DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJTulp

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:44

Aimee schreef:
Dus eigenlijk kunnen we niet weten of alles vroeger beter was, want de techniek was toen nog niet afdoende Vork
Prima, maar dan kan dus ook niet gesteld worden dat klassiek zoveel beter is dan LDR

Afgezien van het feit dat je deze redenatie twee kanten op kunt (je kunt stellen dat het vroeger beter was want van de ruiters kon je bijna alle eenvoudige klik-foto's gebruiken en nu gooit men er duizenden weg voor er een paar goeden tussenzitten), ga je voorbij aan het geheugen van mensen..... Anne Grethe Jensen staat nog op mijn netvlies gebrand. En dan heb ik het niet over enkele foutjes of gewonnen wedstrijden, maar over het totaalbeeld. En dat was heel fraai, met veel lichtheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:05

Ik zie soms beelden terug van vroeger. Dingen die ik indertijd geweldig vond en diepe indruk maakten, blijken als ik het terugzie niet meer hetzelfde effect te geven.
Wat jij dus in je geheugen hebt maakte toen indruk, maar dat wil niet zeggen dat als ze nu mee zou doen in een compleet ander deelnemersveld het nog net zoveel indruk zou maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:30

Ik heb in dit topic een tijdje terug video-opnamen geplaatst van o.a. Klimke, ik denk dat daar de ooh's en aah's van toen ook niet meer voor gegeven worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:01

Lees je theorie daarom om de paar jaar nog eens door, het verheldert en geeft je nieuwe inzichten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:51

Yvonnelind schreef:
Dat foto's van LDR zoals het bedoeld is niet om aan te zien is, dat is een mening. Jouw mening, de mening van anderen, maar niet de mening van iedereen. De echte pro's vinden het er waarschijnlijk juist heel goed uit zien.
Misschien vinden die juist de plaatjes van de zeldzame echte klassieke ruiter wel veel minder.
Het zegt dus allemaal helemaal niks! Haha!
Misschien wel, maar de kans is groot dat dit enorm mee zal vallen Knipoog . Eerder zal men van mening zijn dat men "niet het maximale" eruit rijdt. Denk niet dat ze snel van mening zullen zijn dat men echt verkeerd bezig is .

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:25

Ik ben nu een door Bent Branderup bewerkte Duitse bewerking van L’Instruction du Roy en l’Exercice de Monter a Cheval uit 1623 van Antoine de Pluvinel (1552-1620) aan het bestuderen. Heel leerzaam. Ook hoe toen al met zachte hand, rust en belonen de paarden in hele zware oefeningen opgeleid werden.
Wat hij toen de jonge koning lodewijk XIII leerde Wow!
De rijkust stond toen volgens mij op een veel hoger niveau dan tegenwoordig, getuige de vele gedetailleerde kopergravures van paarden in caprioles en courbettes. Een van de paarden waarover de Pluvinel spreekt, beheerste ononderbroken en foutloze series sprongen (courbettes, terre-a-terra, capriole). Een ander paard waarover wordt geschreven kon maar liefst vierentwintig capriolen foutloos achter elkaar uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:28

Karl66 schreef:
Ik heb in dit topic een tijdje terug video-opnamen geplaatst van o.a. Klimke, ik denk dat daar de ooh's en aah's van toen ook niet meer voor gegeven worden.

Moet je Bonfire eens met Salinero vergelijken, daar heb ik dat al bij.

Sport ontwikkeld, en dat is imo geen slechte zaak.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:38

Niet alle vernieuwing is een verbetering.
Ik vind Rembrant mooier schilderen dan Barnett Newman.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:42

Ik denk dat de foto's gewoon aangeven hoe er in die tijd (nog niet eens zo lang geleden) werd gereden en wat mooi werd gevonden. Zo is er ook een verandering gekomen in het type paard (van de vrij logge massale paarden naar de wat fijnere, vluggere types) en ook van vlakker naar meer knie etc, elke tig jaren kun je daar wel een verandering in zien.

HET verschil wat mij betreft tussen de foto's en nu, is dat er nu weer ruiters zijn die (in de ring) lichtheid met rijden kunnen laten zien met echt electrische paarden. Dit even los van de methode van losrijden en trainen want dat lukt blijkbaar op verschillende manieren (bv anky en hubertus). Verder is er nu een breedere top van ruiters op het 'hoogste' nivo, niet meer een enkeling, meer verschillende landen en niet meer 1 (lees duits) systeem.

Don_Marcello schreef:
Ik ben nu een door Bent Branderup bewerkte Duitse bewerking van L’Instruction du Roy en l’Exercice de Monter a Cheval uit 1623 van Antoine de Pluvinel (1552-1620) aan het bestuderen. Heel leerzaam. Ook hoe toen al met zachte hand, rust en belonen de paarden in hele zware oefeningen opgeleid werden.

Kun je hier uit op maken of het "dogma: neus altijd voor de loodlijn" ook een rol speelde?

Don_Marcello schreef:

Maar het geeft wel weer discussie en mogelijkheden tot nieuwe invalshoeken, op zich is dat al een verrijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:45

Don_Marcello schreef:

Grappig dat je Rembrandt erbij haalt. Ben je naar de Rembrandt tentoonstellingen geweest het afgelopen jaar?

De manier waarop hij met verf omgaat komt dichter bij moderne schilders dan bij schilders uit zijn eigen tijd Lachen Maar goed, dat is een héél andere discussie *LOL*

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:20

Don_Marcello schreef:
De rijkust stond toen volgens mij op een veel hoger niveau dan tegenwoordig, getuige de vele gedetailleerde kopergravures van paarden in caprioles en courbettes. Een van de paarden waarover de Pluvinel spreekt, beheerste ononderbroken en foutloze series sprongen (courbettes, terre-a-terra, capriole). Een ander paard waarover wordt geschreven kon maar liefst vierentwintig capriolen foutloos achter elkaar uitvoeren.

................en als ik opschrijf dat ik heeeeeeeeeeeeeeeeel veel foutloos kan geloven jullie mij niet,,,, oneerlijk hoor Lachen

*zucht*

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:21

QQQQ schreef:
Yvonnelind schreef:
Dat foto's van LDR zoals het bedoeld is niet om aan te zien is, dat is een mening. Jouw mening, de mening van anderen, maar niet de mening van iedereen. De echte pro's vinden het er waarschijnlijk juist heel goed uit zien.
Misschien vinden die juist de plaatjes van de zeldzame echte klassieke ruiter wel veel minder.
Het zegt dus allemaal helemaal niks! Haha!
Misschien wel, maar de kans is groot dat dit enorm mee zal vallen Knipoog . Eerder zal men van mening zijn dat men "niet het maximale" eruit rijdt. Denk niet dat ze snel van mening zullen zijn dat men echt verkeerd bezig is :n .

Dat zegt iets over de mens, niets over de rijkunsten an-sich... Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:44

Mireille1970 schreef:
Ah, je bedoelt dat LDR ruiters minder kritisch zijn? Nagelbijten / Gniffelen
(Edit: Of onverschillig? Schijnheilig )
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 12-12-06 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:46

Don_Marcello schreef:

Deze quote schreeuwt natuurlijk om een opmerking over conservatisme Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:51

Zep schreef:
De manier waarop hij met verf omgaat komt dichter bij moderne schilders dan bij schilders uit zijn eigen tijd Lachen Maar goed, dat is een héél andere discussie *LOL*
En zo hoeft iets dat "oud" is, niet "ouderwets" te zijn Pling

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:58

Citaat:

Of is het zo dat je een kenner moet zijn om dat te kunnen waarderen,
Of een meeloper?

Wie vind Who's Afraid of Red Yellow and Blue mooier dan de Nachtwacht? (ik niet)
Wie vond de kleren van de Keizer nou ook weer zo mooi?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:35

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee, dat ze een ander in hun waarde laten Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:36

En ik jullie ook, dus discussieer rustig verder en graag tot een volgende keer Lachen

Ciao

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:49

Wow Marcello, hoe kom je daaraan !! Die staat nog niet in mijn boekenkastje te pronken ?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:08

Paardentango schreef:
Wow Marcello, hoe kom je daaraan !! Die staat nog niet in mijn boekenkastje te pronken ?

De Duitse bewerking heet "Renaissance Reiten nach Antoine de Pluvinel" door Bent Branderup en Eberhard Kern. Het is vertaalt naar leesbaar modern Duits en door Bent voorzien van het nodige commentaar en aangevuld met foto's van hemzelf en enkele andere ruiters die de oude tijden willen laten herleven (Wolfgang Krischke, enkele Portugezen, wat fotos van het Cadre Noir) De fotos tonen aan dat wat op de kopergravures staat ook echt mogelijk is

o.a.
http://www.amazon.de/Renaissance-Reiten ... 3861273810

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:42

Paardentango schreef:

Ach gut
Had je die nog niet? Die staat zelfs in mijn LDR-gezinde boekenkast Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:53

Don_Marcello schreef:
Of is het zo dat je een kenner moet zijn om dat te kunnen waarderen,
Of een meeloper?

Wie vind Who's Afraid of Red Yellow and Blue mooier dan de Nachtwacht? (ik niet)
Wie vond de kleren van de Keizer nou ook weer zo mooi?

Je zegt het zelf al... je moet een kenner zijn om bepaalde dingen te waarderen.
Ik vind Who's Afraid of Red Yellow and Blue veel mooier dan de Nachtwacht.... geleerd tijdens mijn opleiding (kunstgeschiedenis) andere kunstcriteria te hanteren dan mimesis en zodoende een andere waardering ontwikkelt.

Wel geinig trouwens.... mijn docent kunstkritiek heeft gezegd dat een goede kunstcriticus zelf ook een kunstenaar is Schijnheilig

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:20

Mireille1970 schreef:
Don_Marcello schreef:

................en als ik opschrijf dat ik heeeeeeeeeeeeeeeeel veel foutloos kan geloven jullie mij niet,,,, oneerlijk hoor Lachen

*zucht*

Als ik nou in een boekje schrijf dat mijn Fries hand stand overslag en de koprol kan, zouden er dan ook mensen over een paar honderd jaar dat met hun paard gaan proberen na te doen? Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:45

Wie weet hoeveel capriolen Salinero wel niet zou kunnen als het ook daadwerkelijk geraagd werd in de Grand Prix...
Misschien zijn die hogeschool oefeningen nog wel schadelijker voor een paard dan LDR trainen... Is dáár eigenlijk wel eens onderzoek naar gedaan?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:52

Karl66 schreef:
Ik heb in dit topic een tijdje terug video-opnamen geplaatst van
o.a. Klimke, ik denk dat daar de ooh's en aah's van toen ook niet meer voor
gegeven worden.

Volgens mij heb je nooit video opnamen van Klimke geplaatst. Er staat me bij dat je een link
gegeven hebt naar een website waar met te trage frame rate en zeer klein beeld de dressuur verrichtingen van veel bekende ruiters op staat. Dat is een bekende Duitse site, die er al heel
lang is. Ook Anky staat op die site. Als je haar proef zou zien en enkele andere proeven die op
websites voor dressuur staan, dan is wat je ziet schokkend. Niet omdat Anky slecht rijdt, maar omdat de beelden de werkelijkheid niet of nauwelijks benaderen. Op die manier probeer je iets aan te tonen wat kant nog wal raakt.

In Nederland zegt Klimke misschien weinig. Als de brave borst nog zou leven en op een dressuur paard zou gaan rijden, dan zou hij met zijn hoge leeftijd waarschijnlijk nog in de top-10 eindigen.

Klimke is een aantal keren op bedrijven geweest waar demonstraties werden gereden. Hij vroeg soms om het slechtste manegepaard van stal. Als Klimke 20 minuten met zo'n paard bezig was, zou hij glansrijk door een Z2 proef heenkomen of zelfs hoger. Ik ben geen fan van welke amazone of ruiter dan ook. Er worden meningen over top-ruiters gegeven, die kant nog wal raken.

Klimke koos voor kwaliteit van een goede africhting, scholing, training en rijden. Het doel is nooit winnen geweest. Dat was bijzaak omdat de ruime inkomsten uit andere bronnen kwamen. M.a.w. hij hoefde niet van paardrijden te leven. Hij deed dit erbij omdat hij die passie en de mogelijkheden had.
Daarnaast had het begrip sport in zijn tijd een andere betekenis dan tegenwoordig. Ook de doelen van dressuur als sport zijn heel anders. Lees de openings speeches maar eens door, het gaat om massa publiek, naamsbekendheid en geld. De sport wordt daarvoor gebruikt en omgekeerd wordt met dat geld de sport mogelijk gemaakt. Het paard is slechts een middel, waar je van mag of kan houden, het moet niet. Paardensport is een bedrijfstak waar zeer veel geld in omgaat (macro gezien). Het is een relatief kleine groep die er goed van kan eten. De rest werkt in de marge, klust bij, rommelt wat aan. Er is nog geen sprake van "een Hollandsche School", dan zal er nog heel wat goeds moeten gebeuren.