wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal93

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:00

Ik ben wél een Guusje fan Haha!

Hij's echt geweldig. Maarja, zoals al eerder gezegd: iedereen heeft z'n eigen smaak! Tong uitsteken .

Mijn idee is alleen wel dat je met een koudbloed in de sport sneller opvalt, dus ook sneller voor shows gevraagd kunt worden.
Er zijn namelijk al veel warmbloeden die een hele goede afstamming hebben en daardoor super geschikt zijn voor de sport.
En ik bedoel niet dat het met je warmbloed makkelijker is in de sport, maar er zijn veel mensen die hoog in de sport rijden met een paardje wat al eerder dat niveau heeft gelopen, dit is dan voor jou een hele goede leerpony maar hij kón dit allemaal al.
Maar als jij een paardje hebt dat nog niet dat niveau heeft bereikt en geen megasuperdeluxe afstamming heeft, is het net zo moeilijk als met koudbloed!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:09

hahahahaha nou als je die Guus als voorbeeld moet nemen.. ROFL

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:16

casperrr schreef:
hahahahaha nou als je die Guus als voorbeeld moet nemen.. ROFL

wat bedoel je daarmee ?
commentaar mag, maar wel onderbouwd graag Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:47

Yamcha schreef:
Nors opkijken

Ik vind dit helemaal niks, dan kijk ik een stuk liever naar Ginny of Kelly...

He!!! Ik zie een compliment, naar 2 dames met hun paarden!!!

Neemt niet weg dat ik toch waardering heb voor Jolanda!
(of voor minder bekende fjorden, die nooit of zelden op bokt komen.. Maar toch ook
allemaal Z2 zijn.... Het is natuurlijk maar wat je ambieert! )
Niet om te katten, maar Guus is ook niet in het bezit van wereld gangen, en toch
is ze met Guus een heel eind gekomen!!!

En waardering gewoon omdat ze wel het fjordenras heel erg promoot!!!
En genoeg fans heeft.

En tuurlijk.. rijtechnisch...
kan je bij de diverse combinaties van alles opmerken..
Is toch ook de bedoeling?
Er is altijd ruimte voor verbetering..
fjord of wat voor ras dan ook..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:59

Ik vind persoonlijk Guus ook wel een hele gave fjord. En ik snap dat gekat op hun ook nooit zo goed. Niet dat ik nou van een niveau ben om gericht zo'n combi gericht te kunnen beoordelen, maar ik denk maar zo: als het allemaal zo dramatisch is zou ze toch niet zo ver zijn gekomen?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:43

xkimmx schreef:
Weer eens wat anders dan die warmbloeden. Die zijn meestal zo het zelfde.

Zie jij meer verschil tussen 2 fjorden dan tussen 2 warmbloeden? ROFL

chanwanda schreef:
Er zijn namelijk al veel warmbloeden die een hele goede afstamming hebben en daardoor super geschikt zijn voor de sport.
En ik bedoel niet dat het met je warmbloed makkelijker is in de sport, maar er zijn veel mensen die hoog in de sport rijden met een paardje wat al eerder dat niveau heeft gelopen, dit is dan voor jou een hele goede leerpony maar hij kón dit allemaal al.
Maar als jij een paardje hebt dat nog niet dat niveau heeft bereikt en geen megasuperdeluxe afstamming heeft, is het net zo moeilijk als met koudbloed!

Dat een paard een goede afstamming heeft wil niet zeggen dat het altijd een topper word hoor. En dat het paard hoog heeft gelopen wil ook niet zeggen dat iedereen het eruit kan rijden. Lachen

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:50

Elk gezond paard met 4 benen kan in de Z komen.
Of het nou een Fjord, een Welsh of een paard met paarse strepen is, ze kunnen het allemaal.Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:10

Puissance schreef:
Of het nou een Fjord, een Welsh of een paard met paarse strepen is, ze kunnen het allemaal.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je een nette winspuntwaardige Z proef neerzetten erg onderschat als je stelt dat ieder paard het zou moeten kunnen. Ik zie een bijvoorbeeld een Belg geen winstpuntwaardige Z proef lopen. Lijkt me fysiek gezien onmogelijk voor zo'n paard. En voor de meeste dravers is het ook niet haalbaar.

Ik denk dat je eerst eens moet ervaren 'what it takes' om een winstpuntwaardige Z proef te lopen.... Dan ga je er waarschijnlijk anders over denken...

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:20

jasmijn78 schreef:
Puissance schreef:
Of het nou een Fjord, een Welsh of een paard met paarse strepen is, ze kunnen het allemaal.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je een nette winspuntwaardige Z proef neerzetten erg onderschat als je stelt dat ieder paard het zou moeten kunnen. Ik zie een bijvoorbeeld een Belg geen winstpuntwaardige Z proef lopen. Lijkt me fysiek gezien onmogelijk voor zo'n paard. En voor de meeste dravers is het ook niet haalbaar.

Ik denk dat je eerst eens moet ervaren 'what it takes' om een winstpuntwaardige Z proef te lopen.... Dan ga je er waarschijnlijk anders over denken...

daar ben ik het helemaal mee eens Knipoog

hoe goed jij als ruiter ook bent, als je paard niet beter kán dan kán die dat ook echt niet!

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:58

Maanling schreef:
Ik vind persoonlijk Guus ook wel een hele gave fjord. En ik snap dat gekat op hun ook nooit zo goed. Niet dat ik nou van een niveau ben om gericht zo'n combi gericht te kunnen beoordelen, maar ik denk maar zo: als het allemaal zo dramatisch is zou ze toch niet zo ver zijn gekomen?

Ik rij ook op een hoger dressuurniveau en ik vind Guus en Jolanda een hele goede combinatie. Kringkampioen Z2 word je niet zo maar met een fjord. Daarnaast doet Jolanda ook NH met Guus http://www.youtube.com/watch?v=eGJQvmkx3uc.
Sorry, maar ik ben ook Guus fan Ach gut http://www.youtube.com/watch?v=ncX-CYN1haU
Ik heb overigens respect voor iedereen die zo'n band weet op te bouwen met hun paard. Dat zouden meer mensen moeten doen in plaats van iemand zwart te maken Frusty

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:35

geen probleem mee ieder moet rijde op t paard wat hij of zij leuk vind!
ik weet jury sport he en soms is t nadelig maar ja wat doe er aan,
gewwon lol met knol en rijden maar Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:18

piloe4ever schreef:
Ik rij ook op een hoger dressuurniveau en ik vind Guus en Jolanda een hele goede combinatie. Kringkampioen Z2 word je niet zo maar met een fjord. Daarnaast doet Jolanda ook NH met Guus http://www.youtube.com/watch?v=eGJQvmkx3uc.
Sorry, maar ik ben ook Guus fan http://www.youtube.com/watch?v=ncX-CYN1haU

Ik vind ze echt leuk om te zien, Jolanda is een super mooie meid, heel creatief met de shows, de foto's van haar zijn prachtig en het schrijven van het boek en zo. Ik begrijp ook dat zij met deze pony veel kleine kinderen aanspreekt (mooi meisje met een schattige pony) Maar dressuurtechnisch? Ik zou mij kapot schamen als ik zo een ZZ-licht proef zou moeten rijden. (volgens mij scoorden ze destijds ook percentages rond de 40%? ) Dessuurtechnisch lijkt het echt helemaal nergens naar. Ook niet in andere filmpjes. De pony draaft en gallopeert ontzettend slecht. Hij krabbelt, komt terug in de zijgangen, alle wissels worden nagesprongen, appyementen lijken nergens naar. Sorry, maar dit vind ik echt geen voorbeeld van een rijtechnisch goede combinatie. Wel een hele charmante combi, leuk voor shows en zo. Maar ik denk dat ze beter haar hoedje aan de wilgen kan hangen (volgens mij heeft ze dat ook al gedaan?), in ieder geval met deze pony want die heeft echt de kwaliteiten niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:24

Maanling schreef:

Ik vraag mij ook af hoe zij inderdaad aan die punten in de Z2 zijn gekomen??? Met zulke wissels zou je echt niet door de Z2 heen moeten komen. Maar misschien heeft ze haar punten voor de nieuwe proeven gehaald (in de oude proeven zaten 2 hooguit 4 wissels in de Z2 proeven, nu 5 tot 7 en ze zijn in het geheel moeilijker geworden) Maar goed, elke week op wedstrijd en sprokkelen maar. Kom je een heel eind. Of een sinterklaasjury achterna reizen wil ook nog wel eens helpen... Maar als ik die fragmenten van die subtop proef zie begrijp ik niet hoe zij in die klasse startgerechtigd is geraakt... (en de beslissing heeft genomen om ook daadwerkelijk zz-licht te gaan starten... Ik zou me niet in de ring wagen als mijn paard zo liep)

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:45

Ik vind het gewoon kunnen. Ieder heeft een andere smaak. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Taco en Banshee,die lopen beter dan menigeen volbloed paard.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:17

Ik zag Guus zijn naam voorbij komen...

Ik denk niet dat je nu naar Guusje moet kijken als sportpaard.
Daar wordt hij ook eigenlijk niet meer echt voor gebruikt.
Laatste keren dat ik hem zag was hij bijna 75/100 kg te zwaar en reden ze voornamelijk shows.
Showrijden is echt iets heel anders dan een dressuurproef. Een show moet leuk zijn, spectaculair.
En dat je afwerking dan soms niet al te goed is kijkt bijna niemand naar.

Toen Guus nog echt voor de wedstrijdsport werd gebruikt was hij vele malen slanker waardoor de oefeningen ook zeker makkelijker gaan.
Uit ervaring weet ik dat Guus wel degelijk de zijgangen erg goed beheerst.
Mooie lengtebuiging en kan prima scharen van achteren.
Zijn wissels zijn inderdaad niet echt goed maar in de oude proeven zaten die maar 2x.
Als ze meteen door had mogen starten na het ZZlicht toen hij nog in de sporttijd zat weet ik zeker dat hij het beter had gedaan.

Hier een filmpje van slanke Guus uit zijn sporttijd ipv showtijd.
http://www.youtube.com/watch?v=xToN9AiZZZk

Wel een verschil met zijn lichaam hier
http://www.youtube.com/watch?v=zG2MNcVt ... re=related

@Origano, Taco loopt echt niet beter dan menig warmbloedpaard maar hij is wel netjes bevestigd in de basis en oefeningen. Tegen een paard met mooie gangen die ook bevestigd is zal ik het altijd afleggen. En de basisbevestigen ligt aan de ruiter, niet zozeer aan je paard.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:09

Kelly_Taco schreef:
Ik zag Guus zijn naam voorbij komen...

Ik denk niet dat je nu naar Guusje moet kijken als sportpaard.
Daar wordt hij ook eigenlijk niet meer echt voor gebruikt.
Laatste keren dat ik hem zag was hij bijna 75/100 kg te zwaar en reden ze voornamelijk shows.
Showrijden is echt iets heel anders dan een dressuurproef. Een show moet leuk zijn, spectaculair.
En dat je afwerking dan soms niet al te goed is kijkt bijna niemand naar.

Toen Guus nog echt voor de wedstrijdsport werd gebruikt was hij vele malen slanker waardoor de oefeningen ook zeker makkelijker gaan.
Uit ervaring weet ik dat Guus wel degelijk de zijgangen erg goed beheerst.
Mooie lengtebuiging en kan prima scharen van achteren.
Zijn wissels zijn inderdaad niet echt goed maar in de oude proeven zaten die maar 2x.
Als ze meteen door had mogen starten na het ZZlicht toen hij nog in de sporttijd zat weet ik zeker dat hij het beter had gedaan.

Hier een filmpje van slanke Guus uit zijn sporttijd ipv showtijd.
http://www.youtube.com/watch?v=xToN9AiZZZk

Wel een verschil met zijn lichaam hier
http://www.youtube.com/watch?v=zG2MNcVt ... re=related

@Origano, Taco loopt echt niet beter dan menig warmbloedpaard maar hij is wel netjes bevestigd in de basis en oefeningen. Tegen een paard met mooie gangen die ook bevestigd is zal ik het altijd afleggen. En de basisbevestigen ligt aan de ruiter, niet zozeer aan je paard.

Helemaal mee eens Ja
Jolanda was in 2000 al startgerechtigd voor het ZZ Licht en Guus deed het toen ook heel goed in de sport, Z2 proeven met dubbele winst, kringkampioen Z2, maar ze mocht niet hoger dan Z2 vanwege Guusjes stokmaat. Pas in 2006 is die stokmaat regel aangepast bij het KNHS. In het buitenland mag je wel gewoon met een E pony door rijden, alleen Nederland had deze regel. Dus Guusje heeft 6 jaar moeten wachten omdat hij een paar cm te klein was Frusty ...zonde want hij is inderdaad niet meer in de wedstrijdconditie die hij had. Maar ze is sinds dit jaar met Guus aan het trainen bij Marlies van Baalen dus wie weet Ach gut

KJR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:51

Helemaal top!
Vriendin van mij heeft een fjord van 20 hartstikke leergierig!
Echt top beest! En een kennis van mij heeft Z2 gereden met haar fjord!
Nou wie zegt dat fjorden niet kunnen dressuuren haha!

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:05

KJR schreef:
Helemaal top!
Vriendin van mij heeft een fjord van 20 hartstikke leergierig!
Echt top beest! En een kennis van mij heeft Z2 gereden met haar fjord!
Nou wie zegt dat fjorden niet kunnen dressuuren haha!

whaha ! Haha!

IK NIET HOOR ! Tong uitsteken

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:29

Als je fjordje er lol in heeft dan kan dat toch? okee een europees grandprix paard zal hij/zij waarschijnlijk nooit worden, maar er zijn er heus wel die in de Z lopen... Guusje is een mooi voorbeeld Haha!. Ik vind dressuur fjorden trouwens erg cool Cool

dirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:16

ik rijd L2 dressuur, en gaat heel goed. ik kom van bijna elke wedstrijd met een winstpunt thuis, soms zelfs 2. ze kent alle oefeningen tot en met de M al en ook een beetje galopwissels. Ze is nog maar 6 en ik ben net 14. Ik hoop dat we nog heel ver kunnen komen!!

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:22

dirma schreef:
ik rijd L2 dressuur, en gaat heel goed. ik kom van bijna elke wedstrijd met een winstpunt thuis, soms zelfs 2. ze kent alle oefeningen tot en met de M al en ook een beetje galopwissels. Ze is nog maar 6 en ik ben net 14. Ik hoop dat we nog heel ver kunnen komen!!

Ik hoop het ook voor je!
Als ik je verhaaltje lees heb ik er iig wel vertrouwen in ! Haha!
Maar zolang je maar lol hebt met je knol is alles goed ! Pling

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:32

Fjorden en andere koudbloeden in de sport vind ik prima. Leuk voor de mensen die het kunnen en willen. Maar waar ik wel van dood kan vallen is:
"ik krijg geen punten omdat ik een fjord, haflinger, tinker, fries.... heb" (neen, je krijgt geen punten omdat je hem niet voor elkaar hebt)
"die mensen met hun bruine dresuurpaarden kijken op ons neer" (logisch, ze zitten nu eenmaal hoger)
"heb meer respect voor mensen die hoog rjiden met koudbloeden" (waarom, theeft vierbenen, een staart en een kop net als een warmbloed?)
en dan die "air" van mensen met koudbloeden die zo iets hebben van "ik heb lekker alle bruine dressuurpaarden achter me gelaten met mijn koudbloed"

IMO duwen ze zichzelf gewoon achter op die bruine dressuurpaarden en verwijten ze vervolgens hun eigen kleinzieligheid aan iemand anders. Bovendien zijn er zat bruine dressuurpaarden waar fjordenmensen niet op zouden kunnen rijden. Het is niet omdat een paard dressuurgefokt is, dat hij dan per definitie makkelijker is. Het tegendeel is vaak waar.

Ik zie ze graag in de ring verschijnen hoor, eens wat anders. Maar dat gezeik van veel die ruiters is me er altijd te veel aan... (let wel; van veel van die ruiters, ken nl zat koudbloedenruiters die niet zo zijn)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:44

nicky_f schreef:
Een fjord,haf,fries is in mijn ogen evenveel waard als zo'n warmbloed.
Ik vind dat het superleuk is Knipoog
En ik raak meer onder de indruk van een leuke fjord die zijn proef goed loopt dan van een dres.gefokt warmbloedpaard

Amen Afgod
En ik word niet warm als ik weer zo'n warmbloedje in de ring zie komen (sorry Vriendjes zijn? )
Vind het veeel leuker als er weer eens wat anders de ring in komt
zoals dit Cool
http://www.trekpaarden.be/images/vangrunsvenWp.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:05

Is trouwens niet waar.
Voor een fjord betaal je vrij wat minder als voor een warmbloed met een goede afstamming... evenveel waard zijn ze dus niet
Misschien emotioneel wel, maar in geldelijke waarde niet.

Overigens hoef ik geen trekpaarden in de ring te zienn, brrr, nee
Moet je daarna die hele bak weer slepen, omdat ie volledig omgeploegd is...
Tuurlijk mag je van mij met elk paard starten, maar alsjeblieft zeg, het mooi vinden is heel wat anders...
Overigens ben ik het erg eens met de post van PG hierboven.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:10

akci schreef:
nicky_f schreef:
Een fjord,haf,fries is in mijn ogen evenveel waard als zo'n warmbloed.
Ik vind dat het superleuk is Knipoog
En ik raak meer onder de indruk van een leuke fjord die zijn proef goed loopt dan van een dres.gefokt warmbloedpaard

Amen Afgod
En ik word niet warm als ik weer zo'n warmbloedje in de ring zie komen (sorry Vriendjes zijn? )
Vind het veeel leuker als er weer eens wat anders de ring in komt
zoals dit Cool
http://www.trekpaarden.be/images/vangrunsvenWp.jpg

dat heb ik nou ook Tong uitsteken , als hij tenminste goed loopt Knipoog
maar ik zie ook wel'ns warmbloeden waar ik helemaal van ga kwijlen hoor Duivel