Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:01

quadripes schreef:
de piaffe valt voor de klassieke dressuur onder een basisoefening. in feite komt deze voor de verzamelde galoparbeid.

Ik gebruik de piaffe om de verzamelde galop te verbeteren.

En ik doe heel weinig nutteloze dingen want heb daar geen tijd voor %)
Daarnaast ben ik een dwangmatige planner en krijg dingen die in mijn ogen geen doel dienen niet ingepland. :D
Anderen zullen de dingen die ik wel doe ook wel eens zien als nutteloos. Zo loop ik graag twee keer per week een rondje hard, zonder paard. Even wat anders voor het lichaam dan op een bureaustoel zitten of paardrijden ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:04

Snap even iets niet????
Galop en Piaffe???
Qua bewegings afloop totaal andere bewegingen, de ene een een draf zonder zweefmoment in een twee takt, de andere een 3 takt met zweefmoment???
Waarom de Piaffe de galop dan kan verbeteren????
Gewoon een vraag omdat ik graag een onderbouwing zou willen hebben.

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:07

Ik heb nog wel een vraag aan de geoefende dubbele longe werkers.
Hoe bevestigen jullie hem bij een paard wat jullie meer voorwaarts neerwaarts willen hebben?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:10

orienta schreef:
Ik heb nog wel een vraag aan de geoefende dubbele longe werkers.
Hoe bevestigen jullie hem bij een paard wat jullie meer voorwaarts neerwaarts willen hebben?

Niets anders dan dat ik met het paard normaal werk, voorwaartsneerwaarst is een gevolg van.
Bovendien dat voorwaartsneerwaarts is een ontspannings oefening die men niet constant rijdt of longeerd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:11

Nou, ik zal proberen het uit te leggen zoals ik het begrepen heb, heb geen boekentheorie oid :o

Door de piaffe train je de achterhand spieren. Deze spieren maak je hier behoorlijk sterk door. Hierdoor krijgt het paard meer kracht in de bespiering van de achterhand. Zijn draagkracht wordt dus ook groter.
Door de ontwikkelde kracht zal ook de draagkracht in andere gangen groter worden. Ondanks dat er een ander bewegingsmechanisme is.

In de galop zal het paard daardoor ook meer kracht kunnen overnemen op de achterhand, zeker naar de verzameling toe. Ook in de galoppirouettes zal de kracht gebruikt kunnen worden.

Dus ik zie het echt als oefening om de achterhandbespiering sterker te maken om zodoende de achterhand zo te ontwikkelen dat het gemak brengt voor het paard.
Meer kracht zelf = meer draagkracht = minder zwaar voor het paard.

En dat is mijn logica :D
En een beetje gepikt hier en daar :')

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:12

Nee oke dat begrijp ik dat het een gevolg is van, ik heb verschillende mensen met een dubbele longe zien werken en de een bevestigd hem heel anders dan de ander daarom vraag ik ook hoe jullie hem bevestigen omdat diegene toch een reden erbij gaven waarom ze hem zo bevestigde voor ieder paard dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dat doen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:14

Dat is globaal, maar wat voor oefenigen kan men dan nog meer benutten daarvoor???
Dat met de achterhand sterker maken begrijp ik, maar dacht toch dat men een andere oefening over het hoofd ziet die een voortzetting daarvan is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:14

Zooist schreef:
Daarnaast ben ik een dwangmatige planner en krijg dingen die in mijn ogen geen doel dienen niet ingepland. :D
)

Totaal of topic en gewoon maar een vraag...
Heb een beetje gespiekt wie je was en zo en topic van Kelly gezien..
Maar mis je het niet om af en toe gewoon een buitenrit te maken of iets totaal nutteloos te doen met je paard?
Ik zou het missen. Maar goed... ik ben geen dressuurruiter/westrijdruiter en kijk er wellicht anders tegen aan.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:15

Orienta, toevallig heb ik dat gisteren nog gedaan :). In principe moet je paard je hand volgens. Zodra zijn hoofd omhoog gin, bood ik weer meer weerstand en direct weg met mijn hand zodra hij neerwaarts ging. Omdat hij het principe kent, haf hij binnen een paar rondjes het goed door. Ik vind het wel een hele fijne afwisseling om te kijken of je paard wel echt 'aan de teugel' is en niet in een houdinkje loopt. Hij werd er in ieder geval erg fijn en nog lichter en alerter van.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:16

Oke spokie en hoe bevestig jij hem dan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:16

Professor schreef:
Dat is globaal, maar wat voor oefenigen kan men dan nog meer benutten daarvoor???
Dat met de achterhand sterker maken begrijp ik, maar dacht toch dat men een andere oefening over het hoofd ziet die een voortzetting daarvan is.

Daarnaast rijd ik veel tempi, schouderbinnenwaarts en travers, zowel in de stap, draf en galop.

Doelt u hierop?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:17

orienta schreef:
Nee oke dat begrijp ik dat het een gevolg is van, ik heb verschillende mensen met een dubbele longe zien werken en de een bevestigd hem heel anders dan de ander daarom vraag ik ook hoe jullie hem bevestigen omdat diegene toch een reden erbij gaven waarom ze hem zo bevestigde voor ieder paard dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dat doen.

Heb op dit topic foto´s geplaatst van de bevestiging en van het longeren met dubbele longe en een foto van voorwaartsneerwaarts longeren.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:17

Oke ga ik even zoeken bedankt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:18

orienta schreef:
Oke spokie en hoe bevestig jij hem dan?

Ik snap je vraag niet helemaal :o.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:18

Zooist schreef:
Daarnaast rijd ik veel tempi, schouderbinnenwaarts en travers, zowel in de stap, draf en galop.

Doelt u hierop?

Nee een specifieke oefening voor het verbeteren van de galop, en het verbeteren van het gewicht meer op de achterhand te houden, wat u allemaal hier dragen noemt.
Wat eigenlijk verzameling is.
Noemt u eens specifieke oefeningen, die in elkaar haken die met elkaar te doen hebben.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-04-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:19

liljebo schreef:
Zooist schreef:
)

Totaal of topic en gewoon maar een vraag...
Heb een beetje gespiekt wie je was en zo en topic van Kelly gezien..
Maar mis je het niet om af en toe gewoon een buitenrit te maken of iets totaal nutteloos te doen met je paard?
Ik zou het missen. Maar goed... ik ben geen dressuurruiter/westrijdruiter en kijk er wellicht anders tegen aan.

Ow, maar ik doe wel tikkertje met Chee en What en rijd ook wekelijks buiten hoor met de paarden. Ook met kelly als ik daar heen ga. Van de zomer zal ik ook wel eens naar het strand gaan met een van de paarden.

Maar het dressuurmatig trainen is gewoon wat ik het liefste doe. Kan er niks aan veranderen. Haal daar mijn eigen energie uit.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:19

Achterwaarts?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:20

spokie79 schreef:
Achterwaarts?

Gehoorzaamheid oefening.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:21

Professor schreef:
Zooist schreef:

Doelt u hierop?

Nee een specifieke oefening voor het verbeteren van de galop, en het verbeteren van het gewicht meer op de achterhand te houden, wat u allemaal hier dragen noemt.

Hmmmm..... ik zou dan nu even niet weten waar u op doelt.
En ik hoop op een owja natuurlijk moment als u me het antwoord geeft :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:21

Achterwaarts-galop is ook een leuke, maar die hebben we al eens besproken!
Die doe ik inderdaad ook..... proefondervindelijk :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:23

Oké, vroeg het me gewoon af. En tikkertje... haha... leuk. Maar ik kan ook wel begrijpen dat voor jou dressuur de ontspanning is. Maar je rijdt dus ook buiten begrijp ik. Lijkt me ook een prettige afwisseling voor de paarden. En het strand lijkt me ook leuk

De fokster van mijn paard met beenprobleem heeft overigens ook sportpaarden. Geen dressuur, hoewel het zeker in de training zit, maar meer springen en veldwedstrijden. Ze zetten hun jonge paarden eerst op deze wijze aan het werk om de wat kracht op te bouwen zonder te belasten.
Maar het is dus dan nog geen africhting.
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... O2WU87yRSQ

(vind het wel een leuk filmpje... maar geen dressuur hoor...)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:24

Waarom een Piaffe rijden die geen Piaffe is ??
Er zijn zoveel oefeningen niet die de achterhand werkelijk sterker maken als de Piaffe, maar ik heb er eerder enige genoemd.
Alleen gingen die ten onder aan het alternatieve rijden zonder handen en benen???? 8-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:26

Professor schreef:
Er zijn zoveel oefeningen niet die de achterhand werkelijk sterker maken als de Piaffe, maar ik heb er eerder enige genoemd.
Alleen gingen die ten onder aan het alternatieve rijden zonder handen en benen???? 8-)

Tja, in die periodes lees ik niet zo best bij :')
Zonder handen en benen durf ik niet te rijden dus daar haak ik dan op af.
Kunt u nog wat oefeningen noemen, dat zoekt eenvoudiger terug?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:28

Professor schreef:
Snap even iets niet????
Galop en Piaffe???
Qua bewegings afloop totaal andere bewegingen, de ene een een draf zonder zweefmoment in een twee takt, de andere een 3 takt met zweefmoment???
Waarom de Piaffe de galop dan kan verbeteren????
Gewoon een vraag omdat ik graag een onderbouwing zou willen hebben.

mijn opinie hier is dat door de piaffe de spieren gesterkt worden in de achter hand en lende met namen, er word meer draagkracht en geslotenheid ontwikkelt deze draag kracht komt weer tot uiting in de galop
galop kan men niet verbeteren door meer te gaan galoperen, maar die discussie hebben we hier al gehad in dit topic

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:29

Professor schreef:

zonder handen en benen?
wie doet dat?