[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 02:03

Pily schreef:
En dan is juist zo lastig! Als ik in de bak ben probeer ik m'n paard zo correct mogelijk te laten lopen, om mezelf er vervolgens weer op te betrappen dat ik teveel aan het focussen ben waardoor het juist slechter gaat.
Hoe kan ik minder bewust rijden? Automatische piloot erop en gaan? Want ik wil eigenlijk ook mezelf wel blijven ontwikkelen

O ik zie nu de reactie van sodeletuut, het klopt wel heel erg wat je zegt, het hoeft allemaal niet mooi en perfect terwijl ik vaak het gevoel heb dat dat wel zo moet. Morgen ga ik weer naar stal en ik zal aan je tips denken!

Correct lopen gaat je paard pas wanneer je zijn zwakheden geneutraliseerd hebt, wil je dat hij goed loopt voor dat moment dan ben je aan het forceren.
Correct lopen is een cadeau, aan het eind van de africhting.
Laat je paard ontspannen "op zijn eigen benen lopen", aan een contactteugel en werk aan zijn zwakheden, het maakt niet uit hoe dat er uit ziet, dat is alleen maar belangrijk voor je ego, het gaat om "wat is".
Iedere dag werken, maar maar een klein beetje, niet doorzeuren (murw rijden noemen we dat), even een paar passen goed en klaar.
Ontspannen, kalm, in vertrouwen, samen, geen dwang maar spelen.
Losgelatenheid is je eerste doel, overgaand in tact.

Wanneer je je paard, alles op de grote volte, gelijk stelling naar links en rechts kunt laten nemen, buigen en hals strekken naar rechts en naar links en hij blijft in draf in een rustige cadens (de tact) en actief doorlopen dan ben je al een heel eind op weg.
De aanleuning krijg je er nu gratis bij, je kunt dan aan de nageeflijkheid gaan werken met rustige vloeiende overgangen draf>stap>draf.
Lukt dit na een paar maanden dan ga je verder.

Skinfaxi

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:38

Dank voor je post simpelman :)
Zwakheden neutraliseren doe je denk ik door gewoon een beetje uit te proberen toch?
Voor de rest is je post heel duidelijk en ik zal vandaag wat gaan proberen.
En housewarming ook jij bedankt, wat je zegt geeft toch weer een soort hoop dat het wel komt!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:05

Diertjec schreef:
Is een 80km/h weg idd, op de vorige stal altijd naast een snelweg gestaan. Dus ze is het gewend, gelukkig :D

Meer contact houden dus, op een of andere manier probeer ik mn handen zo ontspannen mogelijk te houden, omdat ze gauw achter de teugel wilt kruipen. Met dit contact probeer ik dit te voorkomen, maar nu blijf ik dus te ontspannen hahah.
Ik had om de week dressuurles voordat ze geopereerd werd in november. Ze loopt nu een week weer goed nadat ze 3 weken kreupel is geweest. Dus lessen staat op een heel laag pitje :)

Zeg niet dat je direct zwaarder contact moet opnemen, het achter de teugel willen gaan is n.l. nog lastiger om af te leren.
Paardje zoekt contact, en das fijn , maar ik kan hier niet aanvoelen wat jij op die momenten zelf aanvoelt.

Vraag met name naar "les" omdat goede lesgever ter plekke dingen ziet, en samen via interactie met jou aanvoelt.
of door instructie op je paard te laten rijden aanvoelt wat er kan verbeteren.
Dat kan niemand hier via een forum voor je invullen, hoe goed bedoelt ook.
Fora is enkel maar geschreven woord, en vaak ook nog in perfecte omstandigheden neergezet.
Maar gelukkig is ieder paardje weer uniek, en vergt een eigen manier van training, en niet altijd volgens het boekje.

Ter plekke voel je de gemoedstoestand aan van paardje, en hoever ie openstaat voor jou gedachten en vragen.
En das iedere dag weer net effe andere interactie met elkaar.
Dat is voor mezelf vaak de moeilijke kant van samenwerken: ik vraag iets duidelijk, maar paardje geeft weinig reactie,
ik vraag volgende dag hetzelfde door er alleen maar aan te denken, en paardje reargeert direct, waar ligt dat aan ?
"Horse-magic" 8-)
En dan heb je soms ook nog te maken met invloeden van buitenaf die het niet zien zitten wat je aan het doen bent, of goedbedoelde adviezen geven....

Denk dat jullie wel baat kunnen hebben bij het bekijken van diverse trainings video's van Will Faerber (art2ride.com)
met name bv deze serie: http://www.art2ride.com/blog/art2ride-c ... an-sladek/

Maar ook de video logs van Ingrid Klimke: zoek es op: m. klimke clinic(1) (2) (3)
en zij heeft ook hele videologs online van haar trainings verloop met jonge paarden.
Staan ergens in dit topic wel linkjes van haar trainingen hiermee.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:04

Ik heb vandaag weer gereden en het ging super! :D
Helaas mocht ik niet op dempoypny van gisteren, dan had ik het beter kunnen vergelijken maar alsnog ben ik echt heel tevreden van m'n pony afgestapt! En dat is waar paardrijden om gaat nietwaar?

Ik had gereden op een pony die wat moeite had met impuls, maar goed dat hij reageerde! Zelfs met dit warme weer. Ik heb niet echt vaak iets met die pony gedaan, maar trots dat ik was *D

Echt superbedankt voor al jullie tips, het heeft gewerkt :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:22

Pily wat super fijn om te lezen meis! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:48

Hier zomaar eens een update van mij.
Het rijden is lastig. De merrie is zooo moeilijk te rijden, ik ben een half jaar verder maar ik schoot neit echt op. Merrie laat vluchtgedrag zien onder het zadel door onder je vandaan te rennen en sterk te worden en vooral door constant uit te breken door naar binnen of naar buiten te vallen. Ik kon de eerste paar keer bijna geen fatsoenlijke lijn rechtuit rijden :?
Ik wilden iet de handdoek in de ring gooien dus ik ben sinds vorige week terug naar de basis; enkel stappen en tot in den treuren dezelfde 2 voltes rijden, meer niet. De eerste keer was ik alleen maar bezig met haar fatsoenlijk op de volte te houden, zonder naar binnen of naar buiten te denderen. 2e keer ging dit al wat beter en bleef ze mooier op de volte en begon ze te ontspannen. 3e keer merkte ik dat ze last had van haar zwakke knie achter en wilde ze weer uitbreken, dus ben ik gestopt toen het goed ging na 15 min. De laatste keer ging t weer aardig al bleef ze wat uitbreken.
Vandaag was ze ook wat wars, maar ik wilde eens kijken wat er gebeurde in draf, of ze weer wilde uitbreken of vluchten. Maar niks daarvan. In draf bleef ze nog makkelijker op de lijn en begon ze heerlijk netjes op 2 teugels(ook zon dingetje) te ontspannen. Ik kon haar zelfs mooi in lengte omstellen en ze donderde niet door mn binnenbeen heen. Dat was toch wel even een overwinning, zeker omdat ze in een relaxt, haast traag tempo door de bak ging, wat normaal dus wel anders was :P

Al met al toch fijn dat het herhalen en focussen op rust zijn vruchten afwerpt. Eventjes dacht ik vandaag dat t dweilen met de kraan open was(dat heeft nog een andere reden maar die zet ik niet openbaar :P ) maar ze verbaasde me in draf. Wie weet wordt het nog wat met haar :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:54

Leuk om te lezen Jolien, dat het zoveel effect heeft om weer fijn terug naar de basis te gaan! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen de komende weken, houd je ons op de hoogte?

Kan soms echt wel eens makkelijker zijn in draf, ik herken dat wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:13

Sodeletuut schreef:
Leuk om te lezen Jolien, dat het zoveel effect heeft om weer fijn terug naar de basis te gaan! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen de komende weken, houd je ons op de hoogte?

Kan soms echt wel eens makkelijker zijn in draf, ik herken dat wel!

Idd, het is fijn maar zeker omdat ik bij deze merrie ook niet anders zie hoe ik haar kan verbeteren. Ze is zo'n aparte, als ze het in haar bol heeft kan ze bij wijze van zo door de omheining heen denderen, dan zit er geen rem meer op, dan gaan de luiken dicht en dring je niet mer door. Dat is aan de hand ook zo overigens.
Ik wilde t eigenlijk filmen maar er was niemand bij me :P

Zo ging ze voorheen op slechte dagen de baan door. Met vlagen ontspannen maar ook zomaar ineens als een gek doordenderen en dan reageert ze nergens meer op, vandaar dat ik haar deze keer tegen het hek parkeer waar ze trouwens vol tegenaan liep. Dit was overigens wel een extreme dag hoor. Zoals je later in het fillmpje ziet loopt ze wel vaker, met haar neus recht vooruit en dan maakt ze zich ook heel stug in haar hals en kaak. Dit wisselde, de andere keer was ze niet vooruit te branden en kon ze ineens 'aan' gaan en weer vluchterig worden. Vandaar dat ik het nu anders aanpak en het op rust en vertrouwen baseer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:26

Interessant Joolien, op het filmpje ziet ze er inderdaad heel onrustig uit. Het lijkt me lastig contact te houden als ze zo duidelijk vasthoudt in hals en kaak. Goed dat je een stapje terugneemt, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:30

kchristi schreef:
Interessant Joolien, op het filmpje ziet ze er inderdaad heel onrustig uit. Het lijkt me lastig contact te houden als ze zo duidelijk vasthoudt in hals en kaak. Goed dat je een stapje terugneemt, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen! :)

Ik ook, t is zo zonde want ze heeft echt fenomenale gangen, maar het komt er nu nog niet uit.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:51

Zou het aan het gebit of de mond i.h.a. kunnen liggen, het ziet er naar uit dat ze het bit vasthoudt en haar mond stijf dicht klemt. Omtrekken en tegen het hek zetten ben ik nooit zo voor, het is niet dat ze er vandoor gaat, beter op de volte zetten en vanuit de buiging weer naar ontspanning komen met een halve ophouding op buitenteugel waar nodig (zie befaamde filmpje van Will Faerber) Als je al zo lang bezig bent met haar en er rijtechnisch niets mis is, zou ik haar toch laten checken (lagen, wolfskiesjes, haken enz.) misschien vindt ze dit bit niet fijn, of ze heeft last van haar atlas?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:15

Ik had een super heftige uitspatting verwacht op het filmpje, nav je verhaal :') Maar viel erg mee gelukkig. Ik zie eigenlijk vooral een paardje wat erg oncomfortabel is, wekt bij mij toch wel de indruk dat ze fysiek ergens last van heeft. Maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten hoor! Ik ben echt super benieuwd naar je vorderingen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:57

@Jolien,

Je zit netjes, je knieligging lijkt te verbeteren.
Probeer jezelf meer te ontspannen, mee te laten nemen.
Denk aan je evenwicht, dat is nog niet optimaal door spanning.

Je paard ontwijkt, het is aan het weglopen.
Daar heeft het een reden voor, welke is zo niet te zien.
Hij buigt niet in de knieën en laat zich niet los.
Hij laat de hals niet vallen vanuit de schoft maar sluit een compromisje met je en steekt de hals naar voren en een beetje naar beneden.
Je hebt geen losgelatenheid en geen aanleuning.

Dit is dus waar je aan moet werken.
Begin weer opnieuw een periode aan de longe met hals strekken.
Rustig en kalm.

Dan, onder het zadel, op de grote volte in een laag tempo anders gaat hij er vandoor.
Stelling en buiging, voorwaarts houden, hals strekken.
Eerst in stap en dan in een zo rustig mogelijke draf.

Eerst die losgelatenheid bevestigen anders wordt alles een strijd.
"Wil niets", laat je leiden door je paard, die geeft het tempo van de progressie aan.
"De langzaamsten zullen het eerste aankomen".

Mijn eerste leraar was een gepensioneerde Overste uit de vooroorlogse Nederlandse cavalerie.
Deze zei altijd: Mijnheer als het in draf niet lukt dan moet U het eerst in de stap bvevestigen, dan pas kunt U verder gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:14

Joolien ik herken je verhaal.
Wij hebben een merrie die dat ook kan.
Bij haar zie je echter alleen een lichte fixatie naar iets en daarna een explosie.
Dit varieert in wegdraven tot wegstuimen met n angstbok.

Wij zijn gestopt... hebben haar lichaam helemaal laten controleren en behandelen en nu zijn wij bezig met longeren. Eerder aan een halster maar dit beviel ons niet. Nu met kaptoom.
Samen gaan wij op zoek naar die spanning en leer ik haar door ervaring dat wij er samen door kunnen komen.
Het lijkt lang te duren... we zijn nu 3 maand verder en we beginnen nu ook langzaam te sturen.
Alles wat nieuw is... is rete spannend en goed voor ontploffing.

Wat werkt is haar aandacht opnemen. Ik doe gek in de bak... waardoor ze de rest niet interresant vind. Dit werk beloond mij doordat ik haar dan wat kan vragen.
Ook laa ik haar regelmatig over haar tempo lopen... in alle gangen. Het klinkt zo tegenstrijdig... maar omdat ik bepaal wat wij doen en hoe lang zij harder moet lopen... ziet ze leiderschap.
Daarna komt ze steeds makkelijker terug.

Ik werk veel met beloning en elke keer na het samen sporten mag zij even tijdens een wandeling wat gras eten.

Wij noemenndit een rbe. Right brain extrover.

Als wij samen de rust gevonden hebben gaan wij ook oefenen op het opstappen en afstappen van de ruiter. En soms als de rust het toe laat een rondje stappen met iemand er maast. Zodat die vertrouwen ook groeit.

Ze was beleerd door een kerol die dacht dat ze een trekpop was.
En wij hebben haar gekocht onder het mum van licht doorgereden.
Maar uit eindelijk ben ik blij dst wij er voor kiezen om bij nul te beginnen.
Her moet voor beiden leuk zijn.

Bijzet met longeren doen wij niet... zij raakt erg onzeker zodra je haar iets gaat vragen aan haar hoofd.
Maar ze zakt zelf aan de longe als er ontspanning ontstaat bij beide kanten.

Super dat je de focus legt op rust.
Maar wees blij... je bent niet alleen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:33

Ik had ook iets "heftigers"verwacht. Ik zie een paardje wat wel zoekende is, maar ik vermoed fysiek nog niet zo ver (neem aan dat ze lichamelijk in orde is?).

Persoonlijk had ik bij die wegrenactie niet op die manier een "noodstop" gemaakt in de bakrand. Na die stop is het beetje ontspanning wat je had helemaal weg. Paard doe zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg. Voor mij heel erg herkenbaar. Die van mij deed dit in het begin ook als hij het moeilijk vond. Dan rende hij ook onder je kont weg. Gewoon omdat hij het fysiek nog niet aan kon om zijn rug juist te gebruiken. Ik ben nu bezig met hem soepeler te maken in zijn lijf. zijgangen, voltes, slangevoltes etc. De eerste paar keer op een volte ging hij dus weer wegrennen. Dan vind hij het gewoon lastig, maar ook dat gaat steeds beter. En ja, ik ben nu ruim een jaar op deze manier bezig. Het gaat niet snel, maar fysiek is mijn paard al zo verbeterd.

Ik ben ook super benieuwd naar je vorderingen, maar ik denk wel dat je lekker bezig bent om even een stapje terug te nemen en haar de ontspanning te laten vinden in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:48

Simpelman, dit filmpje is van pak m beet 2 maanden terug, dit was puur om te laten zien hoe ze vlucht onder het zadel. Wat je zegt ben ik aan het doen, eerst op de volte in stap bevestigen, dan pas in draf. Heel rustig opbouwen en herhalen. We hebben overigens een nieuw zadel want deze lag echt niet goed, en op dit zadel zit ik al vele malen beter.
Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?

Damian, t lijkt idd niet de handigste oplossing, maar deze merrie sluit zich zo af dat ze nergens anders op reageert. Er zijn meerdere mensen vanaf gevallen omdat ze van uit dit niet doorpakten en dan gaat ze rennen en is ze helemaal niet te stoppen dus dat doorbreek ik dan maar even zo. Ik was al een rondje bezig om haar op zit terug te laten komen incl wat ophoudingen maar daar reageert ze dan helemaal niet op.

Nog een dingetje, de eigenaresse rijdt dit paard enkel op hand, dat zegt ze zelf letterlijk; 'ik heb mn been niet nodig'. Het is dus best lastig want ik rijd bijna enkel op been en zit. Kan me voorstellen dat het voor dit paard wat verwarrend kan zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:50

Inderdaad demian. Alles met rust.
Met die ren actie had ik m genegeerd op de volte gezet. Zelf heeeeel rustig addmhalen en belonen als hij weer 100 bij je is
Even stappen en dan weer verder.

Zolang jij hem om kan trekken kan dát ook... op volte.

Onze merrie (fries) zette haar hele lichaam vast en ii kon alleen hopen op n goed einde.
Ik pakte de kop van t zadel vast en lifte mee.
Trekken of omtrekken maakte haar alleen maar gekker.

Daarom zijn wij op de grond verder gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:25

Joolien schreef:
Simpelman, dit filmpje is van pak m beet 2 maanden terug, dit was puur om te laten zien hoe ze vlucht onder het zadel. Wat je zegt ben ik aan het doen, eerst op de volte in stap bevestigen, dan pas in draf. Heel rustig opbouwen en herhalen. We hebben overigens een nieuw zadel want deze lag echt niet goed, en op dit zadel zit ik al vele malen beter.
Wat bedoel je trouwens met ze buigt niet in de knie? Voor of achter?

Damian, t lijkt idd niet de handigste oplossing, maar deze merrie sluit zich zo af dat ze nergens anders op reageert. Er zijn meerdere mensen vanaf gevallen omdat ze van uit dit niet doorpakten en dan gaat ze rennen en is ze helemaal niet te stoppen dus dat doorbreek ik dan maar even zo. Ik was al een rondje bezig om haar op zit terug te laten komen incl wat ophoudingen maar daar reageert ze dan helemaal niet op.

Nog een dingetje, de eigenaresse rijdt dit paard enkel op hand, dat zegt ze zelf letterlijk; 'ik heb mn been niet nodig'. Het is dus best lastig want ik rijd bijna enkel op been en zit. Kan me voorstellen dat het voor dit paard wat verwarrend kan zijn.

Een beetje verwarrend? Volgens mij is dit dweilen met de kraan open. Paard begrijpt er op deze manier niets van volgens mij. Jij probeert het dier netjes op te leiden, terwijl een ander hem alleen maar in zijn mond zit?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:28

@Jolien,

Er van uitgaandt dat er verder niets mis is met je paard.

Ik heb er het afgelopen jaar ook zo een op de rails gezet.
Een 6 jarig onverkoopbaar paard waarbij het zadelmak maken door de opfokker niet helemaal gelukt was...
Bevriezen en exploderen.

5 Minuten werk per dag, lachend, gezellig, alles is goed, spelenderwijs.
De hoofdprijs voor goed doen, telkens direct stoppen met "werken".
Vooral niet herhalen.
Iedere dag een héél klein stukje vooruit.

Ze loopt nu aan een lang teugeltje over de kermis, laat zich overal mee naar toe nemen, heeft 100% vertrouwen en ontspant zich, ook buiten, totaal.

"Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt."
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-05-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:30

[***] schreef:
Een beetje verwarrend? Volgens mij is dit dweilen met de kraan open. Paard begrijpt er op deze manier niets van volgens mij. Jij probeert het dier netjes op te leiden, terwijl een ander hem alleen maar in zijn mond zit?

Ik kende een Kolonel van de vooroorlogse cavalerie, 80 jaar, die een keer in de week met een doorgebakken manegepaard een correcte passage en piaffe liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:32

Simpelman schreef:
[***] schreef:

Ik kende een Kolonel van de vooroorlogse cavalerie, 80 jaar, die een keer in de week met een doorgebakken manegepaard een correcte passage en piaffe liep.

Dat geloof ik gerust, maar dit voorbeeld is geen regel voor alle paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:32

Ik stop soms ook na 10 min weer als het goed gaat en ze rustig is.

[***] ik snap wat je bedoelt en dat is voor mij ook moeilijk. Ik ga het wel proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:35

Joolien schreef:
Ik stop soms ook na 10 min weer als het goed gaat en ze rustig is.

[***] ik snap wat je bedoelt en dat is voor mij ook moeilijk. Ik ga het wel proberen.

Kan je de eigenaresse niet uitleggen dat het anders/beter kan (moet)? Het lijkt mij behoorlijk frustrerend. Voor het paard en voor jou.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:44

Respect Joolien dat je jou praktijk situatie durft te laten zien, waar de dingen niet volgens het boekje verlopen en onder optimale omstandigheden.
Denk heel herkenbare praktijk voor velen die bezig zijn met de wat moeilijke paardjes.

Met zulke paarden is je eigen crea-bea nodig om toegang te krijgen tot paard zijn koppie, wat je toch vaak volledig op je gevoel moet doen, en ook nog snel reargerend.
Je moet ze ahw net effe voor zijn, en das moeilijk.

Wij hadden er eentje die juist in draf leerde dat ze ontspannen kon, en in stap teveel enge dingen om zich heen zag gebeuren.
Duurde wel aantal weekjes voordat we die opening samen hadden ontdekt, dwars tegen alle meningen in om ons heen...., en dan ben je zo maanden verder.

Naar jou kijkend zou ikzelf de insteek meenemen in de weektraining van het lange teugelwerk , en de standaard Volg en leid sessies van dichtbij gaan doen met bit en zadel, om paard meer vertrouwen te geven in zichzelf.
Desnoods aanhaken op halster eronder, als ze pittig reargeert.
Maar misschien doe je dit al regelmatig met haar ?
Bedoel niet het longeerwerk, met zo'n "ren weg" houding win je daar niet veel mee kwa rust volgens mij.

Dan sluit je reactie uit, fysiek of in haar koppie, van ruiter erop.
Voor het lijnenwerk moet je merrie echter wel relaxed genoeg zijn eerst.
Maar daar heb jij al volop ervaring mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:45

Jolien, ik had het ook veel heftiger verwacht dan op het filmpje wat betreft het uitbreken en weg rennen. (Die van mij ging van 0 naar 180 in fractie van een seconde, bij deze zit er nog soort van vertraging in)
Zelf ben je wel goed bezig, maar de merrie loopt er inderdaad bij alsof haar iets heel erg dwars zit.
Jij rijdt anders dan de eigenaar, maar dat hoeft in mijn ogen geen probleem te zijn, paarden zijn niet dom en best in staat te linken wat jij wilt of de eigenaar, mits bv trekken aan linker oor bij jou geen galop betekend en bij eigenaar halt... Dan wordt het wel lastig.
Zou wel benieuwd zijn of ze helemaal in orde is.

Dat terug houdende en geen contact kunnen krijgen herken ik ook, probleem heb ik nog steeds....
Dan ziet hij ergens iets, hoort iets, vind iets.. nou ja, iets...
(dat rennen niet meer he!? Anders had ik er geen wagen achter gehangen, hoef niet dood!)
Zelfs hier op dit filmpje. Zal voor diegenen die hem niet kennen allicht niet zo opvallen, maar hij loopt hier constant op de rem en reageert zeer traag (heb geconcludeerd dat ik hem meer moet ondersteunen door toch iets meer druk te houden, maar als hij niet vooruit wil is dat lastig. Viel ook zat te bekijken uiteraard hier en het was op gras en in de ochtend in de regen al alle kanten op gegleden in de marathon)
https://www.youtube.com/watch?v=yfk2Yin0MT4