Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Monsje schreef:Yinari schreef:Ruiterbewijs --> eens
wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.
Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.
Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.
JoviBan schreef:Nimmy schreef:laat eens een onderzoek doen naar de gevolgen van het bit door een onafhankelijk persoon
Hoewel het me tegen de borst stuit dat alles (foto's, filmpjes, onderzoeken) hier maar op een presenteerblaadje gebracht moet worden (om het vervolgens ook weer af te kraken), terwijl iedereen zelf kan googlelen, hier dan toch een interessante website met diverse onderzoeken:
http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1
Bekijk vooral de filmjes eens.
Citaat:Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.
Citaat:idd. ik rij zelf ook western en ben het met je eens
horseyfries schreef:Nee hoor, je doet pas aan mishandeling als je blijft druk uitoefenen op het neusbeen. Ik weet niet of jij in die categorie valt, dat kun je misschien zelf beter beoordelen. Wie de schoen past.....
horseyfries schreef:runningkawa schreef:@kattie
In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan
Nogmaals, dan heb jij je paard netjes afgericht mét bit. Dus waarom is mét bit rijden zo fout als het ertoe leidt dat je je paard zo fijn kan opleiden dat hij zelfs op een stalhalster de oefeningen nog doet?
Monsje schreef:Yinari schreef:Ruiterbewijs --> eens
wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.
Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.
Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.
Anya schreef:Citaat:Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.Citaat:idd. ik rij zelf ook western en ben het met je eens
Niet helemaal.
Paarden tot en met zes jaar mogen bitloos worden gereden op een bosal.
In de lagere klassen van de WRAN l5 tot en met l3 mogen senior paarden ook worden gereden op een bosal. L1 en L2 moeten een seniorpaard op één hand met bit (dwz een bit met shanks) showen.
kattie schreef:mirgino schreef:ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan![]()
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten![]()
ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.
en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn.
Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!
runningkawa schreef:Anky krijgt zeker weten haar paard bitloos ook netjes rond.
Maar de puntjes op de i zetten gaat gewoon fijner met S&T.
En op wedstrijd zet je graag de puntjes op de i, je gaat niet daar heen om punten te laten liggen...zeker niet op haar nivo
kattie schreef:runningkawa schreef:Anky krijgt zeker weten haar paard bitloos ook netjes rond.
Maar de puntjes op de i zetten gaat gewoon fijner met S&T.
En op wedstrijd zet je graag de puntjes op de i, je gaat niet daar heen om punten te laten liggen...zeker niet op haar nivo
Ik denk niet dat anky op haar paarden durft zonder bit eerlijk gezegd.
Yinari schreef:Omdat Anky, net zoals de meeste ruiters/amazones, niet anders gewend is dan met bit te rijden, en ze anders niet aan de start mag verschijnen. Lijkt me nogal logisch, had je zelf kunnen bedenken
kattie schreef:Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!
runningkawa schreef:Vraag het haar zou ik zeggen
Het is nogal makkelijk oordelen voor eenander
Maar ze rijd iig genoeg op haar zit, dus ze zou zo een proef netjes uitrijden
Citaat:Hete bloederige paarden???
Zoals gevaarlijke Arabieren??
Clown
Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?