[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:56

Sjol: of topic, maar jullie rijden Toobs ook veel dressuurmatig onder zadel zeker ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:20

Joolien schreef:
Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?

Achter. Het bekken kantelt niet. Ze draagt niet maar stuwt voornamelijk. Ze gaat dus op de voorhand.
Dat zal niet verbeteren als je rijdt zonder aanleuning.
Kan het nu niet goed zien (dan zou ik een foto op stand moeten beoordelen), maar zou kunnen dat het achterbeen wat aan de steile kant is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:47

Het feit dat we een paard meenemen uit zijn stal, om te werken of om te wandelen, enz., kan stress opleveren.
Stress is aanspannen van de rug, net als mensen.
Het simpele feit dat een ruiter op de rug van een paard gaat zitten maakt dat een paard zijn rug aanspant onder het zadel.
Dat is zijn instinctieve reactie, hij weet nog niet hoe hij dit anders op moet lossen.

Wanneer een paard in vlucht staat is (alle paarden die sneller willen gaan) moeten we terug naar het punt waar het het gevraagde niet begrepen heeft en daardoor angstig wordt.
Dat punt moet opgezocht worden en het onbegrip moet eerst hersteld worden.
Een paard dat in vertrouwen werkt stopt direct, klaar...?

Met een gespannen paard rustig en ongedwongen werken aan de longe, stap draf, halt, levert op den duur een ongedwongen rustig paard.
Een longeerhulp kan helpen, mits juist afgesteld.
Op de volte draven levert een sterk verschillende belasting van binnen en buitenzijde en ontwikkelt dus tegelijk een beter algemeen evenwicht.

Het "er doorheen rijden" maakt dat het paard zich over geeft.
Dat is géén goed uitgangspunt, het paard moet zélf in staat gesteld worden om te beslissen dat het goed zit en dat het verder kan.
Àlleen dat levert op de lange duur een zelfstandig werkend paard op dat nergens meer bang voor is waar wij niet bang voor zijn.
In het FEI art 401 benoemt men dat met edelmoedige overgave, men heeft het er niet over overgave.
Edelmoedige overgave is het tegenovergestelde van overgave, met schijnbaar hetzelfde resultaat.
Men had een reden dat zo op te schrijven. (Het zo'n belangrijk artikel....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:15

Babootje schreef:
Joolien schreef:
Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?

Achter. Het bekken kantelt niet. Ze draagt niet maar stuwt voornamelijk. Ze gaat dus op de voorhand.
Dat zal niet verbeteren als je rijdt zonder aanleuning.
Kan het nu niet goed zien (dan zou ik een foto op stand moeten beoordelen), maar zou kunnen dat het achterbeen wat aan de steile kant is

Ja nee ok dat zie ik idd ook. Ze heeft linksachter een zwakke knie. Kan best zijn dat ze daar op dit soort dagen last van heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:18

In welk opzicht heeft ze een "zwakke knie"? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Is er sprake van een oude blessure? OCD? Artrose? Slechte kniebanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:37

Babootje schreef:
In welk opzicht heeft ze een "zwakke knie"? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.

Slappe kniebanden van wat ik begreep. Ze loopt overigens nooit kreupel tenzij je haar gaat longeren. Dan is ze binnen 5 min onregelmatig. Daarom doen we dat nooit wat ik jammer vind. Op de volte onder het zadel kan ik haar blijkbaar zo begrenzen dat ze er geen last van heeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:43

Joolien schreef:
Babootje schreef:

Slappe kniebanden van wat ik begreep. Ze loopt overigens nooit kreupel tenzij je haar gaat longeren. Dan is ze binnen 5 min onregelmatig. Daarom doen we dat nooit wat ik jammer vind. Op de volte onder het zadel kan ik haar blijkbaar zo begrenzen dat ze er geen last van heeft.

Daar heb je de reden van het vluchten.
Er zit iets niet goed bij je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:53

Klopt. Daarom begin ik vanuit d rust. Ik wil zo kijken hoe xe dan reageert. Als ze weer begint te vluchten is g niet goed. Ze is wel net behandeld, dat gebeurt regelmatig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:21

Joolien schreef:
Babootje schreef:

Simpelman schreef:
Daar heb je de reden van het vluchten.
Er zit iets niet goed bij je paard.

Idd, en dan moet je je afvragen of je dit wel zou moeten vragen aan je paard. Een reele inschatting maken van verbetering op termijn. Want anders doe je het paard en jezelf uiteindelijk geen plezier.
Wat is de oorzaak van de slechte kniebanden en heeft de veearts een prognose gegeven? Apart dat ze met longeren snel onregelmatig is. Lijkt me toch minder belastend dan ohz.
Aan slappe kniebanden kun je met gerichte training nog wel wat doen. Een goede smid kan ook nog wel eens iets betekenen. Maar als de oorzaak bijvoorbeeld trauma is en niet herstelbaar ben je water naar de zee aan het dragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:20

Joolien schreef:
Babootje schreef:

Dan is er echt iets niet goed, zal ook de reden zijn van de problemen onder het zadel.

Peetstap schreef:
Sjol: of topic, maar jullie rijden Toobs ook veel dressuurmatig onder zadel zeker ?

Eigenlijk.. :o men ik zelden... Dit jaar 2 x menles gehad (3 x vrij gemend toen er toevallig nog paar menners waren) en wel paar wedstrijden gereden, verder rij ik inderdaad dus altijd gewoon onder het zadel. Zit je niet met het probleem dat je een groom moet hebben, als is het maar om de bakdeur dicht te doen of zo iets simpels.
En de grap is hoe beter hij onder het zadel wordt, des te beter wordt hij ook voor de wagen :Y), hoewel ik graat toch wel 1 x per week zou willen mennen, zit er gewoon niet in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:05

Aangezien dit aan de teugel topic is, dan hier maar weer een bijdrage van de minigirafon duikboot pony.

Stadium enkel giraf zijn we nu voorbij, hebben stadium duikboot met girafon gehad en zitten nog in laatste stuiptrekkingen van die fase gok ik zo.
Zoals door velen gepredikt, gewoon laten lopen als giraf gaat vanzelf zakken en ja, dat werkt dus.
(vanzelf is natuurlijk ook weer overdreven, licht contact en op het goede moment belonen door mee te geven, waarbij timing alles is en niet mijn sterkste kant, maar mevr. is werkwillig en doet veel voor je)
Verder is rechts om haar slechte kant (correctie.. was ze rechtsom enorme plank die overdwars de bochten door ging), maar ook dat is enorm verbeterd. (veel gebroken lijnen rijden en crea bea slangenvoltes en alles wat erop lijkt of juist niet)
Galop, tja.. ehhhh... werken we aan, maar we gaan al stuk langzamer dan week geleden. (speedy conzales was er niets bij, maar we moesten weer even opstarten na haar winterstop van okt tm april,
ze was licht aangereden, ben haar nu aan het doorrijden)
En ja, af en toe loopt ze nog steeds overdwars en na de galop doet ze net alsof je er voor het eerst opzit, maar ach.. komt ook wel goed.
Oh, de roze muts. tja.. die was om even te kijken hoe ze erop zou reageren, niet omdat ze gedempte oortjes moet hebben of zo, maar we gaan zaterdag geheel in het roze voor de fun oefen wedstrijd starten. (proberen de aandacht door al dat roze af te leiden van ons rijden).

Zaterdag hoop ik beter filmpje te hebben, met iemand die het toestel vast houdt als we over de hekjes zoeven.

Verbeterpunten, benen stiller houden, niet zo zitten rotzooien met mijn handen, teugels niet in boogjes laten vallen. Tempo moet constanter, aanleuning moet constanter.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:12

Sjolvir schreef:
En de grap is hoe beter hij onder het zadel wordt, des te beter wordt hij ook voor de wagen :Y), hoewel ik graat toch wel 1 x per week zou willen mennen, zit er gewoon niet in.

Vindt Toobs zo lekker inbuigen in het bochtenwerk :j +:)+ +:)+ , vandaar mijn vraag.
En ach , is het off-topic als je resultaat terugziet in het mennen van goede training ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:14

Nee, hoor, ook in het mennen loopt je paard aan de teugel, nou ja.. leidsel, maar is hetzelfde.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:58

Heel graag jullie mening, vooral over de aanleuning, niet zozeer het precies op de letter rijden/de oefeningen perfect uitvoeren. Hoe vinden jullie de aanleuning en hoe vinden jullie hem door het lijf?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:11

Ik vind hem wat te gehaast en daardoor wat van het achterbeen af lopen.

Je teugellengte is mooi, ook is het neusje er mooi uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:24

Starbreeze schreef:
Ik vind hem wat te gehaast en daardoor wat van het achterbeen af lopen.

Je teugellengte is mooi, ook is het neusje er mooi uit.

Oke dus het tempo wat omlaag begrijp ik (met behoud van een actief achterbeen uiteraard)?

Edit: wat voor cijfer zou je geven voor het onderdeel "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard" (in het L1)?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:36

Oei, moeilijk, ik ben geen jury :)
Hier en daar zie ik hem wat uitzwaaien en met wat weinig buiging door een wending gaan. Wellicht wordt dit ook beter wanneer je het tempo wat omlaag haalt, dan kan hij zich meer dragen.
Door het hoge tempo ziet het er soms ook wat minder ontspannen uit (wat loperig). Ik denk dat een strenge jury een 5 geeft een minder strenge een 6.

Het geheel is ook niet slecht, maar ik denk dat het beeld zoveel beter wordt als je aan deze puntjes werkt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:42

Starbreeze schreef:
Oei, moeilijk, ik ben geen jury :)
Hier en daar zie ik hem wat uitzwaaien en met wat weinig buiging door een wending gaan. Wellicht wordt dit ook beter wanneer je het tempo wat omlaag haalt, dan kan hij zich meer dragen.
Door het hoge tempo ziet het er soms ook wat minder ontspannen uit (wat loperig). Ik denk dat een strenge jury een 5 geeft een minder strenge een 6.

Het geheel is ook niet slecht, maar ik denk dat het beeld zoveel beter wordt als je aan deze puntjes werkt.

Dank je :) Ik ging juist voor een iets hoger tempo omdat een vlotte L1 proef meestal het meest gewaardeerd wordt. Iets terug in tempo is geen probleem, ga ik volgende keer proberen.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Daarna zal ik zeggen wat de jury ervan vond :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:44

Ben ik ook benieuwd naar :)
Meestal scoor je als je een constante, actieve proef neer kan zetten, dan kun je die kleine dingetjes net wat beter afwerken, vooral als je straks een hoger niveau gaat rijden. Ik denk dat jou dat wel gaat lukken de volgende keer!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:56

HW, nette proef, wat uptempo behalve galop dat is dan in verhouding meer in rust.
Denk dat net fractie meer terug rijden veel mooier beeld geeft en meer tijd om af te werken.
Ziet er wel fijn uit overigens.
Handen wat hoog en breed en af en toe 1 hoger dan de ander en soms wat los vast contact op buitenteugel. Ook in middenstap. Je bovenlichaam af en toe wat naar voren.
Doordat je uptempo rijdt, drijf je eigenlijk best wat, moet zeggen vind dit fijner om naar te kijken dan proef waarbij het paard bijna omvalt van traagheid.
Netjes gereden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:19

Sjolvir schreef:
HW, nette proef, wat uptempo behalve galop dat is dan in verhouding meer in rust.
Denk dat net fractie meer terug rijden veel mooier beeld geeft en meer tijd om af te werken.
Ziet er wel fijn uit overigens.
Handen wat hoog en breed en af en toe 1 hoger dan de ander en soms wat los vast contact op buitenteugel. Ook in middenstap. Je bovenlichaam af en toe wat naar voren.
Doordat je uptempo rijdt, drijf je eigenlijk best wat, moet zeggen vind dit fijner om naar te kijken dan proef waarbij het paard bijna omvalt van traagheid.
Netjes gereden.

Dank je voor je reactie en het compliment :) Doel van volgende oefenwedstrijd wordt: iets rustiger (draf)tempo aanhouden voor nog wat meer rust en afwerking. De galop is inderdaad meer teruggereden, dat heb je goed gezien. Ik doe dit omdat hij anders graag op de voorhand valt en te rond wordt/achter de loodlijn gaat. Iets terugrijden werkt goed, hij blijft dan beter in balans. Misschien wordt de draf inderdaad ook net wat mooier als ik hem daar ook iets in terug rij.

Drijven moet zeker minder en mijn zit was hier ronduit vreselijk al zeg ik het zelf. Thuis doe ik dat een stuk beter; in de ring verval ik in mijn oude, slechte manier van zitten. Ook een aandachtspuntje. Hoge handen is wat ik leer tegenwoordig en met 1 hand omhoog vraag ik losheid in de kaak aan die kant, dus dat kan kloppen. Als het langere stukken verschillend is, is dat niet de bedoeling. Ik ga er nog eens naar kijken
Hoge handen is wat ik

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:10

Wedstrijden geven nooit een goed beeld weer.
Je bent duidelijk bezig een prestatie te tonen aan aan de jury.
Je raakt daarbij een deel van je voelen kwijt en vergeet deels je paard, je bent niet meer "in" je paard maar manipuleert hem.
Rijkunst is een dans van twee individuen die in elkaar vloeien, niet een sportieve prestatie.
Dit is geen oordeel, het is een keuze die een ieder voor zich maakt, maar waarvan ik denk dat jij nu voelt dat je tegen de consequenties hiervan op loopt.

In het algemeen geef je je paard geen gelegenheid om zijn evenwicht te vinden in de achterhand, je drijft hem er steeds van af.
Het tempo van de arbeidsdraf ligt om redenen lager, wat een jury, die graag een "vlotte" proef ziet, daar ook van zou mogen vinden.
Je frommelt met je voeten, die horen niets te doen, behalve wanneer je je spoor wilt gebruiken om de buikspier aan te laten spannen.
Je rijdt niet vanuit je zit, omdat je niet vanuit je centrum rijdt maar met je hoofd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:00

Simpelman schreef:
Je raakt daarbij een deel van je voelen kwijt en vergeet deels je paard, je bent niet meer "in" je paard maar manipuleert hem.
Rijkunst is een dans van twee individuen die in elkaar vloeien, niet een sportieve prestatie.
Dit is geen oordeel, het is een keuze die een ieder voor zich maakt, maar waarvan ik denk dat jij nu voelt dat je tegen de consequenties hiervan op loopt.

In het algemeen geef je je paard geen gelegenheid om zijn evenwicht te vinden in de achterhand, je drijft hem er steeds van af.
Het tempo van de arbeidsdraf ligt om redenen lager, wat een jury, die graag een "vlotte" proef ziet, daar ook van zou mogen vinden.
Je frommelt met je voeten, die horen niets te doen, behalve wanneer je je spoor wilt gebruiken om de buikspier aan te laten spannen.
Je rijdt niet vanuit je zit, omdat je niet vanuit je centrum rijdt maar met je hoofd.

Dank voor uw commentaar. Ik ben het er deels mee eens, deels ook niet.
Dat ik teveel doe met mijn voeten ben ik met u eens. Dit moet rustiger, zoals ik al eerder heb aangegeven. Hier wordt hard aan gewerkt, maar ik heb 25 jaar zo gereden en oude gewoontes slijten lastig.

Dat ik mijn paard manipuleer, daarmee ben ik het niet eens. Ik dwing nergens iets af, maar verwacht wel van hem dat hij doet wat ik van hem vraag en waar ik het vraag. Dat is gehoorzaamheid en africhting en ook thuis in de training verwacht ik hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat als het eens mis gaat ik boos word en afstraf. Ik probeer het simpelweg opnieuw en beloon als het dan wel goed gaat. Zo zou ik dat ook op oefendressuur doen, omdat je daar rustig een rondje kan rijden en opnieuw de gevraagde oefening in kan zetten. Het grote voordeel van oefendressuur tov officiële wedstrijden.

Aan mijn houding en zit en beenligging/manier van aansporen wordt gewerkt. Daar is werk aan de winkel, dat kan verbeteren. Daar wordt zeker aan gewerkt, maar het heeft tijd nodig.
Meer benieuwd ben ik eigenlijk naar wat men vindt van de aanleuning/halshouding van mijn paard en of daar nog wat te verbeteren valt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:31

Ik denk dat je "manipuleren" met enige nuance moet interpreteren. Simpelman bedoeld het niet letterlijk zoals afdwingen, eisen oid.
maar het heeft meer met de gemoedstoestand van de ruiter te maken. Als je iemand trots je prestatie vorderingen wil laten zien (al dan niet in wedstrijd vorm) is het menselijk dat je dan teveel daarop focust. Wat ze ook wel zeggen : je wil graag laten zien hoe fijn het gaat. En daardoor verlaat je de gemoedstoestand waarbij paard en ruiter 1 zijn zonder nadenken maar op gevoel en harmonie. Daardoor kom je op het paard ipv erin te zitten. En omdat dat minder prettig is ga je weer rommeliger rijden enz. Ik vat Simpelmans commentaar zo op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:39

Simpelman schreef:

Je zou het zo kunnen zien, dat is 1 kant van de medaille. Dat is wat er in het hoofd kan zitten van de ruiter/amazone. Je wil het zo goed doen dat je eigen een beetje vergeet "eraan" te rijden. Of je past je rijden aan hetgeen je denkt dat de jury wil zien (maar het is maar de vraag of je dat goed hebt geinterpreteerd).
Een overhaast tempo is bijvoorbeeld niet wat een jury wil zien. Een jury wil wel graag impuls zien, maar dat is heel wat anders.

De andere kant is, dat je in een wedstrijd het niet op een "akkoordje" kunt gooien met je paard. Iets wat je in de "thuistraining" nog wel kan doen. Dan lijkt het thuis wel beter te gaan, maar ben je misschien niet helemaal consequent. In je wedstrijd moet je dan en dan die en die overgang rijden. Dan komt het aan op rijkunst en in hoeverre je je paard gehoorzaam hebt aan de hulpen.
Een wedstrijd laat imo zien wat er nog schort aan de thuistraining.