Lusitana schreef:In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.
Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!
Lusitana schreef:Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen
Waaraan dan?
Lusitana schreef:en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.
Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?
Lusitana schreef:Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.
Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt 
Lusitana schreef:De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.
Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?
Lusitana schreef:Tegenwoordig worden paarden met drie jaar of eerder al ingereden en zelfs de stamboeken organiseren competies en proeven voor die hele jonge paarden. Dat klopt gewoon niet.
Die jonge paardencompetities zijn een heel andere discussie. Salinero, Bonfire, Sunrise, Gigolo etc. allemaal paarden die op topniveau gepresteerd hebben, maar never-nooit in een jonge paardencompetitie zijn uitgekomen. Sterker nog asl jong paard zijn ze nooit in beeld geweest. Dat zegt imo heel wat over de opleiding van het echte GP paard.
Lusitana schreef:Een en ander is enorm complex. Maar simpel gezegd is het zo dat wanneer je bent van "het doel heiligt de middelen" je anders met al die aspecten bezig bent dan als je een "klassieke" ruiter bent.
En er zijn geen klassieke ruiters waarbij het doel de middelen heiligt? Vraag even aan Leille. Zij heeft nog een leuk verhaaltje over Jerez. Of lees even terug!