Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:28

Airborn schreef:
niemand bepaalt dat. "deskundig" is subjectief. Oftuwel: gezond verstand, gecombineert met feitenkennis en ervaring brengt je een heel eind...

en dat maakt het daarom ook zo lastig
iedereen wil de ervaring op doen.
maar hoe, waar, met welke paarden bv.

Het feit dat ik nu verschillende kapotte, levensgevaarlijke (althans stempel) hengsten binnen heb gekregen, die bijna gebroken waren van het uitschreeuwen dat iets zeer deed of ze iets niet konden?
Ergens pijn hadden, niet begrepen enzenz.
Maakt dat ik enorm veel heb geleerd van deze paarden en van een afstand al kan waarnemen wat er aan de hand is.
Ik denk niet dat ik dit uit een boek had kunnen halen, of wetenschap.
Nog steeds kan ik boos worden, dat paarden (vanuit een trainingstal) naar huis gestuurd worden met de stempel "levensgevaarlijk"
Een dierenarts (vrouwelijk)die openlijk bij een keuring roept dat het een Vuil gemeen paard is, en haar vervolgens op een kleine volte (net 3 jaar) op zijn knieën laat gaan, weer overeind jaagt, en met een gewond kreupel been laat doorlopen.
Dat is notabene een dierenarts, die heeft gestudeerd.... ;( wetenschappelijk alles geleerd?
waar is het gevoel voor dieren gebleven bij deze wetenschapsmensen?
wordt gevoel je daar afgeleerd?
dat is dus iets, wat ik niet begrijpen kan.
Ik denk en geloof, als er liefde voor het dier is, er een heleboel genezen kan.
Dat bewijs heb ik hier op stal staan.
daar kan geen wetenschap/arts/goeroe tegenop.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:31

Professor schreef:
Men vergeet heel even dat de spieren en de pezen het skelet ondersteunen, wanneer deze niet sterk genoeg zijn is het een veel groter gevaar voor het paard. Het skelet is lang zo belangrijk niet als sterke spieren, men moet alleen niets overdrijven omdat de spieren door de pezen aan het bot verbonden zijn, maar een goed opgeleide ruiter weet hoeveel hij een paard belasten kan en erkent wanneer het paard niet meer toegemeten mag worden.

_/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:32

Professor schreef:
En wat brengt ons dit verder?
Aan een halstertje iets doen is net zo als rijden zonder handen hobbelen achter het paard.
Een paard niet met de langelijnen of langeteugel werken wanneer hij jong is is ook een lege opmerking, het aan de hand werken met een paard is juist de voorbereiding op het berijden aangezien het paard dan niet belast word.
Wanneer men zegt dan komt men te veel aan de mond, dan heeft men het niet onder de knie, of men heeft er nooit les in gekregen en weet niet hoe het moet.

professor
als U gaat joggen, wat traint U dan? welke spieren?
en ik neem aan dat U dit zonder bit doet? ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:32

Nombrado, ik wil graag opmerken, dat reacties zoals die van cherie hier zijn hoe je zorgt dat je een fatsoenlijke discussie kan voeren. Ik denk dat cherie en ik het op veel vlakken niet eens zijn over de uitvoering van paardrijden en paarden trainen, maar ondanks dat reageert ze op inhoudelijke dingen, en geeft ook mensen die anders denken dan zij gelijk als dingen toevallig wel overeen komen. Dat maakt dat je de discussie vriendelijk kan houden, en naar elkaar blijft luisteren.

en verdorie, nou scheer je weer iedereen over 1 kam... Dat een blijkbaar slechte DA zo doet wil niet zeggen dat iedere DA dat doet!

edit, ik geef het op, ik ga een paard "overbelasten" jaja, hij gaat onder zadel, mét bit, en moet lopen hoe en waar ik hem dat vertel, gemeen he?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:35

Nombrado,
;( voor die paarden

Maar zo gaat het met heel veel dieren, niet alleen met paarden.

Zo kan ik me ook ontzettend kwaad maken, als mensen een paard geen paardwaardig levenseinde geven.
Paarden op transport gezet. Als ik dan lees, hoe veel paarden aan hun einde komen ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:36

Airborn schreef:
en verdorie, nou scheer je weer iedereen over 1 kam... Dat een blijkbaar slechte DA zo doet wil niet zeggen dat iedere DA dat doet!

Helaas heb ik hele slechte ervaringen met meerdere dierenartsen.
Als ik dat hier allemaal moet opnoemen gaan we erg off topic. Vertrouwen is wel veelal weg.
er zijn maar enkele die het nog vanuit hun hart doen, en dat is jammer.
Ik scheer dus niet iedereen over 1 kam, maar ik moet wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed zoeken om een zuivere uit het hart werkende dierenarts te vinden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:37

Airborn schreef:
edit, ik geef het op, ik ga een paard "overbelasten" jaja, hij gaat onder zadel, mét bit, en moet lopen hoe en waar ik hem dat vertel, gemeen he?

Ik hoop wel dat ie ouder is dan 4 1/2?
en een fijne jeugd heeft gehad :+ ;) :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:37

Nombrado, laten we gewoon er van uit gaan dat u overal tegen bent, behalve dat geen wat u zelf in uw wereldje heeft gecreerd als waarheid, zo kunnen we gewoon weer verder met het gesprek, zonder dat u weer komt met ik ben er tegen te roepen, laten wezeggen dat u voortaan alleen reageerd als u het er mee eens bent

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:38

Moll schreef:
, laten wezeggen dat u voortaan alleen reageerd als u het er mee eens bent

nee

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:38

hihi, hij's 19, en GEEN idee wat hij voor jeugt heeft gehad :P (sterker nog, hij vind me gemeen, want ik wil onder zadel nog nie draven en galloperen, en dat vindtie echt VEEL leuker dan stappen :P)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:39

Airborn schreef:
hihi, hij's 19, en GEEN idee wat hij voor jeugt heeft gehad :P (sterker nog, hij vind me gemeen, want ik wil onder zadel nog nie draven en galloperen, en dat vindtie echt VEEL leuker dan stappen :P)

zeg hem maar eens hoe knap en stoer hij is.
dan doet ie alles voor je ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:40

nombrado schreef:
Airborn schreef:

Helaas heb ik hele slechte ervaringen met meerdere dierenartsen.
Als ik dat hier allemaal moet opnoemen gaan we erg off topic. Vertrouwen is wel veelal weg.
er zijn maar enkele die het nog vanuit hun hart doen, en dat is jammer.
Ik scheer dus niet iedereen over 1 kam, maar ik moet wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed zoeken om een zuivere uit het hart werkende dierenarts te vinden.

Geldt dat niet voor alles en iedereen, dat men uit het hart moet werken?

En daar gaat het dan vaak fout, als men iets gaat doen uit winstbejag zonder hart.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:40

nombrado schreef:
Moll schreef:
, laten wezeggen dat u voortaan alleen reageerd als u het er mee eens bent

nee

jammer hoor, want op deze wijze komen we geen steek verder met al de nonsens die u uit kraamt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:42

nombrado schreef:
Airborn schreef:

zeg hem maar eens hoe knap en stoer hij is.
dan doet ie alles voor je ;)

Dat vertel ik hem regelmatig, en dan kijkt hij me aan, en begint zelf maar een schouderbinnenwaards, want rechtuit stappen is zn knap stoer paard te goed voor :P Nee sorry, ik blijf gewoon rijden zoals ik nu doe, hehe.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:42

Moll schreef:
Nombrado, laten we gewoon er van uit gaan dat u overal tegen bent, behalve dat geen wat u zelf in uw wereldje heeft gecreerd als waarheid, zo kunnen we gewoon weer verder met het gesprek, zonder dat u weer komt met ik ben er tegen te roepen, laten wezeggen dat u voortaan alleen reageerd als u het er mee eens bent

Is dat juist niet het doel van een discussie :D
Voor- en tegenstanders hun woord laten doen :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:44

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Dat klopt, maar daarin moeten alle partijen open staan voor discussie. En niet met ogen en oren dicht lopen prediken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:45

cherie78 schreef:
Moll schreef:

ja klopt, echter is de bedoeling van een discussie, een stantpunt te kunnen onderbouwen met feiten, en niet met gebakke lucht.

cherie78

Moll schreef:
jammer hoor, want op deze wijze komen we geen steek verder met al de nonsens die u uit kraamt

Zulke opmerkingen passen toch eigenljik niet ;( in een discussie??

Wie bepaalt wat "nonsens" is of niet :D
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-04-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Zo en nu weer ontopic over Klassieke Rijkunst en Academische Rijkunst en laten wij de alternatieve rijderij dan even buiten beschouwing, denk niet dat de KR of AR ruiter in discussie gaat met zijn of haar paard om te bespreken wat voor oefeningen er vandaag aan de orde zijn. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-04-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Zulke opmerkingen passen toch eigenljik niet ;( in een discussie??

Wie bepaalt wat "nonsens" is of niet :D

feiten bepalen dat

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:47

Professor schreef:
Zo en nu weer ontopic over Klassieke Rijkunst en Academische Rijkunst en laten wij de alternatieve rijderij dan even buiten beschouwing, denk niet dat de KR of AR ruiter in discussie gaat met zijn of haar paard om te bespreken wat voor oefeningen er vandaag aan de orde zijn. *\o/*

Nou.......;).

Ik kijk wel naar hoe mijn paard die dag is. Als hij niet lekker in zijn vel zit, ga ik geen zware oefeningen aan hem vragen (kan ik niet eens :)). Maar in principe bepaal ik wat we doen en wat goed voor hem is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:48

quadripes schreef:
het lange teugelwerk zoals uitgevoerd door de spaanse rijschool (dicht op het paard lopen), dat wordt daar gezien als iets dat je alleen met bepaalde, zeer goed geschoolde paarden kunt doen.

met 'lange lijnen' kun je wel fijn werken met jonge paarden. dan sta je er wat verder vanaf namelijk.

edit: en lange lijnen is wat minder vanuit de verzameling, daardoor.

Heel helder. Dank je.

cherie78

Moll schreef:
feiten bepalen dat

Zijn die "feiten" wetenschappelijk aangetoond :D

Maar wie weet, komt er ooit nog eens een "wetenschapper" die de "gebakken lucht" als feit bestempeld :D

liljebo

Airborn schreef:
Combineren is denk ik het key woord? Aan de hand afstanden wandelen, in grote bak dubbele longe longeren zodat je ook stukken rechtuit kan sturen met lange teugel idee, in stap aan de lange teugel beginnen, en onder zadel vervolgens eerst het bos in afstanden maken terwijl je verder gaat met lange teugel en longeer training?

Ok ook duidelijk en logisch verhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:50

nombrado schreef:
Ik vind het lange lijnen werken met jonge paarden, teveel werken in de mond van het paard
Ik ben pas een voorstander van lange lijnen als het paard ver is in zijn africhting.

Lange lijnen kan ook bitloos. Lijkt me dus niet per definitie teveel werken in de mond.
Zou me kunnen voorstellen dat ze daardoor het werk aan de lange teugel (korter bij dus) met verzameling pas later in opleiding doen, opdat het kan zonder teveel in de mond te zitten.