Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:51

Ik ben ook geen super super fan, tuurlijk, ik vind het mooi om zo'n proef te zien, maar ik houd meer van springen en cross ROFL

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:08

Dames zal linkje aanvragen en het heir laten weten. Want die cijfers gaf ze echt, zeer resoluut en met uitleg en gebaseerd op onderzoek maar welke weet ik idd niet meer, ik zal het zeker plaatsen als ik een linkje heb, oke?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:22

@detour is goed!!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:40

Is dat topic met poll er nu gekomen? Ben toch wel benieuwd welke afspiegeling Bokt geeft....
Anky kan het gemiddelde in elk geval mooi omhoogtrekken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:42

ik zal een poll aanmaken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:50

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:30

detour schreef:
Nou, ja; dan maakt Anky (en haar mede collega topruiters die regelmatig worden bekritiseerd) uiteindelijk iedereen blij: de mensen die het prachtig vinden om haar te zien rijden en de mensen die het prachtig vinden haar af te kraken om zelf deskundiger te lijken. Zo zie je; het mes snijdt altijd aan twee kanten

Anky maakt mij niet blij, helaas. Zou wel leuk zijn geweest, mag graag blij zijn, zeker tijdens de donkere dagen voor de kerst... Clown

Afkraken is het niet, bekritiseren wel.. Dat maakt mij rijtechnisch niet deskundiger. Weet echter wel dat ze met haar rijstijl was verongelukt met mijn vorige paard. Knipoog

Dat maakt haar dan ook weer menselijk gelukkig; je zal maar perfect wezen.

Sorry hoor, maar dat is nou precies waar Anky voor staat. Ze heeft niet 1 rijstijl, maar past zich aan het paard aan. En dat is nou dus ook waar een aantal hier het mis hebben. Je bent pas echt goed bezig als je aanvoelt wat je paard kan en hoe je je paard moet rijden (of elk ander willekeurig paard). Er is niet 1 trainingsmethode perfect, er zijn er meerdere en gelukkig maar want ieder paard is anders. Het aanvoelen daarvan is iets wat je hebt....of niet.
Dus ik denk (maar ja wie ben ik) dat ze niet met jou paard zou verongelukken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:52

Of anky rijd enkel paarden die zich goed voelen bij haar rijstijl Lachen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:28

KiWiKo schreef:

Ja, jeetje... Daar kan ik niet aan mee doen!!! Al mijn paarden-pony's leven nog!

Alleen mijn eerste ponytje is overleden op een leeftijd ver in de twintig, geen papieren van dus weet niet exact hoe oud...
Mijn vorige pony leeft nog, liep bij mij op met 6 jaar M, is nu 19
Mijn vorige paard liep met 6 Z, is nu 15 en klokgaaf...
Mijn huidige paarden zijn 5 en 8, lopen M en Z2 en hebben beide nog geen blessures of gebreken (afkloppen!)

Daniellev schreef:
Dus ik denk (maar ja wie ben ik) dat ze niet met jou paard zou verongelukken.

Heb je daar wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan om dat te kunnen stellen? Haha!
Alleen Detour mag zulke conslusies trekken hoor zonder ze te onderbouwen, meningen van anderen moeten gestoeld zijn op wetenschappelijke onderzoeken, anders gelden ze niet. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:53

Jasmijn, juist ik wordt er moe van als alles wetenschappelijk benaderd dient te worden; baseer mijn conclusie (oke verongelukken hoeft niet maar het zou wel degelijk fout gaan) op het feit dat ik de merrie door en door kende, een zeer goede dressuurruiter erop heb gehad, een bekende eventingruiter die heel aardig uit de voeten met haar kon maar haar toch lastig vond terwijl hij maffe Volbloeds had gereden en op basis van het feit dat mijn vriendin bij haar heeft gewerkt, AvG goed kent, en aangaf dat ze vrij gestresst was op paarden en best angst had. Die combi ging gewoon niet met mijn paard, vandaar. Knipoog daarbij klimt A ook niet op alles en gelijk heeft ze, dat maakt haar imo verstandig.
daarbij bestaat er nog zoiets als chemie; ik denk dat Anky als bijna bovenmenselijk wordt aanschouwd maar ik geloof er niks van dat ze met elk paard zomaar wegrijdt...
Als een paard haar niet moet houdt het toch op.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 02:51

@detour: ....ik vind pas dat ik goed bezig ben als iedere redelijke ruiter met een goed gevoel van mijn paarden afstapt; ik zou veel trotser op mezelf zijn als Anky met haar bekende grote grijns van mijn paard afstapt en zegt: "Dah hedde gij goe gedaan..." dan dat ze er mee zou verongelukken... (en voor haar ieder anders trouwens).

Voor mij staat Anky voor een gedreven sportvrouw die heel goed kan rijden en die heel ver gaat voor haar sport, maar niet ten koste van alles... anders was ze ook geen moeder geworden, anders zouden haar paarden niet zo oud worden en als er iemand in staat is te relativeren en zichzelf bij tijd en wijlen niet al te serieus te nemen is zij het wel. Bovendien is ze bij voortduring bezig bij te leren, te vernieuwen, te perfectioneren. Zolang de hoogste score nog 84% is, is er nog een lange weg te gaan naar de 100%... Anky begrijpt dat in de paardensport beter dan wie ook en is ook bereidt om dat met andere te delen en onder de loupe te laten nemen...

Ik noem dat klasse, al zie ook wel es momenten dat ik denk: "nou, nou... ietsie minder mag ook wel..." Maar direct als ik dat denk, merk ik dat ik me afsluit en niet meer bereid ben om te leren, maar mijn (voor)oordeel het overneemt van mijn nieuwsgierigheid; en een wereld zonder nieuwsgierigheid is mij een gruwel...

Het topic heet: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ? en niet welke methode of ruiter is beter... das doodgewoon geen discussie waar een antwoord op is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:42

Het topic heet: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ? en niet welke methode of ruiter is beter... das doodgewoon geen discussie waar een antwoord op is.

Als we het zo simpel stellen zeg ik: Goed rijden, op basis van het feit dat ze zich goed wist te handhaven in Groningen tijdens een clinic terwjil Nelson uit zijn plaat ging. Ook vind ik sommige oefeningen die ze rijdt knap en elders staat er op een ander topic een foto van haar met Painted Black en die foto ziet er eens symphathiek uit!
Verder denk ik dat perfectie niet bestaat bij ruiters en paarden en imo hoeft dat niet nagestreefd te worden omdat at het dier zou kunnen overvragen...

limburger13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:18

lindake schreef:
@limburger13: dressuurjurieleden zijn niet de enige mensen die veel van paarden afweten. En weet elk jurielid heel veel van paarden af? Vind je reacties persoonlijk wat kortzichtig.

tuirlijk niet .. de meeste jury lede zijn zelfs waardeloos in de breete sport Tong uitsteken .. meestal allemaal vriendjes politiek !!
... maar k vraag me af wt jij zo slecht aan anky vind .. zoals k al zij de weg om tot de topsport te komen is zo hard .. en als ze niet werkelijk iederekeer het afdwingt zou ze er nooit zijn gekomen .. en k denk ook heus wel dat jury leden zeer streng geselecteerd worden op dat niveau !! als je geen oog hebt op dressuur of een paard en ruiter zit je niet aan zoon tafeltje ( op dat niveau.. he Knipoog )... enfin.. k heb toch de indruk dar we t nooit eens worde .. maja..

verder in het algemeen..
als imand succesvol is in deze maatschappij proberen mensen dat gelijk af te breken .. en k vraag ma af waarom ?>>
dat ze inplaats van kritiek geven wat allemaal niet goed si .. dat de mesnen het beter doen of eens nadoen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:27

@ detour: Kun jij dan wel gewoon op Anky d'r paarden rijden?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:29

Faux schreef:
Dít is nou een topic wat mij ook interessant lijkt. Ik ben het helemaal eens met Vue. Waarom in vredesnaam staat 'Anky' ineens synoniem voor 'goed zijn' ? Steeds als ik ( of Vue, of anderen ) in een topic reageren over hoe iemand met zijn paard omgaat, wel of niet rijtechnisch gezien, word er met sarcastische opmerkingen gegooid waarin nógal vaak voorkomt: 'zij denken ook dat ze Anky zijn'. Nou nee, dat denk ik niet, sterker nog, ik ben BLIJ dat ik Anky niet ben. Dat ik niet ben zoals zij. Ook voor mij is ze juist een voorbeeld van hoe ik het NIET wil doen.

Waarom staat 'Anky' synoniem voor 'goed rijden' ?

En wáárom wil je het dan niet zo doen als Anky?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:35

Ik vind dit eigenlijk zo'n enorm zinloze discussie. Ik kan wel tig redenen verzinnen waarom ik Anky niet synoniem vind staan voor 'goed rijden' en 'perfectie'.
Moet ik dat hier uit gaan leggen Verward ? Het is mijn persoonlijke mening, heb hier en daar al een tipje van mijn sluier opgelicht eerder in dit topic en verder voel ik de behoefte niet mijn mening hierover te gaan verdedigen. Ik ken mensen die op een totaal andere manier met paarden omgaan die voor mij synoniem staan aan 'zeer goed rijden' en 'bijna perfectie' (want ik vind niemand perfect en zeker Anky niet). Ik streef er in elk geval niet naar om zoals Anky te rijden, want ik heb weer hele andere doelen die echt niet minder zijn ofzo. Althans, zo zie ik het niet en hoe een ander het ziet, zou mij een worst wezen. Haha!

Accepteer gewoon dat we het allemaal anders zien in plaats van maar te blijven schreeuwen dat als je zo'n 'plek' als Anky hebt, dan moet het wel perfect zijn. Hou toch op........ Doei, doei
Maar ik zal er wel te nuchter voor zijn. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:54

Tja, als je die behoefte niet hebt hoef je dat hier natuurlijk ook niet te melden, zo voeg je wel extreem weinig toe. Als ik in alle topics op bokt waar ik niets over wil zeggen een reactie moet gaan plaatsen kan ik beter betaald bokker worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:35

ik post ook niet op western....... Ik snap er geen bal van, en mijn mening zal daar dan ook weinig toevoegen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:42

Zolang Anky en co paarden door de baan sturen die zo electrisch zijn dat ik ze nog niet een rondje zou durven uitstappen, evenveel ervaring heeft als dat ik oud ben en die paarden ook nog gezond oud laat worden zal ik de laatste zijn om haar en de haren te bekritiseren Clown Dan ga ik eerst zelf eens op dat niveau proberen te komen zodat ik ook daadwerkelijk weet waar ik het over heb voor ik commentaar ga leveren Nagelbijten / Gniffelen Maar vind ik haar perfectie? nee. Niemand is perfect. Kan ze goed rijden? Op haar manier wel ja, anders stuurde ze dat soort paarden niet rond en draaide niet al zo lang mee op dat niveau.

Ik laat het bakrandridderen dan ook graag aan anderen over Tong uitsteken

_Mlssa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:05

Denk er ongeveer het zelfde over als kjoetie.. Ik vind dt je er niet over kan oordelen als je zelf nie dat niveau haald. ik ben geen fan van anky maar zoals het er uitziet vidn ik het wel gaaf omnaar te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:11

Ik ben het HELEMAAL met jou eens, kjoetie Ja

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:46

kjoetie schreef:
Zolang Anky en co paarden door de baan sturen die zo electrisch zijn dat ik ze nog niet een rondje zou durven uitstappen, evenveel ervaring heeft als dat ik oud ben en die paarden ook nog gezond oud laat worden zal ik de laatste zijn om haar en de haren te bekritiseren Clown Dan ga ik eerst zelf eens op dat niveau proberen te komen zodat ik ook daadwerkelijk weet waar ik het over heb voor ik commentaar ga leveren Nagelbijten / Gniffelen Maar vind ik haar perfectie? nee. Niemand is perfect. Kan ze goed rijden? Op haar manier wel ja, anders stuurde ze dat soort paarden niet rond en draaide niet al zo lang mee op dat niveau.

Ik laat het bakrandridderen dan ook graag aan anderen over Tong uitsteken

Ik sluit me hier bij aan. Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:48

ik ook

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:13

Jessix schreef:
@ detour: Kun jij dan wel gewoon op Anky d'r paarden rijden?

Hoi, nee, natuurlijk niet, want ik ben technisch bij lange niet zo goed als zij!!! Dat zijn er maar weinige gegeven! Knipoog Al vind ik sommige ruiters wel symphatieker rijden! En DAT maakt voor mij de ruiter, ontspanning, weninig druk, ultieme samenwerking! Knipoog

Wel heb ik de aanleg en ervaring om van paarden af te blijven en ze zonder druk te rijden; dus maak me in die zin geen zorgen dat ze drukker bij me zouden zijn. Ook raak ik niet in paniek als ze maf doen; het enige wat ik echt gevaarlijk vind zijn paarden die je tegen de wand pletten en zich op hun rug gooien. Dat vind ik eng en dan begin ik er niet aan. Als Anky een rugligger heeft die ze nu op topnivo rijdt dan stjigt ze meteen in m'n aanzien. Vind dat erg dapper van mensen!
Heb een hoop geleerd van de Volbloedpaarden in training en ik kan me voorstellen dat je er niks mee kunt, maar dat zijn vaak veel moeilijkere paarden dan de meeste KWPN-ers. Ze accepteren nl niet zoveel druk, geprik , gezaag, bijzet-artikelen en beengepush. E Knipoog n daar hebben ze imo groot gelijk in.

En voor de mensen hier die wel een heet paard onder de kont hebben die ze niet kunnen kleinkrijgen dmv druk, die ze in hun waarde kunnen laten, hun ruimte respecteren en hun intelligentie; wees er trots op; niet iedereen heeft de eer zo'n dier te mogen rijden en er van te mogen leren.

Vroeger dacht ik dat mensen met M of Z nivo beter konden paardrijden, maar als menigeen dan op m'n expaard klommen was het hek van de dam. Koe
Daarom vind ik het ook een interessante kwesite; wat maakt een ruiter goed??

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:25

Wat maakt een ruiter goed is net zo'n moeilijke discussie als de discussie over Anky. Iedereen heeft er zijn eigen visie op en iedereen denkt dat de zijne ook de juiste is. Ik denk dat je goed bent als je je paard aanvoelt en dit op de juiste manier begeleidt naar een hoger nivo. En ik vind dat Anky op deze manier bezig is, dus voor mij goed.