Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:52

liljebo schreef:
nombrado schreef:
Ik vind het lange lijnen werken met jonge paarden, teveel werken in de mond van het paard
Ik ben pas een voorstander van lange lijnen als het paard ver is in zijn africhting.

Lange lijnen kan ook bitloos. Lijkt me dus niet per definitie teveel werken in de mond.
Zou me kunnen voorstellen dat ze daardoor het werk aan de lange teugel (korter bij dus) met verzameling pas later in opleiding doen, opdat het kan zonder teveel in de mond te zitten.

oké
echter ben je juist aan het sturen aan het hoofd van het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:53

Het longeren is een geweldige voorbereiding op het rijden, zowel voor ruiter en paard.
Men moet alleen het paard niet overbelasten met die werk en zeker niet een te kleine circel benutten, vooral niet met jonge paarden.
Van de enkele longe overgaan op de dubbele, dan wat hier al heel duidelijk beschreven is stukjes lange lijnen werk, voor de besturings oefeningen en het leren halthouden rechtuit.
Men kan dan oefeningen laten uitvoeren zoals wijken voor de kuit en de wending op de voorhand, om het paard voor te bereiden op het rijden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-04-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:55

Professor schreef:
het aan de hand werken met een paard is juist de voorbereiding op het berijden aangezien het paard dan niet belast word.
Wanneer men zegt dan komt men te veel aan de mond, dan heeft men het niet onder de knie, of men heeft er nooit les in gekregen en weet niet hoe het moet.

Klassiek rijden bereid men voor aan de hand, juist om het paard niet te belasten en voor te bereiden op het werk onder de man.

H.

Ok dus ook in KR werkt men eerst aan de hand/met lange lijnen.
Ik had begrepen dat het pas later in de opleiding komt, per definitie, maar waarschijnlijk zat dit misverstand dan in het verschil lange lijnen/lange teugel.
Leek mij op zich ook een goede voorbereiding om met lange lijnen te werken
(ben dus ook met de merrie hiermee begonnen. Helaas teen gebroken en weer tijdelijk uit noodzaak gestopt)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:55

Ik train mijn jonge paard echt heel anders. Ik ga er echt niet naast wandelen of achteraan lopen %) Heb hem afgelopen winter zadelmak gemaakt. Hiervoor hooguit drie keer per week gelongeerd. Eerst halster, daarna hoofdstel, daarna dubbele longe. Rijd hem nu ook hooguit drie keer per week. De overige dagen heeft hij "verlof" en mag hij paard zijn.
Over een paar weken gaat hij naar een kennis om daar een zomer vakantie te vieren en wanneer ik hem weer naar huis haal ga ik pas echt aan het werk.

Ik heb hem nooit gevraagd of tie het ermee eens is :+

(het is wel een vroeg veulen (2-2 is hij 4 jaar geworden) maar echt een laatbloeier)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:59

Zooist, wat u doet is niet veel anders, dat ernaast wandelen hoeft men niet doe ik ook niet, het paard uit stal halen of naar de wei brengen is al opvoeding zodat hij of zij naar mij luisterd en stilstaat wanneer ik dit wil.
Langeteugel werk is iets wat men goed kan gebruiken wanneer men het geleerd heeft, het is vaak beter dat men het laat wanneer men het niet beheerst.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:01

Professor schreef:
Het longeren is een geweldige voorbereiding op het rijden, zowel voor ruiter en paard.
Men moet alleen het paard niet overbelasten met die werk en zeker niet een te kleine circel benutten, vooral niet met jonge paarden.
Van de enkele longe overgaan op de dubbele, dan wat hier al heel duidelijk beschreven is stukjes lange lijnen werk, voor de besturings oefeningen en het leren halthouden rechtuit.
Men kan dan oefeningen laten uitvoeren zoals wijken voor de kuit en de wending op de voorhand, om het paard voor te bereiden op het rijden.

Jep... begint allemaal te dagen. Klinkt logisch in mijn oren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:03

nombrado schreef:
[
Lange lijnen kan ook bitloos. Lijkt me dus niet per definitie teveel werken in de mond.
Zou me kunnen voorstellen dat ze daardoor het werk aan de lange teugel (korter bij dus) met verzameling pas later in opleiding doen, opdat het kan zonder teveel in de mond te zitten.

oké
echter ben je juist aan het sturen aan het hoofd van het paard.[/quote]

. Je houdt contact, zoals met rijden. Lijkt me alleen een goede voorbereiding?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:04

liljebo schreef:

en hoe stuur je dan?
als je erachter of ernaast loopt bij een jong paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:04

Zooist schreef:
Ik train mijn jonge paard echt heel anders. Ik ga er echt niet naast wandelen of achteraan lopen %) )

heb je een speciale reden om dat niet te willen doen?
(vraag is puur uit interesse hoor.)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:05

ik vind werken aan de hand een leuke afwisseling en voor bepaalde oefeningen een uit komst, dubbele longe vind ik werelds voor jonge paarden, geschoolde paarden en revalidatie paarden, je ka zeer makkelijk over gaan naar het lange lijnen, jonge paarden bit wijs maken, de mogelijkheiden zijn bijna oneindig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:05

nombrado schreef:
liljebo schreef:

en hoe stuur je dan?

Met een aanwijzing van de teugel, hetzelfde als wanneer je erop zit.
Lijkt me dat je ook rijdend de teugel gebruikt in combi met zit.
Of rijdt u per definitie zonder hoofdstel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:06

Moll schreef:
ik vind werken aan de hand een leuke afwisseling en voor bepaalde oefeningen een uit komst, dubbele longe vind ik werelds voor jonge paarden, geschoolde paarden en revalidatie paarden, je ka zeer makkelijk over gaan naar het lange lijnen, jonge paarden bit wijs maken, de mogelijkheiden zijn bijna oneindig

Lijkt me ook. Al moet ik het zelf in de vingers krijgen.
Hier helaas nog niets daarvoor kunnen organiseren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:07

nombrado schreef:
liljebo schreef:

en hoe stuur je dan?

vraagt u altijd naar de bekende weg, om voorte berijden op, daar ben ik het niet mee eens

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:09

liljebo schreef:
Zooist schreef:
Ik train mijn jonge paard echt heel anders. Ik ga er echt niet naast wandelen of achteraan lopen %) )

(vraag is puur uit interesse hoor.)

Omdat ze ook lekker in de wei of in de paddock kunnen lopen :j
Naast het rijden en dubbele longewerk vind ik ermee wandelen ed niet nodig. :n
(dubbele longe doe ik overigens ook zelden, drie keer in de week onder zadel vind ik al genoeg)

Ik zie bij mij op stal zoveel mensen nutteloos rondwandelen met hun paard, of een rondje buiten gaan wandelen..... en maar klagen dat de paarden verveeld zijn of niet luisteren %)

Mijn paarden hebben altijd zin om aan het werk te mogen. Zelf heb ik daar wel eens minder zin in :D
Na een drukke dag op het werk bijvoorbeeld, of bij verkoudheid. :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:14

Zooist schreef:
[Ik train mijn jonge paard echt heel anders. Ik ga er echt niet naast wandelen of achteraan lopen %) )

(vraag is puur uit interesse hoor.)[/quote]

Omdat ze ook lekker in de wei of in de paddock kunnen lopen :j
Naast het rijden en dubbele longewerk vind ik ermee wandelen ed niet nodig. :n
(dubbele longe doe ik overigens ook zelden, drie keer in de week onder zadel vind ik al genoeg)

Ik zie bij mij op stal zoveel mensen nutteloos rondwandelen met hun paard, of een rondje buiten gaan wandelen..... en maar klagen dat de paarden verveeld zijn of niet luisteren %)

Mijn paarden hebben altijd zin om aan het werk te mogen. Zelf heb ik daar wel eens minder zin in :D
Na een drukke dag op het werk bijvoorbeeld, of bij verkoudheid. :o[/quote]

Ok helder. Persoonlijk vind ik lange lijnen wel een fijne voorbereiding (vooral als je het goed kunt. Ik ben nog niet zover, maar heb vergevingsgezinde paarden :o )
Bovendien vind ik het leuk.
Wandelen doe ik overigens ook, maar dan vooral om een paard buiten te 'testen' Kijken hoe het op alles reageert voordat ik er met een buitenrit opstap en soms ook zomaar. Maar ik train wel ruim van de voren zodat het paard weet hoe het zich dient te gedragen op een wandeling. Met een onopgevoed paard ga ik de straat niet op; niet ernaast en niet erop.
Maar goed... dat is dus persoonlijk en ik heb natuurlijk heel andere prioriteiten. Ik rij geen sportpaarden, wedstrijden e.d.
Ik begrijp heel goed dat ieder er anders tegenaan kijkt.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Ik wandel wel met mijn paard buiten. Doe dan ook een beetje grondwerk. Zo is het toch een beetje training, maar bovenal vinden we het allebei leuk. EN ik vind het een goede voorbereiding op buiten rijden.

Professor en Moll, rijdt u wel eens paarden buiten?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:19

De paarden die ik heb zijn(grotendeels) zelf gefokt en leren als veulen al meelopen aan de hand.
Verder neem ik ze mee naar de keuringen waardoor het trailer laden en dergelijke ook niets spannends meer meebrengt.
Eigenlijk zijn ze al 'zadelmak' als ik ermee begin. Zo vertrouwd zijn ze.

En natuurlijk gaat het wel eens mis. Zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar met veel geduld %) komt ook dat wel weer goed.

Gisteren in de les met een van de paarden (die ik het moeilijkste te berijden vind, maar de meeste kwaliteiten heeft en superslim is) de eerste stapjes naar de piaffe gedaan.
Moll heeft zachtjes bijgetikt met de zweep en ze reageerde er super op! *\o/*
En nu weet ik weer dat we er weer zijn, samen als team!

Ik rijd overigens wel buiten, maar dat zijn stapritjes en daar ben ik met mijn sensibele paarden geen held in :+

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:24

Ik lees al de hele tijd mee en zou graag willen reageren op het 'nutteloos wandelen'. Ik kreeg die opmerking nl. in het begin ook wel eens....
Aan de hand werken, lange lijnen, lange teugelen etc. is niet echt 'nutteloos' naast je paard wandelen.... Het zijn juiste hele goede manieren om een paard afwisseling in het werk te geven, ze te trainen, nieuwe dingen aan te leren etc.
Daarnaast kan je tijdens een wandeling met je paard ook wel het één en ander doen, zeker als het paard niet zo goed naar je luistert. Vraag zijn aandacht door plotseling te stoppen, loop ns de andere kant op dan ie had verwacht etc. D'r is zo veel te verzinnen. Zorg er dan wel voor dat ie gaat reageren op je en je wil gaan volgen. Is dat dan fysieke training? Nee. Maar wel goed voor de relatie tussen mens en paard. Tuurlijk kun je dat ook op een andere manier doen, maar dat wil niet zeggen dat dit tijdens een wandeling niet kan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:26

Geloof me, ik weet echt het verschil wel tussen nutteloos wandelen en wandelen met een doel :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:30

Ik doe regelmatig nutteloze dingen :D ,heerlijk

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:33

Hier is de discussie over piaffe en dat het zo'n goede oefening is voor draagkracht en ontwikkeling van de bespiering.Zou het dan een basisoefening moeten zijn?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:33

dat geloof ik zeker, maar ik wilde het toch maar gezegd hebben :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:44

de piaffe valt voor de klassieke dressuur onder een basisoefening. in feite komt deze voor de verzamelde galoparbeid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:47

nja, mij lijkt vooral de afwisseling prettig voor de paarden en eigenaars. Dus werk in de bak/lange lijnen/longe/buitenrit/wandeling met misschien gewoon ergens grazen en relaxen? Zoiets.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:55

Dat vind ik idd ook erg belangrijk. Dat houdt het leuk voor ruiter en paard!