[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:56

Dat denk ik idd ook!
Ik weet nml ook 100% zeker dat als ik zoiets bij Wis ga proberen ik er direct weer onder lig aangezien ik er al onder lag na het uitstappen aan losse teugel ;)

Sterker nog, onze niet-kreupele fries die door een andere ruiter in de krul wordt getrokken waarbij de linkerteugel erg wordt vastgehouden komt met linksachter NIET makkelijk een wending naar links door in draf en al helemaal niet met een nog strengere binnenhand om stelling links af te dwingen...
met als commentaar van de ruiter "dat ze niet wil.... " en een schop er achteraan omdat ze niet doorloopt op t moment dat er aan de voorkant zo aan wordt getrokken. Om nog maar te zwijgen over de linkergalop... wegrennen in draf, met moeite in galop met bijbehorend gemopper dat ze "het alweer niet doet..." en in de wending eruit vallen omdat er zo wordt geplukt aan de voorkant terwijl de ruiter scheef zit, geen correcte hulp geeft en iets van het paard vraagt wat op dat moment gewoon totaal niet kan!

gelukkig wordt ze niet vaak zo gereden, maar ik kan altijd precies voelen wanneer dat wel is gebeurd!
En dat terwijl Hilde niet extreem scheef is, niet kreupel of een probleempaard, wel rechtsgebogen dus dan is linkerstelling al moeilijk net zoals de linkergalop.

Een niet-begrijpende ruiter die niet verder denkt dan zn eigen plezier en er niet bij stilstaat dat als een paard iets niet doet het niet is omdat het paard "geen zin heeft" en het paard de schuld geeft omdat ie het bij mij wel doet en bij zichzelf ineens niet meer doet ipv naar zn eigen fouten te kijken!

En als het paard volgens die ruiter dus "het niet meer wil doen/geen zin heeft/vervelend is" die begrijpt dus echt niet hoe het nou eigenlijk in elkaar zit, dat paardrijden! ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:08

Waarom wordt de AdB manier altijd als zo vriendelijk betiteld en worden andere manieren van rijden altijd afgedaan als geen gel*l in de krul? Enige nuance zou wel gepast zijn.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:22

W_W schreef:
Een vriendin van mij had het zelfde renske. Konden ze ook niets vinden... Nu traint ze bij Monique en die pony heeft nog nooit zo goed gelopen! :+:

Ik lees al tijden mee en ben dus de vriendin die hierboven wordt beschreven ;) Ik zal, hopelijk vrij kort, even mijn verhaal doen:

Mijn pony heeft in september 2007 een peesblessure opgelopen, althans, dat is wat er vanaf de scan is geconstateerd. Na 6 maanden boxrust en niet verbeteren sloeg bij mij de twijfel toe. Hij gaf geen pijnsignalen op de pees maar liep toch kreupel. 3 verschillende veeartsen er bij gehad en de laatste constateerde dat mijn pony kreupel liep aan zn beide voorbenen, nav uit verdoven. Dit alleen op het harde overigens, in de bak was ie zuiver en ook op de rechte lijn. Buigproef was oke. Er werd rekening gehouden met HKO, artrose en andere botgebreken dus gingen we in mei 2008 naar de kliniek voor foto's. Deze waren helemaal goed, niets op aan te merken.
Ik kreeg het advies rustig aan op te gaan bouwen en dus gewoon weer te beginnen met rijden. Dit gedaan en het ging in het begin eigenlijk heel fijn. Maar al snel begon mijn pony signalen af te geven die ik niet vertrouwde. 'Rijtechnische' problemen, o.a. aanleuningproblemen en niet voorwaarts willen, die we voor de blessure ook al hadden kwamen in alle hevigheid terug. Voor mij voelde het echt als pijn en ik durfde amper meer te rijden, op wat rechte lijnen in stap na. Veearts er weer bij maar opnieuw kon er niets worden gevonden, op strakheid in rugspieren na. Ik heb hem toen op rust gezet en me voorgenomen hem pas weer op te pakken als ie lichamelijk ok is. Ik ben toen begonnen met fysiotherapie en heb het zadel aan laten passen. Inmiddels was ik bij Monique de Rijk terecht gekomen en zij bevestigde mijn vermoeden, al zijn klachten zouden wel eens heel goed uit de rug kunnen komen, veroorzaakt door vasthouden in het lichaam en niet kunnen ontspannen. Ook de fysio constateerde problemen in zn rug gebied. Met Monique ben ik begonnen met grondwerk, dubbele longe en uiteindelijk: weer rijden!

Hieronder 2 foto's van mijn les op 20 december. Op dat moment hebben ongeveer 5 lessen ohz gehad.

Afbeelding
Afbeelding

Het mooie van deze manier van rijden vind ik de omgekeerde denkwijze. Een paard kan pas nageven als het ontspant, en niet: Een paard kan pas ontspannen als het nageeft. Je rijdt voor ontspanning en je rijdt niet om het 'laten nageven'.
Deze denkwijze heeft er voor gezorgd dat ik nooit meer ontevreden ben na het trainen, ik stap altijd voldaan en vrolijk van mijn paard. Want als hij een keer wat meer moeite heeft met ontspannen, doen we gewoon een stap terug en doen we een oefening waarin hij makkelijker ontspant.

Afgelopen zaterdag hebben we na een onvrijwillige rustperiode (vorst) weer les gehad en hij pakte het zo fantastisch op! Een man van een stal verderop kwam toevallig even kijken en was heel enthousiast over hoe los mijn pony in zn lichaam was. Hij was echt onder de indruk, leuk om te horen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:22

india schreef:
de volgende dag hoe is het dan,
is hij recht na 1 keer trainen?
en kreupelt dan nooit meer?

Na 1 dag trainen lijkt het mij heel erg sterk dat het paard volledig recht is (volledig recht zal een paard overigens nooit worden naar mijn mening). Wel kan je door je in je training je sterk te focussen op rechtrichten de slappere spieren en benen van je paard trainen, waardoor deze dus sterker worden en je paard minder de neiging heeft om op de sterkere spieren en benen te lopen, en dus meer in evenwicht de spieren en benen gebruikt, en dus rechtgericht loopt.
Enne, geen enkele methode/rijstijl is een garantie voor nooit meer kreupelen, dat is van zó veel factoren afhankelijk. Maar ik denk dat je met rechtgericht rijden wel een heel groot deel van problemen bij een paard op kan lossen/voorkomen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:30

@Betteke, dat vind ik ook jammer, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn genoeg mensen die vriendelijk rijden, die hun paarden heel lekker los hebben en zonder problemen rijden. Wat ik heel jammer vind is dat er vaak, wanneer er structurele rijtechnische problemen ontstaan, niet verder wordt gekeken dan de conclusie: hij wil niet. Ik durf te wedden dat het meerendeel van die mensen niet met 100% zekerheid kan zeggen 'mijn paard mankeert niets'. Dat is misschien een wat andere discussie, maar vaak is het wel zo dat de mensen die op deze methode uitkomen verder kijken dan hun neus lang is. En dat wil niet zeggen dat AdB geweldig is, dat zegt wat over de denkwijze van deze mensen. En daar schort in paardenland zo vaak wat aan!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:32

Betteke schreef:
Waarom wordt de AdB manier altijd als zo vriendelijk betiteld en worden andere manieren van rijden altijd afgedaan als geen gel*l in de krul? Enige nuance zou wel gepast zijn.

Jouw mening niet de mijne.
Ik werk zowel met AdB (maar dan ook alleen Antoine en geen leerling), MdJ, Piet Bakker, en mijn eigen instructeur (en die heeft niets met AdB te maken).
En uit alles haal ik een beetje, mijn paard loopt ook in de krul maar met die lengte dat de vwnw tendens wordt bereikt (ook uit het cursus boek :D )
Paarden die kreupel zijn of rugproblemen hebben rij ik eerst volgens de lessen van Antoine, en daarna kijk ik wat het paard aanbied.
Dus nee AdB wordt niet altijd vriendelijk betiteld en ja als het paard te diep en met spanning loopt noem ik dat gel*l trek hem in de krul.
Nuance genoeg?

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:35

Betteke schreef:
Heb je die hele cursusmap uit je hoofd geleerd?

:D Nee, geen zin in :D
Ben van de internet generatie.
Btw heb je tijd voor een lesje?, zie dat het olympisch prikken zo goed gaat, kan er altijd iets van leren

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:38

labionics: Over welk (cursus)boek hebben jullie het? Ik heb belangstelling.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:39

Heino schreef:
india schreef:
de volgende dag hoe is het dan,
is hij recht na 1 keer trainen?
en kreupelt dan nooit meer?

Na 1 dag trainen lijkt het mij heel erg sterk dat het paard volledig recht is (volledig recht zal een paard overigens nooit worden naar mijn mening). Wel kan je door je in je training je sterk te focussen op rechtrichten de slappere spieren en benen van je paard trainen, waardoor deze dus sterker worden en je paard minder de neiging heeft om op de sterkere spieren en benen te lopen, en dus meer in evenwicht de spieren en benen gebruikt, en dus rechtgericht loopt.
Enne, geen enkele methode/rijstijl is een garantie voor nooit meer kreupelen, dat is van zó veel factoren afhankelijk. Maar ik denk dat je met rechtgericht rijden wel een heel groot deel van problemen bij een paard op kan lossen/voorkomen.

Mee eens

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:42

blue_sky schreef:
labionics: Over welk (cursus)boek hebben jullie het? Ik heb belangstelling.

Ik heb de instructieopleiding gedaan bij Antoine.
Maar wees gerust op internet is meer te vinden hoor!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:15

labionics schreef:
Betteke schreef:
Heb je die hele cursusmap uit je hoofd geleerd?

:D Nee, geen zin in :D
Ben van de internet generatie.
Btw heb je tijd voor een lesje?, zie dat het olympisch prikken zo goed gaat, kan er altijd iets van leren

Altijd, je weet waar ik sta. ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:18

Betteke schreef:

Ik geef alleen aan hoe het hier op de fries gebeurd ;)
Je hebt me meerdere keren in dit topic zien zeggen dat het me niet uitmaakt hoe de manier van rijden heet als het maar iig met de goede basis is.
Heb jarenlang heel fijn gereden bij een springruiter, beslist niet geen gelul in de krul!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:42

Dat is duidelijker! ;)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:57

kijk dat bedoel ik dus,

Sorry voor de manier waarop ik me heb uitgedrukt die bij een aantal mensen verkeerd begrepen is,

maar dit zijn woorden die niet "de Bodt "mensen aanhalen,
ik hoopte dat jullie dat zouden begrijpen(zo praat de club instructeur erover bv.)

ben net terug uit de kliniek,
en idd was ze nu natuurlijk links kreupel!
links verdoofd =rechts kreupel,
rechts verdoof= rad!
slijmbeursen op de scan,
1 te zien was goed andere niet,goed

conclusie, = het zit in het hko gebied maar staalbenen zijn goed,
terugkomen en slijmbeursgebied rechts uitverdoven, en daarna ontstekingsremmer en rust,

een standaard verhaal hier dus weer........

volgens mij ben ik een "de bodt" klant uit het boekje!
Laatst bijgewerkt door india op 29-01-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:24

Betteke schreef:

Dit vind ik dus ook, ik vind de methode ook niet altijd op een vriendelijke begrijpbare manier gaan. Net als bij het "normale" rijden, wordt er ook wel degelijk eens doorgevraagd op een niet te vriendelijke manier. Ik vind het prima, iedereen moet zijn paard rijden op de manier zoals hij/zij wil maar laat het paard wel in zijn waarde en voedt hem op een begrijpbare manier op.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:31

oja en op de kliniek hadden ze een bodem met rubbersnippers erin,
ik heb mijn paard nog nooit zo goed zien lopen!

wil ik oooooooook! O:)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:35

Getver, dat klinkt niet fijn India! Wanneer worden de volgende onderzoeken gedaan?

W_W

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:51

idd niet zo fijn, India!
Wat voor rubber ligt r in? Klinkt wel interessant, mede omdat rubber veert en dus de impact met neerkomen minder word, kan me best voorstellen dat een paard dan beter loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:10

yeeeaaah dinsdag weer les van Antoine! Was weer een gaatje,!

Vandaag heb ik ook zo heerlijk gereden lekker getraind en ze komt er zo goed doorheen en lekker los,
Ze heeft moeite met de rechtergallop en vandaag de 1e poging goed! Ben zo trots!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:46

weet niet welk rubber,
zwarte vlokken, ik dacht eerst dat het van die andere snippers waren,
maar die hebben we op de club ook en die zijn niet zo fijn als deze waren,
de bodem zag er heel los uit, en het had ook nog gevroren, dus ik dacht nog oeps wat een zware bodem,
maar daar dacht mijn paard anders over,
de veearts zei meteen: genezen! neem maar weer mee,
toen zei ik, dat paard laat ik hier en die bodem neem ik mee!

Jep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:30

Sorry dat ik zomaar jullie topic binnenval, maar dit vind ik te interessant om te laten lopen.
Ik heb net alle 24 pagina's doorgespit en ben al een boel zinnige dingen tegengekomen. Zelf rijd ik nu een klein jaar via de methode en ben er erg blij mee. Mijn paard heeft geen problemen, maar is desondanks erg verbeterd en ook ik vind het rijden 'makkelijker', doordat je minder been gebruikt en daardoor het paard meer de gelegenheid geeft het zelf te doen. Ons probleem is altijd het gerbrek aan impuls en vroegr had ik wel eens de neiging te gaan 'duwen', waardoor het natuurlijk niet beter werd. Nu hoef je niet te twijfelen, been is er toch niet.

Nu vond ik alleen een uitspraak van Lovely (ja op pagina 8 al, sorry) die ik niet zo goed kon plaatsen.

Het jammer van De Bodt is dat zijn uitgangspunten verkeerd zijn en dan met name over het scheefgaande paard. Dat paarden van nature scheef zijn, is al sinds mensenheugenis bekend en het is ook al uit en te na beschreven hoe dat in het lichaam en beweging tot uiting komt. De Bodt echter, heeft het omgedraaid en daardoor gaat hij dus uit van het verkeerde. Geen wonder dat hij een paard in een S-bocht niet recht krijgt: met zijn uitgangspunten kun je dat ook niet opsporen of oplossen. Hij werkt een S bocht juist in de hand door alles van voren op te willen lossen en dat is jammer.[/quote]

Hoezo heeft ADB 'het omgedraaid'? Wat dan en hoe is dan het goede? En een paard in een S-bocht, hoe uit zich dat? Want ik denk dat ik me daar iets bij voor kan stellen als je stelt dat dat komt doordat hij alles met de teugels oplost en niet ondersteunt met been, maar ik snap het graag écht :D .

En als ik wel eens wat heb gelezen over Bent Branderup, rijdt ook hij 'zonder' been. Zo ben ik er een beetje vanuitgegaan dat er in de klassieke dressuur gewoon geen been hoort. Of is dit alleen een bepaalde stroming of een foute zelfcombinatie ? :P

Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven, want ik vind het zo goed om ook de kritische kant te kennen, ik ben niet zo van de 'ik zie het wel want mij instructie zegt dat het goed is". Hoewel ik dus heel tevreden ben over de methode en mijn instructie dus!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:33

ik heb net de dvd bekeken en idd is mijn paard een standaard geval

ik kan niet wachten om het uit te proberen, alleen is mijn bak bevroren,
en de trekhaak van de auto stuk zodat ik niet naar de binnen bak kan!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:06

India, niet aanvallend bedoeld maar als je nog niet echt bekend bent met de manier van rijden is het handiger om les te nemen ipv zelf te gaan proberen.
ik dacht ook dat ik het thuis tussen de lessen door best leuk deed, maar toch had ik dan of te veel vast of te weinig, of ik zat iets scheef enz enz allemaal dingen die meespelen om je paard écht volgens deze manier te kunnen rijden.
Na een periode van flink lessen gaat het steeds meer als vanzelf en kan je ook makkelijker zelf dingen aanvoelen en corrigeren.

Na Wis haar training en wekelijks lessen ben ik onze fries zelf op deze manier gaan rijden en neem af en toe een lesje, dat werkt heel goed :)
Maar deels dus omdat de fries geen echte poblemen heeft zoals Wis dat we had.

Maar iig super dat je het gaat proberen +:)+

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:08

okee,
ik heb wel iemand die mij via bokt heeft benadert die trainer bij de bodt is geworden, die mij gaat helpen,hoor,
maar ik wil mij zelf verdiepen door veel te lezen en bekijken voor ik zelf (met haar) ga trainen

de foto's en film zullen jullie tzt wel zien

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:12

Dat is heel verstandig.
Ik heb voor ik op Wis ging veel gekeke naar Mireille die met Wis bezig was, en ik heb op haar paarden gereden om te voelen hoe de manier van rijden is, en daarna pas met Wis aan de slag gegaan.
Wat in het begin niet mee viel ;)
Maar Wis was niet aleen kreupel ook nog eens flink evaarlijk en had er al eens onder gelegen, dus dat zat nog iets ingewikkelder ;)

Succes, en ik ben benieuwd naar de foto's over een tijdje!