Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:21

Lielle schreef:
maar de vraag is of ik de moeite wil nemen om jou te overtuigen als je je mening op een dergelijke manier formuleert (en wsl denkt jasmijn er ook zo over).

Jasmijn denkt er inderdaad zo over ja Knipoog

Briennepien schreef:
dus vertel mij waar dient het voor neem aan dat jij dat weet anders zou je het niet zo heftig verdedingen:)

Ga jij eerst maar eens je vraag goed formuleren en je mening onderbouwen met goede argumenten en dan zien we wel verder. Met jou attitude zie ik voorals nog geen reden moeite te doen om jou iets uit te leggen Doei, doei

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:03

Briennepien schreef:
iemand kan me hier bijvoorbeeld ook uitleggen wat de rollkur precies doet en waar het goed voor is

Ik zal een poging doen.

horseyfries schreef:

Hier is het dus goed voor, voor Anky. Eerder in dit topic is het onderwerp aan bod. Om je paard van achter naar voren aan elkaar te rijden, kan het nuttig zijn laag diep en rond te rijden. Je krijgt een mooie aansluiting over de rug, van staart tot oren.
Vervolgens stel je je hem weer voor de loodlijn, tegen je hand aan (opgericht dus), zodat je op het achterbeen kan stellen. Dat is moeilijk en in mijn ogen een exclusieve specialiteit van Anky. Zij kan aanleuning bewaren en vertrouwen in de mond behouden. Don't try this at home...?

Wat steeds weer vergeten wordt, is dat de paarden waar Anky mee werkt al jaren in dit systeem getraint worden. Als je nu zonder training je in de spagaat laat vallen, scheur je alles af. Pak je paard van stal en stel hem in zoals Anky loswerkt en er gebeurt hetzelfde.
horseyfries schreef:
Vido, ik vind het knap zoals jij mijn woorden uit zijn verband weet te rukken...
Wat jij ervan maakt staat er namelijk niet!

Sorry als ik je verkeerd interpreteerde, vond het nogal gespierde taal en wilde er daarom op reageren.
We zijn het er over eens dat alles om controle draait: iedere pas gecontroleerd.
Het geraffineerde van de Grand Prix proeven is nu juist de aaneenschakeling van de oefeningen, juist op die plaatsen waar het gevraagd wordt. Daar zit m de kneep van het vak. Adelinde Cornelissen had een fout in haar Spécial, die voor insiders heel voor de hand ligt: aangalopperen vanuit de passage, terwijl uitgestrekte draf werd gevraagd. Op (ongeveer) datzelfde punt zit namelijk in de versie B de overgang passage - galop.
Moeilijkheidje in de Spécial is bijvoorbeeld ook dat de 2-ers en de 1-ers precies op de andere diagonalen worden gevraagd dan in de versie B. Feitelijk zitten de moeilijkheden op deze manier aaneengeschakeld van binnenkomen tot afgroeten. Dáárom heet het Grand Prix. Niet alleen voor de kunstjes op zich.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:06

Klopt, dus als de klassieke ruiters hun paarden zo goed voor elkaar hebben als ze zeggen te kunnen dan zou het voor hen net zo goed mogelijk moeten zijn een grand prix te rijden, dat was wat ik bedoelde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:08

Even heel algemeen:

Ik vind het een interessant gegeven dat men GP als het ultime moderne rijden ziet, terwijl je in de GP gewoon klassiek kunt laten zien. Gelukkig zijn er nog heel wat ruiters ook op dat niveau gewoon mee bezig.
Je kunt dus niet GP versus klassiek zetten. Wel modern wedstrijdrijden versus klassiek. Maar goed, het is verder wel begrepen wat er bedoeld werd en daarnaar gereageerd. Maar je krijgt dan dus wel dat je alle GP ruiters over een kam scheert terwijl er wel degelijk klassiek rijdende GP ruiters zijn (die ook goed scoren)... dit terzijde.

Wat fout is, is dat het trainen voor wedstrijden bepaald een eigen weg heeft genomen. Het gaat nu bij sommigen om het vormen van paarden die scoren (naar de nukken van de mode) en zelfs het fokken daarnaar.
Dat kun je logische aanpassingen en modernisering vinden, maar zolang de paarden nog vooral nadelen daarvan ondervinden, lijkt het me toch niet zo´n goede weg.

Een ander iets is dat juryleden tegenwoordig verdeeld raken door de verschillende ideeën van wat nou goed is, of, beter gezegd, het correcte ondergeschikt maken aan het fraaie, of wat op dit moment in de mode is.

Moderne ruiters gaan zo prat gaan op "ik kan het neusje zetten waar ik wil" om afwijkende trainingsmethodes goed te praten. Dat valt in de praktijk bar tegen.

Je ziet ook dat veel paarden inleveren op allerlei gebied. Met name stap en piaffe zijn de gebieden waar je echte slechte ontwikkelingen kunt ontdekken. Zelfs in 1 paard door de jaren heen.

Ik heb zelf het idee dat modern wedstrijdrijden over het algemeen vrij schadelijk is voor het paard, met name als het in handen is van een rigide ruiter die zijn toevlucht zoekt in dwangmiddelen, of dat nou hulpteugels of trainingsmethodes zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:21

Lusitana schreef:
Ik heb zelf het idee dat modern wedstrijdrijden over het algemeen vrij schadelijk is voor het paard

Mwah, Isabell Werth stond laatst in de Hoefslag met een artikel en een foto van haar 3 gepensioneerde toppaarden (gigolo, fabienne en anthony). Deze waren kerngezond EN reeds op hoge leeftijd. Anky haar prisco werd 34 en Bonfire is inmiddels ook al 25 en nog zo fit als een hoentje. Tineke Bartels haar 3 ex-toppaarden zijn ook heel oud geworden. En Barbria is ook nog steeds alive and kicking. Voor mij allemaal bewijzen dat topsport echt niet schadelijk hoeft te zijn. Zeker niet gezien het feit er vaak ook paarden op 17, 18, 19jarige leeftijd vaak nog prima meegaan op topniveau dressuur, en zeker geen uitzondering zijn. Inspecteur is pas teruggetrokken uit de sport na een succesvolle sportcarriere (overigens nog geheel gezond). Als ik mij niet vergis is deze ook al 19. En hij werd en wordt nog ingezet voor dekken ook. Dravers en renpaarden zie je op die leeftijd helemaal niet meer op topniveau presteren. Bij de springpaarden een enkeling hier en daar. Zelfs vele recreactiepaarden zijn al afgetakeld op die leeftijd.

Dus als je stelt dressuursport is schadelijk voor het paard, rijst de tweede vraag: vergeleken met wat? met welke andere disciplines?

Een slechte ruiter is slecht voor elk paard, ongeacht discipline. Dus dat vindt ik niks zeggen over wedstrijddressuur an sich. Miscchien dat het een nekeling lukt, maar doorgaans komen mensen die echt slecht met hun paarden omgaan niet (en zeker niet langdurig) aan de top.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:32

Dat een paard oud wordt wil niet zeggen dat het geen schade heeft ondervonden op zich.
Ten tweede gaat het met name om het tweede deel van de zin, die je hebt weggelaten.
"met name als het in handen is van een rigide ruiter die zijn toevlucht zoekt in dwangmiddelen, of dat nou hulpteugels of trainingsmethodes zijn."

En bij het moderne wedstrijdrijden hoort de moderne fokkerij waar genoeg op aan te merken valt.

En de vergelijking is in dit topic met klassiek. Niet met andere disciplines.

Er zijn voorbeelden te vinden van mensen die slecht met paarden omgaan en toch langdurig in de top meedraaien, ze kopen daarvoor gewoon steeds nieuwe paarden die op dat niveau zijn...

(en als een paard bruutheid overleefd is het niet ineens minder bruut)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:31

Ik denk dat de paarden van de amazones die ik aanhaalde (Isabell Werth, Anky, Tineke Bartels) geen schade hebben opgelopen en zo lang aan de top zijn gebleven omdat ze goed behandeld en vakkundig gereden zijn.

Ik vindt dat je erg in vaagheden blijft hangen door te zeggen:
Lusitana schreef:
Dat een paard oud wordt wil niet zeggen dat het geen schade heeft ondervonden op zich.

Ik vind dat een beetje een dooddoener, sorry Lachen

Ik haal concrete voorbeelden aan waarbij ik denk dat het NIET zo is. Misschien kun jij concrete voorbeelden aanhalen waarbij het wel zo is? Om jou bewering te onderbouwen? Ik ken slechts 1 geval van een duitse amazone die op redelijk hoog niveau reed, waarvan foto's verschenen (en een rechtzaak die zij verloor) waarop zij haar paard gruwelijk mishandelde.

Lusitana schreef:
En de vergelijking is in dit topic met klassiek.

Hoeveel paarden er bij klassieke rijscholen (jerez, wenen etc) en bij klassieke ruiters er via de achterdeur verdwijnen is veel minder inzichtelijk dan in de wedstrijdsport. De vraag is dus hoe het daadwerkelijk gesteld is met het welzijn van de paarden in de klassieke dressuur. Topsporters en hun paarden liggen namelijk onder een vergrootglas. Als een topsportpaard een scheet laat staat het bij wijze van spreken al in alle bladen... Tegenwoordig liggen overal fotografen op de loer te azen op dat ene plaatje waarop een ruiter afgerekend kan worden (foto's P&P?). Topruiters die hun paarden mishandelen komen m.i. vroeg of laat echt wel aan het licht. De vraag is hoeveel praktijken er achter de schermen bij klassieke ruiters/rijscholen gaande zijn die het daglicht niet kunnen verdragen? Zolang daar geen aandacht voor is, zolang daar geen fotografen op de loer liggen. zolang daar geen officials zijn die toezicht houden op het welzijn van de paarden zullen we het nooit weten. En dus kunnen we dan ook niet stellen dat topsportpaarden meer schade ondervinden, dan 'klassieke' paarden.

Lusitana schreef:
Er zijn voorbeelden te vinden van mensen die slecht met paarden omgaan en toch langdurig in de top meedraaien, ze kopen daarvoor gewoon steeds nieuwe paarden die op dat niveau zijn...

Zoals? Ik ben wel benieuwd naar die voorbeelden? En zijn er geen klassieke liefhebbers met veel centen? Een 'goed' getrainde andalusier kost ook een flinke zak duiten. (en ik heb gezien hoe deze paarden getriand worden, en daar wordt ik niet vrolijk van... Leille had daar ook een goed voorbeeld van.. Lees haar post anders even terug) Voor die paarden is ook markt. Dus m.i. geen verschil met de wedstrijdsport.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:24

horseyfries schreef:
Waarom heb je het meest recente filmpje van Anky, de wereldbekerfinale in Den Bosch, niet ook laten zien?
Omdat het te goed was? Knipoog

http://nl.youtube.com/watch?v=M10Cet-MawE
Dank voor 't plaatsen.
Viel me tegen eerlijk gezegd...
Wat? Nou onder meer:
Pi/Pa hakkerig, niet vloeiend
Constant te diep & achter de loodlijn
Op meerdere momenten ziet het er niet zuiver uit (vooral achterbenen lijken niet altijd evenveel te doen)
Stang constant strak (en kinketting te los, daardoor te ver doorgeslagen)
Galop:
- overduidelijke viertakt in (niet heel klein gereden) pirouettes
- taktverlies/rennerig in appuyement
- wissels erg zichtbare hulpen.
Vond het hier en daar zelfs wat slordig Bloos
Wat voor mijn beoordeling vast niet mee heeft geholpen is dat ik geen geluid heb Haha!
Vido schreef:
Fan of geen fan, of je nou 'voor' of 'tegen' haar trainingsmethode bent, de kur op Indoor Brabant van Anky was fenomenaal! Het schoot me te binnen dat onze sport nog niet zo subjectief is als we beweren. Deze kur was zoals het bedoeld is...alleen een computersimulatie kan perfecter.
Oeps Nagelbijten / Gniffelen , meningen kunnen verschillen blijkt wel weer Haha! .
horseyfries schreef:
En begrijp me niet verkeerd want van echt goed klassiek kan ik nog altijd enorm genieten, om bijv. Arthur Kottas op een paard te zien zitten is een feest, maar zo zijn er maar weinig!
Helemaal mee eens - en nog minder die ermee in de openbaarheid komen (zelfs Kottas laat zich niet meer vaak te paard zien). Erg jammer.
Vogeltje90 schreef:
Nee, geen onzin om niet op de letter te rijden. Want stel je paard is bij een bepaalde letter even niet helemaal in balans, maar drie passen later wel, dan heeft het dus meer zin om de oefening die je wil doen drie passen later uit te voeren. Dus niet op de letter.
Lijkt mij dat ook een GP-wedstrijdruiter dit in de training zo zal doen - GOED voorbereiden en de overgang rijden als dat meerwaarde heeft. Wel eraan werken om de balans te hebben dat het op elk gewenst moment KAN. Op wedstrijd heb je die vrijheid natuurlijk niet - dat KAN dan ten koste van je opleiding gaan, maar dan ben je waarschijnlijk nog niet helemaal klaar voor de gevraagde prestatie.
Briennepien schreef:
wat ook het verschil is de "echte" klassieker rijd ook op een andere zadel, kan daar f geen foto van vinden, maar het dressuur zadel ligt in verglijking met het klassieke zadel meer op de voorhand
persoonlijk vind ik dit erg mooi:):D
Dat is ECHT flauwekul. Bepaalde stromingen maken er een "cult" van en daar hoort dan ook vaak een bepaalde outfit incl tuig en zadel bij, maar op zo'n zadel kan je net zo goed "slecht klassiek". Een "echte" klassieker kan ook op een gewoon "engels" zadel prima rijden. Belangrijkste van een zadel is dat ie goed past!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:43

jasmijn78 schreef:
Mwah, Isabell Werth stond laatst in de Hoefslag met een artikel en een foto van haar 3 gepensioneerde toppaarden (gigolo, fabienne en anthony). Deze waren kerngezond EN reeds op hoge leeftijd. Anky haar prisco werd 34 en Bonfire is inmiddels ook al 25 en nog zo fit als een hoentje. Tineke Bartels haar 3 ex-toppaarden zijn ook heel oud geworden. En Barbria is ook nog steeds alive and kicking. Voor mij allemaal bewijzen dat topsport echt niet schadelijk hoeft te zijn. Zeker niet gezien het feit er vaak ook paarden op 17, 18, 19jarige leeftijd vaak nog prima meegaan op topniveau dressuur, en zeker geen uitzondering zijn. Inspecteur is pas teruggetrokken uit de sport na een succesvolle sportcarriere (overigens nog geheel gezond). Als ik mij niet vergis is deze ook al 19. En hij werd en wordt nog ingezet voor dekken ook. Dravers en renpaarden zie je op die leeftijd helemaal niet meer op topniveau presteren. Bij de springpaarden een enkeling hier en daar. Zelfs vele recreactiepaarden zijn al afgetakeld op die leeftijd.

Dus als je stelt dressuursport is schadelijk voor het paard, rijst de tweede vraag: vergeleken met wat? met welke andere disciplines?

Een slechte ruiter is slecht voor elk paard, ongeacht discipline. Dus dat vindt ik niks zeggen over wedstrijddressuur an sich. Miscchien dat het een nekeling lukt, maar doorgaans komen mensen die echt slecht met hun paarden omgaan niet (en zeker niet langdurig) aan de top.

Helaas is Barbria niet meer "alive and kicking" zoals je schrijft... ze is gestorven na een koliekaanval.

Maar verder ben ik het met je eens dat er juist in de dressuursport heel veel paarden op oudere leeftijd nog goed meedraaien en dat dat in vergelijking met andere paardesportdisciplines juist een heel positief teken is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:01

horseyfries schreef:
Helaas is Barbria niet meer "alive and kicking" zoals je schrijft... ze is gestorven na een koliekaanval

Oh echt waar??? Dan heb ik wat gemist! Maar ze heeft wel tot op hoge leeftijd in de sport gelopen. En koliek is wat anders dan blessures of slijtage. Schade die te wijten zou kunnen zijn aan overbelasting.... Koliek kan ieder paard krijgen.

QQQQ schreef:
Dank voor 't plaatsen.
Wat? Nou onder meer:
Op meerdere momenten ziet het er niet zuiver uit (vooral achterbenen lijken niet altijd evenveel te doen)
Galop:
Vond het hier en daar zelfs wat slordig

Bloos! Echt waar? Dan ben ik wel benieuwd naar filmpjes wat jij het toppunt vindt van dressuur en een correcte uitvoering? Dan wel graag iets waarin alle oefeningen worden getoond en naadloos aan elkaar geplakt worden, en niet iemand die een beetje aan het freewheelen is. We moeten natuurlijk geen appels en peren gaan vergelijken...

QQQQ schreef:
Oeps , meningen kunnen verschillen blijkt wel weer

Duidelijk ja Haha!

QQQQ schreef:
Lijkt mij dat ook een GP-wedstrijdruiter dit in de training zo zal doen - GOED voorbereiden en de overgang rijden als dat meerwaarde heeft. Wel eraan werken om de balans te hebben dat het op elk gewenst moment KAN.

Mee eens.

QQQQ schreef:
dat KAN dan ten koste van je opleiding gaan, maar dan ben je waarschijnlijk nog niet helemaal klaar voor de gevraagde prestatie.

exact.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:03

Lusitana schreef:
Even heel algemeen: Ik vind het een interessant gegeven dat men GP als het ultime moderne rijden ziet, terwijl je in de GP gewoon klassiek kunt laten zien.... Maar je krijgt dan dus wel dat je alle GP ruiters over een kam scheert terwijl er wel degelijk klassiek rijdende GP ruiters zijn (die ook goed scoren)... dit terzijde.

Toch ken ik niet één GP-ruiter die klassiek traint. Nou heb ik de arrogantie niet te denken dat ik ze allemaal ken en op de hoogte ben van hun trainingsmethoden, maar ik ben benieuwd. Wie trainen er klassiek en komen uit in de wedstrijdklasse Grand Prix?

Lusitana schreef:
Wat fout is, is dat het trainen voor wedstrijden bepaald een eigen weg heeft genomen. Het gaat nu bij sommigen om het vormen van paarden die scoren (naar de nukken van de mode) en zelfs het fokken daarnaar.
Dat kun je logische aanpassingen en modernisering vinden, maar zolang de paarden nog vooral nadelen daarvan ondervinden, lijkt het me toch niet zo´n goede weg.

Kan je wat specifieker zijn? Ik snap niet waar je op doelt...
De fokkerij heeft zich gericht op het fokken van paarden met aanleg, met name qua bewegingsmeganisme. Ik denk dat het fokken van fijne werkwillige karakters daarbij iets te lang verwaarloosd is, maar dat wordt tegenwoordig veel beter meegenomen. Er ontstaat ook commercieel gezien de overtuiging dat een groot percentage van de paarden gebruikt wordt door 'recreatie-wedstrijdruiters' (zoals ik) die vaak niet zitten te wachten op hete bloedkikkers met geweldige gangen. Ik zie veel mensen om deze reden overstappen naar de koelere Friezen of Shires. Een gemiste (?) kans voor het KWPN.
jasmijn78 schreef:

Zo is het. Misstanden komen veel vaker op lagere niveaus voor... Logisch, voor GP niveau heb je een topsporter onder je nodig en die zal niet kunnen presteren als hij alleen maar in de weg wordt gezeten en op zijn falie krijgt. Pas op, ik zeg niet dat er geen praktijken voorkomen waar we ons als paardensportliefhebbers voor moeten schamen, maar de gefrustreerde vechtsportbeoefenaar ontstijgt over het algemeen nooit de basissport...
QQQQ schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=M10Cet-MawE
Dank voor 't plaatsen.
Wat? Nou onder meer:
Galop:
Vond het hier en daar zelfs wat slordig Bloos

Pfoe...blij dat jij geen jurylid bent, dan mocht ik het weer in de B gaan proberen vrees ik...
QQQQ schreef:
Lijkt mij dat ook een GP-wedstrijdruiter dit in de training zo zal doen - GOED voorbereiden en de overgang rijden als dat meerwaarde heeft. Wel eraan werken om de balans te hebben dat het op elk gewenst moment KAN. Op wedstrijd heb je die vrijheid natuurlijk niet - dat KAN dan ten koste van je opleiding gaan, maar dan ben je waarschijnlijk nog niet helemaal klaar voor de gevraagde prestatie.

Nee, dat gaat niet ten koste van je opleiding, gelukkig niet. Het gaat alleen maar ten koste van de punten voor dat onderdeel in de proef. Een fijn opgeleid paard zal niet door 1 slecht gereden oefening direct zijn hele vooropleiding vergeten. Daarom rij je na je proef soms nog een oefening opnieuw op het voorterrein, om even te herstellen. En uiteindelijk, bij volledige controle, kan je de oefeningen daar rijden (dus je voorbereiding zó goed timen) waar het gevraagd wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:11

Q, kun jij mij een voorbeeld geven van een paard wat in de galoppirouettes in drietakt galoppeert?
Op het Global Dressage Forum liet een studie van Hilary Clayton namelijk zien dat élk paard de galoppirouette in viertakt doet, ook de "klassiek opgeleide".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:59

Don_Marcello schreef:
QQQQ schreef:
Die 4-takt, had ik het al eerder over. Vind die hier inderdaad ook te duidelijk aanwezig.

uit http://www.classicaldressage.com/qa/qa001.html
classical dressage.com schreef:
The question of the rhythm in the canter pirouette has only become relevant in the context of the competitions. The reason is that competitions are based on Campagne School riding (military equitation). At this level, the canter is always 3 beat. However, at the FEI levels, the Campagne School program has been enlarged to include High School movements as well, such as lateral movements in the canter (although they are not ridden nearly as collected as they are at the High School level), and especially piaffe and passage. Since the school walk, school trot, and school canter have never been made part of the competitive curriculum, the 4 beat canter or the 2 beat terre-a-terre are considered "incorrect" by the competition judges. In a wider perspective, they are perfectly natural movements, and time honored, traditional dressage gaits. So, from a traditional point of view, the question of whether the pirouette should be 3 beat or 4 beat has very little relevance.

Oftwel 4 takt galop is een natuurlijke gang en in de klassieke dressuur niet ongewenst of fout.

wist zeker dat ik zoiets had gelezen in dit topic

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:10

Citaat:
Q, kun jij mij een voorbeeld geven van een paard wat in de galoppirouettes in drietakt galoppeert?
Op het Global Dressage Forum liet een studie van Hilary Clayton namelijk zien dat élk paard de galoppirouette in viertakt doet, ook de "klassiek opgeleide".

OK, *leek meldt zich*.....

Dit lijkt me wel vrij logisch gezien de graad van verzameling die een strakke pirouette vereist....zeer verzamelde galop is óók viertakt.....

Maar leer me gerust wat bij Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:28

Ja, dus volgens mij gaat Q moeten wennen aan de term "hij galoppeert heel mooi in viertakt tijdens de galoppirouette".... Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:31

Vido schreef:
Pfoe...blij dat jij geen jurylid bent, dan mocht ik het weer in de B gaan proberen vrees ik...
Ik ook, zal m'n leven aanzienlijk verkorten vrees ik Vork
horseyfries schreef:
Klopt, die liet dat zien middels STERK VERTRAAGDE beelden! Als je het met het blote oog ZO makkelijk ziet als hier (en die pirouettes waren ook niet zo heel klein), dan is dat niet in orde.
Laatst met de spaanse rijschool in Ahoy heb ik er extra op gelet: Kleine pirouettes, maar met het blote oog kan je er niet met zekerheid een 4-takt uit opmaken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:11

Q waar blijft een filmpje van jouw ideaal? Daar ben ik echt heel benieuwd naar. Als ik het filmpje van Anky zie in Brabant, dan droom ik helemaal weg en wou ik dat ik ook zo kon rijden. Maar als er voorbeelden te vinden zijn van ruiters die het NOG beter kunnen, dan ben ik daar superbenieuwd naar!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:27

QQQQ schreef:
Vido schreef:
Ik ook, zal m'n leven aanzienlijk verkorten vrees ik Vork
horseyfries schreef:
Klopt, die liet dat zien middels STERK VERTRAAGDE beelden! Als je het met het blote oog ZO makkelijk ziet als hier (en die pirouettes waren ook niet zo heel klein), dan is dat niet in orde.
Laatst met de spaanse rijschool in Ahoy heb ik er extra op gelet: Kleine pirouettes, maar met het blote oog kan je er niet met zekerheid een 4-takt uit opmaken.

Wie bepaalt of dat niet in orde is als je dat met het blote oog kan zien? Misschien is dat wel juist het toppunt van verzameling?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:13

Ik vond juist de pirouettes van de lipizaners erg veel lijken op een arbeids pirouette zonder impuls en die van anky de laatste keer heel mooi.
Ik ga daar niet over bekvechten want dat is duidelijk een smaak verschil.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:44

In eerste instantie is er natuurlijk wel gewoon de vraag of iets correct is uitgevoerd of niet. Q vind de uitvoering van Anky niet correct, en die van de spaanse rijschool wel. Dat is dus de vraag, en dan hebben we het niet over verschillende smaken van "wat vind IK mooi", maar puur over een correcte africhting en uitvoering van een oefening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:17

Sorry, ik heb thuis geen adsl op dit moment en ben dus niet constant bij de discussie en wat laat met reactie misschien, maar ik wil een paar dingen zeggen.
In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.
Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik niet over oordelen.

Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.
Waar ik tegen ben, is de moderne stroming van "het doel heiligt de middelen" waarbij het doel zo snel mogelijk aan de top komen en zo goed mogelijk in die top presteren is. Dat laatste is ook gewoon mogelijk met normaal (klassiek) rijden.
Het eerste is waar de schoen wringt.
Tegenwoordig worden paarden met drie jaar of eerder al ingereden en zelfs de stamboeken organiseren competities en proeven voor die hele jonge paarden. Dat klopt gewoon niet. Verder gaan die hele jonge paarden dan zo snel mogelijk de wedstrijdsport in en worden ook maar verwacht meteen het gewicht op de achterhand te nemen.
De spronggewrichten van een paard zijn pas rond hun zesde (!) jaar totaal gevormd. Je zou dus theoretisch pas daarna verzameling kunnen vragen. Maar met zes jaar lopen paarden al in de Z of hoger.... de spronggewrichten hebben dan al heel wat te lijden gehad. Reden waarom er tegenwoordig zoveel paarden geinjecteerd moeten worden daar.
Ik bevind me toevallig in een kringetje dierenartsen en dan krijg je een heel ander kijk opdingen.

Ik weet niet waarom bij klassiek meteen naar Hoge Scholen gekeken wordt?
En als je daar dan toch naar kijkt, kijk dan eens naar Saumur. De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.
Een ander deel wat verkocht wordt, zijn de oudere paarden en dan hebben we het over twintigers, die ze pensioen gunnen. Eentje hebben ze trouwens gehouden omdat die zo populair was (Simon).
Bij de Portugese Hoge School is er ook een selectie, en omdat daar een stoeterij aan verbonden is en ze dus het neusje van de zalm kunnen kiezen, hebben ze een groot aanbod voor de verkoop. Dit zijn geen kreupele of versleten paarden, maar een overschot door gewoon het grote aantal dat gefokt wordt. Helaas worden de paarden die naar de veiling gaan, wel "klaargestoomd". Maar dat staat dus los van de methodes van de Hoge School.
Ik ben bevriend met een van de dierenartsen verbonden aan de stoeterij en Hoge School en heb in de jaren negentig col. Carde van de Franse Rijschool gesproken (toen ik in Saumur was).

Ik heb geen persoonlijk info over Hoge Scholen in Spanje, maar heb geen hoge dunk van fokkerij in Spanje en een en ander kon natuurlijk wel eens samenhangen. Als je inferieure paarden fokt, krijgt dat zijn gevolgen in zwaar werk. Waarmee ik niet meteen wil zeggen dat alle Spaans gefokte paarden niet deugen. Maar als je dan net een paard met zwaktes treft, komt dat eruit. Dit geldt voor paarden in alle landen in alle sporten. Het is de fokkerij, het basismateriaal, waar alles begint.

En waar ik noemde dat de fokkerij niet deugt voor dressuurpaarden, wil ik niet zeggen dat we naar een ander type paard moeten, maar naar een betere kwaliteit paard (gezonder) met normale basisgangen.
Ocd en hoefkatrol ontsteking met name zijn kwalen die overerfelijke eigenschappen hebben en juist met het (verkeerde) intense gebruik naar boven komen. Ook de voeding (en dat is geen onbelangrijk aspect nu men zo graag hete paarden wil) speelt een rol.

Een en ander is enorm complex. Maar simpel gezegd is het zo dat wanneer je bent van "het doel heiligt de middelen" je anders met al die aspecten bezig bent dan als je een "klassieke" ruiter bent.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:51

Lusitana schreef:
In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.

Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!

Lusitana schreef:
Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen

Waaraan dan?

Lusitana schreef:
en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.

Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?

Lusitana schreef:
Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.

Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt Lachen

Lusitana schreef:
De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.

Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?

Lusitana schreef:
Tegenwoordig worden paarden met drie jaar of eerder al ingereden en zelfs de stamboeken organiseren competies en proeven voor die hele jonge paarden. Dat klopt gewoon niet.

Die jonge paardencompetities zijn een heel andere discussie. Salinero, Bonfire, Sunrise, Gigolo etc. allemaal paarden die op topniveau gepresteerd hebben, maar never-nooit in een jonge paardencompetitie zijn uitgekomen. Sterker nog asl jong paard zijn ze nooit in beeld geweest. Dat zegt imo heel wat over de opleiding van het echte GP paard.

Lusitana schreef:
Een en ander is enorm complex. Maar simpel gezegd is het zo dat wanneer je bent van "het doel heiligt de middelen" je anders met al die aspecten bezig bent dan als je een "klassieke" ruiter bent.

En er zijn geen klassieke ruiters waarbij het doel de middelen heiligt? Vraag even aan Leille. Zij heeft nog een leuk verhaaltje over Jerez. Of lees even terug!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:07

Als een klassiek ruiter werkt met "het doel heiligt de middelen", is hij per defintie niet klassiek meer.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:08

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:
Tegenwoordig worden paarden met drie jaar of eerder al ingereden en zelfs de stamboeken organiseren competies en proeven voor die hele jonge paarden. Dat klopt gewoon niet.

Die jonge paardencompetities zijn een heel andere discussie. Salinero, Bonfire, Sunrise, Gigolo etc. allemaal paarden die op topniveau gepresteerd hebben, maar never-nooit in een jonge paardencompetitie zijn uitgekomen. Sterker nog asl jong paard zijn ze nooit in beeld geweest. Dat zegt imo heel wat over de opleiding van het echte GP paard.

Lusitana schreef:

En er zijn geen klassieke ruiters waarbij het doel de middelen heiligt? Vraag even aan Leille. Zij heeft nog een leuk verhaaltje over Jerez. Of lees even terug!

Nou, ik denk eerder dat daar de pijn ligt. Niet zo zeer in stromingen als zodanig.

Ik weet wel dat sommige mensen idd veel te vroeg veel te veel van hun paard vragen. Maar of die dan moderne dressuur doen? Weet ik niet. Ik vind het wel een slechte ontwikkeling. En het is zo jammer voor de sport omdat je duidelijk merkt dat vele mensen een vieze smaak in hun mond krijgen van het woordt dressuur. En dat vind ik zonde omdat het iets moois is, of moet zijn in ieder geval. Paarden kunnen er zo mooi van worden als ze een goed getraind lijf hebben....

Maar paarden waaraan te vroeg te veel gevraagd is of op andere wijze verpeste paarden daar is niets moois aan. Of ze nou klassiek of modern getraind zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:51

Als je een paard jong inrijdt en intensief belast, doe je aan modern. Want ouderwets is nl een vier- of vijfjarige inrijden en belasten naar kunnen.

Klassiek is gericht op het welzijn van het paard, modern is meer gericht op het halen van (snelle)resultaten (en natuurlijk willen ze daarbinnen ook heus hun paard wel heel laten, het zijn niet meteen per definitie dierenbeulen!!!).
De intentie is dus verschillend.
Met name het tijds (dus geld)aspect speelt een grote rol.
Daarbinnen zijn veel nuances natuurlijk. En er zijn paarden die laat ingereden zijn maar daarna naar een moderne methode gereden worden, en paarden die vroeg ingereden zijn maar daarna een klassieke ruiter treffen. Vandaar dat ik dressuursporters beslist niet over 1 kam wil scheren.
Ik al genoemd heb dat een en ander nogal complex ligt. Vandaar dat een discussie altijd nut heeft, om verschillende aspecten te belichten.