erger.

Kan bovenstaande helaas bevestigen, maar tegelijk is niet echt mijn zaak wat een ander doet, en me ermee bemoeien ongevraagd doe ik niet meer zo snel.
Behalve als iemand onterecht paard mept oid of pijn doet als reactie op angst wat paard toont.

Het is alleen praktisch niet altijd zo makkelijk om altijd paardgericht te handelen, je eigen veiligheid speelt ook een rol en je komt soms in situatie's waar er bv geen ruimte is om paard zelf dingen te laten uitvinden.
En karakter speelt ook een rol.

Geef je twee voorbeelden, met de vraag wat jij zou doen.

* paard staat achterin lange lage gang op stal, en moet dus altijd langs alle andere paarden die uit box hangen met hoofd.
Is daarbij een keer fiks in kont gebeten, en zich de pleuris geschrokken.
Ik haal paard op, loop uiteraard zelf aan "Gevaarkant" maar door zijn angst versneld hij steeds fiks en loopt me voorbij en trekt me mee.
Mag niet want leverr voor mijn gevaar op, maar correctie op druk kan hier eigenlijk niet, want hier is angst paard de reden en dat "straf" je nooit.
Wat zou jij hier toepassen kwa taktiek ?

* dik jaar gewerkt met friese merrie, sensibel, snel angst en vluchtmodes, heeft alles te maken met manier van beleren e.d. maar dat ontdekte we later pas.
Op erf, onderweg van stal naar weiland en op weg naar rijbak staat grote bak met paard etende houtblokken, vet eng.
Langsleiden, zelf laten verkennen, snuffel, touch oefening doen , joh niks aan de hand, allemaal gedaan
We hebben het uitgerekend, maar ze kwam er zo'n 700 keer langs en ding bleef dood en dood eng..
Zoals veel van haar hele omgeving trouwens, stukkie van het erf af was zelfmoord....
Paardje had koosnaampje van ons: de autist :D kan wel boek volschrijven.
Nu vindt ikzelf Friezen niet allen bepaald slim, maar zal wel half bokt over me heen krijgen....als ik mijn vermoeden uitspreek waardoor dat zou kunnen komen.
Maar goed, wat zou jij doen in aanpak met zo'n gevoelig en gesloten paardje ?

Tja hier heb je 2 lastige issues! Bij de Fries is het denk ik van zeer groot belang meer zelfvertrouwen te kweken en dat kan bij een introvert/gevoelig paard een hele lange tijd in beslag nemen! Geduld en veelvuldig herhalen zou bij dit paard mijn tactiek zijn.. bewijs dit paard dat jij voor 10.000% te vertrouwen bent! En heel belangrijk kweek de situatie dat dit paard graag bij jou is, de focus op jou legt! Paard lijkt mij duidelijk ook last te hebben van verlatingsangst..Een zeer problematisch en vaak voorkomend probleem..zodra het paard jou als
"leider" gaat zien zal dit gedrag afnemen.. ( follow The leader is een natuurlijke eigenschap van elk paard). Het kan best een behoorlijke puzzel zijn om uit te vinden wat bij jou paard werkt of juist een averechts effect heeft. Het moet in ieder geval zo zijn dat dit paard altijd feilloos op jou kan vertrouwen!

Wat betreft het paard die bang is langs de andere te lopen: dit is echt een lastig op te lossen probleem ( je kunt de situatie op stal niet veranderen) lastig ook voor je paard! Ook ik moet vaak met paarden (meestal altijd 2 stuks) andere paarden passeren en deze doen niet altijd even vriendelijk! Wat ik in zo'n geval doe is proberen om de paarden die onvriendelijk zijn: of de rekken/ luiken sluiten zodat zowel ik en paard (en) veilig kunnen langslopen, of ik probeer te voorkomen dat onvriendelijke paarden de tanden in het voorbij komend paard kunnen zetten..Ik maak daarbij gebruik van een losslingerend touw waarmee ik eigenlijk een ( terug) drijvende beweging maak..Deze werkt ook eigenlijk heel goed..Zeker als je dit concequent toepast weten de bijtgrage types al heel snel dat er een consequentie op dit gedrag staat..miss handig om dit met 2 personen te gaan oefenen..
Het zal niet makkelijk zijn dit probleem onder controle te krijgen zeker omdat je ook nog eens te maken heb met je eigen vluchtende paard..
Miss hebben andere mensen ook nog zinnige tips in deze!

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:41

Ik laat jullie zeker de uitslag weten van de rugfoto's 14 december!
Ben ook heel benieuwd naar de uitslag bij Sizzle trouwens.

@Starbreeze: ik ken niet echt opstartproblemen bij haar, nee. Stap ook altijd lang in..10-15 minuten om de gewrichten te smeren.
@Vur: de artrose in het voorbeen door dierenarts 1 geconstateerd, vond dierenarts 2 helemaal geen artrose (foto's laten zien). Tja, daar sta je dan als leek. Ik geef dus nu ook geen supplement meer, nergens voor nodig volgens DA 2.
Drukke week, dus genoeg afleiding en dan is het zo 14 december.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:47

Als supplement kun je altijd glucosamine geven en of gelatine. Daarnaast is het misschien handig om haar algemene voeding eens onder de loep te nemen. Voeding is essentieel voor een gezond paard en is de hoofd oorzaak van veel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:26

Voor diegene die Ziggo hebben.
Heel interessante clinic van Carl Hester waar hij Valegro op dat moment 6 jaar en Charlotte traint.
Boeiend om te zien dat Valegro continue rondgesteld is. Dit om te zorgen dat hij in de moeilijke oefeningen zich niet sterk kan maken. ok wordt er steeds geschakeld naar de verzameling en verruiming.
Ik ga er vanuit dat deze clinic van een half uur deze week vaker op Ziggo (Horseandcountry) kanaal 136 herhaald zal worden.