Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:19

Ben ik echt heel blij met mijn reuze nieuwsgierige kleine aag, ook al zit die echt overal tussen met haar snufferd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:43

Air schreef:
Simpelman: wat als een paard niet even afwacht? Is dat op één of andere manier aan te leren(afwachten), dat ze nieuwsgierigheid voor angst plaatsen oid? :)

Obstakel training heeft mijn hyper sensibele merrie enorm geholpen qua spooky gedrag..Ik leer dat eerst aan de hand en wil dat ze t " enge" object uiteindelijk met haar neus aanraakt..zodra ze in een ontspannen houding komt haal ik t " enge" object weg.. Ik oefen met alles wat los en vast zit ( paraplu's, zeiltjes, zakken, vlaggen, dingen die herrie maken) alles wat maar eng kan zijn.. Als ik erop zit en we treffen wat "engs" zet ik haar ervoor en dmv van " zigzaggend" te sturen voorkom ik dat ze kan wegdraaien verder doe ik niks..zal haar zeker niet met druk vd benen er doorheen drukken..Ik wacht gewoon af zolang als dat t duurt voordat ze genoeg zelfvertrouwen heeft er langs/of doorheen te gaan..
Het werkt voor ons fantastische en merk dat mijn merrie veel en veel dapperder is geworden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:45

biscaya schreef:
Air schreef:
Simpelman: wat als een paard niet even afwacht? Is dat op één of andere manier aan te leren(afwachten), dat ze nieuwsgierigheid voor angst plaatsen oid? :)

Obstakel training heeft mijn hyper sensibele merrie enorm geholpen qua spooky gedrag..Ik leer dat eerst aan de hand en wil dat ze t " enge" object uiteindelijk met haar neus aanraakt..zodra ze in een ontspannen houding komt haal ik t " enge" object weg.. Ik oefen met alles wat los en vast zit ( paraplu's, zeiltjes, zakken, vlaggen, dingen die herrie maken) alles wat maar eng kan zijn.. Als ik erop zit en we treffen wat "engs" zet ik haar ervoor en dmv van " zigzaggend" te sturen voorkom ik dat ze kan wegdraaien verder doe ik niks..zal haar zeker niet met druk vd benen er doorheen drukken..Ik wacht gewoon af zolang als dat t duurt voordat ze genoeg zelfvertrouwen heeft er langs/of doorheen te gaan..
Het werkt voor ons fantastische en merk dat mijn merrie veel en veel dapperder is geworden!

Dat is een beetje het Tristan Tucker idee, ontspannen bij het gekke, dan gaat het weg...
Voor diegenen hier met een sensibel paard dat overal spoken ziet, wel leuk om eens wat van hem op te zoeken op YouTube.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:01

Tristan tucker doet soortgelijks..Ik heb dit echter geleerd uit mijn parelli achtergrond.. The 7 games van Parelli leert jou en je paard een stevige vertrouwens band op te bouwen.. Ik pas zeker niet meer alle games toe maar wel die er voor mij en mijn paarden toe doen! Het " zigzaggen" is ook een parelli methode!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:16

Waarom verschilt zijn gedrag wanneer ik ernaast sta of wanneer ik erop zit? Overigens is hij niet echt kijkerig op objecten, hij vindt dat geschuifel van voeten niet tof en wanneer iemand abrubt omdraait of de armen omhoog doet bv.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:30

Als je ernaast staat kun je meer steun geven aan je paard, je paard kan dan ook jou reactie peilen op " enge" objecten.. Hij kan jou lichaamstaal beter lezen als je vanaf de grond obstakel training doet..
Ik zou zeggen laat mensen met voeten schuifelen/ armen zwaaien ect ect alles wat je paard angst geeft en ga dan eerst vanaf de grond daarmee aan de slag dit gaat je helpen als je in t zadel zit..daarbij is jou lichaamshouding ( een ontspannen ) zeer belangrijk, laag in je energie en rust in je ademhaling zeer belangrijk..t uiteindelijke doel is jou paard in een ontspannen houding te krijgen waar er plaats is om endorfines aan te gaan maken en dit geeft rust en vertrouwen.
Volgende stap zou kunnen zijn dat je er iemand anders opzet en jijzelf em vanaf de grond begeleid om zijn angsten/ spanningen te leren laten afvloeien..
Stapje voor stapje en dit kan een behoorlijk tijdje in beslag nemen.
Begin ook altijd tijdens de juiste omstandigheden.. Als er al mega veel prikkels zijn voor t paard is t beter een tijdstip uit te kiezen waarin er minder prikkels aangeboden worden zodat je je paard stapje voor stapje voorbereid op meer..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 07:09

En eigenlijk... is het natuurlijk ook de Jan Boeren Fluitjes Gezond Verstand methode, maar tegenwoordig krijgt alles een naam en een uitvoerder, dat verkoopt beter.
Maar gelukkig dan maar weer zijn er van die mensen die het weer willen overbrengen aan diegenen die het nog niet door hadden, zei het dan dat het dan weer wat geld kost.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 07:52

Parelli geeft zeer veel weg op http://Internet..De 7 games kun je zo vinden dat kost niks..alleen dicipline en inzet/inzicht van jezelf.
Het zal je verbazen Sjolvir Hoe weinig mensen iets afweten van het natuurlijke gedrag en hoe je dit kunt toepassen op je paard. Vergeet niet dat de meeste mensen hun paarden vermenselijken en maar weinig afweten van de paarden taal! Boeren fluitjes methode toepassen is juist voor de meeste mensen geen logica..verplaatsen in je paard en " zijn" taal leren zie ik nog maar heel weinig gebeuren..Het is voor mij een zeer kleine investering geweest waar ik de rest van mijn paarden leven gebruik van kan maken.
Ik zie dagelijks op mijn eigen stal onbegrepen paarden die benaderd worden vanuit de mensenlogica, die paarden vertonen allemaal in min of meerdere mate verzet/ angst/..Deze paarden laten dagelijks zien dmv hun gedrag dat er iets helemaal niet goed gaat en " schreeuwen" vaak om een andere aanpak helaas " horen" en zien de meeste mensen dat niet..En gaat bepaald gedrag van kwaad tot erger.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:14

Wat rot Watermill. Ik kan moeilijk iets echt slims roepen. Ik ken je paard niet en ben geen dierenarts, maar zou het kunnen dat de artrose de boosdoener is en blijft. Dat gaat nooit weg, wordt in de loop der jaren misschien alleen maar erger. Een paard heeft daar soms meer last van, soms zijn er ook goede dagen. Ik denk dat dat net zo werkt als bij mensen. Krijgt je paard daar nog steeds iets voor? Hoe dan ook, een paard gaat compenseren in zijn lijf als hij last heeft van artrose en daar kunnen allerlei problemen door ontstaan zoals peesblessures of vast zittende lichaamsdelen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:45

Ik val opnieuw eens binnen. Lees al een tijdje mee.
Heb een paard waarmee ik helemaal opnieuw ben begonnen, dit na een blessure.
Hij heeft erg weinig vertrouwen onder het zadel.
Aan de longe kan hij heel makkelijk stretchen. Maar onder het zadel durft hij volgens mij niet. Vanaf dat je beetje ruimte geeft piept hij er tussenuit. Hij stopt of loopt over zijn schouder weg. Wordt ook echt boos.
Ik ben momenteel niet aan het rijden, omdat ik beetje bang ben geworden. Dus ben alleen op de grond bezig, met een mix van allerlei grondwerk. Ook heb ik moeite een passend zadel te vinden, dus ik wacht totdat ik er 1 heb gevonden die voor ons beide top is.
Hij is totaal niet bang van rare voorwerpen, maar wel alles op en rond zijn lijf vind hij beetje spannend. Dus daar ga ik mee aan de slag nu. Op zich gaat dit wel vlot, doe het op een beetje parelli achtige manier. Met een touw/zweep/ afzetlint aanraken over zijn lijf. Hij reageert na een tijdje niet meer. Maar vanaf er iets anders is, bijvoorbeeld ipv in stap naar draf dan lukt het niet meer, na een tijdje lukt het wel, maar ga je dan naar stap moet je ook helemaal overnieuw beginnen. Weet niet als dit een normaal proces is eigenlijk.
En hoe meer ik met hem bezig ben, hoe meer ik besef dat er meer werk aan is dan dat ik ooit had gedacht. Ook al is hij eigenlijk best wel braaf.
Ook begrijp ik nog niet echt hoe het hem zal kunnen helpen onder het zadel. Hij was op bepaalde dingen erg sensibel, bijvoorbeel stijgbeugels aannemen en dergelijke. Dus daarvoor zal het helpen.
Maar hoe krijg ik hem zo ver dat hij bijvoorbeeld met losse teugel durft draven. Het heeft niet echt een rijtechnisch doel met volledig losse teugel draven, maar vind wel dat hij dat moet kunnen... Ik probeerde altijd een zacht en stabiel contact te houden, maar hij kauwt heel erg op het bit, dus kreeg daardoor een beetje vast los verbinding. En daarop reageert hij erg sterk. Vanaf dat hij steun mist, loopt hij niet meer. Maar vind het ook geen oplossing om hem te blijven ondersteunen.
Ik heb hem nog niet lang. Heb hem eigenlijk beetje uit medelijden gekocht, en we hadden ook een klik onder het zadel, daarna is hij stilgevallen door overbelaste kniegewrichten. Ik heb waarschijnlijk teveel gevraagd, hij ging ook best soepel, en elke rit ging beter... Kan ook door het zadel geweest zijn. (Ik wachtte op mijn afspraak met Ninon, en had een wintec die kwa boom goed was, maar kwa kussens minder.)
Nuja zeker kunnen we het niet weten, maar ik wil een goede vertrouwensband opbouwen. En als ik een zadel heb ga ik eerst gaan wandelen. Maar dan moet ik makkelijker kunnen opstappen. Want hij was altijd beetje sensibel daarvoor, en dat ik niet zo fijn op de parking van het bos.
Daarna wil ik hem op de klassieke manier rijden, met gezond verstand. Want klakkeloos overnemen vind ik niet verstandig, ben dus geen die hard aanhanger. Hoop hiervoor niet op mijn donder te krijgen haha. :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:04

Air schreef:
Simpelman: wat als een paard niet even afwacht?
Is dat op één of andere manier aan te leren(afwachten), dat ze nieuwsgierigheid voor angst plaatsen oid?

Het wachten is ze aan te leren.
De truc is bij het begin te beginnen en niet in het midden.

Mijn altijd succesvolle methode is: ga wandelen met je paard aan een halster en met de longe.
Ga net zover weg van "huis" als dat het paard aankan + een paar meter, keer dan om en ga terug.
Dus géén vast plan, het paard geeft aan wat het aankan.

Neem de longe op één meter, vier hem wat als je paard achterblijft en neem hem weer op als hij bij je terug komt, geef hem de ruimte op eigen benen te lopen, gaat hij voor je uit dan laat je hem rondjes om je heen lopen.
Heb geduld, beloon uitbundig wanneer hij naast je blijft, neem een zak vol brokken mee en geef regelmatig een klein handje.
Wacht op je paard, geef hem de gelegenheid de indrukken te verwerken.

Is hij ergens bang voor praat dan gemoedelijk, jij bent er toch ook niet bang voor?
Doe voor hoe jij het doet, bijvoorbeeld door een plas lopen of langs een vuilniszak.
Maak nergens een drama van, laat hem zijn eigen drama's verwerken, tudeluu.
Neem de tijd, probeer niet te scoren dan scoor je vanzelf.

Doe in het begin steeds PRECIES hetzelfde, op dezlfde manier, geef je handje brokken op precies hetzelfde punt.
Pas als het goed gaat dan ga je langzaam aan varieëren.

Gaat iets goed, stop dan, ga niet verder, zoek niet naar problemen.
Beloon, doe voor.

Binnen een paar weken kun je met een "schrikpaard" gewoon wandelen waar jij wilt.
Twee keer per week 5 à 10 km is 500km per jaar.
Daarna 1000 km in het zadel en je krijgt een paard dat aan een lang teugeltje de kermis over gaat.
Goed voor beiden. :)

Verder heb je hiervoor Parelli en TTEAM groundwork.
Je investeren in een of beide methoden maakt je een betere ruiter voor je leven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:11

Bedankt voor de tips @all +:)+ ik ga er eens mee aan de slag.

@chocoprins, heb je je nieuwe zadel al en weet je zeker dat je paard verder in zijn lijf oké is en dat de reactie onder het zadel puur een reactie op het zadel was?

Het opstijgen zou ik samen met iemand zo vaak herhalen tot je paard er niet meer op reageert. Knip het opstappen in stukjes, dus eerst ernaast gaan staan zonder dat je reactie krijgt, dan ernaast staan én viet in beugel etc. Zodra ze niet meer reageert is ze klaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:18

@ChocooPrins,
Ga door met je grondwerk, maar ga er over lezen of koop een paar video's, stort je in een methode.
Begin bij het begin en doe niet zomaar wat, dat werkt nooit.
Mensen als Parelli en Linda Tellington Jones (TTEAM) zijn meer dan 30 jaar met dit soort werk bezig, hebben duizenden mensen en paarden gezien en onderwezen, ze hebben hun methode en technieken net zolang bijgeschaafd tot ze voor iedereen beveredigend zijn.
Je investering hierin is veel en veel waardevoller dan in wat lessen.
Je wordt er een ander mens door.

Het algemene probleem voor iedereen is dat er nog maar heel erg weinig echte paarden mensen over zijn waar je een voorbeeld aan kunt nemen en waar je van af kunt kijken.
We zien alleen maar om ons heen hoe het niet moet, domheid en brutaliteit alom.

Paarden die niet lekker in hun vel zitten, onzeker of angstig zijn, niet begrijpen wat er gevraagd wordt of hoe ze dat op moeten lossen spannen zich aan in hun lijf, net als wij, leg je op dat aangespannen lijf een zadel dan zal dat niet prettig liggen, geen enkel zadel.
Zelfs als het op dat moment perfect past dan zal het niet meer passen als het paard zich los begint te laten.
Ontspanning, vertrouwen, communicatie, begrijpen, stapje voor stapje, doet een paard zich ontspannen, pas dan ga je een zadel aanmeten.
Voor die tijd doe je grondwerk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:36

Simpelman schreef:
Air schreef:
Simpelman: wat als een paard niet even afwacht?
Is dat op één of andere manier aan te leren(afwachten), dat ze nieuwsgierigheid voor angst plaatsen oid?

Het wachten is ze aan te leren.
De truc is bij het begin te beginnen en niet in het midden.

Mijn altijd succesvolle methode is: ga wandelen met je paard aan een halster en met de longe.
Ga net zover weg van "huis" als dat het paard aankan + een paar meter, keer dan om en ga terug.
Dus géén vast plan, het paard geeft aan wat het aankan.

Neem de longe op één meter, vier hem wat als je paard achterblijft en neem hem weer op als hij bij je terug komt, geef hem de ruimte op eigen benen te lopen, gaat hij voor je uit dan laat je hem rondjes om je heen lopen.
Heb geduld, beloon uitbundig wanneer hij naast je blijft, neem een zak vol brokken mee en geef regelmatig een klein handje.
Wacht op je paard, geef hem de gelegenheid de indrukken te verwerken.

Is hij ergens bang voor praat dan gemoedelijk, jij bent er toch ook niet bang voor?
Doe voor hoe jij het doet, bijvoorbeeld door een plas lopen of langs een vuilniszak.
Maak nergens een drama van, laat hem zijn eigen drama's verwerken, tudeluu.
Neem de tijd, probeer niet te scoren dan scoor je vanzelf.

Doe in het begin steeds PRECIES hetzelfde, op dezlfde manier, geef je handje brokken op precies hetzelfde punt.
Pas als het goed gaat dan ga je langzaam aan varieëren.

Gaat iets goed, stop dan, ga niet verder, zoek niet naar problemen.
Beloon, doe voor.

Binnen een paar weken kun je met een "schrikpaard" gewoon wandelen waar jij wilt.
Twee keer per week 5 à 10 km is 500km per jaar.
Daarna 1000 km in het zadel en je krijgt een paard dat aan een lang teugeltje de kermis over gaat.
Goed voor beiden. :)

Verder heb je hiervoor Parelli en TTEAM groundwork.
Je investeren in een of beide methoden maakt je een betere ruiter voor je leven.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En het is nog leuk ook!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:40

Ik wil even een blije post kwijt *\o/*
Na lang lang zoeken vorige week eindelijk een nieuw en goed zadel gekocht.
En wauwie wat een verschil. Toen ik het zadel ging testen was haar eerste reactie met het neusje naar de grond. En dat op de club waar ze altijd wel spanning heeft.
Heb 3 weken niet gereden ivm slechte bak (alleen dus vorige week om het zadel te testen) en nu de bak weer redelijk was pakte ze het zo goed op!
Veel constanter en ze wou graag zakken. Helemaal blij *\o/*

Nu zelf nog leren zitten in dit zadel. Hij is zo breed vergeleken met het zadel waar ik altijd op gezeten heb. Merk dat ik erg zoekende ben kwa balans en haar daar nog in de weg zit.
Maar al met al echt zo fijn gereden!

En bij afstappen was dit t beeld. Heerlijk schuimmondje *D
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:57

Starbreeze schreef:
Bedankt voor de tips @all +:)+ ik ga er eens mee aan de slag.

@chocoprins, heb je je nieuwe zadel al en weet je zeker dat je paard verder in zijn lijf oké is en dat de reactie onder het zadel puur een reactie op het zadel was?

Het opstijgen zou ik samen met iemand zo vaak herhalen tot je paard er niet meer op reageert. Knip het opstappen in stukjes, dus eerst ernaast gaan staan zonder dat je reactie krijgt, dan ernaast staan én viet in beugel etc. Zodra ze niet meer reageert is ze klaar.

Joolien van bokt heeft over het opstappen stappenplan leuke video gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:47

En wat voor zadel is het geworden Lauke?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:50

een thorowgood t8 cob :)
Deze was nog betaalbaar voor mij (is niet mijn eigen paard, dus vond het alsnog veel geld, maargoed het is het waard :D ) Maar hij ligt ook super voor haar! Verstelbaar kopijzer, dus mocht ze daar nog groeien is het ook mogelijk om nog wat aan te passen.
Aangezien ze een extra brede boom nodig had was het echt zo lastig om een zadel binnen budget te vinden. Ben blij dat ik eindelijk wat heb gevonden!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:58

Het is een ietwat filosofische insteek maar ik kan mij wel vinden in het sentiment. Al is het maar als ultiem streven. Hij is zelf schijnbaar ook een beetje een apart figuur maar soms kunnen mooie woorden geen kwaad ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:12

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:25

Je punt ? :) zoals ik al zei mooie woorden en mooi sentiment en een vorm van inspiratie. Ik heb express die filmpjes er niet bij gepost opdat iedereen een eigen beeld kan vormen, zoals eerder aangegeven is hij een beetje een rare kwibus

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:33

Geen punt.
Behalve, wanneer iemand iets zegt over rijkunst dan ben ik nieuwsgierig naar wie het zegt.

In dit geval zie ik dan iemand die mooie dingen zegt over het décente de main en op een rondkrabbelend paard rijdt. :(
Maar dat is geen kritiek op @jannico! :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:36

Dat maakt de kern van de woorden niet minder, dat zelfde kan namelijk gezegd worden van de "zoutzak" italiaan..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:38

M.b.t kokergeluiden: ben toch wel happy met ons ruintje, hij gaf vanmiddag in wat freestyle spel, follow the rail en wat buigoefeningen duidelijk aan dat ie zeeeeer ontspannen was _/-\o_ :j zonder geluid.....
Zou wat anders gaan doen, maar hierin ging ie zo spontaan mee en vol aandacht naar me, dat ik het daar maar bij heb gehouden.
Ondanks de harde wind, klepperende dakplaten e.d. In de binnenbak wel aandacht en speels contact, heerlijk om samen wat te mogen doen, het maakt me blij en dankbaar met zo'n paardje.
Gister in de volle stormwind samen paar km gewandeld, was ie ook al zo attent.

Meneer ging effe later in buitenbak compleet uit z'n plaat, ohz zit niemand dat uit *\o/* *\o/*
Maar dat mag ook, dan heeft ie "vrij", hij snapt blijkbaar precies wanneer dat mag en wanneer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:38

Maar dat 'rijden' in de filmpjes Jannico.... ik vind het niet fijn om naar te kijken... Kan iemand er nog zo mooi over vertellen...