Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanieeeee

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:44

Hoesoo niet ?.. Knipoog

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:46

Een lapje stof biedt geen elke bescherming of versteviging. Het is inderdaad leuk voor het mooie. Want dat vind ik ook best mooi om te zien hoor. (bijvoorbeeld een donker paard met witte bandages). Maar het heeft helemaal geen doel. Als iemand mij kan overtuigen dat dit anders is. Mag diegene dit uiteraard doen. Ja

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:48

inderdaad maar ik heb gehoord dat bandages de pezen alleen maar verslappen :S klopt dit ?

Melanieeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:50

Datt zou ik egt niet weten,
geloof het niet

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:54

Ik denk inderdaad dat de pezen er slapper door worden als je je paard bandageerd. Dit omdat je door het bandageren je paard belemmerd in de beweging. Tevens help je ook huidirritatie in de hand. Bandages knellen, schuiven iets en het wordt heel warm eronder. Verdrietig

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:11

ja het lijkt mij ook niet echt goed het is maar een lapje stof dat je strak om de pezen heen wikkeld. zie niet in wat dat voor steun of bescherming kan bieden. snap mensen ook niet dat ze dat om de benen heen doen alleen omdat het er MOOI uit ziet. terwijl het alleen maar slechter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:13

onzin

idd ze berschermen niet zo'n lapje stof (of tegen licht strijken, meer niet)
Maar ze ondersteunen ineens wel?
Nou dat doet zo'n lapje ook niet hoor Lachen
600 kg dat met krachten die hoger zijn op een been neer komen..nee idd daar doet een stofje niet veel aan. Dus ook niet slap maken.

Huid irritatie?
Misschien als je je paard niet poetst Lachen

Wat is er slechter?
Dat is elkaar wat na l*llen als je het mij vraagt Lachen
Ken geen 1 paard die er kreupel op geworden is...niet van peesbeschermers en niet van goed aangebrachte bandages

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:25

het paard van splash1999 heeft er een blessure aan overgehouden.
en ik heb niet gezegt dat ze wel ondersteunen.
een lapje stof maakt ze misschien niet slap maar, zorgt er wel voor dat ze erg warm worden.
en dat ze warm worden is niet erg goed dat snap je zelf ook wel denk ik.
na een lange rit of zware inspanning verzorg je je paard zelf ook met cooling gel of je spuit de beentjes lekker af.
het zal dus niet echt bevorderlijk zijn om bandages om te doen.
huid irritatie kun je niet voorkomen door te poetsen.
je kunt niet voorkomen dat er zand of een steentje tussen de bandage komt of al aan zit, het kan d us altijd gaan schuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:50

Ik geloof dus simpelweg niet in dat te warm worden, ja na 4 uur ofzo misschien, maar niet in een uurtje rijden.
En het onderzoek is dus zo'n kul omdat de buitenkant gemeten is, niet binnen in het been.
En jou been wordt van binnen ook geen 50 graden omdat je een broek draagt (en is ook niet natuurlijk anders had je die met de geboorte al aan Tong uitsteken )

Overigens gebruik ik ook nooit coolinggel en spuit ook nooit de benen af voor koeling.
Een paard is een loopdier en kan dat allemaal zelf heel goed regelen...die gaat in de natuur na een achtervolging van een tijger ook niet in een beekje staan Lachen

Zand ertussen, ja bij heel mul zand, maar in een gewone bak niet.
En een mulle bak daar rij of longeer ik niet...dat is wat ik eerder bedoelde met, blessures kun je voorkomen met je gezond verstand Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:09

Citaat:
Een paard is een loopdier en kan dat allemaal zelf heel goed regelen...

Als hij het zo goed kan regelen waarom gebruik je dan peesbeschermers? Hebben ze in de natuur toch ook niet (nodig).

Hierbij bedoel ik dus niet voor springen etc maar puur dresuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:12

Wat ik al eerder heb geschreven; hij draagt een ruiter
En dat is verre van natuurlijk Lachen
Hij heeft daardoor wel eens balans verlies.
Tenminste, ik ben niet zo'n geweldige ruiter dat ik altijd perfect in balans op mijn paard zit. Dus daarmee heb ik ook kans dat ik hem uit balans haal en hij zijn voorbeentje net wat later weg kan halen...en ja, dan kan het al gebeurd zijn Lachen

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:35

Paardenbenen vergelijken met benen van mensen. Is duidelijk appels met peren vergelijken. Niet doen dus.
pezen en spieren worden al snel warmer. Daar hoef je echt geen uur voor te rijden. Als je goed nadenkt wordt alles warmer als je dit toedekt als je beweegt. Dus dat gebeurd ook bij het dragen en of laten dragen van een beschermers. Ook een onderbeen bandageren voor steun is niet aan te raden. Waarom zal je dit doen. Je maakt iets alleen maar slapper.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:38

Sommige mensen moeten naar mijn mening eens stoppen met paarden te veel te betuttelen. Je maakt ze er alleen maar zwakker door dan sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:41

Imo is bandageren voor steun een fabel
Hoe kun je nou 600 kg ondersteunen (met krachten die veel hoger zijn) door een lapje stof?
dat is toch onmogelijk?

En idd vergelijken van mens en paard is onzin..maar aan de andere kant niet met alles Lachen
Spieren zitten er geen in een onderbeen, dat klopt, daar kun je dus idd niet mee vergelijken zoals je bijv de enkelband kunt bij een mens.
Maar warmte...dan gingen wij echt dood in een slecht ademend regenpak met capuchon op Tong uitsteken
Daarin verschilt een lijf van een paard niet met dat van een mens Lachen

En dat heeft niks met betuttelen te maken.... dat is ze niet in de wei zetten en dat soort dingen, dat is betuttelen.
maar wel dingen willen voorkomen...en in ruim 20 jaar moet ik het eerste paard nog rijden wat ik kapot maak met een peesbeschermer, maar ken wel paarden die ik ermee beschermt heb Lachen

Maar goed, ga het hier bij laten Lachen
Komen we toch niet uit, ieder zijn idee erover Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-08 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:44

Ik ken eerlijk gezegd ook geen enkel paard dat iets over heeft gehouden aan het gebruik van peesbeschermers. Dus zo dramatisch is die opwarming in mijn ogen niet. Ken wel paarden die door het gebrek eraan iets hebben overgehouden.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:01

Jullie hebben gelijk dat de temp onder een beschermer minder oploopt dan onder een bandage. Knipoog Beschermer biedt inderdaad bescherming tegen de eerste kleine tik. Dat is ook waar. Ja

Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met haar of zijn paard/pony. Dus volg je gevoel. Als jij vindt dat je paard bescherming nodig heeft. Doe dat dan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:15

runningkawa schreef:
Ik geloof dus simpelweg niet in dat te warm worden, ja na 4 uur ofzo misschien, maar niet in een uurtje rijden.
En het onderzoek is dus zo'n kul omdat de buitenkant gemeten is, niet binnen in het been.
En jou been wordt van binnen ook geen 50 graden omdat je een broek draagt (en is ook niet natuurlijk anders had je die met de geboorte al aan Tong uitsteken )
Dat is dus jouw misvatting, want de warmte komt van binnen (want de beschermer isoleert en houdt deze dus vast, verwarmt niet). Dat je dus buiten het been (binnen de beschermer) een hoge temp meet, zegt dus dat de temp in de pees minimaal hetzelfde, maar waarschijnlijk hoger is Pling .

De pezen zijn slecht doorbloed, dus ook via die weg kunnen ze de warmte niet kwijt - die raken ze (zonder beenbeschermers) vooral kwijt door de wind die de beweging veroorzaakt.
Je vergelijking met de mens in regenpak gaat dus niet op, want de mens is goed doorbloed en kan nog altijd warmte kwijt via bijv. de longen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:16

of jou misvatting Pling
Anders bestonden er simpelweg nog maar amper paarden die niet onder de knie afgebroken zijn Lachen
Dus laat staan paarden als milton oid Haha!

Citaat:
Maar goed, ga het hier bij laten Lachen
Komen we toch niet uit, ieder zijn idee erover Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:29

runningkawa schreef:
of jou misvatting Pling
Anders bestonden er simpelweg nog maar amper paarden die niet onder de knie afgebroken zijn Lachen
Dus laat staan paarden als milton oid Haha!
Ik heb het over de interpretatie van de gegevens. Jij verwerpt die vanwege jouw misvatting.
Wat het uiteindelijke effect van die temperaturen zijn, daar is nog veel meer onderzoek voor nodig.

Wat het effect op het bot is zou ik al helemaal niet weten, dus kniebreuk lijkt me lichtelijk overdreven Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:36

bonzjo schreef:
Citaat:
Een paard is een loopdier en kan dat allemaal zelf heel goed regelen...

Als hij het zo goed kan regelen waarom gebruik je dan peesbeschermers? Hebben ze in de natuur toch ook niet (nodig).

Hierbij bedoel ik dus niet voor springen etc maar puur dresuur.

Doen paarden dressuur in de natuur?

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:10

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

Mee eens!!!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:36

Ik ben gisteren bij een lezing geweest van een grote dierenartspraktijk bij mij in de buurt over peesblessures. Wat hij ongeveer over bandages (en peeskappen) zei was:

- Dat bandages geen steun bieden
- Dat bandages wel iets bescherming geven maar dat peeskappen veel meer beschermen.
- Over de warmte onder de bandage werd niet zo heel veel vertelt, ze zeiden wel dat peeskappen best wel wat lucht doorlaten en dat daarbij veel minder warmte ontstaat als onder een bandage. Ook werd iets vertelt over dat het paard die warmte die onder de bandage onstaat gewoon moeilijk kan afvloeien omdat het toch iets onnatuurlijks is.
Over wat die warmte nou echt aanrichting heeft hij niks gezegt (waarschijnlijk ook omdat hij er zelf niet zeker van was).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:43

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

En zo is het maar net....
Gisteren voor het eerst op mijn 3,5 jarige gezeten. Hij was braaf, maar zette toch een paar minder gecoördineerde stappen. Daarbij heeft ie z'n kroonrand kapot getrapt... stom, stom, stom... Waarom had ik hem nou geen springschoenen aangedaan Gestoord

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:02

Leuk, voor het eerst op je 3,5 jarige.
Gefeliciteerd!
Jammer van de mis stappen waardoor de kroonrand nu kapot is. Pling

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:09

runningkawa schreef:
Dat (onbetrouwbare) onderzoek is al meerdere malen voorbij gekomen op bokt Lachen

Ja sorry dat ik erop terugkom (hadden jullie het geloof ik niet meer over?)
Maar het feit is, als ik met mijn paard ga werken (dus wat zwaardere oefeningen ed.) en ik doe hem peesbeschermers aan of bandages om.. Zijn benen daar onder het zweet zitten.
Doe ik die dingen niet om, is hij daar niet bezweet..

Kun jij me dan uitleggen hoe dat zit? Want het wordt er niet warmer van, hoe komt dat zweet daar dan? Héél toevallig? Nee toeval is uitgesloten, heb dit al zo vaak gemerkt..

*Edit;
Ik wil niet zeggen dat het effect op de pezen enorm negatief is, en dat paarden er met bosjes tegelijk dood van neervallen Haha!
Maar aangezien je zegt dat dat onderzoek kul is, en in mijn ogen tot wel overeenkomt met wat ik in de praktijk meemaak (en niet alleen bij mijn eigen paard hoor, dit is niet gebaseerd op 1 enkel paardenbeest) ben ik gewoon beniewd, of je er een verklaring voor hebt, dat mijn paard wél zweet (in peesbeschermervormpjes) met peesje, en zonder niet.
Zweten is toch om de warmte af te laten vloeien? Lachen