[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:53

;)
Kamy schreef:
Ik denk dat je "manipuleren" met enige nuance moet interpreteren. Simpelman bedoeld het niet letterlijk zoals afdwingen, eisen oid.
maar het heeft meer met de gemoedstoestand van de ruiter te maken. Als je iemand trots je prestatie vorderingen wil laten zien (al dan niet in wedstrijd vorm) is het menselijk dat je dan teveel daarop focust. Wat ze ook wel zeggen : je wil graag laten zien hoe fijn het gaat. En daardoor verlaat je de gemoedstoestand waarbij paard en ruiter 1 zijn zonder nadenken maar op gevoel en harmonie. Daardoor kom je op het paard ipv erin te zitten. En omdat dat minder prettig is ga je weer rommeliger rijden enz. Ik vat Simpelmans commentaar zo op.

;)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:37

Joolien schreef:
Hier zomaar eens een update van mij.
Het rijden is lastig. De merrie is zooo moeilijk te rijden, ik ben een half jaar verder maar ik schoot neit echt op. Merrie laat vluchtgedrag zien onder het zadel door onder je vandaan te rennen en sterk te worden en vooral door constant uit te breken door naar binnen of naar buiten te vallen. Ik kon de eerste paar keer bijna geen fatsoenlijke lijn rechtuit rijden :?
Ik wilden iet de handdoek in de ring gooien dus ik ben sinds vorige week terug naar de basis; enkel stappen en tot in den treuren dezelfde 2 voltes rijden, meer niet. De eerste keer was ik alleen maar bezig met haar fatsoenlijk op de volte te houden, zonder naar binnen of naar buiten te denderen. 2e keer ging dit al wat beter en bleef ze mooier op de volte en begon ze te ontspannen. 3e keer merkte ik dat ze last had van haar zwakke knie achter en wilde ze weer uitbreken, dus ben ik gestopt toen het goed ging na 15 min. De laatste keer ging t weer aardig al bleef ze wat uitbreken.
Vandaag was ze ook wat wars, maar ik wilde eens kijken wat er gebeurde in draf, of ze weer wilde uitbreken of vluchten. Maar niks daarvan. In draf bleef ze nog makkelijker op de lijn en begon ze heerlijk netjes op 2 teugels(ook zon dingetje) te ontspannen. Ik kon haar zelfs mooi in lengte omstellen en ze donderde niet door mn binnenbeen heen. Dat was toch wel even een overwinning, zeker omdat ze in een relaxt, haast traag tempo door de bak ging, wat normaal dus wel anders was :P

Al met al toch fijn dat het herhalen en focussen op rust zijn vruchten afwerpt. Eventjes dacht ik vandaag dat t dweilen met de kraan open was(dat heeft nog een andere reden maar die zet ik niet openbaar :P ) maar ze verbaasde me in draf. Wie weet wordt het nog wat met haar :P

Komt goed! Ik ben al 3 jaar bezig. 3 jaar geleden kon ik mijn moeilijke, sensibele ruin (die overigens m1 heeft gelopen in het verleden) nog niet eens 1 rondje omlaag rijden en hij racete constant onder me weg en nu, 3 jaar verder kunnen we zowaar tempowisselingen rijden en beginnen met een beetje oprichten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:37

Horseware schreef:
Simpelman schreef:
Wedstrijden geven nooit een goed beeld weer.
Je bent duidelijk bezig een prestatie te tonen aan aan de jury.
Je raakt daarbij een deel van je voelen kwijt en vergeet deels je paard, je bent niet meer "in" je paard maar manipuleert hem.
Rijkunst is een dans van twee individuen die in elkaar vloeien, niet een sportieve prestatie.
Dit is geen oordeel, het is een keuze die een ieder voor zich maakt, maar waarvan ik denk dat jij nu voelt dat je tegen de consequenties hiervan op loopt.

In het algemeen geef je je paard geen gelegenheid om zijn evenwicht te vinden in de achterhand, je drijft hem er steeds van af.
Het tempo van de arbeidsdraf ligt om redenen lager, wat een jury, die graag een "vlotte" proef ziet, daar ook van zou mogen vinden.
Je frommelt met je voeten, die horen niets te doen, behalve wanneer je je spoor wilt gebruiken om de buikspier aan te laten spannen.
Je rijdt niet vanuit je zit, omdat je niet vanuit je centrum rijdt maar met je hoofd.

Dat ik mijn paard manipuleer, daarmee ben ik het niet eens. Ik dwing nergens iets af, maar verwacht wel van hem dat hij doet wat ik van hem vraag en waar ik het vraag.
Dat is gehoorzaamheid en africhting en ook thuis in de training verwacht ik hetzelfde.
Dat wil niet zeggen dat als het eens mis gaat ik boos word en afstraf.
Ik probeer het simpelweg opnieuw en beloon als het dan wel goed gaat.
Zo zou ik dat ook op oefendressuur doen, omdat je daar rustig een rondje kan rijden en opnieuw de gevraagde oefening in kan zetten.
Het grote voordeel van oefendressuur tov officiële wedstrijden.

Meer benieuwd ben ik eigenlijk naar wat men vindt van de aanleuning/halshouding van mijn paard en of daar nog wat te verbeteren valt.

@Horseware, voel je niet aangevallen....
Het gaat om de discussie, nobody is perfect.

Aan de ene kant zoek je naar een paard dat zich totaal "opent" voor je, losgelatenheid, aanleuning, nageeflijkheid.
Voorwaarts gaan met Schwung.
Durchlassigheit, is zonder enige weerstand, maar ook zonder enige bescherming.
Aan de andere kant vraag je stipte gehoorzaamheid.

Praktisch zal hetgeen we op een zeker moment van een paard vragen voor dat paard niet altijd het goede moment zijn.
Het is bijvoorbeeld even afgeleid, onzeker, reageert daardoor te laat op de voorbereiding van het figuur maar moet toch stipt het gevraagde uitvoeren wat nu extra kracht en soeplesse vereist die het nog niet heeft.
Dit maakt dat we soms even stevig in moeten werken wat dan het vertrouwen in ons weer ondermijnt.
Dat maakt dan dat het paard een veiligheidsmarge handhaaft in zijn "open" zijn naar ons.

Dat is wat ik bedoel met gaan manipuleren om toch een zo goed mogelijk beeld te tonen.

Het andere uiterste is het samen dansen in een zeepbel, volledig op elkaar inspelen, voelen, reageren afwachten, het paard nooit naar het uiterste van zijn kracht vragen maar in zijn harmonie blijven.

Zie het dilemma.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:42

Simpelman schreef:
Praktisch zal hetgeen we op een zeker moment van een paard vragen voor dat paard niet altijd het goede moment zijn.
Het is bijvoorbeeld even afgeleid, onzeker, reageert daardoor te laat op de voorbereiding van het figuur maar moet toch stipt het gevraagde uitvoeren wat nu extra kracht en soeplesse vereist die het nog niet heeft.
Dit maakt dat we soms even stevig in moeten werken wat dan het vertrouwen in ons weer ondermijnt.
Dat maakt dan dat het paard een veiligheidsmarge handhaaft in zijn "open" zijn naar ons.

Dat is wat ik bedoel met gaan manipuleren om toch een zo goed mogelijk beeld te tonen.

Sorry ik ben een stille meelezer, maar ik herken me hier enorm in! Daarom heb ik een hekel aan wedstrijden.. ik geniet zo van het feit dat ik kan werken met timing! Voelt mijn paard nog niet goed, vraag ik de overgang pas de volgende korte zijde, ik weet zeker dat iedereen dat thuis doet. En dat essentiele, vaak onderschatte voordeel, je tijd kunnen nemen, is wat ik het meeste mis op wedstrijd, samen met mijn concentratie uiteraard :D die verdwijnt ook als sneeuw voor de zon..

edit: Over je filmpje Horseware zal ik ook eens proberen iets te zeggen: ziet er zeker niet slecht uit, maar inderdaad zo gehaast en gespannen, wat waarschijnlijk aan de wedstrijdstress te wijten is (ook al is het maar een oefenwedstrijd). De spanning weerspiegelt zich volledig in de halshouding. Ik vind de halshouding steeds een mooie weerspiegeling van hoe het gaat met de rest van het paardenlijf, daarom is dit ook zo'n zinnig topic naar mijn mening. Heb je geen filmpje van een ontspanning training op eigen bodem? Wel een heel leuk paard onder je kont, mijn complimenten.

0000

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:59

Ik vind het nu wel heel kort door de bocht gaan allemaal. In de B en L heb je 2, soms zelfs 3 letters de tijd om een overgang te rijden. Je hebt een volledige diagonaal om enkele passen middendraf te laten zien, een halve grote volte de tijd om aan te galopperen. Incidenteel kan dat natuurlijk best een keertje te weinig zijn als je paard net ergens van schrikt of een keer extreem veel spanning heeft, maar in die situatie zit je thuis ook weleens. Ik wel tenminste, hier gebeurt nogal eens het eea om de rijbaan heen en dan zijn ze ook weleens afgeleid. Maar in die afleiding moeten ze ook leren op mij te vertrouwen, leren dat als ik dan een hulp geef het gewoon ok is en ze prima verder kunnen gaan met het werk. Als je met regelmaat in de problemen komt in de proeven omdat je voorbereiding te kort is en je inderdaad moet gaan manipuleren, duwen en trekken om je proef door te komen, denk ik dat je africhting gewoon niet overeenkomt met de klasse waarin je start. Dat heeft alleen imo niet zoveel te maken met of het wel of niet verstandig is wedstrijden te rijden en is ook niet de schuld van het systeem of van de proeven. Dat is de verantwoordelijkheid die je als ruiter moet nemen, dat is het moment waarop je de africhting en het vertrouwen van je paard moet afwegen (en imo altijd voorop moet stellen) tegen je prestatiedrang.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:49

0000 schreef:
Ik vind het nu wel heel kort door de bocht gaan allemaal. In de B en L heb je 2, soms zelfs 3 letters de tijd om een overgang te rijden. Je hebt een volledige diagonaal om enkele passen middendraf te laten zien, een halve grote volte de tijd om aan te galopperen. Incidenteel kan dat natuurlijk best een keertje te weinig zijn als je paard net ergens van schrikt of een keer extreem veel spanning heeft, maar in die situatie zit je thuis ook weleens. Ik wel tenminste, hier gebeurt nogal eens het eea om de rijbaan heen en dan zijn ze ook weleens afgeleid. Maar in die afleiding moeten ze ook leren op mij te vertrouwen, leren dat als ik dan een hulp geef het gewoon ok is en ze prima verder kunnen gaan met het werk. Als je met regelmaat in de problemen komt in de proeven omdat je voorbereiding te kort is en je inderdaad moet gaan manipuleren, duwen en trekken om je proef door te komen, denk ik dat je africhting gewoon niet overeenkomt met de klasse waarin je start. Dat heeft alleen imo niet zoveel te maken met of het wel of niet verstandig is wedstrijden te rijden en is ook niet de schuld van het systeem of van de proeven. Dat is de verantwoordelijkheid die je als ruiter moet nemen, dat is het moment waarop je de africhting en het vertrouwen van je paard moet afwegen (en imo altijd voorop moet stellen) tegen je prestatiedrang.

Ik begrijp je punt hierin helemaal. Ik denk ook dat de proeven in Nederland wat meer ruimte geven dan die in België kwestie van timing (zal dat eens opzoeken straks tussen het studeren door).

Maar denk je ook niet dat dit filmpje een vertekend beeld kan geven kwestie van hoe het staat met de aanleuning van Horseware? Of wedstrijden goed of slecht zijn buiten beschouwing gelaten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:18

Citaat:
Over je filmpje Horseware zal ik ook eens proberen iets te zeggen: ziet er zeker niet slecht uit, maar inderdaad zo gehaast en gespannen, wat waarschijnlijk aan de wedstrijdstress te wijten is (ook al is het maar een oefenwedstrijd). De spanning weerspiegelt zich volledig in de halshouding. Ik vind de halshouding steeds een mooie weerspiegeling van hoe het gaat met de rest van het paardenlijf, daarom is dit ook zo'n zinnig topic naar mijn mening. Heb je geen filmpje van een ontspanning training op eigen bodem? Wel een heel leuk paard onder je kont, mijn complimenten.

Dank voor het compliment over mijn paard, ik ben ook erg blij met hem :)
Ik ben wel erg benieuwd waar je ziet dat het gespannen is en wat er gespannen is aan de halshouding? Daar kan ik weer van leren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:25

Ter info wat de jury vond: jury 1 vond de aanleuning niet constant genoeg, omdat het paar regelmatig niet naar mijn hand toe was en achter het bit kroop. Advies: zachter bit in doen (maar aangezien ik al rij met een dubbelgebroken anatomisch sensogan watertrensje wordt dat lastig). Tempo was prima en paard oogde erg ontspannen.
Jury 2 vond de proef TE ontspannen, te braaf, overgangen duurden te lang en ik moest met meer lef gaan rijden. Het paard was te ontspannen en vond het allemaal wel best volgens hem. Ik moest hem een schop onder zn kont geven en hem harder aan het werk zetten, want hij was al 15. Tempo was goed.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:39

Horseware schreef:
Citaat:
Over je filmpje Horseware zal ik ook eens proberen iets te zeggen: ziet er zeker niet slecht uit, maar inderdaad zo gehaast en gespannen, wat waarschijnlijk aan de wedstrijdstress te wijten is (ook al is het maar een oefenwedstrijd). De spanning weerspiegelt zich volledig in de halshouding. Ik vind de halshouding steeds een mooie weerspiegeling van hoe het gaat met de rest van het paardenlijf, daarom is dit ook zo'n zinnig topic naar mijn mening. Heb je geen filmpje van een ontspanning training op eigen bodem? Wel een heel leuk paard onder je kont, mijn complimenten.

Dank voor het compliment over mijn paard, ik ben ook erg blij met hem :)
Ik ben wel erg benieuwd waar je ziet dat het gespannen is en wat er gespannen is aan de halshouding? Daar kan ik weer van leren.

Ik ben zeker geen kenner hoor :) maar ik wil wel zeggen wat ik denk te zien.

Wat ik bedoel met gespannen is dat ik de voorwaartse neiging mis bij het paard, die alleen vanuit ontspanning kan komen. Je achter de teugel vind ik veel gezegd, dat zie ik niet, maar, hoewel je paard wel "snel" gaat, komt die inderdaad te weinig naar je hand toe en ik denk dat dit vooral komt door spanning, die jij er waarschijnlijk inrijd, daarom ben ik nieuwsgierig naar een filmpje van thuis.

Een schop onder zijn kont geven vind ik naast de kwestie en een ander bit al zeker.. daar wordt te vaak naar gegrepen. Als je paard een passend, simpel bit in de mond heeft en geen lichamelijke gebreken, kan de rest, in de meeste gevallen, rijtechnisch opgelost worden.

Wat ik zou doen (en nogmaals ik ben geen kenner) is vanuit de ontspanning verder gaan (uiteraard met voldoende impuls anders krijg je nooit die voorwaartse neiging van het neusje). Je trekt hem ieder geval al niet in een krul, dat is mooi en ook niet de bedoeling, dus ik maak me geen zorgen over jouw vorderingen op deze manier ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:45

Ik ben hard op zoek naar iemand die een stuk training eens op film kan zetten. Ben inderdaad benieuwd wat jullie daar van vinden :)

Als het paard te weinig naar de hand toe is kan ik hem niet op ieder gewenst moment de hals laten stretchen toch? Of zie ik dat verkeerd? Want dat doet hij erg goed; hij volgt mijn hand altijd, ook op wedstrijd en in de proef. Maar zoals gezegd misschien zie ik dat te simpel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:46

Horseware schreef:
Ik ben hard op zoek naar iemand die een stuk training eens op film kan zetten. Ben inderdaad benieuwd wat jullie daar van vinden :)

Als het paard te weinig naar de hand toe is kan ik hem niet op ieder gewenst moment de hals laten stretchen toch? Of zie ik dat verkeerd? Want dat doet hij erg goed; hij volgt mijn hand altijd, ook op wedstrijd en in de proef. Maar zoals gezegd misschien zie ik dat te simpel.

ja dat vind ik ook een hele moeilijke om uit te leggen :p wacht ik ga even iets zoeken voor je

SinneJ

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:56

"Als trainer van je paard is het belangrijk dat je leert de omtstandigheden te creeeren waarin het paard de vnt kan bereiken. Deze tendens is echt iets wat vanuit het lichaam zelf ontstaat en wat niet kan worden afgedwongen of geforceerd. Gebeurt dit wel, dan zal het paard zichzelf altijd ergens gaan vast zetten in het lijf. Door het bereiken van de vnt ontstaat er nageeflijkheid, zowel mentaal als fysiek." (http://www.atletischerijkunst.nl)

Maar dat is niet het enige, het gaat niet om het hoofd, maar om de hals, die moet ze laten vallen vanaf de schoft, pas dan wordt de rug echt losgelaten.. en dat gevoel dat je paard de hals echt vanuit de schoft wil strekken, dat mis ik.. kan dat?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:32

SinneJ schreef:
Maar denk je ook niet dat dit filmpje een vertekend beeld kan geven kwestie van hoe het staat met de aanleuning van Horseware? Of wedstrijden goed of slecht zijn buiten beschouwing gelaten

Dat zou zeker kunnen, daar ben ik het wel mee eens. Al is het maar omdat de omstandigheden niet vergelijkbaar zijn met thuis voor het paard. Plus dat de ruiter meestal niet 100% hetzelfde rijdt als in de training.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:51

SinneJ schreef:
"Als trainer van je paard is het belangrijk dat je leert de omtstandigheden te creeeren waarin het paard de vnt kan bereiken. Deze tendens is echt iets wat vanuit het lichaam zelf ontstaat en wat niet kan worden afgedwongen of geforceerd. Gebeurt dit wel, dan zal het paard zichzelf altijd ergens gaan vast zetten in het lijf. Door het bereiken van de vnt ontstaat er nageeflijkheid, zowel mentaal als fysiek." (http://www.atletischerijkunst.nl)

Maar dat is niet het enige, het gaat niet om het hoofd, maar om de hals, die moet ze laten vallen vanaf de schoft, pas dan wordt de rug echt losgelaten.. en dat gevoel dat je paard de hals echt vanuit de schoft wil strekken, dat mis ik.. kan dat?

Dat gevoel heb ik niet maar ik kan er naast zitten met mijn gevoel natuurlijk.

A.s. zondag heb ik (voor het eerst) een les van Yvonne Hoogervorst en dan gaan we echt met het stretchen aan de slag. Hopelijk hoor ik dan van haar of ik het tot nu toe op de goede manier train en zo niet hoe het wel moet. Met een beetje geluk is er iemand die filmt, dan zal ik zeker hier een stukje plaatsen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:57

Horseware schreef:
SinneJ schreef:

Dat gevoel heb ik niet maar ik kan er naast zitten met mijn gevoel natuurlijk.

A.s. zondag heb ik (voor het eerst) een les van Yvonne Hoogervorst en dan gaan we echt met het stretchen aan de slag. Hopelijk hoor ik dan van haar of ik het tot nu toe op de goede manier train en zo niet hoe het wel moet. Met een beetje geluk is er iemand die filmt, dan zal ik zeker hier een stukje plaatsen.

ik hoop het ook! :) ben wel benieuwd

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:58

Wat een raar jury commentaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:04

Horseware schreef:

Wil hij daar ook blijven?
Oprichting van de hals komt voort vanuit dat laten vallen van de hals, naar/tot een begrenzende hand.
Dus de hand bepaalt in hoeverre hij de hals kan laten zakken, vanuit zichzelf wil hij altijd verder....
(Het laten vallen van de hals is dus geen trucje in de zin van zo?, ja,, klaar, het is een houding)
In die houding drijf je voorwaarts, dat is accelereren, zo moet en zal hij zijn buikspieren aanspannen, zijn bekken onderkantelen en buigen in de knieën. Het is onmogelijk te doen met rechte knieën en omhoog gedrukt bekken.
Men noemde dit vroeger.... voorwaarts - neerwaarts :)
Langzaam maar zeker zal een paard zich in jaren! gaan oprichten op de achterhand.
Dit is échte oprichting, oprichting vanuit de achterhand.
Het is spieropbouw die jaren duurt, het heeft niets met leeftijd te maken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-05-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:09

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

Wil hij daar ook blijven?
Oprichting van de hals komt voort vanuit dat laten vallen van de hals, naar/tot een begrenzende hand.
Dus de hand bepaalt in hoeverre hij de hals kan laten zakken, vanuit zichzelf wil hij altijd verder....
(Het laten vallen van de hals is dus geen trucje in de zin van zo?, ja,, klaar, het is een houding)
In die houding drijf je voorwaarts, zo moet en zal hij zijn buikspieren aanspannen, zijn bekken onderkantelen en buigen in de knieën.
Langzaam maar zeker zal je paard zich in jaren! gaan oprichten op de achterhand.
Dit is echte oprichting.
Het is spieropbouw die jaren duurt.

Ja hij wil daar blijven mits ik het niet te moeilijk maak. Bijvoorbeeld een moeilijkere oefening met behoud van een volledige stretch vindt hij erg moeilijk en dan wil hij wel omhoog komen. Als hij dat doet ga ik meteen weer terug naar een makkelijker stukje

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:11

Starbreeze schreef:
Wat een raar jury commentaar.

Daarom heb ik in eerste instantie hier niet vermeld wat de jury zei. ik kon me daar namelijk niet in vinden/ik herkende het niet maar ik kon er natuurlijk naast zitten. Gelukkig wordt hier wel beaamd dat ik er in ieder geval in grote lijnen niet naast zit :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:12

Ter vergelijking: zo reed ik eerder rond. Ander paard, dat wel, maar zo reed ik ieder paard. Ik dacht toen echt dat dat goed rijden was. Nu weet ik beter, dus brand me niet af, ik stel me heel kwetsbaar op hiermee :o

Edit: met een dergelijke proef reed ik rustig dubbele winstpunten :oo

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:17

Wanneer je sterker wilt worden in je schouders dan kun je daarvoor push ups doen.
Doe het eens, tot het uiterste, laten we zeggen je haalt 15 X.

Ga nu 6 weken elke dag 10 push ups doen, dat kost niet veel moeite, je blijft ruim binnen je vermogen.
Na 6 weken ga je weer tot het uiterste, je zult ontdekken dat je er nu waarschijnlijk 20 aankunt.
Vervolgens doe je 6 weken 14X.

Zo bouw je je paard harmonisch op, ruim binnen zijn vermogen blivend, hij heeft er helemaal geen erg in....en wordt toch steeds sterker maar houdt plezeir in het werk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:19

Horseware schreef:
Ter vergelijking: zo reed ik eerder rond. Ander paard, dat wel, maar zo reed ik ieder paard. Ik dacht toen echt dat dat goed rijden was. Nu weet ik beter, dus brand me niet af, ik stel me heel kwetsbaar op hiermee :o

[ Video ]

Het wordt nu steeds leuker. :)
Je voeten zijn hetzelfde gebleven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:19

Ohja, je zou ook nog een dikkere enkel gebroken sprenger (18mm) kunnen proberen. Die heb ik ook voor mijn paard (en ook die jij hebt nu). Hier werd mijn paard iets zwaarder op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:21

Simpelman schreef:
Wanneer je sterker wilt worden in je schouders dan kun je daarvoor push ups doen.
Doe het eens, tot het uiterste, laten we zeggen je haalt 15 X.

Ga nu 6 weken elke dag 10 push ups doen, dat kost niet veel moeite, je blijft ruim binnen je vermogen.
Na 6 weken ga je weer tot het uiterste, je zult ontdekken dat je er nu waarschijnlijk 20 aankunt.
Vervolgens doe je 6 weken 14X.

Zo bouw je je paard harmonisch op, ruim binnen zijn vermogen blivend, hij heeft er helemaal geen erg in....en wordt toch steeds sterker maar houdt plezeir in het werk.

Grotendeels mee eens. je moet niet de hele tijd tot het uiterste willen gaan. Soms doe ik dat echter wel maar dan slechts 3 passen en dan meteen weer laten stretchen.
Wel vind ik het moeilijk om e verhouding te vinden tussen te veel vragen en te weinig. Met beide bereik je je doel niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:25

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

[ Video ]

Het wordt nu steeds leuker. :)
Je voeten zijn hetzelfde gebleven.

Consequent heh :') En niemand maar dan ook niemand die er ooit wat van gezegd heeft :n