DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:30

Sorry Goofy, dan kloppen jouw herinneringen niet, het waren een aantal video-opnames op Youtube met o.a. een kür van Klimke tijdens een WB-finale.

En sorry maar de relatie tussen binnen 20 minuten een manegepaard Z2 klaarstomen en kwaliteit van een goede scholing, africhting en training ontgaat mij even.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:59

Niet veel mensen zitten in de positie van Hr. Klimke, toevallig sprak ik pas een amazone die jaren geleden bij hem gereden heeft gedurdende enige jaren.
Deze mensen weten waar het over gaat, ook zij is internationaal instructeur. Sommige mensen hebben aanleg, andere moeten het leren en een derde groep leert het nooit.

Maarruh... er ontbreekt duidelijk iets op mijn boekenplankje, kan dat per PB-tje naar mij por favor ? Vingers aflikken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:19

Citaat:
dan kloppen jouw herinneringen niet, het waren een aantal video-opnames op Youtube met o.a. een kür van Klimke tijdens een WB-finale.

Mijn geheugen is uitstekend. Kijk eens naar de bron waar de beelden vandaan komen i.p.v. het verwijzen naar een link die ook weer gekopieerd is. Je hebt zelf geen video geplaatst, zoals je stelt. Alleen wat links doorgegeven.
Citaat:
En sorry maar de relatie tussen binnen 20 minuten een manegepaard Z2 klaarstomen en kwaliteit van een goede scholing, africhting en training ontgaat mij even.

Wat ik probeer aan te geven is dat als je een echte goede (vakbekwame) ruiter op een manege paard zet, een bekwame ruiter het beste in zo'n paard boven kan laten komen. Zo'n paard neem je zo mee naar een Z2 proefje. Als je weet hoe je met een paard als ruiter om moet gaan en dit vak tot in de perfectie beheerst, dan heb je beslist geen extreme oefeningen nodig om het paard ontspannen, los en soepel te krijgen.

Het opleiden en rijden van een paard tot een goed rijpaard en zeker een dressuur paard is een vak waar veel kennis en ervaring voor nodig is. Dat is een ander vak als een paard klaarstomen om proefjes te kunnen rijden die 10 minuten duren. Bedenk dat de proefjes die getoond worden in de sport bij een normale africhting en training het middel zijn om een goed rijpaard of dressuurpaard te krijgen.

Dat is heel wat anders als een paard trainen en rijden om een proefje van 10 minuten uit te kunnen voeren. Daar heb je een "happy athlete" voor nodig. Dat heet dan sport.

Voor een paard dat de basis gangen kent, is een Z2 proefje gewoon te doen, daar heb je geen "happy athlete" voor nodig, alleen een redelijk gezond paard. Er hoeft nauwelijks iets klaargestoomd te worden, er hoeft voor dit soort werk alleen maar een paard aan de hulpen gezet te worden. Het paard hoeft niet eens te pieken voor een Z2 proefje. Pling

Voor de meeste ruiters is het rijden een soort survival op de rug van het paard. Dat wordt dan dressuur genoemd. Dat heeft niets meer met dressuur te maken. Een paard dat de hulpen begrijpt en daarop reageert kan zo een Z2 proefje rijden. Wij (de mensen) zijn degenen die er een moelijk verhaal van maken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:38

Alleen de BLMZ nivo's zijn niet zomaar uitgevonden, langzaamaan wordt het gebruikelijk dat een ruiter een jong paard uitbrengt als 1e in de Z. Een ontwikkeling die ik niet erg apprecieer. Het paard is er voor de dressuur, of voor de naam van degene die het dier uitbrengt.

Wij gaan pas naar de middelbare school als we hebben leren lezen en schrijven. KLeuterklas, Lagere school. middelbare school en Academie, voor paarden ligt dat klaarblijkelijk anders.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:45

Wat denk jij dat Z niveau is? Lagere school, middelbare school of Academie?

En iemand die een jong paard gelijk start in het Z, heeft daarvoor thuis eerst wel de training gedaan die daarvoor nodig was. Ik zie persoonlijk het nut niet zo van je paard elk weekend naar wedstrijden te slepen en winstpunten te halen in alle klasses als je als ruiter zelf thuis de basis ook kan leggen om het paard als hij daar klaar voor is in de Z te starten omdat je dat mag.
Denk jij dat het paard er beter van wordt als iemand dat wel doet?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:54

Er is een verschil tussen basisdressuur en basistraining...

Zo heb ik thuis een 6 jarige op Z trainingsnivo. Maar ik breng hem zeker nog niet uit omdat een proef heel wat meer vergt. En daar wil ik hem nog even voor sparen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:09

Ah horseyfries je kent degene die ik bedoel, wat grappig.
Dan weet je ook dat het paardje wat ik bedoel alleen maar met slof (actieve slof) ingereden is, met sporen en met mes en vork (noem ik stang en trens)

Getuigt niet geheel van paardkunde maar mijn bescheiden mening van haast en het overslaan van een paar klasjes.

Sommige mensen weten wel wat ze doen, je rijdt op een wedstrijd altijd thuis veel hoger dan je op de wedstrijd hoeft te laten zien. Zo heb je iets reserve en is de opleiding van een paard correct.

Enne... is de Z nou inderdaad zoveel anders ? Hoe doet men dat in Duitsland bv?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:09

Paardentango schreef:
Getuigt niet geheel van paardkunde maar mijn bescheiden mening van haast en het overslaan van een paar klasjes

De klassen worden helemaal niet overgeslagen. Sommige (profffesionele) ruiters kiezen er (soms noodgedwongen, omdat zijn reglementair niet meer in lagere klassen mogen starten) hun jonge paard wat langer thuis te houden en het later op direct in de Z uit te brengen op 6-jarige leeftijd.

Dat wil niet zeggen dat de basis is overgeslagen! Je kan je (jonge)paard op meerdere manieren voorbereiden op wedstrijden hoor. Het feit dat iemand zijn 6 jarige voor het eerst officieel start op een wedstrijd, betekent nog niet per definitie dat het paard is ingereden met S&T en een slof.

Door jonge paarden mee te nemen naar clinics, andere terreinen, te rijden op een losrijterrein zonder daadwerkelijk te starten etc. kun je ze ook prima voorbereiden op een wedstrijd naast een goede basistraining. En dat is wat veel proffesionele ruiters dan ook doen.

horseyfries schreef:
Ik zie persoonlijk het nut niet zo van je paard elk weekend naar wedstrijden te slepen en winstpunten te halen in alle klasses als je als ruiter zelf thuis de basis ook kan leggen om het paard als hij daar klaar voor is in de Z te starten omdat je dat mag.

Ik zie het nut daar ook niet van in. Ik denk dat je je beter druk kan maken om Jan Pruts die zonder enige ervaring een jong paard koopt en er week in week uit mee gaat starten om winstpunten te sprokkelen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:43

jasmijn78 schreef:
horseyfries schreef:
Ik zie persoonlijk het nut niet zo van je paard elk weekend naar wedstrijden te slepen en winstpunten te halen in alle klasses als je als ruiter zelf thuis de basis ook kan leggen om het paard als hij daar klaar voor is in de Z te starten omdat je dat mag.

Ik zie het nut daar ook niet van in. Ik denk dat je je beter druk kan maken om Jan Pruts die zonder enige ervaring een jong paard koopt en er week in week uit mee gaat starten om winstpunten te sprokkelen.

Helemaal mee eens. De regelementen zijn niet verbeterd in de laatse ronde. Er wordt geklaagd dat er teveel doorstroming is naar de ZZ-licht van ruiters die er niet aan toe zijn. Wat doet men vervolgens, het aantal winstpunten dat je moet halen vergroten. Het effect is dat mensen die nét af en toe eens 60% halen, maar geen progressie tonen nog vaker gaan starten. Het lijkt mij veel beter voor de paarden dat men een of tweemaal 65% moet halen om te kunnen promoveren.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:03

Huilen Ik moet even uithuilen bij jullie... kom net terug van een ´slachtoffer´ van fout-LDR / -geengelulindekrul-
Getuige de zeer hevige en uitgebreide lichamelijke problemen van het paard moet hij hier al geruime tijd mee hebben doorgelopen (minimaal 3 mndn), maar hij had een paar weken geleden nog prima gepresteerd in het M2 dus het viel volgens de amazone allemaal wel mee.
Bedroevend hoe zij bleef vasthouden aan haar `systeem´, dat zij met haar 5 jarige paard al anderhalfjaar dag in, dag uit, een uur lang (direct na het opstappen) aan het beoefenen was... Zij zat zelfs zo ernstig hierin vastgeroest, dat zij het haast niet aandurfde om het paard de komende 2 weken enigszins lang/laag of neusje meer richting loodlijn te rijden, ten behoeve van de revalidatie. Haar betoog: dan loopt de achterhand in parijs Verdrietig Heb moeten praten als brugman, hoop voor het paard dat ze er iets van opgestoken heeft...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:33

Wat heeft dit verhaal nu met dit topic te maken; er zijn zoveel mensen die hun paard naar de knoppen helpen door hun rare kijk op dressuur. Heeft imo niks te maken met LDR, sorry.
Sneu voor het paard, maar zegt niks over LDR als methode gebruikt door mensen die ZZGP starten, waar deze M2 amazone dus duidelijk niet bij hoort.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:13

Yvonnelind schreef:
Wat heeft dit verhaal nu met dit topic te maken

Tja, waar gaat dit topic uberhaupt na 232 pagina´s nog over. Alles is al gezegd of niet? Dromen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:36

Dewi helaas begrijp ik wat je bedoelt, het voordeel van paarden is dat je ze altijd nog op kan eten zeg ik dan heel bot.
Sommige mensen zien het dier als een fiets, materiaal of weet ik veel wat. TRIEST, maar de dagelijkse realiteit. Huilen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:32

Yvonnelind schreef:
Wat heeft dit verhaal nu met dit topic te maken; er zijn zoveel mensen die hun paard naar de knoppen helpen door hun rare kijk op dressuur. Heeft imo niks te maken met LDR, sorry.
Sneu voor het paard, maar zegt niks over LDR als methode gebruikt door mensen die ZZGP starten, waar deze M2 amazone dus duidelijk niet bij hoort.
ZZGP starten houdt nog niet in dat je correcte LDR toepast, of dat LDR überhaupt goed is.
Waarom jij dat niveau er nu bij betrekt, is mij dus een raadsel.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:11

Goede vraag, nu ik het weer na lees snap ik de opmerkinmg al helemaal niet meer.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:27

Ik moet een verslag maken over de rollkur voor mijn opleiding, nou heb ik al aardig wat pagina's doorgespit in dit topic, maar toch niet allemaal Bloos .
Kunne jullie me misschien helpen? Ik wil graag weten wat er wel positief is aan de rollkur, mensen trainen er mee, maar wat is nou de meerwaarde van de rollkur?
Wanneer en wie is er begonnen met de rollkur methode?
Wat voor gevolgen heeft de rollkur in de gehele paardenwereld?
Zouden er meer mensen voor of meer mensen tegen de rollkur zijn en waarom is dat zo?
Ik zou heel blij zijn als jullie me hier iets meer over kunnen vertellen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:00

Misschien moet je Utrecht, faculteit even bellen en vragen naar het meest recente onderzoek, wel in het Engels. Verder denk ik dat je iets meer research moet doen en iets verder kijken dan alleen op dit topic.
Bovenal wel een goede vraag en veel succes met je verslag, ben er best benieuwd naar, en voor welke oplkeiding is dat?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:03

vincentlover schreef:
Zouden er meer mensen voor of meer mensen tegen de rollkur zijn en waarom is dat zo?

Het is niet zo duidelijk imo, maar de mensen die tegen zijn roepen luider Clown
of ze met meer zijn is dus niet zo heel duidelijk denk ik

Op internet ga je bijna alleen anti-sites vinden, zoals bijvoorbeeld die van Ulhrike Tiel

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:25

Goofy, op bokt plaats je altijd een link naar een video, rechtstreeks plaatsen is volgens mij nog steeds niet mogelijk.

Waar de opnames oorspronkelijk vandaan kwamen weet ik niet, maar de opnames waren echt voldoende om de proef te kunnen beoordelen. Ondanks dat het in herinneringen misschien geweldig was, bij terugkijken blijken die ooh en aah momenten dan tegen te vallen.

Dit heeft niks met Klimke-bashing te maken of zo, ik denk dat de meesten van ons een moord zouden doen voor de helft van zijn talent, maar het is ook onzin om te gaan roepen dat de proeven uit die tijd zoveel beter waren en dat de huidige ruiters daar niet in de buurt komen als dit soort opnames iets anders laten zien.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:29

Paljassofie schreef:
vincentlover schreef:

Op internet ga je bijna alleen anti-sites vinden, zoals bijvoorbeeld die van Ulhrike Tiel

Nee hoor, Anky heeft d'r eigen site, kun je gelijk iets kopen. Via de FEI kun je wat vinden, genoeg te vinden op het net. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:22

Paljassofie schreef:
vincentlover schreef:

Gezien de verhoudingen in deze discussies, zou ik zeggen dat er in NL meer mensen vóór zijn dan tegen. In het buitenland zit je denk ik snel andersom.
De positie "neutraal" is moeilijk in te delen - ze zijn i.i.g. niet tegen...

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:43

ik heb al aardig wat gezocht op internet, maar ik heb nog steeds niet genoeg informatie gevonden. Vandaar dat ik het hier vraag.

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik hoop dat er nog meer volgen.

Paardentango schreef:
Bovenal wel een goede vraag en veel succes met je verslag, ben er best benieuwd naar, en voor welke oplkeiding is dat?

Dit is voor de opleiding hippische bedrijfskunde aan de CAH in Dronten. Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:57

Paardentango schreef:
Ah horseyfries je kent degene die ik bedoel, wat grappig.
Dan weet je ook dat het paardje wat ik bedoel alleen maar met slof (actieve slof) ingereden is, met sporen en met mes en vork (noem ik stang en trens)

Getuigt niet geheel van paardkunde maar mijn bescheiden mening van haast en het overslaan van een paar klasjes.

Sommige mensen weten wel wat ze doen, je rijdt op een wedstrijd altijd thuis veel hoger dan je op de wedstrijd hoeft te laten zien. Zo heb je iets reserve en is de opleiding van een paard correct.

Enne... is de Z nou inderdaad zoveel anders ? Hoe doet men dat in Duitsland bv?

Nee, ik weet niet wie je bedoelt als je het hebt over alleen maar rijden met slof en stang en trens.
Maar ik start zelf ook paarden vaak direct in de Z, afgelopen weekend nog: Friese hengst, zes jaar, één jaar getraind, altijd met simpel watertrensje zonder hulpteugels, twee keer mee genomen naar een wedstrijd om te trainen en afgelopen zondag 224 punten in het Z1.
Zielig?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:14

Als ij dat 'zielig' vindt dan zal dat wel, ik oordeel niet zo graag over anderen. Als jij denkt en vindt dat het goed is en dat goed kan onderbouwen, ga je gang je zal het voor mij net laten.

Maar ik heb wel mijn vraagtekens of er niet een klasje of zelfs schooltje wordt overgeslagen en naar het achterliggende doel van het gelijk starten in de Z. Het puntensysteem laat dit toe, da's waar. De mazen in de wet noem ik ze.
Dit is niet de bedoeling van de opbouw van wedstrijden, die in mijn optieke feitelijk nog steeds proeven zijn. Met als a chterliggende gedachte een opbouw voor paard en ruiter.

Dat verbreek je als de ruiter natuurlijk veel meer weet dan het paard.
Daarom heb ik meer respect voor Gal die ik regelmatig M en L proefjes zie rijden met jonge paarden.

Waarom start je ze eigenlijk gelijk in de Z ? Kun je dat hier eens uitleggen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:17

Edward Gal mag niet eens meer L en M starten Verward