duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:59

Zal ik eens een foto opzoeken op zijn wedstrijd in het L2 zo kunnen jullie kijken of hij daar wel zijn rug goed gebruikt.

Word wel even zoeken of ik een goede foto kan vinden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:04

Ik weet niet wie er op die foto's rijdt, maar deze ruiter rijdt met gesloten hand. Je hand hoort open te zijn. Nu wordt hij toch licht vastgehouden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:05

Citaat:
Helemaal goed RK. Ik heb alleen een toevoeging. Let erg op het niveau van je paard. En de leeftijd. Sommige paarden zijn nog niet zo ver dat ze in oprichting kunnen lopen, vraag dat dan ook niet. Ook niet om te kijken of het misschien wel lukt. De verleiding is soms groot, maar als je paard, zoals RK al aan geeft, makkelijk je hand volgt en van daar uit weer terug omhoog wil, met behoudt van tact, regelmaat en actief achterhand gebruik, komt dat letterlijk vanzelf wel.

Ik zelf wissel in de training erg veel af. Zowel in de overgangen, tempo als de halshouding. Vooral omdat de mijne pas 4 is laat ik hem maar korte stukjes moeilijk en zwaar draagwerk doen. En paar overgangen of een oefening wissel ik altijd af met weer een keer meer lengte in hals. Je merkt vanzelf als je goed bezig bent, als je in alle stadia hetzelfde gewicht in je handen hebt. Dat is altijd zo min mogelijk.

Hoe je dat voor elkaar krijgt is ook heel simpel. Vraag je paard echt, dus ga niet hangen of trekken of flink rommelen aan de voorkant, want dan dwing je hem. Je pakt je paard op, dat je wat in je hand hebt is het contact, niet veel meer als het gewicht van je teugel. Denk in dat de teugel een kuikentje is en knijp nooit zo hard dat je het kuikentje fijn knijpt.

Dus oppakken dat je net verbinding hebt. Die verbinding volgen ten alle tijde en je hand is altijd ontspannen. Vevolgens leg je rustig je been aan en druk je je zit iets naar je hand toe. Dat wat je met je been aanvult vang je met je hand op (denk aan je kuikentje!!!) Als je paard vervolgens afbuigt ontspan je in hand, zit en been. En voila je hebt je paard naar beneden gevraagd en hij geeft daadwerkelijk na. Waarschijnlijk als je het nooit zo doet zal hij direct weer met zijn neus omhoog gaan als je ontspant. Logische reactie, want hij is steun gewent en dat krijgt hij niet meer. Hebt geduld en als je een poosje verder bent loopt hij ook constant op deze manier.

Tip: Als je paard in welke gang dan ook iets gaat hangen of vast pakken. Geef been, sluit je hand en ontspan. Vooral het ontspannen is erg belangrijk. Dat is het punt dat je je paard ruimte te geven om na te geven en dus antwoord te geven op je vraag. Zowiezo als je het idee hebt dat hij te zwaar wordt ontspan dan je hand. Vaak is dat het probleem. Hij wordt dan vastgehouden door een gespannen hand en kan dus niet nageven.

Wat ik zelf de belangrijkste punten vind is
1: Altijd aanvullen met je been als je voor wat vraagt
2: Altijd ontspannen in je hand!
3: Laat je kuikentje in leven ! Clown

En wat ik zelf als ezelbruggetje gebruik: Klein vragen is klein krijgen, groot vragen is groot krijgen.

Wat ik daarmee bedoel zal ik uitleggen
Stel je staat naast je paard voor een plas. Hij wil er niet in. Jij gaat aan hem trekken. Wat zal gaan gebeuren is dat hij ineens met noodgang/noodsprong naar je toe komt. Als je aan het halster kleine ''ophoudingjes'' geeft zal hij ook stap voor stap het water in gaan. Dat geld voor alles. Onder het zadel en naast je paard. Heb wel geduld, en geef je paard kans om te bedenken wat nu precies de bedoeling is.

Hier staat een uitleg wat eerder in het topic is gegeven

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:05

Dus ze rijd te streng met haar hand?

Dit is de vorige eigenaar van Zembla Knipoog

Ben over 5minuten terug!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:09

Heel erg intressant dit! Heb net alle 24 pagina's gelezen i.p.v. te leren voor mijn tentamen Bloos

Mijn Moos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's geven IMO best een fijn beeld. Alleen moet ik meer verbinding hebben met de binnenteugel en mijn houding mag ook nog beter (m.n. hakken uitdrukken en handen gaan dragen) Wordt hard aan gewerkt!
Afbeelding
Schaamt zich diep voor eigen houding Bloos! Hij drukt zich er hier uit, waardoor ik wat terug ga trekken.
Afbeelding
Hier wordt hij te kort in de hals, drukt zich eruit, loopt wat op de voorhand en wil hij nog niet fijn linker stelling en buiging aannemen. Geweldig moment dus Clown Maar dit is een moment waarbij hij meer aan mijn been moet zijn, toch?

Mijn probleem is dat hij eigenlijk nog geen 2 dingen tegelijk wil/kan. Wanneer hij ontspannen is, is hij niet goed genoeg aan het been. Maar door veel schakelen en geen reactie = flink been levert best wel veel spanning op, dan kort hij heel erg in of drukt zich er helemaal uit. Hebben jullie daar ook last van en hoe lossen jullie dat op? Vaak bij 'kleiner schakelen' zet hij toch de been-negeer-modus weer aan.
En heeft hij gewoon al spanning, omdat het te moeilijk wordt/hij ziet allemaal spannende dingen kan ik het niet meer fijn in de buiging drukken en op lengte rijden, doordat hij niet genoeg reageert.

Hoe trainen jullie de reactie op het been zonder dat er (te) veel spanning bij komt kijken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:14

WinBinChes schreef:
Het maakt toch niet uit hoe het paard getraind wordt? Ik zie liever dit beeld met balken dan een paard aan de longe zonder balken die niks doet. Sit paard gebruikt nu zijn spieren en en is net zo veel training als wanneer je het onder het zadel zou laten zien. Dus wat zou het maken dat het door de balken komt? Hij loopt zo goed, dus wat is het probleem. Ik vindt het niks anders dan wanneer je ander het zadel het gebruik traint. Dit zal voor het paard zelfs makkleijker zijn omdat het geen ruitergewicht draagt.

Ik heb het niet over een ruitergewicht maar over de balken. In een dressuurring liggen ook geen balken dus hij zal het ook zonder moeten kunnen anders heb je er ook niets aan. Begrijp me niet verkeerd, dit is een goede manier om te trainen en ik ben het met je eens dat het paard goed loopt maar als hij alleen zo loopt en zodra de balken weg zijn loopt te sloffen heb je er ook niets aan. Zonder de balken moet hij ook zo kunnen lopen en daarom had ik dus liever een foto zonder de balken gezien als hij dan net zo loopt als nu waarom heb je dan deze geplaats?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:17

Ik houdt iig mijn hand eraf en als hij echt doordramt dan maak ik zeker wel even ophouding, maar altijd met been. Je paard zal waarschijnlijk is te ontspannen zijn? Of nog erg jong?

Gewoon veel overgangen rijden en bij spanning laat ik hem wat zakken in de hals. Door veel overgangen wordt het vanzelf de normaalste zaak van de wereld. Maar ga geen aanspanning met spanning verwarring. En eid altijd reactie. Als de mijne 1 keer niet reageerd dan tik ik hem gelijk met de kuit aan. Dan maar even spanning, maar je kijgt het dubbel en dwars terug.

Dus bij been-negeer-modus Clown Wel even duidelijk maken dat hij altijd moet reageren.

Zelf vindt ik spanning niet erg. Ik rijdt hem daarna gewoon weer de ontspanning in. Dat gaat vanzelf beter en sneller. Waar ik eerder 10 min bezig was om de ontspannind terug te vinden heb ik dit nu in 10 sec geregeld. Blijf oefenen. Hij kwartje valt vanzelf.

(en zit je pas echt in de problemen, want dan moet je de nieuwe afstelling opzoeken. Daar heb ik op het moment erg last van. Waar ik voorheen nog kuit gaf voor een verruiming, springt hij nu in galop. De afstelling is nu zitten en hand naar voren en menneer verruimt. Dat is helemaal niet erg als je zulke communicatie foutjes een keer krijgt. Dat betekent vaak dat het kwartje is gevallen en dat de ruiter zich nu moet aanpassen. Ik heb helaas een paard dat sneel leert dan ik.... Ik heb dus regelmatig dat probleem Clown )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:19

anneliesdj schreef:
WinBinChes schreef:
Het maakt toch niet uit hoe het paard getraind wordt? Ik zie liever dit beeld met balken dan een paard aan de longe zonder balken die niks doet. Sit paard gebruikt nu zijn spieren en en is net zo veel training als wanneer je het onder het zadel zou laten zien. Dus wat zou het maken dat het door de balken komt? Hij loopt zo goed, dus wat is het probleem. Ik vindt het niks anders dan wanneer je ander het zadel het gebruik traint. Dit zal voor het paard zelfs makkleijker zijn omdat het geen ruitergewicht draagt.

Ik heb het niet over een ruitergewicht maar over de balken. In een dressuurring liggen ook geen balken dus hij zal het ook zonder moeten kunnen anders heb je er ook niets aan. Begrijp me niet verkeerd, dit is een goede manier om te trainen en ik ben het met je eens dat het paard goed loopt maar als hij alleen zo loopt en zodra de balken weg zijn loopt te sloffen heb je er ook niets aan. Zonder de balken moet hij ook zo kunnen lopen en daarom had ik dus liever een foto zonder de balken gezien als hij dan net zo loopt als nu waarom heb je dan deze geplaats?

Als hij zo over de balken getraint wordt zal hij dat ook zonder doen. Het is niet voor niks een training. Een hulpmiddel om het paard sterker te maken. Ik rijdt thuis nooit zoals ik op wedstrijden doe en heb standaard balken in de bak liggen. Trainen doe je thuis zodat het op concours voor elkaar is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:21

Wij hebben hier ook standaart balken op de grond liggen Bloos

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:23

stiptj Slim

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:36

WinBinChes schreef:
Ik houdt iig mijn hand eraf en als hij echt doordramt dan maak ik zeker wel even ophouding, maar altijd met been. Je paard zal waarschijnlijk is te ontspannen zijn? Of nog erg jong?

Gewoon veel overgangen rijden en bij spanning laat ik hem wat zakken in de hals. Door veel overgangen wordt het vanzelf de normaalste zaak van de wereld. Maar ga geen aanspanning met spanning verwarring. En eid altijd reactie. Als de mijne 1 keer niet reageerd dan tik ik hem gelijk met de kuit aan. Dan maar even spanning, maar je kijgt het dubbel en dwars terug.

Dus bij been-negeer-modus Clown Wel even duidelijk maken dat hij altijd moet reageren.

Zelf vindt ik spanning niet erg. Ik rijdt hem daarna gewoon weer de ontspanning in. Dat gaat vanzelf beter en sneller. Waar ik eerder 10 min bezig was om de ontspannind terug te vinden heb ik dit nu in 10 sec geregeld. Blijf oefenen. Hij kwartje valt vanzelf.

(en zit je pas echt in de problemen, want dan moet je de nieuwe afstelling opzoeken. Daar heb ik op het moment erg last van. Waar ik voorheen nog kuit gaf voor een verruiming, springt hij nu in galop. De afstelling is nu zitten en hand naar voren en menneer verruimt. Dat is helemaal niet erg als je zulke communicatie foutjes een keer krijgt. Dat betekent vaak dat het kwartje is gevallen en dat de ruiter zich nu moet aanpassen. Ik heb helaas een paard dat sneel leert dan ik.... Ik heb dus regelmatig dat probleem Clown )

Paard is nu 8 jaar en 4 jaar van mij. De eerste 3 jaar was hij altijd erg gespannen, rennerig en kijkerig en kreeg gewoon teveel zijn zin Bloos

Nu ben ik strenger en consequenter, waardoor hij beter op mij let en niet meer wegrent. Met als gevolg dat ik merk dat hij voor geen meter naar mijn been luisterde Clown
Volgens mij is het niet zozeer te ontspannen, maar hij houdt er gewoon niet van om te hard te werken. Hij heeft altijd een hele truckendoos om onder het zware werk uit te komen Clown

Van spanning naar ontspanning is dus nog een probleem, maar dat is al wel veel beter.
Maar als ik mijn hand er helemaal vanaf houd bij flink been, drukt hij zijn rug weg, zet zijn nek erop en ben ik hem zo een rondje helemaal kwijt, wat dus absoluut niet mag van mijn instructeur.
Maar gewoon stug dooroefenen dus?

Want op die eerste 3 foto's is zijn ruggebruik toch niet slecht? En bij de middendraf is het al minder vind ik!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:39

Ja mij kan het niet bommen op dat moment. Geen nageeflijk paard die niet aan het been is. Been gaat bij mij voor. Dan maar even de kop in de lucht als hij maar reageert... Ik ben hem dan soms ook kwijt, maar nadat ik dat heb gedaan rijdt ik hem eerst weer terug in de ontspanning en dan gaan we voor poging 2. Been is reactie. Zo niet laat ik hem dat wel even weten ja.

Dat van spanning naar ontspanning zal op den duur steeds makkelijker gaan. Daarbij vindt ik dat je bij flink been zowiezo je hand er af moet houden, anders schiet je je doel voorbij. Je wil dat hij voorruit gaat, dan moet hij die ruimte ook krijgen.

De eerste foto geven een fijn beeld, al zou hij wel wat actiever mogen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:06

Ik vind het leuk om mee te lezen!

Even een vraagje. Bijrijdpaardje van 5 is heel wisselend in de aanleuning (van voren dan). Hij is netjes aan het been, reageert meestal heel snel, maar van voren is hij dan weer in de wolken en dan weer heel laag. Kan ik hem het beste zo veel mogelijk laag laten lopen en hem zelf omhoog laten komen (het nette "krulletje" laat hij namelijk uiteindelijk wel zien, zonder enige inwerking van mij)? Maar hoe leert hij dan uiteindelijk dat hij stabiel moet lopen op 1 plekje met zn hoofd?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:11

Als een paard zijn rugspieren loslaat dan blijft hij in de aanleuning lopen.
Dit kan een paard alleen doen als hij spoort (de achterbenen stappen recht in het spoor van de voorbenen), iedere andere manier is afgedwongen in de krul lopen.

Het wordt tijd dat Goofy zich weer eens in de discussie mengt, die kan het 10x beter uitleggen. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:21

Oefeing baart kunst en kilometers maken. Ik merk dat bij Wino het steeds meer automatisch gaat. Als ik hem hoger wil hebben rijdt ik hem terug in tempo, maar dan wel zo dat hij van achter meer kan onder treden, dus het tempo in niet belangrijk, maar de mate van actief zijn wel. Als hij steeds sterker wordt gaat hij vanzelf wel meer dragen. Bij Wino vraag ik het nooit lang, Ik heb liever een halve zijde goed en dan weer wat lager dan dat ik te lang doorvraag en hij kan het niet bolwerken en gata verkeerde spieren gebruiken of gaat hangen.

Ik rijdt dan ook nooit ''stabiel'' in 1 houding, maar wissel veel af.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:39

Oke bedankt! Ik vraag hem inderdaad ook een bochtje door en laat hem dan weer langer worden. Ik wissel het zelf veel af zodat hij niet zelf met zn hoofd gaat wisselen maar ik hem in verschillende houdingen probeer te zetten. Ik zie hier zo veel paarden die heel netjes lopen, dat ik dacht dat ik de enige was die niet de hele tijd zo vast loop Lachen ik dacht dat het hoorde dat hij zo stabiel was, maar misschien komt het nog dat hij het straks langer vol kan houden. Bedankt!

@betteke, ik snap je niet helemaal.. Wat kan ik dan oefenen om hem niet in de krul te doen (wat ik niet doe, hij wordt zelf soms heel kort nageeflijk maar dat is echt een paar pasjes) maar hem zelf daar te laten komen en dat sterk te maken zodat hij dat langer kan?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:53

Het is ook moeilijk uit te leggen via de pc. Knipoog

Eerst moet je paard scherp aan je been zijn, daarna ga je hem rechtrichten en vandaar uit kan hij zijn rug loslaten. Een niet rechtgericht paard kan zijn rug niet loslaten, omdat hij spanning in zijn rug houdt om op de been te blijven.
Als je paard recht is, dan zakt hij vanzelf in je hand, zelfs als je met een vrij lange teugel rijdt.
De voorkant is echt bijzaak, de achterkant moet eerst goed werken en daarna komt de voorkant vanzelf.
Pfffffff echt moeilijk uitleggen, misschien kan je Bets pb-en, die weet wat ik bedoel en die kan het ook prima verwoorden. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:07

Jethafa schreef:
Oke bedankt! Ik vraag hem inderdaad ook een bochtje door en laat hem dan weer langer worden. Ik wissel het zelf veel af zodat hij niet zelf met zn hoofd gaat wisselen maar ik hem in verschillende houdingen probeer te zetten. Ik zie hier zo veel paarden die heel netjes lopen, dat ik dacht dat ik de enige was die niet de hele tijd zo vast loop Lachen ik dacht dat het hoorde dat hij zo stabiel was, maar misschien komt het nog dat hij het straks langer vol kan houden. Bedankt!

@betteke, ik snap je niet helemaal.. Wat kan ik dan oefenen om hem niet in de krul te doen (wat ik niet doe, hij wordt zelf soms heel kort nageeflijk maar dat is echt een paar pasjes) maar hem zelf daar te laten komen en dat sterk te maken zodat hij dat langer kan?

Nee joh!! Dat zijn ten eerste moment opnames. En in 1 min kan je een boel foto's maken. Daarbij duurt een proef 6 minuutjes en wordt het echt niet afgestraft als hij even inzakt, als je dat netjes corrigeerd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:08

Zoals als ik al eerder zei train ik thuis, op wedstrijden ziet het plaatje er ook heel anders uit. Dat is het resultaat van de training. Niks meer en niks minder...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:13

Ik rijd Moos ook zover mogelijk vwnw los, beetje afhankelijk van zijn bui of hij mooi wil zakken of er tussenin blijft hangen. En met dat losrijden loopt hij niet heel erg constant in zijn hoofd/hals houding.
Daarna stel ik hem pas wat hoger in. Maar hij heeft een hele opwaartse nek, dus loopt heel makkelijk bovenin.

Wat hij het aller moeilijkst vindt is als ik doorzit, gewoon rondjes draven op 1 tempo, in 1 houding, terwijl geconcentreerd op mij let! We hebben er wel heel hard op geoefend, daar is hij veel constanter van geworden. Dus gewoon oefenen en in je training af en toe een rondje (of wat) proberen dat heel constant te krijgen.

Maar jullie hebben het allemaal over voorwaarts rijden, rechtstellen en dat ze dan zelf zakken. Maar Moos wil ook wel heel makkelijk zakken en nageven. Alleen hij ziet altijd alles waardoor hij eruit piept. Nu ik daar een tijdje toch heel streng (Voor mijn doen dan Clown ) op heb gereageerd, blijft hij wel lager lopen en gaat ook ontspannen. En daarbij over de rug lopen. Maar jullie grijpen dan ook in?

Want ik lees altijd hele mooie theoriën alleen meestal werken die toch niet helemaal. En als ik dan andere zie rijden, die zijn toch ook allemaal op z'n tijd streng, niet alleen met been maar ook met de hand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:25

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:35

He bedankt allemaal. Volgens mij zijn we dan toch wel goed bezig, al was ik me aan het bedenken wat ik anders moest doen Knipoog Verron loopt gewoon best lekker door, en als hij inderdaad even een stuk stabiel en netjes heeft gelopen, zakt zijn hoofd vanzelf!! Erg leuk om te voelen Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:43

hey dit is een super leerzaam topic! goede voorbeeld en uitleg. Ik heb toch nog een vraagje, ik lease een paard, sinds een week, loopt anders gewoon op de manege en ze kan zich heel moeilijk ontspannen binnen. Buiten in de bossen wel maar binnen loopt ze onder mij uit, geeft ze weinig stelling en lijkt ze zich in het algemeen heel moeilijk te kunnen ontspannen. Met binnenrijden ben ik dus ook vooral bezig met veel figuren, zodat ze stelling gaat geven. Maar heeft er iemand tips hoe ik haar meer ontspannen kan laten lopen? zowel voor mijn houding als hoe ik haar kan rijden?

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:12

erg intressant topic ! even een stipje om het terug te vinden Lachen !