Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:20

niet doen vind ik.
je ouders ramde je toch ook niet op je hoofd dennk ik dan maar weer Haha!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:39

Nee, maar zo opstandig als mijn paard kan zijn was ik vroeger echt niet hoor Tong uitsteken

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:41

Ag nee, niet doen! Het helpt totaal niet, je paard wordt bang van je en dan ben je nog verder van huis. Veel geduld helpt veel, en veel beter...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:49

jori_X schreef:
Nee, maar zo opstandig als mijn paard kan zijn was ik vroeger echt niet hoor Tong uitsteken

Precies, en jij creeerde als je opstandig was geen levensgevaarlijke situaties Clown

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:11

hahahaha nou dan was ik een apart kind:P

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:17

Hannnah schreef:
Ag nee, niet doen! Het helpt totaal niet, je paard wordt bang van je en dan ben je nog verder van huis. Veel geduld helpt veel, en veel beter...

dus steigeren uit dominantie los jij op met geduld, w8en tot hij het niet meer doet of door lief te vragen of hij misschien wil stoppen... succes hoop dat je niet verongelukt mocht je zo'n dier tegenkomen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:21

Citaat:
dus steigeren uit dominantie los jij op met geduld, w8en tot hij het niet meer doet of door lief te vragen of hij misschien wil stoppen... succes hoop dat je niet verongelukt mocht je zo'n dier tegenkomen

Nja je kunt best wachten hoor, maar waarschijnlijk lig je dan eronder. Moet je NOG een keer wachten tot hij weer opstaat Vork . Geduld is een schone zaak Haha!

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:08

Als het nodig is om m te slaan (het liefst zo min mogelijk) dan zeker niet tussen ze oren, meestal op ze billen, of als ze daarop bokken een zacht tikje op de schouder

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:06

horsepower14 schreef:
Als het nodig is om m te slaan (het liefst zo min mogelijk) dan zeker niet tussen ze oren, meestal op ze billen, of als ze daarop bokken een zacht tikje op de schouder

Dat snap ik, maar als mijn paard behoorlijk omhoog komt kom ik niet bij zn kont Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:09

Ben het er absoluut mee eens dat er een grens getrokken moet worden, maar er zijn meerdere manieren om dit te doen, ik trek mijn lijnen gewoon consequent maar houd mijn zelfbeheersing en ga mn paard niet zoals sommige hier voor rot meppen Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:10

jori_X schreef:
horsepower14 schreef:

Dat snap ik, maar als mijn paard behoorlijk omhoog komt kom ik niet bij zn kont Knipoog

Wat ben jij nu voor ruiter dat je daar dan niet bijkomt Clown

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:14

daniella74 schreef:
Wat ben jij nu voor ruiter dat je daar dan niet bijkomt Clown

Tsjah Bloos wil het wel proberen, maar dan geef ik hem alleen maar een boost omhoog Tong uitsteken Als ik het tussen de oren doe gaat hij in ieder geval naar beneden Haha!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:22

Als je paard rechtop gaat trek je hem naar rechts/links, en sla je hem niet tussen z'n oren hoor..

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:25

ik zou niet slaan, wel een tikje op zn neus. rij zelf ook met zweep. maar ik denk dat op n manege bijna elke instructeur/trice wel zegt dat je een tikje moet geven. maar ik zou altijd eerst kijken of ie pijn heeft ja.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:26

Loni schreef:
ik zou niet slaan, wel een tikje op zn neus. rij zelf ook met zweep. maar ik denk dat op n manege bijna elke instructeur/trice wel zegt dat je een tikje moet geven. maar ik zou altijd eerst kijken of ie pijn heeft ja.

Hoe wil jij bij zijn neus komen zonder er voorlangs af te glijden Verward

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:27

Charlottte schreef:
Als je paard rechtop gaat trek je hem naar rechts/links, en sla je hem niet tussen z'n oren hoor..

Als de mijne rechtop staat maakt het weinig uit wat ik doe. Als ik hem naar links of rechts trek, trekt hij zich daar niks van aan. Als ik been geef of een klap op zn schouder komt hij vrolijk nog een keer omhoog en dan vaak wat hoger.
Ik pak heus niet de zweep erbij als het niet hoeft. Maar het werd de laatste tijd erger, dus dan maar zo. En hier reageert het wel op door naar beneden te komen. Ik vind steigeren niet eng, maar het werd de laatste tijd wel enger omdat het een paar keer bijna goed mis is gegaan. Als dat het geval is, ga ik het niet meer op een lieve manier oplossen.
En als hij stilstaat zonder rechtop te komen krabbel ik hem ff tussen zn oren, dus kopschuw wordt hij er ook niet van Lachen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:28

Loni schreef:

Met een tik op zn neus lijkt mij dat hij zn hoofd omhoog gooit. Lijkt me ook niet het gewenste effect.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:14

Citaat:

Dan moet je het wel aan zien komen en verrekes snel zijn, als je dat nl doet als hij op een hoog punt is valt hij alsnog..alleen dan wel naar de zijkant ja Clown

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:35

paar tikken op de hals (mjine draait altijd meteen om als ze iets eng vindt en gaat daarnaast omhoog en rent dan gewoon door,, geef d'r dan meestal een paar tikken op de hals aan de kant waarvan ze wegloopt met m'n zweep en heb het zelfs 1x gedaan met mijn vuist (het had gelukkig wel resultaat Lachen zeg ging niet meer omhoog) maar zal niet zo snel tussen de oren gaan slaan, dat gaat mij toch echtte ver!!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:39

bij mij op stage hadden we ook een paard die veel steigerde. Zelfs dat ze met der voorbene over het hek ging!
Levensgevaarlijk voor zowel paard er ruiter dus..
Toen is mn stagebaas gaan rijden met een boterhamzakje met water Tong uitsteken
En zodra ze omhoog kwam dat tussen der oren doen, dan denkt ze dat ze der hoofd stoot en komt ze weer naar beneden. Dit doet geen pijn, maar is wel erg effectief.
Mevrouw begreep het niet in 1x helaas.. Zijn soms ook een paar keer een zakje geknapt Tong uitsteken
Maar nu gaat het goed! Vind ik zelf een stuk betere methode dan met bijv een zweep.. Wordt je paard alleen maar kopschuw van lijkt me :S

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:44

Ik doe bijna alles met de benen. Slaan doe ik alleen als het paard echt stront vervelend is.
Maar tussen de oren, nee!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:51

slaan tussen de oren alleen als ie steigert. En gewoon slaan is niet erg, en al helemaal niet zielig hoor. Komop zeg het is een paard, geen mens. Die paarden trappen elkaar ook in het land. Als mijn paard vervelend doet krijgt ie een tik. (bokken, happen, enz.) En dan weet ie weer wie de baas is, zo gaat het tussen paarden ook, vinden ze niet raar hoor.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:52

JE voelt dit zeker, en als je het voelt aankomen dan draai je meteen Knipoog

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:00

DAar ging mijn oude paard nog meer op omhoog en die was helemaal in orde

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:06

wat een discussie weer zeg. De meeste zeggen dus niet meppen, slaan, enz. Maare je hebt wel te maken met een dier van een paar honderd kilo. Moet je dat dan over je heen laten lopen'?En hoe geven jullie je paard dan op zn kop wanneer hij niet luisterd of dwars over je heen loopt?!Laat em dan maar zn zin krijgen of zeggen jullie dan uh uh dat mag niet. Nou dat werkt lekker. Ik ben ook niet van de zweep maar als mijn paard (die behoorlijk dominant is) totaal niet luisterd of over mij heen loopt dan corrigeer ik hem daar toch echt in. Wat een (steigerend) paard betreft tussen de oren slaan. de een is ervoor de ander is er tegen. Ik heb mijn paard ook wel eens een ''draai om zn oren gegeven''. Maar goed iedereen denkt er weer anders over.