Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:24

Bijzonder dat een staart zo veel problemen op kan lossen.
Ben iig blij dat hij hem recht draagt als hij ontspannen is. Dat scheelt weer een aantal extra bezoekjes van de osteopaat ;)
En prettiger natuurlijk ook voor hem. Eerder dachten ze dat zijn moeder op zijn staart was gaan staan als veulentje. Want hij doet het altijd al. Maar wel sneu dat het al die tijd spanning is geweest, mentaal.
Gelukkig begint hij zich dus beter te voelen. Mag ook wel na 5 jaar hard werken aan vertrouwen. Al dat geduld wordt eindelijk beloond haha.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:02

Jaja vandaag een voorbeeld van kokeren en spanning. Was weer fijn bezig met hem, alles was stil, tot er tot 2x toe een manegeklant (die willen het maar niet begrijpen..) een rare beweging maakte langs de bak. Hij is daar ooit zo ontzettend geschrokken (echt paniek door rennend en springend kind) dat hij nu vrij weinig kan hebben als daar wat gebeurt, dus zo vandaag ook, geen paniek meer hoor maar hij springt dan weg. Ondanks dat hij toch met veer bleef lopen toch gelijk weer kokeren! Ennnn bedankt weer hoor :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:47

Mijn mannen hebben nog nooit gekookerd.

Vandaag met die storm gewoon opgestapt en we hadden maar een schrikreactie. Dat kwam door een zeer gevaarlijke hortensia, die tot leven kwam door de storm.

Vervelend dat hij zo geschrokken is dat hij daar nu wat engig vindt. Die van mij heeft dat ook wel eens. Maar als ik het negeer dan is het na drie rondjes over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:17

Ja dat wel, maar de échte ontspanning is dus wel gelijk weg voor de rest van de training. Ik vind dat jammer want dat is altijd mijn doel in de training.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:06

2000km buitenritten maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:07

Ik herken dat wel. Met mijn vorige les had ik zo'n moment (ivm drukke meerkoeten naast de bak) en het ligt dan echt.(groten)deels aan mezelf (onbewust). Maar je moet zelf proberen te ontspannen en echt... de ontspanning komt dan vanzelf ook bij je paard. Bij die van mij werkt een klopje en een aanmoedigend woordje goed.En zoek het enge ook gewoon rustig op. Vorig jaar was ik dit soort storm er echt niet op gaan zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 19:24

Kwestie van tudeluuu, is er iets?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:46

Hahaha inderdaad. ..voor mij de grootste uitdaging maar het werkt wel. Verstand op nul en tiedeldie..... en soms heb je even iemand nodig die je naar dat tudeluu-gevoel brengt.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:21

Hoi hoi, helemaal alleen vanavond, haha, niet erg hoor. Even lekker bijlezen op dit topic is ook heel fijn.
Even een update: mijn paard heeft recent een peesblessure gehad, die begin november na echo-onderzoek genezen is verklaard. Maar....de problemen waar ik al lang mee kamp zijn niet verdwenen. Vorig jaar is mijn paard langdurig kreupel geweest, na een aantal weken zijn er foto's gemaakt. Volgens DA was het artrose. Daarna weer rustig opgebouwd en supplement gegeven. Toen was ze weer rad.
In april zat ik weer op het punt dat ik mocht galopperen, toen merkte ik dat ze heel erg zuur werd bij het aanspringen en eigenlijk helemaal niet wilde galopperen. Na een paar weken zonder verbetering heb ik een andere dierenarts/chiropractor naar haar laten kijken. Hij heeft haar wervelkolom behandeld van voor naar achter en bij het lendengebied pijnstiller/ontstekingsremmer ingespoten. Hij voelde heel veel vering in de rug, ik moest 4 weken goed doortrainen (ook als ze wat zuur werd soms) en na 4 weken konden we het eindresultaat zien/voelen. Echter, ik voelde al vanaf dag 1 geen verbetering en ook niet na 4 weken. Dus opnieuw die DA laten komen, na lang zoeken vond hij een peesblessure. Ze liep niet kreupel, waardoor ik het ook niet in die richting had gezocht. Ik dacht dat we nu eindelijk "het probleem" hadden ontdekt. Niets is minder waar, helaas. Door een negatieve ervaring met deze DA, ben ik voor de behandeling van de peesblessure naar een andere DA gegaan. Deze is tevens osteopaat, vond ik een mooie combi. Nu heb ik 4 weken stap en draf gedaan en mocht afgelopen maandag weer voor het eerst een galopje. Ze werd weer ontzettend zuur en wilde eigenlijk niet galopperen. Ze bokt nooit onder het zadel en is wat dat betreft echt superlief. Woensdag heb ik het nogmaals geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Dus heb ik weer de DA laten komen voor eventueel een osteo behandeling. Maar toen hij haar had beoordeeld na stap, draf en galop en ook voelen van de rug, kwam hij tot de conclusie dat haar rug totaal vast zat. Ze wil de rug ook niet opbollen, dat had ik onder het zadel ook wel gemerkt. Sinds ik eindelijk snap dat dat moet (oh ik schaam me echt, heb jaren verkeerd gereden), merk ik dat ze dat niet doet/kan. Wat ze wel doet is vwnw en ook proest ze best vaak onder het rijden. Wat ik dan weer niet kan rijmen met die rugpijn.... Maar versnellen/verruimen doet pijn, want dan gaan de oortjes plat en het hoofd omhoog. Kortom...het gaat niet zo goed. Veel ellende en kosten. Nu ga ik zeker niet meer rijden totdat er rugfoto's zijn gemaakt op 14 december. Het zadel was perfect zei de DA, daar lag het niet aan. Ik weeg ook niet heel veel (57) en mijn rijstijl is best diervriendelijk als ik het met anderen vergelijk.
Ik zat te denken of het ook nog een probleem zou kunnen zijn van te weinig bespiering, dit omdat ze voorheen nooit echt problematisch was met aangalopperen/verruimen, etc. Ze heeft natuurlijk na een jaar van weinig training geen fatsoenlijke bespiering meer.
Sorry voor het lange verhaal, ik volg jullie met veel interesse en hoop dat het bij mijn paardje uiteindelijk ook goed komt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:46

Moeilijk verhaal, ik kan wel iets roepen nu maar ik zou eerst die rugfoto's eens afwachten.

Heeft je paard ook opstartproblemen met rijden en longeren?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:48

Simpelman schreef:
Kwestie van tudeluuu, is er iets?

Ja dat klinkt zo simpel, simpelman.....ik heb een sensibele merrie (of ben ik zelf sensibel :):) en dan vind ik dat nog best lastig. Ook zij ziet vanalles (of ik zie vanalles, haha)..en dan schiet m'n ademhaling omhoog en mijn lichaam naar voren....lastig, lastig, lastig.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:52

Ben je wel eens van je paard gevallen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:53

Ik ben nu al zo ver dat ik mn teugels gewoon lang laat als ik iets aan zie komen en zucht een keer diep, maar ik ben er idd ook nog teveel zelf mee bezig en dat zal ie ongetwijfeld ook nog voelen.

Van deze ben ik wonder boven wonder nog nooit af gevallen.

*touch wood

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:04

Er af vallen is alles, boem, au.
Wanneer je dat risico aanvaard en dat moet je wel als je wilt paardrijden, dan hoef je je daar niet meer druk om te maken.
En dat scheelt dan weer een hoop valpartijen omdat je je paard niet meer in de alarmstaat brengt.
Je paard schrikt, jij schrikt van dat wat er zou kunnen gaan gebeuren en dat bevestigt de schrik van je paard zodat die er vandoor gaat en dan val je er mogelijk af.
Een paard is een vluchtdier dat leeft in kuddeverband, het neemt alles in de kudde direct waar en reageert daar direct op, het is voor hem een kwestie van overleven.

Wanneer de ruiter géén alarm geeft, met lichaamstaal en hormonen, dan reageert het paard daar op met even afwachten.
Dus, schrik!!!, stamp, afwachten, ruiter communiceert, "tudeluu", hmmm, valt wel mee dus.

Ik ben er al in geen 20 jaar meer afgevallen en we gaan overal in en door en langs, "er afvallen maakt me niet uit".
Wanneer ik iets zou ontmoeten dat écht gevaarlijk is, dan stap ik af.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:16

Eigenlijk ben ik niet zo bang om te vallen, ik heb een erg goede balans dus ik heb wel het vertrouwen dat er dan heel wat moet gebeuren; heb ooit 2 serieuze rodeo sessies uitgezeten omdat ik zonodig moest rijden op longeerdag :')

Het gaat mij er meer om dat ik gestoord wordt in mijn training, ik heb een doel voor ogen en het irriteert me als een buitenstaander met onnozel gedrag dat voor mij verpest.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:34

Dus je hebt voldoende reden om niet angstig te zijn.
Reageer dan op je de reactie van je paard met "het is in orde" en werk gewoon door, klooien "mag niet".

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:43

Stille meelezer hier. Ik las net over de scheve staarten. Mijn leasepaard draagt zijn staart van zichzelf ook scheef, allebei de kanten op, maar met rijden wordt die wel recht. Na het rijden gaat hij hem wel weer scheef dragen. Is dit gewoon iets wat hij fijn vindt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:02

Simpelman schreef:
Dus je hebt voldoende reden om niet angstig te zijn.
Reageer dan op je de reactie van je paard met "het is in orde" en werk gewoon door, klooien "mag niet".

Meestal roep ik geïrriteerd 'niet doen!!' als hij zoiets onverwachts doet. Ik straf niet door hem iets aan te doen. Wanneer ik het aan zie komen spreek ik hem wat gebiedend toe, dat hij door moet lopen of 'schiet oooppp' of zoiets, volgens mij helpt dat wel. Zal er eens op letten dat ik dit nu bewust iedere keer ga doen zodat ik hem voor ben. Ik zie het vaak toch wel aankomen (meestal als er iemand van de manege langs de bak loopt). Of misschien breng ik het wel te negatief, zal eens wat gaan proberen. Maar geruststellen als hij bang is, dat is toch geen goed idee?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:13

Simpelman schreef:
Ben je wel eens van je paard gevallen?

Ja, paar x.....de gedachte is al eng, hihi!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:19

Maar goede tips, simpelman...ik weet t ook wel (maar ik wil dan te graag) net wat starbreeze zegt, t stoort in je training. Ze loopt lekker, schrikt en dan zit ik niet meer ontspannen...gelukkig kan mijn instructeur me weer ontspannen....maar m'n hoofd blijft denken....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:29

Watermill, wat een verhaal ondertussen, hoop dat je 14 december meer duidelijkheid krijgt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:33

Simpelman: wat als een paard niet even afwacht? Is dat op één of andere manier aan te leren(afwachten), dat ze nieuwsgierigheid voor angst plaatsen oid? :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:40

Air, dat is iid een beetje dubbel bij die van mij. Die is me-ga nieuwsgierig. Buiten loopt wel eens de kat van de buren door of langs de bak. Meestal sluipt ie wat rond en maakt sprongetjes uit de begroeing naast de bak. Daar móet meneer dan op af!!! Vindt ie leuk!! Menig paard krijgt een hartaanval van die kat, maar hij dus niet.

Even omdenken, die van mij is erg te paaien met brokjes. Zou het helpen om die manege kinderen hem een brokje te laten geven als hij ervan geschrokken is?? Misschien vindt hij ze dan ineens wel heel leuk. Zo heb ik zijn aangeleerde reactie op de singel ook verholpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:52

Dat is bij mijn vzpaard ook zo, alleen is de kat de ene keer superinteressant, de andere keer is het opeens een paardetend monster :+ En zo met heel veel dingen. Maar zou dan zo fijn zijn dat wanneer iets volgens hem gevaarlijk is wel even afwacht op onze reactie, wat tijd voor de tututudum ;).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:08

Ik heb een paard gehad dat nooit nieuwgierig was.
Alleen maar stress.
Als je ergens wat nieuws neerlegde dan ging hij met zijn hoofd in een hoek staan trillen todat het weg was (zelfs als er eten in zat).
Is een keer druipend nat (letterlijk druipend) gerend vanwege een narcis die opzij waaide.
Dan kon je tomtidom doen tot je een ons woog maar hij stop te pas toen ik er met een zweep voorsprong en dwong te stoppen (liep los in een bakje).
Hij kon door de de stress ook niet leren.

Gewoon ergens naar kijken aan een lange lijn terwijl jij rustig erbij staat was er ook niet bij, alleen maar weg willen, stijgeren, omhoog, laten vallen indien nodig, alles om niet naar iets engs te hoeven kijken.
Heeft zich een keer op de grond gegooit vanwege een schaar -O-

Paard leeft niet meer.

Ik denk dat zodra een paard maar 1 klein beetje nieuwsgierig is dat je dit uit kan bouwen tot zelfvertrouwen en dus wachten.
Maar zonder enige vorm van nieuwsgierigheid is het wellicht niet onmogenlijk maar wel gewoon gevaarlijk.