Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:27

Airborn schreef:
(&^()_$E@, ik ben het zat, er is met u geen discussie te voren, u leest geen woord van wat ik nou eigenlijk heb gezegt, en reageert nergens inhoudelijk op, en komt alleen maar met een wijzend fingertje dat wij allemaal slecht voor paarden zouden zijn... Bekijk het maar, ik ga liever in discussie met mensen die open staan voor informatie, en bereid zijn nieuwe kennis op te doen, en het gelijk van een ander kunnen accepteren.

Ik wijs nergens niemand wat, verwijt ook niemand wat
ik schrijf hier alleen hoe ik het zie /ervaar en heb ervaren.
Ik denk dus niet, dat het verstandig is, om met een jong paard een oefening als piaffe aan te leren aan de hand. Wederom
geheel mijn mening.
Nu kan de hele wetenschappelijke wereld misschien op zijn kop gaan staan en met allemaal maren om de hoek komen.
Toch, doe IK het nog steeds niet, en blijf bij mijn standpunt en gevoel daarin.
Daar kan je boos over worden, maar daar kan ik niets aan doen. :o

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:31

Ik vind het geen enkel probleem dat u dat niet doet, en ik zeg nergens dat het goed is om de piaffe aan de hand aan te leren. Ik word erg geiriteert van het feit dat u niet in staat bent inhoudelijk te reageren op mijn uitleg, of te zeggen "oh, werkt dat zo, ok, leuk om te weten" Of u er dan een "maar toch wil ik ze niet belasten" aan vast wil plakken of niet zal me een worst wezen.
maar u roept vanalles over op stal zeggen en dwang, en paarden overbelasten, waar ik het over iets heel anders heb. En sorry, maar dat komt heel erg over als wijsen en beschuldigen. En dat is ERG onplesant discuseren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:34

Het is volgens mij, toch ook zo, dat ieder paard kan piafferen?

Als ik paarden in de wei/paddock bezig zie met imponerend gedrag naar elkaar toe, dan is dat vaak gepaard met een "piaffe"

Of een paard het leert om datzelfde (en later te perfectioneren, naar kunnen) ligt voor een groot gedeelte aan de ruiter.
De ruiter moet een paard kunnen bewegen tot hetzelfde als in vrijheid.

Wel interessant, Airborn, de informatie over botten, pezen, spieren etc

Als een paard gemotiveerd wordt om tijdens het "spelen" tot een soort van piaffe te komen, lijkt het mij dat het spier/botopbouwend kan werken.
Alleen het belasten van een paard is op jonge leeftijd niet aan te raden, denk ik. Dus om te berijden.

Teveel werk aan de longe (traditioneel de longeercirkel) is ook niet goed voor jonge paarden, is vaak te belastend. De botten zijn pas inderdaad op een leeftijd van 7 à 8 jaar volgroeid.
Werk aan de lange lijnen op rechte stukken en afwisselend op de volte is dan ook veel beter.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-04-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:38

Airborn schreef:
Ik vind het geen enkel probleem dat u dat niet doet, en ik zeg nergens dat het goed is om de piaffe aan de hand aan te leren. Ik word erg geiriteert van het feit dat u niet in staat bent inhoudelijk te reageren op mijn uitleg, of te zeggen "oh, werkt dat zo, ok, leuk om te weten" Of u er dan een "maar toch wil ik ze niet belasten" aan vast wil plakken of niet zal me een worst wezen.
maar u roept vanalles over op stal zeggen en dwang, en paarden overbelasten, waar ik het over iets heel anders heb. En sorry, maar dat komt heel erg over als wijsen en beschuldigen. En dat is ERG onplesant discuseren.

sorry
maar ik kán niet reageren en iets "leuk om te weten" zeggen, als ik dat niet meen.
dat is nl liegen. En dan zou ik mijzelf verloochenen.
Ik meld hier dus EERLIJK hoe IK het zie en ervaar.
Hoe een ander dat ziet, laat ik bij een ander.

Als je weet, wat er gebeurd in een paardenlichaam als een piaffe wordt uitgevoerd?
welke spieren, gewrichten, maar ook gewicht er op bepaalde gewrichten, banden pezen komt?
Zie het als gewichtheffen. Dat mogen kinderen ook niet doen. Is slecht voor hun lichaam en groei

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:41

Airborn schreef:
longeren is op een cirkel, en daarmee ook zeker niet onbelastend voor gewrichten...

Mogelijk meer dan werk op rechte lijnen? Lijkt me..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:44

Nogmaals, ik zeg niet dat piaffe goed is! Ik leg het principe uit achter de ontwikkeling van botten... Dat staat helemaal los van de piaffe doen of niet doen. En die informatie kun je niet anders ervaren, dat zijn gewoon feiten! Je kunt hoog en laag springen maar dat is hoe botten worden opgebouwt...

En, ik heb een aardig idee welke spieren gewrichten botten pezen en bandjes worden belast idd, lijkt me best nuttig de anatomie van een paard te kennen als je diergeneeskunde studeert lijkt je ook niet?

En gewichtsheffen is idd niet zo goed voor kinderen, maar voetballen, turnen, dansen etc wel. Daar ontwikkelen ze zich alleen maar beter van.

liljebo, ja, rechtelijnen werk is uiteindelijk het minst belastend. Is alleen wel wat lastig om alleen rechte lijnen te doen, want anders eindig je in rusland ofzo :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:45

nombrado schreef:
[Als je weet, wat er gebeurd in een paardenlichaam als een piaffe wordt uitgevoerd?
welke spieren, gewrichten, maar ook gewicht er op bepaalde gewrichten, banden pezen komt?
Zie het als gewichtheffen. Dat mogen kinderen ook niet doen. Is slecht voor hun lichaam en groei

Lijkt me dat airborn dat wel weet?
Denk ook aan wat cherie noemt, nl dat paarden het in de wei al doen.
Persoonlijk denk ik dat eea zeer afhankelijk is van de wijze waarop het wordt getraind.

Dat je dus niet kunt zeggen: het is goed/slecht, maar dat alles hangt en staat met de manier van trainen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:49

Airborn schreef:
liljebo, ja, rechtelijnen werk is uiteindelijk het minst belastend. Is alleen wel wat lastig om alleen rechte lijnen te doen, want anders eindig je in rusland ofzo :P

:= := :=

Nou ja af en toe bochtje is dan handig? :D

Dacht eigenlijk meer aan werk aan de lange teugel.

Maar nu kom ik dus weer in verwarring

Spieropbouw lijkt me handig voordat je erop gaat zitten en wellicht ook bij revalidatie of bij een situatie als hier, een merrie die alleen op de drafbaan heeft gelopen , 8 jaar zeer intensief, maar in een zeer ver verleden (koudbloedmerrie)

Longeren is echter voor jong (of ongetraind/stijve gewrichten/herstellende blessure) zwaar voor het paard,
Er meteen op gaan zitten lijkt me ook meteen belastend.

Dus denk ik dan aan lange teugel werk. Maar.... er werd gezegd dat het in de KR onder de vergevorderde oefeningen valt.
Terwijl het mij juist weer handig lijkt om een paard op die wijze onbelast te trainen/voor opbouw te zorgen.
Ik weet dat het hier erg populair is bij revalidatie

Heren en dames met verstand van zaken??? Kunt u hierop ingaan/mening ventileren met argumenten?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:53

het lange teugelwerk zoals uitgevoerd door de spaanse rijschool (dicht op het paard lopen), dat wordt daar gezien als iets dat je alleen met bepaalde, zeer goed geschoolde paarden kunt doen.

met 'lange lijnen' kun je wel fijn werken met jonge paarden. dan sta je er wat verder vanaf namelijk.

edit: en lange lijnen is wat minder vanuit de verzameling, daardoor.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-04-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:53

Combineren is denk ik het key woord? Aan de hand afstanden wandelen, in grote bak dubbele longe longeren zodat je ook stukken rechtuit kan sturen met lange teugel idee, in stap aan de lange teugel beginnen, en onder zadel vervolgens eerst het bos in afstanden maken terwijl je verder gaat met lange teugel en longeer training?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:58

liljebo schreef:
Airborn schreef:

:= := :=

Nou ja af en toe bochtje is dan handig? :D

Dacht eigenlijk meer aan werk aan de lange teugel.

Maar nu kom ik dus weer in verwarring

Spieropbouw lijkt me handig voordat je erop gaat zitten en wellicht ook bij revalidatie of bij een situatie als hier, een merrie die alleen op de drafbaan heeft gelopen , 8 jaar zeer intensief, maar in een zeer ver verleden (koudbloedmerrie)

Longeren is echter voor jong (of ongetraind/stijve gewrichten/herstellende blessure) zwaar voor het paard,

Dus denk ik dan aan lange teugel werk. Maar.... er werd gezegd dat het in de KR onder de vergevorderde oefeningen valt.
Terwijl het mij juist weer handig lijkt om een paard op die wijze onbelast te trainen/voor opbouw te zorgen.

Heren en dames met verstand van zaken??? Kunt u hierop ingaan/mening ventileren met argumenten?

Er is een verschil tussen "lange lijnen" en "lange teugelwerk"
Het verschil is de afstand die je dan hebt met je paard. Lange teugelwerk loop je dichtbij je paard en met lange lijnen niet.
Lange lijnen is niet te vergelijken met het dubbele longe-werk.

In een rijbaan zijn de wendingen ook goed te doen omdat het dan niet te vergelijken is met een longeercirkel.

Ik heb met mijn grote ruin (ruim 1m 80) heel veel lange lijnenwerk gedaan. Was ook een heel slap paard.
Daar is hij enorm van opgeknapt.
Bij hem was er nog eens een nadeel, dat hij door zijn grootte, een voorkeurs-voetje ontwikkeld heeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:03

Zo te lezen zijn er meer mensen die nadenken wat zij doen en er zijn er 2 die niet weten wat zij doen dan alleen maar kritiek af te geven met vragen stellingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:05

Airborn schreef:
En gewichtsheffen is idd niet zo goed voor kinderen, maar voetballen, turnen, dansen etc wel. Daar ontwikkelen ze zich alleen maar beter van.

Voetballen niet (hoeveel kapotte knieeen?)
Turnen niet (kinderen eindigen allemaal met rugproblemen op latere leeftijd, en achterstand groei bij topturnen)
Dansen wel, met dansen wordt het lichaam het beste gebruikt wat er bij het fundament past van het menselijk lichaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:09

liljebo schreef:
nombrado schreef:
[Als je weet, wat er gebeurd in een paardenlichaam als een piaffe wordt uitgevoerd?

Lijkt me dat airborn dat wel weet?
Denk ook aan wat cherie noemt, nl dat paarden het in de wei al doen.
Persoonlijk denk ik dat eea zeer afhankelijk is van de wijze waarop het wordt getraind.

Dat je dus niet kunt zeggen: het is goed/slecht, maar dat alles hangt en staat met de manier van trainen.

is ook zo
echter vind ik, als ik iemand met een jong paard, met een zweepje erachter, paard op de achtebenen of de croup aan het irriteren is, is het voor mij niet meer spelenderwijs, maar gedwongen.
En met dit dwingen heb ik problemen bij een jong paard.
Bovendien ben je gewicht aan het trainen, wat dus verkorten van de spieren betekend
en dat is nu net niet wat we willen toch?
korte spieren zijn niet lenig

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:10

quadripes schreef:
het lange teugelwerk zoals uitgevoerd door de spaanse rijschool (dicht op het paard lopen), dat wordt daar gezien als iets dat je alleen met bepaalde, zeer goed geschoolde paarden kunt doen.

met 'lange lijnen' kun je wel fijn werken met jonge paarden. dan sta je er wat verder vanaf namelijk.

edit: en lange lijnen is wat minder vanuit de verzameling, daardoor.

Ik vind het lange lijnen werken met jonge paarden, teveel werken in de mond van het paard
Ik ben pas een voorstander van lange lijnen als het paard ver is in zijn africhting.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:12

nombrado schreef:
Airborn schreef:

Voetballen niet (hoeveel kapotte knieeen?)
Turnen niet (kinderen eindigen allemaal met rugproblemen op latere leeftijd, en achterstand groei bij topturnen)
Dansen wel, met dansen wordt het lichaam het beste gebruikt wat er bij het fundament past van het menselijk lichaam.

Nombrado, als jonge kinderen dit alleen maar spelenderwijs beoefenen, is er niet veel risico.
Het risico komt natuurlijk pas als er prestatiedrang bij komt kijken.

Paardrijden is ook niet zo'n gezonde/veilige sport, als ik de blessure-lijsten bekijk ;(

Maar het verschil met de prestatiedrang bij het paardrijden is, dat er dieren bij betrokken worden, die geen "weerwoord" hierin hebben.
Ondeskundig is altijd slecht en fout.
Teveel belasten, hoe dan ook en op wat voor manier dan ook, is altijd slecht en fout.

Als wij onze dieren goed observeren en begeleiden, zien we zelf het maximaal haalbare voor het dier op dàt moment.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-04-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:13

nombrado schreef:
Ik vind het lange lijnen werken met jonge paarden, teveel werken in de mond van het paard
Ik ben pas een voorstander van lange lijnen als het paard ver is in zijn africhting.

Daarom werk ik met jonge paarden ook alleen maar met een halstertje om :D

nombrado

liljebo schreef:

Longeren aan een lange lijn, aan een halstertje kan je prima een jong paard klaar me maken voor onder het zadel.

Airborn

cherie78 schreef:
Teveel belasten, hoe dan ook en op wat voor manier dan ook, is altijd slecht en fout.

Als wij onze dieren goed observeren en begeleiden, zien we zelf het maximaal haalbare voor het dier op dat moment.

_/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:14

cherie78 schreef:
Als wij onze dieren goed observeren en begeleiden, zien we zelf het maximaal haalbare voor het dier op dat moment.

das een mooie zin *D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:15

Paardrijden is ook niet zo goed,zie regelmatig gebroken ruggen,nekken en ingedeukte schedeltjes.Ip kan je denk ik zeggen dat je met common sense een eind komt,zie liever een piaffe bij een jong paard dan teveel longeren etc.Alles waar te voor staat...Bovendien is elk paard anders en vereist(of verdiend?)
een individuele aanpak

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:16

cherie78 schreef:

oké.
maar wie bepaald er, wie deskundig is?

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:17

niemand bepaalt dat. "deskundig" is subjectief. Oftuwel: gezond verstand, gecombineert met feitenkennis en ervaring brengt je een heel eind...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:26

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

oké.
maar wie bepaald er, wie deskundig is?

Wie deskundig is, bepaalt het paard.

Ieder mens moet alles leren.
Fouten maken, doet ook ieder mens. Van fouten maken leer je. Het is alleen heel jammer als het paard de dupe daarvan zou worden.

Dus inderdaad zoals Airborn schrijft, alles met gezond verstand, logisch nadenken en gevoel hebben/ontwikkelen.
En zelfs dan worden er nog "fouten" gemaakt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:28

En wat brengt ons dit verder?
Aan een halstertje iets doen is net zo als rijden zonder handen hobbelen achter het paard.
Een paard niet met de langelijnen of langeteugel werken wanneer hij jong is is ook een lege opmerking, het aan de hand werken met een paard is juist de voorbereiding op het berijden aangezien het paard dan niet belast word.
Wanneer men zegt dan komt men te veel aan de mond, dan heeft men het niet onder de knie, of men heeft er nooit les in gekregen en weet niet hoe het moet.

Klassiek rijden bereid men voor aan de hand, juist om het paard niet te belasten en voor te bereiden op het werk onder de man.

Het is ook een vreemde veronderstelling dat men niet mag werken met een paard wanneer hij nog niet "uitgegroeid" is, dan zou niemand een sport mogen doen voor zijn 21 jaar, omdat dan pas de botten bij de mens uitgegroeid zijn.

Men vergeet heel even dat de spieren en de pezen het skelet ondersteunen, wanneer deze niet sterk genoeg zijn is het een veel groter gevaar voor het paard. Het skelet is lang zo belangrijk niet als sterke spieren, men moet alleen niets overdrijven omdat de spieren door de pezen aan het bot verbonden zijn, maar een goed opgeleide ruiter weet hoeveel hij een paard belasten kan en erkent wanneer het paard niet meer toegemeten mag worden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-04-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt