Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?
Babootje schreef:Joolien schreef:Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?
Achter. Het bekken kantelt niet. Ze draagt niet maar stuwt voornamelijk. Ze gaat dus op de voorhand.
Dat zal niet verbeteren als je rijdt zonder aanleuning.
Kan het nu niet goed zien (dan zou ik een foto op stand moeten beoordelen), maar zou kunnen dat het achterbeen wat aan de steile kant is
Babootje schreef:In welk opzicht heeft ze een "zwakke knie"? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Is er sprake van een oude blessure? OCD? Artrose? Slechte kniebanden?
Joolien schreef:Babootje schreef:In welk opzicht heeft ze een "zwakke knie"? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Slappe kniebanden van wat ik begreep. Ze loopt overigens nooit kreupel tenzij je haar gaat longeren. Dan is ze binnen 5 min onregelmatig. Daarom doen we dat nooit wat ik jammer vind. Op de volte onder het zadel kan ik haar blijkbaar zo begrenzen dat ze er geen last van heeft.
Joolien schreef:Babootje schreef:In welk opzicht heeft ze een "zwakke knie"? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Slappe kniebanden van wat ik begreep. Ze loopt overigens nooit kreupel tenzij je haar gaat longeren. Dan is ze binnen 5 min onregelmatig. Daarom doen we dat nooit wat ik jammer vind. Op de volte onder het zadel kan ik haar blijkbaar zo begrenzen dat ze er geen last van heeft.
Simpelman schreef:Daar heb je de reden van het vluchten.
Er zit iets niet goed bij je paard.
Peetstap schreef:Sjol: of topic, maar jullie rijden Toobs ook veel dressuurmatig onder zadel zeker ?
Sjolvir schreef:En de grap is hoe beter hij onder het zadel wordt, des te beter wordt hij ook voor de wagen, hoewel ik graat toch wel 1 x per week zou willen mennen, zit er gewoon niet in.
Starbreeze schreef:Ik vind hem wat te gehaast en daardoor wat van het achterbeen af lopen.
Je teugellengte is mooi, ook is het neusje er mooi uit.
Starbreeze schreef:Oei, moeilijk, ik ben geen jury
Hier en daar zie ik hem wat uitzwaaien en met wat weinig buiging door een wending gaan. Wellicht wordt dit ook beter wanneer je het tempo wat omlaag haalt, dan kan hij zich meer dragen.
Door het hoge tempo ziet het er soms ook wat minder ontspannen uit (wat loperig). Ik denk dat een strenge jury een 5 geeft een minder strenge een 6.
Het geheel is ook niet slecht, maar ik denk dat het beeld zoveel beter wordt als je aan deze puntjes werkt.
Sjolvir schreef:HW, nette proef, wat uptempo behalve galop dat is dan in verhouding meer in rust.
Denk dat net fractie meer terug rijden veel mooier beeld geeft en meer tijd om af te werken.
Ziet er wel fijn uit overigens.
Handen wat hoog en breed en af en toe 1 hoger dan de ander en soms wat los vast contact op buitenteugel. Ook in middenstap. Je bovenlichaam af en toe wat naar voren.
Doordat je uptempo rijdt, drijf je eigenlijk best wat, moet zeggen vind dit fijner om naar te kijken dan proef waarbij het paard bijna omvalt van traagheid.
Netjes gereden.
Simpelman schreef:Wedstrijden geven nooit een goed beeld weer.
Je bent duidelijk bezig een prestatie te tonen aan aan de jury.
Je raakt daarbij een deel van je voelen kwijt en vergeet deels je paard, je bent niet meer "in" je paard maar manipuleert hem.
Rijkunst is een dans van twee individuen die in elkaar vloeien, niet een sportieve prestatie.
Dit is geen oordeel, het is een keuze die een ieder voor zich maakt, maar waarvan ik denk dat jij nu voelt dat je tegen de consequenties hiervan op loopt.
In het algemeen geef je je paard geen gelegenheid om zijn evenwicht te vinden in de achterhand, je drijft hem er steeds van af.
Het tempo van de arbeidsdraf ligt om redenen lager, wat een jury, die graag een "vlotte" proef ziet, daar ook van zou mogen vinden.
Je frommelt met je voeten, die horen niets te doen, behalve wanneer je je spoor wilt gebruiken om de buikspier aan te laten spannen.
Je rijdt niet vanuit je zit, omdat je niet vanuit je centrum rijdt maar met je hoofd.
Simpelman schreef:Wedstrijden geven nooit een goed beeld weer.
Je bent duidelijk bezig een prestatie te tonen aan aan de jury.