Ik denk dat de foto's gewoon aangeven hoe er in die tijd (nog niet eens zo lang geleden) werd gereden en wat mooi werd gevonden. Zo is er ook een verandering gekomen in het type paard (van de vrij logge massale paarden naar de wat fijnere, vluggere types) en ook van vlakker naar meer knie etc, elke tig jaren kun je daar wel een verandering in zien.
HET verschil wat mij betreft tussen de foto's en nu, is dat er nu weer ruiters zijn die (in de ring) lichtheid met rijden kunnen laten zien met echt electrische paarden. Dit even los van de methode van losrijden en trainen want dat lukt blijkbaar op verschillende manieren (bv anky en hubertus). Verder is er nu een breedere top van ruiters op het 'hoogste' nivo, niet meer een enkeling, meer verschillende landen en niet meer 1 (lees duits) systeem.
Don_Marcello schreef:Ik ben nu een door Bent Branderup bewerkte Duitse bewerking van L’Instruction du Roy en l’Exercice de Monter a Cheval uit 1623 van Antoine de Pluvinel (1552-1620) aan het bestuderen. Heel leerzaam. Ook hoe toen al met zachte hand, rust en belonen de paarden in hele zware oefeningen opgeleid werden.
Kun je hier uit op maken of het "dogma: neus altijd voor de loodlijn" ook een rol speelde?
Don_Marcello schreef:Niet alle vernieuwing is een verbetering.
Ik vind Rembrant mooier schilderen dan Barnett Newman.
Maar het geeft wel weer discussie en mogelijkheden tot nieuwe invalshoeken, op zich is dat al een verrijking