Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:44

Hahaha, tsja leg dát maar eens uit. Als je het een keer gehoord hebt weet je het wel, maar hoe je dat uitlegt?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:49

terpentijn schreef:
Hahaha, tsja leg dát maar eens uit. Als je het een keer gehoord hebt weet je het wel, maar hoe je dat uitlegt?

past weer perfect in dit maffe topic: [PP] Rare 'rijtechnische' termen :D :D :D _O- _O- _O-

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:57

Mij is recent geleerd dat het een teken van dominantie is, van de vorm "ik ben het er niet mee eens". Maar ben wel benieuwd naar de verklaring.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 19:06

We hebben het mogelijk over een verschillende fase van de ontspanning @Peestap.
Ik ben benieuwd of je als je wat verder in de africhting komt en je paard in alle opzichten nog beter in balans komt nog steeds dat kokergeluid hoort.

Ik denk niet dat het iets met dominantie te maken heeft.
Het jonge paardje van @Peetstap is waarschijnlijk niet zo dominant.
Het is ook zeker niet mijn ervaring, het zijn altijd de wat onzekere ruinen die het doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:37

Nee, het is écht geen vorm van dominantie, zoals @Simpelman al zegt, het is een vorm van vasthouden, van verkeerde spanning in het lijf. Als ze wat "losser" worde in body and mind, gaat dat vanzelf weg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:53

Simpelman schreef:
We hebben het mogelijk over een verschillende fase van de ontspanning @Peestap.
Ik ben benieuwd of je als je wat verder in de africhting komt en je paard in alle opzichten nog beter in balans komt nog steeds dat kokergeluid hoort.

Ik denk niet dat het iets met dominantie te maken heeft.
Het jonge paardje van @Peetstap is waarschijnlijk niet zo dominant.
Het is ook zeker niet mijn ervaring, het zijn altijd de wat onzekere ruinen die het doen.

Ga ik hier es wat meer op letten in welke fase ik dit hoor en wanneer niet.
Weet wel dat ik op buitenrit het nooit hoor.
Laatste "önzekerheid" kan ook best es kloppen, ons paardje is sociaal en zeker geen leiders type maar
eerder meegaand en meedenkend.

Met een pittige domitypos hebben we voor kort twee jaar mee mogen werken, maar dat was ene dame :o?
Al kon zij weer onbeschoft keiharde scheten laten _O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:02

Mijn paard gaat weer kokeren als ik per ongeluk een keer te hard prik :o trouwens eerder een onzeker paard, zeer zeker niet dominant.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:06

@peetstap.. eh... you lost me here... "domitypos..."? Wat IS dat?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:13

Grappig al dat kokeren, zal ik niet horen bij m'n merrie denk en hoop ik haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:28

Ik volg dit ook even: mijn jonge ruin (3,5 jr) doet het als hij gaat aandraven aan de longeerlijn. Mij was ook verteld dat het met dominantie te maken had en dat strookt wel een beetje met zijn gedrag in de omgang. Hij is verder super braaf, maar wel een 'mannetje'. Hij is de laatste tijd niet regelmatig onder het zadel geweest, maar heb hem het in het 'verleden' (hij is nog niet zo lang zadelmak) echter nog niet horen doen onder het zadel, alleen aan longeerlijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:46

Hoe kan een (onbewuste) beweging van de koker in vredesnaam dominantie (=bewust gedrag) zijn?? -O-
Wie verzint dit soort dingen? :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:49

terpentijn schreef:
@peetstap.. eh... you lost me here... "domitypos..."? Wat IS dat?

Dominant type :Y) :=

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:51

sanne83 schreef:
Hoe kan een (onbewuste) beweging van de koker in vredesnaam dominantie (=bewust gedrag) zijn?? -O-

Nou inderdaad die volg ik ook echt niet!! :?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:59

Het is niet rechtstreeks dominant gedrag in de vorm van bijten en schoppen, maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een bang paard heb horen "klossen". De paarden die ik dat heb horen doen werden meestal in een houding of een tempo gedwongen. Een soort van ik doe het wel maar niet volledig. Je kan dat zien als spanning, maar ook als niet volledige "overgave" en dus dominantie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:10

Ik zie dat niet als dominant gedrag, iets niet aankunnen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:23

Het werd daar in ieder geval vergeleken met het aansluiten van de achterbenen wanneer een paard gevraagd wordt zijn achterhand te bewegen. Het zou goed zijn wanneer het paard dan voorlangs zou stappen met het dichtstbijzijnde achterbeen, aansluiten was een teken van "stilzwijgend" protest.

Edit: dit paard is dus onderdanig
https://youtu.be/1H7nIzKcYRY

En deze niet
https://youtu.be/-3ql_VpI22w

Maar heel erg off topic

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:46

Mijn paardje houdt zich dus vast en is dominant, maar zijn koker hoor je nooit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:12

sanne83 schreef:

Woow, sorry hoor...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:41

T'is niet zo bot bedoeld als het er nu staat :+

Ik bedoel de mensen die dit soort dingen verzinnen en verspreiden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:51

sanne83 schreef:
T'is niet zo bot bedoeld als het er nu staat :+

Ik bedoel de mensen die dit soort dingen verzinnen en verspreiden :)

Ik heb me inderdaad onzin laten vertellen: een paar Google hits levert al een heleboel logischere verklaringen op. :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:16

Hetzelfde trouwens met het overkruisen van de benen..

Het kan (zoals bij ongeveer alles :D ) een: wil niet, kan niet of snap niet zijn en van allemaal krijgt het paard spanning. Bij spanning wordt het paard 'stijf' en kan z'n benen niet meer kruisen.

Ik heb het idee dat je het koker geluid meestal hoort bij fysieke spanning. Een paard dat mentaal wel ontspannen is, maar fysiek nog niet. Ik heb ook de ervaring dat het weggaat als het paard mooi voorwaarts neerwaarts gereden wordt. Ik heb zelf het idee dat ik het vooral hoor bij paarden die niet voorwaarts genoeg zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:07

@sanne, dat laatste ben ik dan weer niet met je eens :D mijn paard deed het altijd als hij juist lekker voorwaarts was. Ik riep altijd als je dat geluid hoort voelt het fijn maar inmiddels weet ik beter. Paard was niet echt ontspannen dan maar liep vooral op zijn eigen maniertje zichzelf aan de hulpen te onttrekken. Ik heb nu het juiste gevoel leren herkennen, alles vanuit de ontspanning. En zelfs nu wanneer ik er wat meer aan zit om met veer te schakelen, blijft het geluid weg.

Ik heb gemerkt dat ik mijn paard echt met fluwele handschoentjes aan moet raken omdat hij zo gevoelig is. Doe ik te lomp (wat echt niet zo heel lonp is maar volgens mn paard wel), is het geluid er weer. Ik snap nu ook wat er bedoeld wordt met fluister naar je paard, wordt stil en kijk welk antwoord je krijgt (gehoord van ene Simpelman :P). Mijn paard had mij allang gehoord dus, alleen ik niet. Het is zo subtiel allemaal bij die van mij. Leer er veel van.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:17

Nu kan je nooit meer terug, starbreeze *\o/* :+
Heerlijk he <3

Ik ben het eens hoor, dat is puur en alleen mijn eigen gevoel dat ik het net iets vaker zie bij paarden die niet voorwaarts zijn.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:02

Bedankt voor jullie posts over scheve staarten! Ik denk dat de scheve staart van Kilian inderdaad mentale spanning is. Want lichamelijk kunnen ze niets vinden.
Dus ik denk dat hij zich steeds wat meer gaat geven.

Dat kokeren doet Kilian ook wel eens op wedstrijd. Bij voorwaarts onder iets van spanning. Net als bij Starbreeze.

Wij zijn net even om een trainingsrondje geweest. Waaide zowat uit het zadel! Hebben voor het eerst kunnen schakelen in galop.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:12

Het letterlijk werken aan de staart zoals te vinden in verschillende video's en boeken heeft een wonderbaarlijk sterk effect op het welzijn en het stressniveau van het paard.
Je lost er de merkwaardigste en verder onbegrijpbare problemen mee op zoals bijvoorbeeld angst voor trailerladen mee op.