Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ursulaatje

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:33

Ik denk dat ze gewoon eens een (kleine) wedstrijd moeten organiseren voor zowel bitloos als met bit en kijken hoe het gaat..
Ik heb zondag mijn examen voor het ruiterbewijs en ik vind het toch wel jammer dat je niet bitloos mag...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:34

degene die bitloos willen rijden, moeten 10 filmpjes ofzo maken en die een handtekeningenactie voor bitloos rijden en die opsturen naar het knhs. Dat ze zelf met eigen ogen kunnen zien, dat bitloos en dressuur prima samen kan.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:36

Monsje schreef:
Yinari schreef:
Ruiterbewijs --> eens

wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.

Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.

Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.

idd. ik rij zelf ook western en ben het met je eens Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:36

JoviBan schreef:
Nimmy schreef:
laat eens een onderzoek doen naar de gevolgen van het bit door een onafhankelijk persoon

Hoewel het me tegen de borst stuit dat alles (foto's, filmpjes, onderzoeken) hier maar op een presenteerblaadje gebracht moet worden (om het vervolgens ook weer af te kraken), terwijl iedereen zelf kan googlelen, hier dan toch een interessante website met diverse onderzoeken:

http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1

Bekijk vooral de filmjes eens.

Wat is jouw conclusie uit die filmpjes?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:38

Citaat:
Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.

Citaat:

Niet helemaal.
Paarden tot en met zes jaar mogen bitloos worden gereden op een bosal.
In de lagere klassen van de WRAN l5 tot en met l3 mogen senior paarden ook worden gereden op een bosal. L1 en L2 moeten een seniorpaard op één hand met bit (dwz een bit met shanks) showen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:39

horseyfries schreef:
Nee hoor, je doet pas aan mishandeling als je blijft druk uitoefenen op het neusbeen. Ik weet niet of jij in die categorie valt, dat kun je misschien zelf beter beoordelen. Wie de schoen past.....

Ik weet wel in welke categorie ik val. Knipoog
En mocht je willen weten waarom ik verder even nergens op in ga; ik ga naar buiten, heb geen tijd nu. Veel te mooi weer en mijn dochter wil er op uit. Lachen
Ik heb mijn standpunt allang duidelijk gemaakt, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:41

horseyfries schreef:
runningkawa schreef:
@kattie

In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan Lachen

Nogmaals, dan heb jij je paard netjes afgericht mét bit. Dus waarom is mét bit rijden zo fout als het ertoe leidt dat je je paard zo fijn kan opleiden dat hij zelfs op een stalhalster de oefeningen nog doet?

eeeuuhhh

lees mijn berichten ff door? Haha!
Ik ben geen anti-bit fan
Integendeel zelfs.

Maar ik hou wel van een goed gebruik ervan, er zijn dus mensen (niet katie) die werkelijk menen dat je geen aanleuning oid kunt rijden zonder bit. Laat staan meer dan een B proef.
En dat vind ik dan wel weer fout.
En daarom zeg ik ook dat het gewoon moet kunnen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:41

Monsje schreef:
Yinari schreef:
Ruiterbewijs --> eens

wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.

Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.

Dat ben ik helemaal met je eens Ja !

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:45

Anya schreef:
Citaat:

Citaat:

Niet helemaal.
Paarden tot en met zes jaar mogen bitloos worden gereden op een bosal.
In de lagere klassen van de WRAN l5 tot en met l3 mogen senior paarden ook worden gereden op een bosal. L1 en L2 moeten een seniorpaard op één hand met bit (dwz een bit met shanks) showen.

Dat had ik in het stukje daarvoor ook vermeld!!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:50

Ik wil wel even kwijt, dat www.bitloos.nl en dan bij ervaringen en foto´s dat de verhalen echt gewoon zn onzin zijn! Het lijken wel reclamespotjes om mensen te lokken. Dus daar kijk ik maar niet meer op..

Verder staat er indd wel wat informatie op die ik eerder niet wist. Dus ik ben al ietsje wijzer geworden vandaag Haha!

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:52

kattie schreef:
mirgino schreef:
ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan Knipoog
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten Ja

ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.

en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn. Clown

Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

Hete bloederige paarden???
Zoals gevaarlijke Arabieren??
Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:53

Pffft, wat een verhalen...
Ik pik er even wat dingen uit.
Ik begin eerst maar eens bij de schedel die Horseyfries laat zien en je ziet inderdaad geen schade. Ik ben al vanaf het begin van mening dat de schedels die her en der om je oren vliegen nog uit de tijd stammen dat een paard geen bit in de mond had maar een ijzergroothandel, so to speak.
Verder kan bitloos rijden net zo schadelijk zijn als met een bit rijden, het is maar net wat je er zelf van maakt. Een paard is met een scherp touwhalstertje ook verpest voor je het weet. Een rukkende plukkende ruiter met een bit is ook fout bezig.
Maar als ik de schedels zie met die beschadigingen, nee dat kan eenvoudig niet worden veroorzaakt door normaal, oordeelkundig rijden.
Het kan maar zo dat een paard de kaak heeft beschadigd doordat een of andere nitwit hem aan een bit heeft vastgezet en ik ben gewoon van mening dat men van de schedels met schade domweg niet weet hoe die schade is ontstaan, er hangt geen briefje aan en van de achtergronden is niks bekend. Ik vind het dan ook een zwaktebod dat deze worden aangevoerd als bewijsmateriaal.

Voor wat betreft bitloos dressuurrijden: ik hoop niet dat de KNHS dat zal gaan toestaan. De wachtlijsten voor wedstrijden worden alleen maar langer Haha! en willen mensen die beslist bitloos willen rijden dat ook in de dressuurring doen, van mij mogen ze een eigen club.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:53

Ik denk toch dat er op een concours terrein waar een paar honderd man tegelijk is en de paarden natuurlijk vreemd en fris het met een halsriem toch wel eens fout kan gaan Lachen
Bitloos moet gewoon kunnen betreft controle...

Maar met bit moet ook gewoon kunnen Haha!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:56

Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven![/quote]

Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?[/quote]

En dit slaat op? weet je dat zelf eigenlijk. Ik zeg al vraag dan aan anky ofzo waarom ze met bit rijd als het als je goed rijd ook zonder kan. Ik ken nog steeds niemand die zo rijd of zit als haar!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:57

Hmmm, ja, een halsriem vind ik ook niet echt verantwoord. Ik zou zelf tenminste niet zo snel gaan buitenrijden dan. Hier (zeer druk verkeer) is dat niet ehm, verstandig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:58

Anky krijgt zeker weten haar paard bitloos ook netjes rond.
Maar de puntjes op de i zetten gaat gewoon fijner met S&T.
En op wedstrijd zet je graag de puntjes op de i, je gaat niet daar heen om punten te laten liggen...zeker niet op haar nivo Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:59

Omdat Anky, net zoals de meeste ruiters/amazones, niet anders gewend is dan met bit te rijden, en ze anders niet aan de start mag verschijnen. Lijkt me nogal logisch, had je zelf kunnen bedenken Clown

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:59

runningkawa schreef:
En op wedstrijd zet je graag de puntjes op de i, je gaat niet daar heen om punten te laten liggen...zeker niet op haar nivo Lachen

Ik denk niet dat anky op haar paarden durft zonder bit eerlijk gezegd.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:00

kattie schreef:
runningkawa schreef:

Ik denk niet dat anky op haar paarden durft zonder bit eerlijk gezegd.

Dat denk ik ook niet.
Maar ze zou het wel kunnen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:01

Yinari schreef:
Omdat Anky, net zoals de meeste ruiters/amazones, niet anders gewend is dan met bit te rijden, en ze anders niet aan de start mag verschijnen. Lijkt me nogal logisch, had je zelf kunnen bedenken Clown

Als anky het wil worden de regels zo aangepast wedden? en als anky het zouden een hoop andere het ook gaan doen. nadya zegt toch ook dat ze 30 jaar met bit heeft gereden en die is ook gestopt dus alles kan nog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:01

Vraag het haar zou ik zeggen Lachen
Het is nogal makkelijk oordelen voor eenander Lachen

Maar ze rijd iig genoeg op haar zit, dus ze zou zo een proef netjes uitrijden Ja

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:02

kattie schreef:
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?[/quote]

En dit slaat op? weet je dat zelf eigenlijk. Ik zeg al vraag dan aan anky ofzo waarom ze met bit rijd als het als je goed rijd ook zonder kan. Ik ken nog steeds niemand die zo rijd of zit als haar![/quote]

Dit was een reactie op het stukje over dat het gevaarlijk wordt op het inrij terrein als mensen bitloos gaan rijden.
Ik heb het hier totaal niet over de rijkunsten van Anky. Die kan en wil ik helemaal niet beoordelen.

_Zsazsa_

runningkawa schreef:
Vraag het haar zou ik zeggen Lachen
Het is nogal makkelijk oordelen voor eenander Lachen

Maar ze rijd iig genoeg op haar zit, dus ze zou zo een proef netjes uitrijden Ja

Tja kan haar moeilijk opbellen om het te vragen haha Clown
Maar ik geloof indd dat als haar paarden niet zo heet waren, dat ze indd een mooie proef neer zou kunnen zetten.

Yinari

Ja, alles kan Lachen. Maar ik denk niet dat de sport zich zo makkelijk laat omvormen Haha!. Enne.... Anky is goed, en krijgt veel voor elkaar, maar niet alles wat Anky wil gebeurd per direct ben ik bang.

Anoniem

Citaat:
Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?

Dat kun je dus wel shaken, Monsje. Het zou een mooie dierentuin worden op die manier want het gros van de antibit-beweging rijdt stukken minder goed dan serieuze dressuurruiters die elke week lessen en elk weekend op concours gaan. Menig altijd bitloos gereden paard is al helemaal niet aan de hulpen en niet op de zit terug te rijden, omdat het overgrote deel zowiezo alleen maar de paden op en de lanen in gaat, en van instructie niks wil weten omdat ze het zelf allemaal veel beter weten. (enkele uitzonderingen daargelaten maar dat zijn mensen die op de traditionele manier een zee van rijervaring hebben)
Ik zou in deze omstandigheden mijn paard ook thuislaten. Ik heb er geen zin in dat hem wat overkomt doordat een bitloos gereden paard niet meer te stoppen is en bovenop hem knalt.
Hij moet namelijk nog langer mee dan vandaag en morgen...