[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:25

@sodeletuut
Ik vind dat het er een stuk beter uit ziet en dat er veel verbetert is. Het valt me op dat je meer varieert in figuren en overgangen. Het lijkt ook alsof je pony hierdoor ook wat oplettender is geworden. Wel zie ik soms de teugels even slap hangen, probeer dat teugel contact zo stabiel mogelijk te houden want je pony is daarin nog wat onrustig. Probeer ook vloeiende overgangen naar stap te rijden voordat je pony direct stilstaat. De allerlaatste overgang vond ik mooi, lekker ontspannen en als beloning voor de goeie rit.

Sodeletuut

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:30

Hynderfrou, dank je voor je snelle reactie en voor je feedback! Leuk om te horen dat je ziet dat we aan de punten hebben gewerkt. Teugel contact heb je inderdaad helemaal gelijk in, daar moet ik echt meer aandacht op focussen, ik denk dat dat voor de onrust in zijn hoofdhouding ook veel effect zal hebben. Overgangen heb je ook gelijk in! Mijn instructrice zegt altijd dat ik een overgang moet maken naar stap, met de intentie om ieder moment weer actief weg te kunnen draven. Dus niet volledig inklappen, maar gewoon lekker actief de overgangen terugrijden.

Heel erg bedankt voor je reactie!

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:48

@sodeletuut
Graag gedaan, fijn dat je er wat aan hebt en dat je het ook herkend in het rijden. Leuk om je filmpje te zien en knap dat je zoveel vooruitgang boekt in korte tijd. Zo zie je maar, door kritisch naar jezelf te kijken en daaraan te werken kun je heel ver komen.

Ben ook benieuwd wat anderen ervan vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:52

Er zitten mooie stukjes tussen Sodeletuut +:)+

Zelf zou ik inderdaad zoals je al aangeeft proberen het tempo iets lager te houden. Wel met een actief achterbeen uiteraard.
En ik zou juist niet zoveel afwisselen op dit moment. Ik zelf zet m'n paard op een volte (dat is het makkelijkst) totdat hij echt een tijdje achtereen goed naar beneden stretcht met een constante aanleuning. Daarna verander ik pas van hand en zet hem op de volte totdat hij hetzelfde op de andere hand doet. Pas daarna ga ik figuren rijden zoals slangevoltes, gebroken lijnen e.d.om te kijken of ik ook sneller van kant kan wisselen met behoud van de stretch. Hetzelfde geldt voor tempowisselingen, overgangen rijden enz. Ik vind dat zelf niet zo nuttig totdat ze per gang meer bevestigd zijn in de stretch. Vaak raak je het alleen maar kwijt merk ik.

Succes!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:53

Iemand nog commentaar op mijn rij- en longeerfilmpjes? :o

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 00:31

@horseware
Je rijden ziet er heel netjes uit, mooi vlot tempo en halshouding is volgens mij ook keurig. Wel zie ik dat je je paard vaak been geeft, alsof je paard zonder dat aandrijven niet het tempo vasthoudt. In een clinic van you tube van anky leert zij haar lesklant de hulpen niet steeds te geven. Een hulp betekent een verandering, 1 keer been geven is blijven draven in het tempo totdat er wat moet veranderen. Blijft het paard niet draven, dan de hulp duidelijker geven en daarna weer stoppen met been geven. Ik ben zeker geen professional maar die clinic vond ik erg leerzaam.

Qua longeren; daar heb ik weinig verstand van dus kan ik weinig over zeggen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:36

Ik ben weer druk bezig met bijlezen (ben op pagina 219 :') ), maar ben nu wel benieuwd van wat jullie van mij en paardlief vinden. Hele tijd geleden heb ik een filmpje geplaatst van lange lijnen werk, maar vandaag heb ik iemand me kunnen laten filmen :D

Zonder zadel, omdat m'n zadel thuis lag om in te vetten en het zadel ligt niet helemaal top, dus ervoor gekozen om er zonder op te gaan. Dit is ook weer de 1e keer in anderhalve maand tijd dat ik er weer op zit en ik vind dat ze het daar erg netjes voor doet.
Ze mag nog wat makkelijker in de nageeflijkheid blijven, achterhand erbij (die is erg slap en hebben we ook oefeningen voor), maar voor de rest ziet het er wel okee uit toch? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:52

@Hynderfrou, nog maals, dankje!! :D

@Horseware, dankjewel! Heb je tips om tempo lager te houden en achterbeen actief? :) Wat je zegt over het wachten tot de juiste buiging op de volte plaatsvindt, en dan wisselen, is iets wat ik inderdaad ook vaak doe, maar ik merk dat ook af en toe de afwisseling heel prettig werkt, om hem bij de les te houden. 10 rondjes de ene kant op is dan niet interessant genoeg denk ik, en dan valt hij wat terug in zijn energie.
Dankje voor je tips!!

@Diertjec, je video's zijn prive helaas!

----
Zijn er nog meer mensen met tips/tops/opmerkingen/feedback op mijn filmpje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:16

Hoi Sodeletuut, dan ga ik ook een poging wagen tot feedback op je filmpje :) Ben natuurlijk ook geen professional, maar kan wel proberen te zeggen wat ik zie en wat voor mij een logische oplossing lijkt. :)

Ik vind dat het er al beter uit ziet dan het filmpje waarin je zonder zadel rijdt. Ook denk ik dat het goed is dat je nu meer afwisselt, wat hierboven ook werd aangegeven. Mijn ervaring is dat door de afwisseling van oa figuren het paard alert blijft en ondertussen soepel naar beide kanten wordt gemaakt. Het zakken en het volgen van de hand zullen daar naar mijn idee een logisch gevolg van zijn.

Wat ik zie is dat het tempo best hoog ligt, en dat het algemene beeld er een beetje gehaast uit ziet. Dat is misschien ook een oorzaak voor de onrustige (maar in vergelijking met vorige filmpje al beter!!) hals en hoofdhouding.
Een tip om aan dat tempo te werken, waarbij je paard wel actie blijft, is om in draf iets 'hoger' licht te rijden, omdat je dan eigenlijk de beweging iets afremt met je zit (het kost dan meer tijd om terug te komen in het zadel, waardoor je het tempo iets terug kunt nemen). Ik denk dat het handig is om je beugels daar voor wat korter te doen, omdat ze nu best lang zitten volgens mij.
Als dat tempocontrole wat beter gaat, kun je proberen om te schakelen in tempo. Zowel terug als heen, waardoor het achterbeen onder de massa moet treden (en sterker wordt) en je paard alert blijft.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn toevoeging. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:24

Wanneer wij wandelen dan plaatsen we het been dat naar voren geplaatst wordt met een rechte (bedoel niet gebogen) knie voor ons.
Vervolgens rolt ons gewicht over het ondersteunende been, dat nu de massa draagt en zich naar achteren verplaatst.
Gewoon wandelen dus...
Doordat we de knie niet inbuigen hebben we hier relatief weinig energie voor nodig, het is een kwestie van balans om ons op onze twee benen overeind te houden, verplaatsen kost weinig moeite.

Paarden doen dit ook zo met hun achterbenen.
Ze buigen zich niet in de knie en rollen over de "steunpaal" van hun achterbeen heen.
Dit noemen we rijkunstig op de voorhand gaan.
Hoe ver ze hun achterbeen ook naar voren zetten maakt niet uit.
Op het moment dat het naar voren geplaatste been het gewicht overneemt zal de mate van naar voren plaatsen een fractie van een seconde een klein verschil uitmaken ten opzichte van een minder ver naar voren geplaatst been, maar het mag geen naam hebben.

Waar het in het rijden om gaat is het buigen van de knieën.
Wanneer wij en een paard zich in de knie buigt dan wordt de massa gedragen door spieren i.p.v. gewrichten.
Bij mensen heet dat joggen, buigen in de knieën en met kleine soepele sprongetjes voortbewegen.

Paarden moeten ook joggen.
Buigen in de knieën en met kleine soepele sprongetjes voortbewegen.
Het sprongetje heet zweefmoment.

Om te gaan buigen in de knieën moet een paard de buikspieren aanspannen, daarmee kantelt het bekken iets onder en daarmee kan het gaan buigen in de knieën.
Op deze manier gaat een paard joggen.

Het aanspannen van de buikspieren bereiken we door het paard de schoft naar voren te laten brengen, de hals te laten vallen, het paard te laten reiken naar het bit.
Het zal nooit achter de loodlijn kunnen zijn want dan werkt dit niet meer, het reikt dan namelijk niet naar het bit....

De ingang naar goed paardrijden is het paard leren de hals te strekken, laten reiken naar het bit, en van hier uit voorwaarts te drijven om een zweefmoment op te wekken.
Al sterker wordend zal het vanzelf hals en hoofd hoger gaan dragen met als eindresultaat die mooie klassieke halsboog.
Beginnen met de halsboog heeft als resultaat dat een paard niet meer gaat buigen in de knieën, het zet zich dan namelijk vast in de voorrug, nder het zadel.

Hat is het buigen in de gewrichten dat de massa laat opnemen door de achterhand.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:46

Als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:52

Diertjec schreef:
Als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar :)

Yep, een bomproof paardje zeg met "snelweg" ernaast :j
Gaat effe rondkijken maar meer ook nie... (ben bitje jaloers :7 )

Zie heeeeel ontspannen stappend paardje wat vooral in 2e video onrustig zoekende is naar je hand maar em dus niet krijgt aangeboden.
Op je eerste video zie je dat je wel stukjes contact durft te maken met je paard.

Heb je wekelijks les ?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:28

Is een 80km/h weg idd, op de vorige stal altijd naast een snelweg gestaan. Dus ze is het gewend, gelukkig :D

Meer contact houden dus, op een of andere manier probeer ik mn handen zo ontspannen mogelijk te houden, omdat ze gauw achter de teugel wilt kruipen. Met dit contact probeer ik dit te voorkomen, maar nu blijf ik dus te ontspannen hahah.
Ik had om de week dressuurles voordat ze geopereerd werd in november. Ze loopt nu een week weer goed nadat ze 3 weken kreupel is geweest. Dus lessen staat op een heel laag pitje :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:40

@Diertjec: Wat een mooi paard zeg, leuke combi zijn jullie. Op het eerste filmpje vind ik haar in haar stappen mooi
ruim en ontspannen. Wat me opvalt (ik weet niet of het klopt hoor), is dat het lijkt alsof ze het moeilijk vindt om contact te nemen met je hand/de teugel/het bit. Dus dat ze niet echt je hand opzoekt, maar meer een beetje in een eigen houding loopt?
Het tweede filmpje is iets minder duidelijk, maar het valt me daar op dat je handen anders zijn dan op filmpje 1. Wat doe je precies met je handen, bijvoorbeeld tussen 0.23 en 0.30? Daar zijn je handen vrij laag en lijken ze wat onrustig, en dan wordt zij ook onrustig met haar hoofd?
Trouwens ook een compliment in je losheid in je heupen en bekken! Fijn om te zien, je beweegt mooi mee met haar bewegingen.

@Simpelman, je bijdrage, interessant om te lezen! Is dit een gerichte feedback of een algemene uitleg?

Kchristi: dank je voor je feedback! Dank je voor de tip over het licht rijden, ga ik zeker proberen! Schakelen in tempo is inderdaad ook een goeie, wordt hij sterker van. Dankje! Vandaag met les lag het tempo inderdaad ook lager, en ik voelde ook dat hij sommige stukjes meer ging werken. Ik heb zeker iets aan je toevoeging!

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:02

Wauw simpelman! Paardrijden lijkt ineens zo simpel :+
Het is misschien een beetje off-topic maar ik wilde niet een heel nieuw topic aanmaken (nouja het gaan in principe wel over aan de teugel) dus...

Ik zit met paardrijden nu op een punt dat ik snap dat het niet alleen maar een beetje rondhobbelen is. Ik ben heel erg naar informatie aan het zoeken en weet in vergelijking met 2 jaar geleden echt een stuk meer. Hierdoor ga ik veel bewuster paardrijden maar daardoor focus ik veel te veel op 1 ding tegelijk en het is nu zelfs zo erg dat ik het gevoel heten dat ik 2 jaar geleden veel beter reed. Met veel meer plezier ook.

Bijvoorbeeld dus met aan de teugel. Ik weet nu wat het is, wat het doet, hoe het moet. Maar als ik eenmaal op m'n paard zit focus ik veel te veel dan op het aan de teugel, laat de rest van m'n rijden zitten. Plus als ik het aan de teugel oefen weet ik ook maar half waar ik mee bezig ben, dus vaak lukt het niet.
Nou ik moet zeggen, dat ziet er al helemaal niet uit.

Dus mijn vraag is, hor moet ik nu verder? Wat kan ik het beste doen? Het gaat nu ook echt over het buiten de lessen om rijden, les heb ik :)

Groetjes

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:16

@Sodeletuut, Dankje voor de complimenten! Super tof om te lezen. Ik had zelf soms het idee dat ik m'n bilspieren wat aanspanden, zodra ik daar dan niet meer aan denk ontspan ik weer, naar mijn idee. Maar is dus niet zo heel zichtbaar op het filmpje :D
Het contact nemen is idd een punt, ik wil d'r graag niet te erg in d'r mond zitten en haar zelf een ontspannen houding laten vinden (al werkt dat natuurlijk niet als ik m'n hand niet aanbied). Op dat stukje wat je zegt, ik breng m'n hand omlaag om d'r naar beneden te vragen (ohhh foutttt hahaha). Waarom ik het doe? Denk omdat ik dan meer invloed kan uitoefenen ofzo? Op zo'n moment mag ik m'n handen dus hoger en rustiger houden.
Wel probeer ik ook echt om d'r wat lager te laten lopen, meer de lange teugel kant op. Rechtsom was trouwens ook eerder gefilmd dan linksom, links is ook d'r makkelijke kant. En zo zonder zadel is het ook heel tof om de rugspieren echt te kunnen voelen :)

@Pily, is het geen optie om weer minder bewust bezig te gaan met rijden? Gewoon blij rijden?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:40

@Pily, ik kan me voorstellen dat je het lastig hebt als je erg op 1 punt focust. Wat ik je zou adviseren is om al je 'kunstjes' (niet negatief bedoeld), en alles wat je hebt geleerd, even een tijdje los te laten. En dan bedoel ik niet dat je achterstevoren op je paard moet gaan zitten, maar ik bedoel daarmee dat het mij erg fijn voor je lijkt als je even weer kan gaan voelen. Ga gewoon eens lekker zitten, en voel hoe je paard beweegt, voel hoe je eigen lichaam met het paard mee beweegt, en of je bijvoorbeeld verschil voelt tussen het gewicht van de teugel in je rechter- en je linkerhand, en of je meer druk op je rechter- of linkerbeugel hebt. Ik heb het gevoel dat je compleet in je hoofd zit, maar paardrijden gaat ook voor zo'n groot deel over voelen. De bewegingen van je paard, het lichaamsgebruik van je paard en ook bewustzijn van je eigen lichaam. Het hoeft allemaal niet perfect en mooi, ga eerst maar lekker weer genieten en samenzijn met het paard, en ga vanuit die ontspannen bewustwording weer lekker aan het werk. Als je beter gaat zitten, gaat je paard vanzelf beter lopen en dan komt dat 'aan de teugel wel', want ook dat is zeker geen trucje, maar een gevolg van een paard wat lekker in zijn lijf loopt, met een ruiter die hem daar goed in ondersteunt. :) Succes!

@Diertjec: ah oke, dat was wat ik ook dacht te zien inderdaad, maar dat wilde ik niet zeggen voordat je het zelf zei haha.. Ik zou dat naar beneden vragen zo snel mogelijk loslaten, want het naar beneden laten komen van de hals is ook weer een gevolg van goed lichaamsgebruik, en niet een kwestie van een trucje wat je tevoorschijn kan toveren. :) Wat ik zou doen is inderdaad lekker zacht in je handen blijven, maar zonder 'kneepjes/vragen', maar gewoon fijn de bewegingen van je paard volgen, en ook veel voltewerk doen. Als je paardje de lange rugspier lekker kan loslaten en stretchen, zal die ontspanning daar een gevolg van zijn. Veel succes met je prachtige paard!

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:47

En dan is juist zo lastig! Als ik in de bak ben probeer ik m'n paard zo correct mogelijk te laten lopen, om mezelf er vervolgens weer op te betrappen dat ik teveel aan het focussen ben waardoor het juist slechter gaat.
Hoe kan ik minder bewust rijden? Automatische piloot erop en gaan? Want ik wil eigenlijk ook mezelf wel blijven ontwikkelen

O ik zie nu de reactie van sodeletuut, het klopt wel heel erg wat je zegt, het hoeft allemaal niet mooi en perfect terwijl ik vaak het gevoel heb dat dat wel zo moet. Morgen ga ik weer naar stal en ik zal aan je tips denken!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:50

Ik ben benieuwd Pily! Ga maar gewoon lekker rijden, perfectie is saai en van fouten leer je, maar als je je vastzet in je focus, word je star en daar leer je zelf niet van, en je paardje ook niet. Paardrijden is leuk Pily, geniet lekker!

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:54

Dankje sodeletuut, je bericht is echt een mindopener :D
Even nadenken over dingen doet wonderen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:16

Fijn Pily! <3
Ja en dat is het fijne aan dit topic, even een andere visie op je eigen kijk op dingen! :) Helpt mij ook altijd erg! Veel plezier morgen, laat je het horen?

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:18

Zal ik doen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:15

hynderfrou schreef:
@horseware
Je rijden ziet er heel netjes uit, mooi vlot tempo en halshouding is volgens mij ook keurig. Wel zie ik dat je je paard vaak been geeft, alsof je paard zonder dat aandrijven niet het tempo vasthoudt. In een clinic van you tube van anky leert zij haar lesklant de hulpen niet steeds te geven. Een hulp betekent een verandering, 1 keer been geven is blijven draven in het tempo totdat er wat moet veranderen. Blijft het paard niet draven, dan de hulp duidelijker geven en daarna weer stoppen met been geven. Ik ben zeker geen professional maar die clinic vond ik erg leerzaam.

Qua longeren; daar heb ik weinig verstand van dus kan ik weinig over zeggen.

Bedankt voor je reactie :)
Je hebt gelijk het aandrijven kan en moet minder. Het is niet nodig bij hem. Het is puur een gewoonte. Ik ga ermee aan de slag.
De clinic van Anky heb ik inderdaad ook gezien. Hoewel ik geen fan ben van haar methodes vond ik dat een erg fijn beeld geven waar ik ook tips uit gehaald heb.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:19

Sodeletuut schreef:
@Hynderfrou, nog maals, dankje!! :D

@Horseware, dankjewel! Heb je tips om tempo lager te houden en achterbeen actief? :) Wat je zegt over het wachten tot de juiste buiging op de volte plaatsvindt, en dan wisselen, is iets wat ik inderdaad ook vaak doe, maar ik merk dat ook af en toe de afwisseling heel prettig werkt, om hem bij de les te houden. 10 rondjes de ene kant op is dan niet interessant genoeg denk ik, en dan valt hij wat terug in zijn energie.
Dankje voor je tips!!

@Diertjec, je video's zijn prive helaas!

----
Zijn er nog meer mensen met tips/tops/opmerkingen/feedback op mijn filmpje? :)

Bij mijn paard helpen overgangen goed, tussen stap en draf. Probeer rustig weg te draven met behoud van balans, dus rij je overgang bewust. Je eerste passen draf zijn dan vaak heel fijn en dat worden er steeds meer :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:22

Pily schreef:
En dan is juist zo lastig! Als ik in de bak ben probeer ik m'n paard zo correct mogelijk te laten lopen, om mezelf er vervolgens weer op te betrappen dat ik teveel aan het focussen ben waardoor het juist slechter gaat.
Hoe kan ik minder bewust rijden? Automatische piloot erop en gaan? Want ik wil eigenlijk ook mezelf wel blijven ontwikkelen

O ik zie nu de reactie van sodeletuut, het klopt wel heel erg wat je zegt, het hoeft allemaal niet mooi en perfect terwijl ik vaak het gevoel heb dat dat wel zo moet. Morgen ga ik weer naar stal en ik zal aan je tips denken!

Ik herken dit van mezelf. De laatste dagen was ik zo aan het oefenen op dat stretchen dat het juist niet lekker lukte. Nu ben ik gewoon weer gaan rijden zonder teveel focus op de voorkant en voila de stretch kwam vanzelf!