Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Helemaal goed RK. Ik heb alleen een toevoeging. Let erg op het niveau van je paard. En de leeftijd. Sommige paarden zijn nog niet zo ver dat ze in oprichting kunnen lopen, vraag dat dan ook niet. Ook niet om te kijken of het misschien wel lukt. De verleiding is soms groot, maar als je paard, zoals RK al aan geeft, makkelijk je hand volgt en van daar uit weer terug omhoog wil, met behoudt van tact, regelmaat en actief achterhand gebruik, komt dat letterlijk vanzelf wel.
Ik zelf wissel in de training erg veel af. Zowel in de overgangen, tempo als de halshouding. Vooral omdat de mijne pas 4 is laat ik hem maar korte stukjes moeilijk en zwaar draagwerk doen. En paar overgangen of een oefening wissel ik altijd af met weer een keer meer lengte in hals. Je merkt vanzelf als je goed bezig bent, als je in alle stadia hetzelfde gewicht in je handen hebt. Dat is altijd zo min mogelijk.
Hoe je dat voor elkaar krijgt is ook heel simpel. Vraag je paard echt, dus ga niet hangen of trekken of flink rommelen aan de voorkant, want dan dwing je hem. Je pakt je paard op, dat je wat in je hand hebt is het contact, niet veel meer als het gewicht van je teugel. Denk in dat de teugel een kuikentje is en knijp nooit zo hard dat je het kuikentje fijn knijpt.
Dus oppakken dat je net verbinding hebt. Die verbinding volgen ten alle tijde en je hand is altijd ontspannen. Vevolgens leg je rustig je been aan en druk je je zit iets naar je hand toe. Dat wat je met je been aanvult vang je met je hand op (denk aan je kuikentje!!!) Als je paard vervolgens afbuigt ontspan je in hand, zit en been. En voila je hebt je paard naar beneden gevraagd en hij geeft daadwerkelijk na. Waarschijnlijk als je het nooit zo doet zal hij direct weer met zijn neus omhoog gaan als je ontspant. Logische reactie, want hij is steun gewent en dat krijgt hij niet meer. Hebt geduld en als je een poosje verder bent loopt hij ook constant op deze manier.
Tip: Als je paard in welke gang dan ook iets gaat hangen of vast pakken. Geef been, sluit je hand en ontspan. Vooral het ontspannen is erg belangrijk. Dat is het punt dat je je paard ruimte te geven om na te geven en dus antwoord te geven op je vraag. Zowiezo als je het idee hebt dat hij te zwaar wordt ontspan dan je hand. Vaak is dat het probleem. Hij wordt dan vastgehouden door een gespannen hand en kan dus niet nageven.
Wat ik zelf de belangrijkste punten vind is
1: Altijd aanvullen met je been als je voor wat vraagt
2: Altijd ontspannen in je hand!
3: Laat je kuikentje in leven !
En wat ik zelf als ezelbruggetje gebruik: Klein vragen is klein krijgen, groot vragen is groot krijgen.
Wat ik daarmee bedoel zal ik uitleggen
Stel je staat naast je paard voor een plas. Hij wil er niet in. Jij gaat aan hem trekken. Wat zal gaan gebeuren is dat hij ineens met noodgang/noodsprong naar je toe komt. Als je aan het halster kleine ''ophoudingjes'' geeft zal hij ook stap voor stap het water in gaan. Dat geld voor alles. Onder het zadel en naast je paard. Heb wel geduld, en geef je paard kans om te bedenken wat nu precies de bedoeling is.
WinBinChes schreef:Het maakt toch niet uit hoe het paard getraind wordt? Ik zie liever dit beeld met balken dan een paard aan de longe zonder balken die niks doet. Sit paard gebruikt nu zijn spieren en en is net zo veel training als wanneer je het onder het zadel zou laten zien. Dus wat zou het maken dat het door de balken komt? Hij loopt zo goed, dus wat is het probleem. Ik vindt het niks anders dan wanneer je ander het zadel het gebruik traint. Dit zal voor het paard zelfs makkleijker zijn omdat het geen ruitergewicht draagt.
anneliesdj schreef:WinBinChes schreef:Het maakt toch niet uit hoe het paard getraind wordt? Ik zie liever dit beeld met balken dan een paard aan de longe zonder balken die niks doet. Sit paard gebruikt nu zijn spieren en en is net zo veel training als wanneer je het onder het zadel zou laten zien. Dus wat zou het maken dat het door de balken komt? Hij loopt zo goed, dus wat is het probleem. Ik vindt het niks anders dan wanneer je ander het zadel het gebruik traint. Dit zal voor het paard zelfs makkleijker zijn omdat het geen ruitergewicht draagt.
Ik heb het niet over een ruitergewicht maar over de balken. In een dressuurring liggen ook geen balken dus hij zal het ook zonder moeten kunnen anders heb je er ook niets aan. Begrijp me niet verkeerd, dit is een goede manier om te trainen en ik ben het met je eens dat het paard goed loopt maar als hij alleen zo loopt en zodra de balken weg zijn loopt te sloffen heb je er ook niets aan. Zonder de balken moet hij ook zo kunnen lopen en daarom had ik dus liever een foto zonder de balken gezien als hij dan net zo loopt als nu waarom heb je dan deze geplaats?
WinBinChes schreef:Ik houdt iig mijn hand eraf en als hij echt doordramt dan maak ik zeker wel even ophouding, maar altijd met been. Je paard zal waarschijnlijk is te ontspannen zijn? Of nog erg jong?
Gewoon veel overgangen rijden en bij spanning laat ik hem wat zakken in de hals. Door veel overgangen wordt het vanzelf de normaalste zaak van de wereld. Maar ga geen aanspanning met spanning verwarring. En eid altijd reactie. Als de mijne 1 keer niet reageerd dan tik ik hem gelijk met de kuit aan. Dan maar even spanning, maar je kijgt het dubbel en dwars terug.
Dus bij been-negeer-modusWel even duidelijk maken dat hij altijd moet reageren.
Zelf vindt ik spanning niet erg. Ik rijdt hem daarna gewoon weer de ontspanning in. Dat gaat vanzelf beter en sneller. Waar ik eerder 10 min bezig was om de ontspannind terug te vinden heb ik dit nu in 10 sec geregeld. Blijf oefenen. Hij kwartje valt vanzelf.
(en zit je pas echt in de problemen, want dan moet je de nieuwe afstelling opzoeken. Daar heb ik op het moment erg last van. Waar ik voorheen nog kuit gaf voor een verruiming, springt hij nu in galop. De afstelling is nu zitten en hand naar voren en menneer verruimt. Dat is helemaal niet erg als je zulke communicatie foutjes een keer krijgt. Dat betekent vaak dat het kwartje is gevallen en dat de ruiter zich nu moet aanpassen. Ik heb helaas een paard dat sneel leert dan ik.... Ik heb dus regelmatig dat probleem)
Jethafa schreef:Oke bedankt! Ik vraag hem inderdaad ook een bochtje door en laat hem dan weer langer worden. Ik wissel het zelf veel af zodat hij niet zelf met zn hoofd gaat wisselen maar ik hem in verschillende houdingen probeer te zetten. Ik zie hier zo veel paarden die heel netjes lopen, dat ik dacht dat ik de enige was die niet de hele tijd zo vast loopik dacht dat het hoorde dat hij zo stabiel was, maar misschien komt het nog dat hij het straks langer vol kan houden. Bedankt!
@betteke, ik snap je niet helemaal.. Wat kan ik dan oefenen om hem niet in de krul te doen (wat ik niet doe, hij wordt zelf soms heel kort nageeflijk maar dat is echt een paar pasjes) maar hem zelf daar te laten komen en dat sterk te maken zodat hij dat langer kan?
Somebitch schreef: