Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Peetstap schreef:Maar dat mag ook, dan heeft ie "vrij", hij snapt blijkbaar precies wanneer dat mag en wanneer niet.
Peetstap schreef:Lauke: Fijn dat het opeens met ander zadel stuk beter gaat.
Nu proberen dit vast te houden en steeds opzoeken, en vooral niet te snel willen en meer, meer , meer , beter.
Vindt ik zelf n.l. moeilijk, vooral als je es alleen traint en niemand er is om te zeggen dat het "goed is zo"
Always quit etc etc...
Lauke schreef:Woensdag even een lesje om even stil te staan bij mijn houding in dit zadel.
Op een of andere manier zit ik denk ik te veel op rechts.
Ik kan nu het zadel de schuld niet meer geven en het is dus duidelijk dat het bij mij vandaan komt dat ze linksom niet/moeilijk wil buigen.
Ik denk dat ik mijn gewicht verkeerd verdeel linksom.
Dus eerst lekker daar aan werken en dan zien we wel waar we stranden
biscaya schreef:Ik zie dagelijks op mijn eigen stal onbegrepen paarden die benaderd worden vanuit de mensenlogica, die paarden vertonen allemaal in min of meerdere mate verzet/ http://angst/..Deze paarden laten dagelijks zien dmv hun gedrag dat er iets helemaal niet goed gaat en " schreeuwen" vaak om een andere aanpak helaas " horen" en zien de meeste mensen dat niet..En gaat bepaald gedrag van kwaad tot erger.
Simpelman schreef:Peetstap schreef:Maar dat mag ook, dan heeft ie "vrij", hij snapt blijkbaar precies wanneer dat mag en wanneer niet.
Ik had een merrie waarmee ik bij ritten regelmatig onder een druk spoorviaduct doorging, als er een trein overheen ging dan kreeg het plafond altijd een reuzetrap met twee benen tegelijk.
Op een keer was ik ernstig gevallen en kon geen gebruik maken van één been, het kon alleen maar afhangen, ik was dus heel kwetsbaar.
Onder het viaduct aangekomen hoorde ik de trein aankomen en zei heel ongerust "niet doen hoor!" en toen deed ze het niet.....
Simpelman schreef:@Jannico, voel je niet persoonlijk aangesproken.![]()
![]()
![]()
jannico schreef:Simpelman schreef:@Jannico, voel je niet persoonlijk aangesproken.![]()
![]()
![]()
Ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Het is helaas jammer dat men de kern mist van de woordenwelke eigenlijk voor een deel onderschreven worden door jouw ervaring met de merrie
Wat betreft angst:
http://www.aebc.com.au/articles/24/
jannico schreef:Het doel van de filosofische insteek is dan ook niet zozeer de uitvoering maar het prikkelen van gedachtes.
Sjolvir schreef:Is het niet voor velen een probleem omdat wat allicht heel mooi te verwoorden is, ook net zo mooi in de praktijk ten uitvoer te brengen?
En dan ook los van het rijden / omgaan met paarden.
Peetstap schreef:Simpelman schreef:Ik had een merrie waarmee ik bij ritten regelmatig onder een druk spoorviaduct doorging, als er een trein overheen ging dan kreeg het plafond altijd een reuzetrap met twee benen tegelijk.
Op een keer was ik ernstig gevallen en kon geen gebruik maken van één been, het kon alleen maar afhangen, ik was dus heel kwetsbaar.
Onder het viaduct aangekomen hoorde ik de trein aankomen en zei heel ongerust "niet doen hoor!" en toen deed ze het niet.....
Denk niet dat ze je geeft verstaan.
Er gebeuren verbazend mooie dingen als je paarden samen hun gang laat gaan met kids of volwassenen met een beperking.
Waarom zou dat toch komen![]()
Simpelman schreef:@ChocooPrins,
Ga door met je grondwerk, maar ga er over lezen of koop een paar video's, stort je in een methode.
Begin bij het begin en doe niet zomaar wat, dat werkt nooit.
Mensen als Parelli en Linda Tellington Jones (TTEAM) zijn meer dan 30 jaar met dit soort werk bezig, hebben duizenden mensen en paarden gezien en onderwezen, ze hebben hun methode en technieken net zolang bijgeschaafd tot ze voor iedereen beveredigend zijn.
Je investering hierin is veel en veel waardevoller dan in wat lessen.
Je wordt er een ander mens door.
Het algemene probleem voor iedereen is dat er nog maar heel erg weinig echte paarden mensen over zijn waar je een voorbeeld aan kunt nemen en waar je van af kunt kijken.
We zien alleen maar om ons heen hoe het niet moet, domheid en brutaliteit alom.
Paarden die niet lekker in hun vel zitten, onzeker of angstig zijn, niet begrijpen wat er gevraagd wordt of hoe ze dat op moeten lossen spannen zich aan in hun lijf, net als wij, leg je op dat aangespannen lijf een zadel dan zal dat niet prettig liggen, geen enkel zadel.
Zelfs als het op dat moment perfect past dan zal het niet meer passen als het paard zich los begint te laten.
Ontspanning, vertrouwen, communicatie, begrijpen, stapje voor stapje, doet een paard zich ontspannen, pas dan ga je een zadel aanmeten.
Voor die tijd doe je grondwerk.
Peetstap schreef:biscaya schreef:Ik zie dagelijks op mijn eigen stal onbegrepen paarden die benaderd worden vanuit de mensenlogica, die paarden vertonen allemaal in min of meerdere mate verzet/ http://angst/..Deze paarden laten dagelijks zien dmv hun gedrag dat er iets helemaal niet goed gaat en " schreeuwen" vaak om een andere aanpak helaas " horen" en zien de meeste mensen dat niet..En gaat bepaald gedrag van kwaad tot erger.
Kan bovenstaande helaas bevestigen, maar tegelijk is niet echt mijn zaak wat een ander doet, en me ermee bemoeien ongevraagd doe ik niet meer zo snel.
Behalve als iemand onterecht paard mept oid of pijn doet als reactie op angst wat paard toont.
Het is alleen praktisch niet altijd zo makkelijk om altijd paardgericht te handelen, je eigen veiligheid speelt ook een rol en je komt soms in situatie's waar er bv geen ruimte is om paard zelf dingen te laten uitvinden.
En karakter speelt ook een rol.
Geef je twee voorbeelden, met de vraag wat jij zou doen.
* paard staat achterin lange lage gang op stal, en moet dus altijd langs alle andere paarden die uit box hangen met hoofd.
Is daarbij een keer fiks in kont gebeten, en zich de pleuris geschrokken.
Ik haal paard op, loop uiteraard zelf aan "Gevaarkant" maar door zijn angst versneld hij steeds fiks en loopt me voorbij en trekt me mee.
Mag niet want leverr voor mijn gevaar op, maar correctie op druk kan hier eigenlijk niet, want hier is angst paard de reden en dat "straf" je nooit.
Wat zou jij hier toepassen kwa taktiek ?
* dik jaar gewerkt met friese merrie, sensibel, snel angst en vluchtmodes, heeft alles te maken met manier van beleren e.d. maar dat ontdekte we later pas.
Op erf, onderweg van stal naar weiland en op weg naar rijbak staat grote bak met paard etende houtblokken, vet eng.
Langsleiden, zelf laten verkennen, snuffel, touch oefening doen , joh niks aan de hand, allemaal gedaan
We hebben het uitgerekend, maar ze kwam er zo'n 700 keer langs en ding bleef dood en dood eng..
Zoals veel van haar hele omgeving trouwens, stukkie van het erf af was zelfmoord....
Paardje had koosnaampje van ons: de autistkan wel boek volschrijven.
Nu vindt ikzelf Friezen niet allen bepaald slim, maar zal wel half bokt over me heen krijgen....als ik mijn vermoeden uitspreek waardoor dat zou kunnen komen.
Maar goed, wat zou jij doen in aanpak met zo'n gevoelig en gesloten paardje ?