Pily schreef:En dan is juist zo lastig! Als ik in de bak ben probeer ik m'n paard zo correct mogelijk te laten lopen, om mezelf er vervolgens weer op te betrappen dat ik teveel aan het focussen ben waardoor het juist slechter gaat.
Hoe kan ik minder bewust rijden? Automatische piloot erop en gaan? Want ik wil eigenlijk ook mezelf wel blijven ontwikkelen
O ik zie nu de reactie van sodeletuut, het klopt wel heel erg wat je zegt, het hoeft allemaal niet mooi en perfect terwijl ik vaak het gevoel heb dat dat wel zo moet. Morgen ga ik weer naar stal en ik zal aan je tips denken!
Correct lopen gaat je paard pas wanneer je zijn zwakheden geneutraliseerd hebt, wil je dat hij goed loopt voor dat moment dan ben je aan het forceren.
Correct lopen is een cadeau, aan het eind van de africhting.
Laat je paard ontspannen "op zijn eigen benen lopen", aan een contactteugel en werk aan zijn zwakheden, het maakt niet uit hoe dat er uit ziet, dat is alleen maar belangrijk voor je ego, het gaat om "wat is".
Iedere dag werken, maar maar een klein beetje, niet doorzeuren (murw rijden noemen we dat), even een paar passen goed en klaar.
Ontspannen, kalm, in vertrouwen, samen, geen dwang maar spelen.
Losgelatenheid is je eerste doel, overgaand in tact.
Wanneer je je paard, alles op de grote volte, gelijk stelling naar links en rechts kunt laten nemen, buigen en hals strekken naar rechts en naar links en hij blijft in draf in een rustige cadens (de tact) en actief doorlopen dan ben je al een heel eind op weg.
De aanleuning krijg je er nu gratis bij, je kunt dan aan de nageeflijkheid gaan werken met rustige vloeiende overgangen draf>stap>draf.
Lukt dit na een paar maanden dan ga je verder.